Wat is er nieuw

Pomp overhangen van ene bak naar andere

• Onderwerp starter Onderwerp starter EvE
  • Startdatum Startdatum
E

EvE

Guest
Is het verstandig om de pomp van een goed draaiende bak over te hangen naar een bak die nog maar net 1 week draaid? Ik zou dit graag proberen, maar kan iemand mij vertellen of dat een goed idee is?

Ik zou toch denken dat dan juist de goede bacterieen ook in het nog indraaiende aquarium komen en sneller een gezondere balans ontstaat.

Maar is dat ook echt zo of mis ik iets?

In het opzicht van kleinere kans op nitrietpiek en sneller in evenwicht brengen van je nieuwe bak wel. Als er nog levende have in de oude bak zit is het natuurlijk niet verstandig het oude filter weg te halen.

Ben het met Bart eens want je moet wel filtratie houden in de bestaande bak. Misschien kun je een filterspons licht uitknijpen in de nieuwe bak zodat je deze ent.

Ik heb 2 bakken, waarvan 1 al heel lang goed draaid en de andere dus net een kleine 2 weken.

En ik heb 3 pompen, als ik nu de pompen af en toe van bak omwissel krijg ik toch juist in beide bakken de goede bacterien of is dat allemaal wat kort door de bocht? Er zitten toch ook goede bacterien in de goed lopende bak?

Waarom niet gewoon even de bak rustig laten indraaien of de nieuwe bak enten met de oude ingedraaide filters? Zo breng je bacterien uit de ingedraaide bak in bij de nieuwe bak.
Of je neemt als dat kan i spons uit de oude filter en plaatst die in de nieuwe.

De bak is al gevuld met vis, na de ellende met bacterieen en witte stip alles over gezet naar de grote bak. En het indraaien dat ik wel had ingeplanned werd niets dus, had liever die bak een week of 2 rustig laten staan. Had ik alles langzaam kunnen inrichten en goed op orde brengen en hadden de waterwaardes zelf ook een goede balans kunnen zoeken.

Maar ik zal gewoon wat sponsen van de goede pomp over zetten naar de andere, dat volstaat waarschijnlijk toch ook wel?

Het zal in elk geval helpen ja omdat je dan bacterien inbrengt. Het zal wel even tijd kosten voordat alles helemaal op orde is maar het is beter dan 4 weken wachten zonder iets te doen lijkt mij.
Als ik een nieuwe bak opstart dan knijp ik wat oude sponzen licht uit in de nieuwe bak om zo bacterien in te brengen.

Dank je, begin ik gewoon eens met een spons over te zetten of uit te knijpen. En misschien na een paar dagen de pomp even omwisselingen voor een korte tijd!

Omwisselen zal weinig uithalen want je haalt hem dan daar weer uit. Die tijd kan de nieuwe beter gebruiken om lekker in te draaien zou ik denken😉

Is het verstandig om de pomp van een goed draaiende bak over te hangen naar een bak die nog maar net 1 week draaid? Ik zou dit graag proberen, maar kan iemand mij vertellen of dat een goed idee is?

Ik zou toch denken dat dan juist de goede bacterieen ook in het nog indraaiende aquarium komen en sneller een gezondere balans ontstaat.

Maar is dat ook echt zo of mis ik iets?
IK kan je uit eigen ervaring melden dat de nieuwe bak dan veel sneller goed draait. Ik heb nu ook altijd een pompje met filter meedraaien in een goede bak, zodat ik bij noodzaak van quarantaine meteen een goed filter beschikbaar heb.

Geen ammoniak, geen nitriet. Wel even in de gaten houden en evt denitrol toevoegen aan het water.

Ik heb hier in een 60cm ook een extra filter meedraaien die in nood ingezet kan worden op de kleinere bakken.

Ik ga het stap voor stap doen, eerst een spons overzetten en als dat goed gaat na een paar dagen de oude pomp erbij.

Heb je dan wel een draaiend filter in de andere bak nog??

Ja, daar doe ik een van de twee pompen van de grote bak bijzetten, maak die dan eerst wel helemaal schoon. Overigens kan een bak toch wel even zonder pomp? Ik dacht dat de zwaarste pomp 700 liter per uur doet en er zit er ook een redelijke flinke stromingspomp in.

Ik wilde ook diverse vissen verplaatsen naar de grote bak, in de nieuwe zitten o.a. een aantal zilverbijlzalmen en die kunnen dan mooi bij de 3 die ik al heb, alsmede een volwassen ancistrus man. Ik had al een oud vrouwtje zitten, ben benieuwd hoe ze de nieuwe man gaat vinden!

Er zaten ontzettend veel verschillende vissen in die bak, waaronder bijvoorbeeld een kogelvis! Ik ben me dus weer suf aan het lezen over die dieren, maar dat is dus juist ook wel leuk! En niet alles gaan we zomaar bij elkaar zetten, eerst wat research doen.

Ja, daar doe ik een van de twee pompen van de grote bak bijzetten, maak die dan eerst wel helemaal schoon. Overigens kan een bak toch wel even zonder pomp? Ik dacht dat de zwaarste pomp 700 liter per uur doet en er zit er ook een redelijke flinke stromingspomp in.

QUOTE]

Als je het filter eerst helemaal schoon ga maken vernietig je de benodigde bacterieen dus weinig nut als het doel sneller indraaien áquarium is,

Omdat je al ziekte heb gehad wees zeker dat je geen filtermateriaal gebruik waar zieke vissen in hebben gezeten omdat deze bacterieen, parasieten etc ook in je filter/filtermateriaal kunnen zitten. Het filtermateriaal. Waar medicatie in heeft gezeten heeft ook geen nut want de medicatie heeft ook de bacterieen om zeep geholpen.

Ik was niet van plan het goede filter met de goede bacterieen schoon te maken, alleen die uit de nog maar net opgestarte bak komt! Daar zou inderdaad misschien nog medicatie in kunnen zitten, alhoewel ik die ook al over carbon heb gefilterd!

Dan is het filter waar de medicatie in zat wel schoon omdat je over kool heb gefilterd maar hier zitten nihil aan bacterieen in. Filter Van de pas opgestarte bak kan je beter niet schoon maken want daar begint nu net alles in te groeien. Laat ze beide lekker minimaal een maandje draaien zonder schoon te maken en af en toe meten omdat je zeker nh3/4 en NO 2 ga krijgen. Ook al heb je twee filters je heb de benodigde bacterieen hier niet in groeien.

Het is wel handiger om 2 filters in je grote bak te hebben. Dan kun je ze om de beurt schoonmaken en heb je verder nooit van doen met grote schommelingen qua waterwaardes. Na medicijnen of geheel schoonmaken duurt het ongeveer een maandje voordat je filter weer is ingedraaid. Bij medicatie gebruik laat ik een filter op een emmer draaien die af en toe wat vissevoer krijgt. Na de medicatie is dan 1 filter plat, filteren over kool en dan hang je je 2 e filter erin dan is die nog intact en kan de ander weer rustig indraaien.

Michelle, weer bedankt, dat lijkt me een mooi schema!

En een korte update, de grote bak is nu 2 weken geleden opgestart en (als beginner) nogal eens wat verbouwd, maar met stenen, planten, kienhout, luchtpompjes etc etc al een lust om voor te zitten! Eigenlijk lijken momenteel alle ca 60 vissen in goede doen, je ziet ook dat ze echt veel interacteren met elkaar. Soort bij soort, maar zelfs soorten met elkaar. De sherrybarbelen laten zich door de luchtstroom heen omhoog duwen en weer terug en de Sumatranen hadden vermaken zich uitstekend middenin de nieuwe planten!

Ik zal binnenkort een video van de boel maken, ben benieuwd wat ik nog allemaal zou kunnen verbeteren. Maar klaar ben ik er nog lang niet mee!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan