Wat is er nieuw

Pomp maakt lawaai

• Onderwerp starter Onderwerp starter Kenan
  • Startdatum Startdatum
K

Kenan

Guest
Hoi,

Hebben jullie nog tips tegen een brommend/stromend geluid in je pomp. De laatste tijd maakt hij namelijk meer lawaai en hij staat buiten mijn aquariumkast dus dat is goed hoorbaar.

Alvast bedankt

Staat de pomp op een harde ondergrond,dit zou een oorzaak kunnen zijn,volgens mij heet dit als dat gebeurt resonantie.Dit is te controleren door de pomp iets op te tillen,is het brommende geluid dan weg,dan moet de pomp op een dempende ondergrond gezet worden door iets wat het gebrom elimineerd.
Maar goed dit is een veronderstelling,kan net zo goed een andere reden hebben,het gebrom.

Om welk filter gaat het? Zit er misschien wat lucht in? Even scheef houden helpt dan al.

Hoe lang draait de pomp al? Meestal worden ze na verloop van tijd wat stiller door de biofilm die op de verschillende onderdelen komt als een soort natuurlijke smering

Weet niet precies de naam van de filter. Heeft volgens mij niet een bepaald merk. Schudden helpt niet meer... er komt geen lucht meer uit. De pomp draait nu bijna een jaar. Ik heb hem vorige week nog schoongemaakt dus daar zal het niet aan liggen.

Het is zo'n grote witte filter met blauwe drukknop. Hij pompt 2000 liter per uur rond

Of post anders even een foto van je filter.

Ja, zoiets als Benvo zij. Alleen dan wat ronder van vorm.

Zo ie zo heeft deze altijd geluid gemaakt. Niet zo hard dat het storend is maar deze week is het geluid wel een tikje harder. Meestal na het schoonmaken trekt dit weer weg maar nu lijkt het blijvend

Heb je de rotor en dergelijke ook goed schoongemaakt want wellicht moet zich dan weer een biolaagje vormen. Dat heb je vaak ook met nieuwe filters.

Nee daar heb ik niet aangezeten

Kan slakje, of steentje zijn.tegen de rotor tikken.

Kwestie van kijken, he.

Chinees fabrikaat.
Het zou me niets verbazen als hij al aan het kapot gaan is.
Hoeft natuurlijk niet, maar kan wel.
De lagertjes zullen helaas van een stuk mindere kwaliteit zijn dan die van een merk als, noem maar, Eheim.
En daarom betaal je er ook een stuk minder voor.

Je zegt dat hij een jaar oud is.
Zo lang is de garantie ook.
Je kunt overwegen hem terug te brengen als je nog binnen de garantietermijn zit.

Kan best zijn dat ik er volledig naast zit, hoor.
Maar dit is de optie die mij gelijk te binnen schoot, mede gezien mijn eigen ervaringen met Chinese fabrikaten.

lagertje zal ook rubber zijn.

Mocht er nog net garantie opzitten dan zou ik in elk geval wel dit aankaarten bij de verkoper.

Als het een pomp is van Handelsonderneming Michielsen dan heb je volgens de website 2 jaar garantie.

Die heeft ook die witte pompen in het assortiment.

Er zal toch wel ergens een gegevens stikkertje opzitten

Acht ja, wat kan er nou fout gaan. Zit 1 bewegend deel in.

Is ook weer zo.

Oke, ik heb kunnen vinden wat het is. Het is een Kibani aquarium filter 2000 ltr/u. Hij komt uit Duitsland. Ik ben zeker wel tevreden over deze filter. En doet zijn werk heel goed. Hij maakt alleen veel geluid na het schoonmaken. En nu dus ook. Ik denk niet dat ik zomaar een nieuwe kan krijgen en ik weet ook niet of ik dat wil. In het boekje staat o.a. dat als hij veel geluid maakt ik de o-ring in moet smeren met vaseline. Wat is precies de o-ring. En is kan je dat wel insmeren met vaseline. Is dat aquarium bestendig.

Deze is prima, zuur vrij

E222926C-F199-4D9F-9ECB-83777207785B.png

In principe kan je alles insmeren met zuurvrije vaseline, je aquarium word niet warm genoeg om het goed op te kunnen lossen in het water

Zou het niet doen maar in theorie zou het wel kunnen

Oke, ik heb kunnen vinden wat het is. Het is een Kibani aquarium filter 2000 ltr/u. Hij komt uit Duitsland. Ik ben zeker wel tevreden over deze filter. En doet zijn werk heel goed. Hij maakt alleen veel geluid na het schoonmaken. En nu dus ook. Ik denk niet dat ik zomaar een nieuwe kan krijgen en ik weet ook niet of ik dat wil. In het boekje staat o.a. dat als hij veel geluid maakt ik de o-ring in moet smeren met vaseline. Wat is precies de o-ring. En is kan je dat wel insmeren met vaseline. Is dat aquarium bestendig.
Als het ding alleen geluid maakt ná het schoonmaken dan geef je zelf de oorzaak eigenlijk al aan. Hierboven is het al eens genoemd, je pomp is even wat tijd nodig maar vormt dan tussen de rotor en rotorwand een slijmlaagje welke je pomp vervolgens weer stil laat zijn. O-ringen zijn rubber ringen een ronde opbouw hebben. Ze dienen als afdichting in je filter. Zuurvrije vaseline kan daarbij helpen en is onschadelijk. Hieronder zie je hoe een O-ring eruit kan zien.
O-ringen.png

Wat gebruik jij dan om rubbers of draaiende kunststof delen evt. mee in te smeren?
Zuurvrije vaseline.
Bedoelde alleen dat je theoretisch gezien heel je filter kan volsmeren en dat er nog niks aan de hand hoeft te zijn

Als je twijfeit over vaseline , er wordt ook weleens kranenvet gebruikt . Heeft temaken met drinkwater .

Ik gebruik ook indien nodig zuurvrije vaseline bij het invetten van o-ringen

Ik van eheim. 1 zakje doe je heel lang mee.

En anders ook dit

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan