Wat is er nieuw

pomp probleem, te veel zweefvuil

• Onderwerp starter Onderwerp starter tommulder023
  • Startdatum Startdatum
T

tommulder023

Guest
hallo allemaal,

ik heb nog niet zo heel veel ervaring hier dus hopelijk maak ik niet een dubbel topic.

probleem:
zweefvuil (in water, op planten en blijft op ornamenten zitten)

aquarium:

superfish home 60

aqua flow 200 filter ( heb er zelf een witte bio pad tussen gedaan, helpt ook niet)

dennerle deponit 9 in 1 voedingsbodem

dennerle bio co2

led verlichting

op dit moment nieuw 1 plantje ivm dode planten

al geprobeerd:

nieuwe filter vulling
water verversen 50% en al 100% gedaan
andere stroming

ik heb tevens een filmpje gemaakt er van een foto werd geen succes.

link: https://www.youtube.com/watch?v=z_Bx4aKU1Z0

mvg, Tom Mulder

Hoi Tom, belangrijk is even te kijken naar de oorzaak, waar komt het vuil vandaan, heb je veel vissen, of komt die voedingsbodem er bij het verpoten van een plant naar boven?

100% water verversen nooit meer doen, want dat vinden je vissen en bacteri�n niet leuk.

Hoe gaat het momenteel met je pomp, heeft deze nog wel genoeg stroming? Enige wat ik kan bedenken is dat de inhoud van deze pomp niet op tijd wordt vervangen. Heb ook altijd wel last van enig zweefvuil, maar het moet niet te bont worden. Heb af en toe wel het idee dat mensen hun bak te steriel willen houden. Wat nergens voor nodig is.

Succes🙂

deze bak draait nu bijna 2 maanden.
heb na 5 weken een rotte voedingsbodem gehad deze vervangen.
de bestaande planten gingen door rotten en deze er uit gehaald.

mijn water waardes waren goed op de kh (10) nitraat (0.0) na deze zijn nu beter.

vissen: deze zijn er pas na 4 weken in gegaan.

5 corydoras
6 hengeli
4 siamensis

nu heb ik 1 nieuwe plant er in zitten, om te testen het inderdaad klopt dat de planten die al in mijn bak zaten bij bodem rot een doorslag hebben gehad.
als deze plant overleeft dan is de nieuwe bodem wel in orde.

de filter vulling heb ik na 4 weken vervangen.
het is een kant en klare klik systeem, waarbij ik een bio pad heb gedaan voor de fijnere filtering.

nu denk ik zelf aan dode bacteri�n in mijn bak.
of dat mijn pomp gewoon niet werkt.

Kan het zijn dat je filter veel te vol zit? Het lijkt alsof de vulling echt strak op elkaar gepakt in je filter zit. Ik raad je aan om alle watten etc er uit te halen, en dan het filter voor 2/3 deel te vullen met keramisch filter materiaal( siporax) en af te dekken met groene watten. De groene watten halen het zweefvuil uit het water en de bacteri�n op het keramisch materiaal zetten nitriet om in nitraat.

Je hebt de filtervulling na 4 weken vervangen, waarom heb je dat gedaan? Je hebt dus feitelijk gezien je net opgebouwde cultuur weggehaald.

als ik naar het filmpje kijk denk ik meteen aan stroming, het vuil lijkt te dwarrelen in plaats van stromen door de bak. Dit kan natuurlijk heel goed veroorzaakt worden door een filter dat te vol is.

het is een filter waarvan je de navulling kant en klaar koopt.
bij deze heb ik alleen een bio pad tussen gedaan.

nu krijg ik van superfish een nieuwe filtersysteem opgestuurd omdat hun via de video hebben gezien dat deze niet goed werkt.

hun geven aan elke 4 weken de filter vulling te vervangen.

hun nieuw filter vulling is aantrekkelijker.

zwarte wat ( zelfde structuur als de groene)
zakje met actief kool, Zeoliet en Aktieve Alumina.

ben natuurlijk beperkt met mijn ruimte dus wat kan ik het beste doen.

Hoe groot is die bak.

Er zijn betre filters,maar dan groter,buiten je bak.
Dat is 25 x betr dan zo,n filter.
Ook veel meer vuil opname.
Als jij elke maand de vulling moet vernieuwen,loopt dat ook aardig in de papieren.

Zeker niet doen, elke vier weken vervangen. Is ten eerste onnodig en ten tweede gooi je dan je belangrijke bacteriecultuur weg. Het enige waar superfish op uit is , is geld. Het filter moet je zoveel mogelijk vanaf blijven, het enige dat je moet doen is wanneer de uitstroom minder wordt, je filterwatten uitknijpen of eens in de zoveel tijd vervangen. Ik vervang alleen de toplaag watten in mijn filter zo 1 keer per vier tot zes maanden.

Actieve kool gebruik je alleen na medicatie, dat kan er tussen uit. Beste wat je kunt doen is op zoek gaan naar een extern filter, of het filter vullen met siporax en een dun laagje watten. Houd vooral je nitriet goed in de gaten aangezien je bak nog niet correct is ingedraaid.

60 liter is mijn aquarium , ik heb niet meer als rond de 35 euro over om een pomp te kopen op dit moment.

klopt stroming is niet juist, krijg hier voor nieuwe filter opgestuurd

Kijk op Marktplaats, Keus genoeg.

heeft u nog voorkeur ?

neem aan dat buitenfilter het beste is of zijn er ook goede voor binnen

Als het kan zou ik kiezen voor een uitwendig filter. Meer ruimte in het aquarium. Ik zou kijken naar een pomp van eheim of JBL. Aangezien je geen enorme bak hebt kun je prima af met een kleiner exemplaar

Ik heb hele goede ervaringen met de Eheim moet ik zeggen.
De duurdere merken zullen in de regel allemaal wel goed zijn hoor.
JBL moet ook prima zijn.
Voor een 60 liter bak kun je de Eheim 2211 nemen maar die zie je minder en dan zou je ook op MP voor een 2213 kunnen gaan.

Ik heb zowel met Eheim als JBL goede ervaring, ik weet wel dat er op MP ook de wereld aan Eheim pompen wordt aangeboden, en dat reserve onderdelen mocht er iets kapot zijn vrij makkelijk verkrijgbaar zijn.

Ja ook het voordeel van onderdelen bij panne is wel een voordeel met een bekend merk filter denk ik.
Al mag je hopen dat je filter geen mankementen zal gaan vertonen.

update:

nieuwe filter is binnen en de stroming is nu beter.
toch is het raar dat 2 filter systemen binnen 2 maanden kapot gaan.
dus ben er van overtuigd dat ik een nieuwe filter ga aanschaffen.

heb nog wel een vraag als ik een buiten filter neem, maakt het dan uit hoe lang de slangen zijn.
bijv: hoe korter hoe sterker de stroming of de zuigkracht?

omdat ik denk dat hij wel 1.5 meter te gaan heeft de slang.

zat aan onderstaande filter dan te denken:

link:
eheim filter

mvg, Tom

De lengte is niet zo heel erg van belang, maar wel de plek waar je het filter neerzet. De opvoerhoogte van het filter wat je hebt uitgekozen is 1.20 meter. Dat wil dus zeggen als je het aquarium op een kast hebt staan van 1.30 hoog, en je filter op de grond hebt staan, de pomp het water niet omhoog gepompt krijgt. Dat is wel iets waar je naar moet kijken.

bedankt voor jullie advies.
heb nu de juiste pomp kunnen bestellen 😀

nogmaals bedankt 😀

Eheim Ecco 2236. Is een goeie. Veel materiaal erin.
Zitten gelijk kranen op.!!!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan