Wat is er nieuw

Pomp lijkt kracht kwijt.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter RW076
  • Startdatum Startdatum
R

RW076

Guest
Ik heb een jaar geleden een MP Scubabay met Eheim pomp overgenomen.
Het viel mij op dat de uitstroom steeds zwakker werd, tot op dit punt waar er echt nog maar een pisstraaltje uitkomt.

Ik heb inmiddels de slangen en het filtermateriaal (voor de zoveelste keer) vervangen en het rotortje en alles eromheen goed schoongemaakt maar het mag niet baten.

Is er nog iets wat ik kan proberen of moet ik gewoon een nieuwe pomp gaan kopen?

Het is een +/- 300 ltr bak, dus vind het nogal een aanschaf.

Rotortje misschien vervangen nog, of zou de motor gewoon op zijn? (Het type nummer ben ik even kwijt, maar het is er een uit de pro 1 serie.
 
Is toch handig om te weten welk filter het precies is,als het goed is staat er op de pomp zelf hoeveel capaciteit deze heeft bv.
 
Aqua pro 1 denk ik.
Als het die is, leg de kop in de gootsteen met water.
En laat hem daar draaien. met lap op de uitstroom.
Weet je het gelijk.



Is die het niet,toch zo proberen.
 
Los van het type, heeft hij het dus wel gewoon erg goed gedaan, ik zette hem een jaar geleden echt niet volledig open.
Ga zo even de tip van Bertus proberen.
 
Misschien vuil in de in-uitstroom.
 
UT45A_7RtzIN8djRoo6I0Ht7rwIZnx4z.jpeg

Zo,met stuk slang erop,en laten draaien.
 
Is best een beetje een nuteloze vraag van me aangezien het filter eerst wel gewoon z'n werk deed idd 😉
 
Nee, hoor,Seabait.
Instroom kan ook dicht geraken.
Slijm van komkommer,blaadjes,kleine takjes.
Hier in de kamerbak,komt al een tijdje penseelalg los,dat doen de zoenvissen.
wordt aangezogen,blijft in de instroom steken.
Dan filterd hij wel,maar met mate.
Zit er gewoon een prop in.
Nu een netje omheen,en het is over.
 
Ik bedoelde m'n eigen vraag Bertus over welk type filter het is 😉
Juist een heel goed punt van jou want had dat hier ook een keer,precies in de bocht van de uitsroombuis die over de rand van de bak zat dus had dat niet 123 in de gaten.
 
Wat ook kan,is dat de magneet doordraait,op de as.
Secondenlijm er tussen.
Heb ik ook een keer gehad. Of de rotor op de as. Nokje af gebroken.

Nu pak ik gewoon een andere ,uit de voorraad.
De 2026 en 28, hetzelfde als de Ecco 2036.
alleen ander schoepje.
 
Nou, dat was me wat.

Ik checkte zelf idd ook even de instroom. Die zat zo goed als dicht.
Heeeeeel voorzichtig proberen door te prikken, en opeens... BAM!! halve uitstoom stuk.
Een groot waterballet in de woonkamer. Super stress en al helemaal in je eentje.

Uiteindelijk een stuk Playdoh van de kids gebruikt om het gat te dichten. Rustig (voor zover je dan rustig kunt zijn) de boel weer in elkaar geschroefd en de kapotte (hij was gewoon afgebroken!) slangaansluitstuk van het kraantje buiten gebruikt om de boel weer waterdicht te krijgen.

De pomp werkt dus weer gewoon zoals het moet, maar ik kan me laminaat waarschijnlijk wel gaan vervangen. Denk dat van de 300 liter er zeker 100 over de woonkamer is gespoten.

Pfff gekkenhuis.
 
Tja, wat vertellen we je nou.

In de keuken.
Is het de Aqua pro 1?
En is nu de slangpilaar stuk?

O, had jij het deksel los gehaald??????
Waarom??

Laminaat kan wel wat hebben ,hoor.
even flink doorstoken.
 
Ik was gestopt met lezen na je tip over de gootsteen, dat dus gedaan en dat werkte allemaal prima. Toen nog eens alles nagelopen en toen kwam ik bij de instroom uit. Die slangpilaar idd even kapje eraf en voelen en jawel hoor helemaal dicht. Vervolgens echt super rustig lopen prikken met een breinaald en toen moet ik iets geraakt hebben wat ik beter niet had kunnen raken. Mijn instroom zit op de bodem, en voordat het de slang ingaat zit er dus een koppelgebeuren waarvan een dingetje de slangaansluiter is. Die was stuk gegaan. Gelukkig lijkt dat ding als twee druppels water op zo'n plastic ding van Gardena waar je je tuinslang op aansluit.

Het was dus niet dat ik de pomp getest had buiten de wasbak. 🙂
 
odpe.png



I = slangpilaar
II = slangaansluiter
III = slang

II was dus stuk. (hard rubber oa waardoor hij lekte) En moest ik vervangen en heb ik vervangen voor dat tuinslangding.
 
Het is de Eheim 2228 btw
 
Thx Bertus, maar er is momenteel niets meer stuk (op het laminaat na misschien).

De Pomp was het probleem niet, maar de inlaat (of beter gezegd misschien de uitgang) v/h aquarium.
Die zat helemaal vol met van alles van steentjes tot organisch materiaal.

Wat er stuk ging (was?) was een onderdeel van het aquarium, dus nog voor de slang die naar de pomp gaat.
Dat heb ik nu dus en schoongemaakt en vervangen door een ander onderdeel.

bedankt voor je hulp.
 
O, joh.
Dacht van de pomp.

Nou,Toevallig vanmorgen,het zelfde als jij. de eheim 2011.(heb ze in alle maten,de filters). ook de 2228 . 2 x.

Maar ik heb een flex gordijn veer van 2 m.,met oogje en zachte bezem haartjes.
Die douw ik er door heen(eheimbocht. )_ zoekt van zelf zijn weg.

Maar, ook jij weer wat wijzer,he.
En Seabait.ook.
 
Op dit plaatje zie je wat ik bedoelde met slangpilaar.

iq7c.png


Op dit plaatje zie je wat ik bedoel met slangaansluitstuk

fxem.png



Die 1e zat helemaal vol, en die 2e heb ik dus vervangen omdat degene die er op zat lekte en "brak". De 1e heb ik dat korfje eraf gehaald en in dat buisje de klei gestopt zodat ik met minder lekken de 2e kon vervangen.
 
O, in de bak zelf.
O,o,o, Bedoel je dat.

Daar moet jij dan toch een voorziening treffen,voor als het weer gebeurt.

Rooster er af, dan de slang boven de waterlijn houden.
Dan door ragen. en vuil in een emmer laten lopen,,, die je naast e bak houd.
Ondanks, Toch snel opgelost.

Of vanuit de bak,flexibele veer er door heen.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan