Wat is er nieuw

pomp probleem, te veel zweefvuil

• Onderwerp starter Onderwerp starter tommulder023
  • Startdatum Startdatum
T

tommulder023

Guest
hallo allemaal,

ik heb nog niet zo heel veel ervaring hier dus hopelijk maak ik niet een dubbel topic.

probleem:
zweefvuil (in water, op planten en blijft op ornamenten zitten)

aquarium:

superfish home 60

aqua flow 200 filter ( heb er zelf een witte bio pad tussen gedaan, helpt ook niet)

dennerle deponit 9 in 1 voedingsbodem

dennerle bio co2

led verlichting

op dit moment nieuw 1 plantje ivm dode planten

al geprobeerd:

nieuwe filter vulling
water verversen 50% en al 100% gedaan
andere stroming

ik heb tevens een filmpje gemaakt er van een foto werd geen succes.

link: https://www.youtube.com/watch?v=z_Bx4aKU1Z0

mvg, Tom Mulder

Hoi Tom, belangrijk is even te kijken naar de oorzaak, waar komt het vuil vandaan, heb je veel vissen, of komt die voedingsbodem er bij het verpoten van een plant naar boven?

100% water verversen nooit meer doen, want dat vinden je vissen en bacteri�n niet leuk.

Hoe gaat het momenteel met je pomp, heeft deze nog wel genoeg stroming? Enige wat ik kan bedenken is dat de inhoud van deze pomp niet op tijd wordt vervangen. Heb ook altijd wel last van enig zweefvuil, maar het moet niet te bont worden. Heb af en toe wel het idee dat mensen hun bak te steriel willen houden. Wat nergens voor nodig is.

Succes🙂

deze bak draait nu bijna 2 maanden.
heb na 5 weken een rotte voedingsbodem gehad deze vervangen.
de bestaande planten gingen door rotten en deze er uit gehaald.

mijn water waardes waren goed op de kh (10) nitraat (0.0) na deze zijn nu beter.

vissen: deze zijn er pas na 4 weken in gegaan.

5 corydoras
6 hengeli
4 siamensis

nu heb ik 1 nieuwe plant er in zitten, om te testen het inderdaad klopt dat de planten die al in mijn bak zaten bij bodem rot een doorslag hebben gehad.
als deze plant overleeft dan is de nieuwe bodem wel in orde.

de filter vulling heb ik na 4 weken vervangen.