Wat is er nieuw

Pomp lek? JBL702e

aquatlantis splendid 100

Well-known member
Lid geworden
20 december 2024
Leeftijd
37
Gisteravond dacht ik al dat ik het aquarium niet goed had bijgevuld dus voor de zekerheid alle slangen gecontroleerd.
Alles was netjes droog ook van de extra pomp die ik die ochtend geïnstalleerd had.(JBL702e)
Vanmorgen per toeval raakte is de handdoek aan die onder de pompen ligt en deze was helemaal doorweekt nog steeds geen lek kunnen vinden.
De nieuw geïnstalleerde pomp eruit gehaald omdat daar waarschijnlijk het probleem zit.
Geen lek kunnen vinden het leek er alleen wel op dat de kop vol water zat. Een intern lek misschien? Hebben jullie tips of ervaring hiermee? Het is een gebruikte pomp maar tot 3 dagen geleden draaide deze nog zonder problemen. Degene waar ik hem van heb is overgestapt op een 1502 vandaar dat deze vrij kwam.

Alvast bedankt.

Volgens mij kan @benvo meer over zo n lekke kop vertellen. Komt het niet via de afdichtingsring van de motor? Ik had ook dat toen ik de filter kantelde na onderhoud dat hij daar iets lekte en een nieuwe ring verholp dit euvel.

Zie zojuist dat er een pootje gescheurd is ik weet noet of dit enige invloed heeft? De lekkage lijkt overigens niet van de pot zelf te komen. Alles ff schoon gemaakt ga het nu weer proberen. Ik houd jullie op de hoogte. En tips blijven welkom
17372766104079036859414606028993.jpg

Of dat de oorzaak kan zijn dat weet ik niet maar je kan nu wellicht wel gaan zoeken waar het wegkomt. Stukje papier onder dat scheurtje leggen helpt denk ik om het te achterhalen als dat de oorzaak is.

Zojuist de pomp er weer tussen en ik hoor hem hier sissen tijdens het vollopen. Bij het aansluitblok aan de out kant.
17372780369026076901082817770850.jpg

Nog ff een filmpje met geluid (hoop ik)

Voor nu even de rubbers van het slangenblok ingesmeerd met zuurvrije vaseline. En de pomp in een ovenschaal gezet wat van de grond zodat ik het eventueel kan zien druppen. Even afwachten en hopen dat het opgelost is.

De mandjes waren goed opgestapeld.
We zijn nu ruim 1u verder en alles is nog droog.
Hopelijk is het opgelost😁

Ik heb van de Action van die opbergboxen en daar staat de filter in zodat bij een kleine lekkage de kast droog blijft. In die box heb ik dan weer een watermelder zodat je gelijk een alarm hoort als het nat wordt in de box.
Voor nu even de rubbers van het slangenblok ingesmeerd met zuurvrije vaseline. En de pomp in een ovenschaal gezet wat van de grond zodat ik het eventueel kan zien druppen. Even afwachten en hopen dat het opgelost is.

Die gedachte had ik ook al. Het ziet er minder fraai uit maar wel een veiligheidje. Onder de wasmachine staat ten slotte ook een bak.

Nu toch weer water.
Het druppelt bij het pooje linksvoor op de foto.

Bijlagen

• 17372865546645527485948724698799.jpg
    17372865546645527485948724698799.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 16
  • 1737286590337492677125998984384.jpg
    1737286590337492677125998984384.jpg
    719.2 KB · Weergaven: 15
Wanneer je de pomp hoort sissen tijdens het vollopen dan sluit de pomp niet goed af op de filterpot of de slangen connector heb ik de indruk.

Je moet het filter vol horen lopen maar geen sissend geluid

Hier komt het water uit als ik de kop ondersteboven houd. Dus deze vult zichzelf eerst denk ik waarna het overloopt vandaar dat het eerst 1u droog blijft.
20250119_125228.jpg

Zometeen bij hornbach ff kijken voor een aansluitblok deze sist dus dat maar eerst proberen.

Gisteravond dacht ik al dat ik het aquarium niet goed had bijgevuld dus voor de zekerheid alle slangen gecontroleerd.
Alles was netjes droog ook van de extra pomp die ik die ochtend geïnstalleerd had.(JBL702e)
Vanmorgen per toeval raakte is de handdoek aan die onder de pompen ligt en deze was helemaal doorweekt nog steeds geen lek kunnen vinden.
De nieuw geïnstalleerde pomp eruit gehaald omdat daar waarschijnlijk het probleem zit.
Geen lek kunnen vinden het leek er alleen wel op dat de kop vol water zat. Een intern lek misschien? Hebben jullie tips of ervaring hiermee? Het is een gebruikte pomp maar tot 3 dagen geleden draaide deze nog zonder problemen. Degene waar ik hem van heb is overgestapt op een 1502 vandaar dat deze vrij kwam.

Alvast bedankt.
Het demonteren van een JBL filter.

De kop kan uit elkaar. Je begint met het los draaien van de vier schroeven van de handvaten. Wanneer je de handvaten er af pakt moet je opletten. De beide afsluiters komen dan ook vrij en vallen uit de kop. zorg dat je weet welke de linker en welke de rechter is zodat je bij het terug monteren ze op de juiste plek zet. Dan zie je onder de afgenomen handvaten weer vier schroeven. Zodra je die los draait kan je de bovenkant van de kop openmaken en zie je iets zoals op de foto. Alle eventuele kalkaanslag verwijderen. Je kan nu ook even de schroef dop van de starknop losdraaien om te zien of alles daar in orde en schoon is. Zelfs kan de hele startknop eraf met de vier schroeven waarmee hij vast zit. Wanneer dit nodig is zie je daaronder een rubber matje en aansluitingen met klepjes die om en om open kunnen om het pomp effect te bereiken. Moet het ding vervangen worden; voor een euro of 11, 12 heb je een nieuwe. Met misschien hoeft dit laatste helemaal niet. Wel ik wel aanraad is om het staaf deel onder de veer én het grijze deel even wat vettig te maken zodra je de knop weer soepel kan gebruiken. Die zou je eigenlijk het beste doen met silicone vet maar het kan ook met zuurvrije vaseline. Let op; heel dun uitsmeren.

Bekijk bijlage 311572

Mooie uiteenzetting voor het handige tips topic Ben:!:!

Ik ga straks eerst ff de 2 aansluitblokken omwisselen heb al gelezen dat dat dezelfde maat is. Eens kijken of de de andere pomp gaat lekken dan weet ik meteen of dat het probleem is. Bedankt voor de tips!

Ik heb de slangaansluitbloken omgewisseld en nu lekt de andere pomp dus ik durf nu met bijna 100% zekerheid te zeggen dat het hem daar in zit.
Dalijk ff een nieuwe bestellen.
Ik laat weten hoe het afloopt.

O ja die adapter en ja die gaan soms lekken en dat hoor je meer. Geen kwestie van versleten rubbertjes?

De rubbertjes heb ik eraf gehaald. Deze zagen er goed uit voor de zekerheid toch wat zuurvrije vaseline erop gedaan geen effect.
De complete adapter kost €10ex verzenden dus dat doe ik maar. Helaas kan de pomp nu niet draaien tot het binnen is.

Even geduld dus maar ja het belangrijkste is dat het daarmee verholpen is.

Ik heb ook onlangs lekkage aan mijn JBL 1902 gehad, nadat ik de pomp had schoongemaakt. Ook de kop vol water en als die verzadigd was liep het eruit. Het was het aansluitblok van de slangen. De slangtules waren ook makkelijk te draaien, dus de rubbers zullen de beste tijd wel gehad hebben. Aansluit blok vervangen en daarmee het probleem opgelost. Bij het nieuwe aansluitblok draaiden de slangtules super stroef.

Ik heb aansluitblok helemaal uit elkaar gehaald daar zitten nog 4 rubbertjes in. 1 rubber van de retour lijkt te lekken als ik erop blaas sist deze ook na het insmeren met vaseline. Dus ik kies het zekere voor het onzekere en er komt een nieuw aansluitblok op.
20250119_183901.jpg

Ja voor dat geld zou ik voor zekerheid kiezen. Ik heb hier dat blok ook al een keer vervangen.

Mijn vast lfs had er toevallig 1tje liggen dus na werktijd meteen opgehaald.
Net alles aangesloten en voor nu is het al een half uur droog dus tot nu toe ziet het er goed uit. Het sissende geluid is ook weg. Kan eindelijk het 2e filter indraaien.😁
Ook maar meteen een lekbak geplaatst.
Nogmaals dank voor alle tips👍
17373923809502671093997428601168.jpg

Keurig en ik heb de lekbak ook in de breedte van de kast.

Deze past precies. Moest alleen even een extra plankje maken voor de co2 fles.

O ja ik heb 1 filter en de co2 fles naast de filter in de bak en daarbij nog een watermelder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan