Wat is er nieuw

Pomp uitvoer kracht/druk verhogen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Groningen
  • Startdatum Startdatum
G

Groningen

Guest
Ik vroeg me af of het mogelijk is om de druk/kracht van de uitvoer van mijn pomp te verhogen? Ik heb een Eheim classic met een spraybar en zou graag iets meer druk cre�eren. Heeft iemand handige tips? Alvast bedankt!

Teveel vast materiaal erin?
Of een grotere classic kopen.

Normaal zit je met een spraybar vanwege de kleine gaatjes aan de maximale uitsroomkracht.
Zijn er bij die van jouw gaatjes bijgemaakt dat je weet toevallig en welk filter en bak heb je?
Opbouw van het filtermateriaal kan ook een rol spelen bv.

Je wilt eigenlijk meer flow hebben, de pompcapaciteit is een gegeven door fabrikanten onbelast.
Deze flow wordt danig teniet gedaan door,

Opvoerhoogte,filter vulling cq vervuiling hiervan, lengte leidingen, bochten.

Als je meer stroming wilt hebben zul je de weerstand moeten verminderen of een zwaardere pomp moeten kopen.

suc6 grtz. Daan

Als je meer stroming wilt hebben zul je de weerstand moeten verminderen of een zwaardere pomp moeten kopen.

Of je zet een extra stromingspompje in je bak 😉

Ik weet niet hoe lang de slangen van je filter zijn. Je zou de slangen kunnen inkorten. De slangen moeten in een rechte lijn naar het aquarium lopen. Dit zou je outflow aanzienlijk moeten verhogen.

luc zei:

Of je zet een extra stromingspompje in je bak 😉

Denk dat ts bedoelt om meer flow te krijgen op zijn spraybar, met een extra pomp veranderd daar niets aan lijkt mij!!

Het is ook niet dat ik helemaal geen flow heb maar misschien dat jullie een aantal kleine tips hadden om de druk te verhogen. Ik zal de slangen eens controleren, deze zijn niet zo lang maar misschien kan er nog een stukje af!

Moet je gelijk ook eens zien hoe je bochten in je slangen zijn, zijn ze bv. niet toegeknepen?
Kan je op de ��n of andere manier bochten minder maken? heeft allemaal te maken met verminderende druk.

Jammer dat je niet even aangeeft welk filter je hebt en voor welke bak het is.
Straks heb je een filter wat aan capaciteit net aan is en idd door vervuiling dan al heel snel dichtzit bv.

@Seabait, staat in het topic. =) Gaat dus om een Eheim Classic (2121 heet dat model volgens mij) en een bak van 80 liter. Zuivering is uitstekend verder.

Er stond enkel dat het om een eheim classic filter ging maar aangezien ze daar een hoop uitvoeringen van hebben en de bakmaat ook van belang is vroeg ik dit.

Ik heb nog ff de moeite genomen om wat info te zoeken over een Eheim Classic 2121 maar geen resultaat...
Succes.

Groningen zei:
Ik vroeg me af of het mogelijk is om de druk/kracht van de uitvoer van mijn pomp te verhogen? Ik heb een Eheim classic met een spraybar en zou graag iets meer druk cre�eren. Heeft iemand handige tips? Alvast bedankt!

Misschien ben ik wel te serieus met deze dingen maar wil als tip geven om volgende keer wat meer precieze info te geven als je een topic plaatst want dat werkt veel handiger voor iedereen.

Als de 2211 niet genoeg uitstroom naar je zin geeft zou je kunnen kijken of dit misschien te veranderen is door een andere samenstelling van het filtermateriaal als er verder niks anders aan de hand is zoals geknikte slangen bv.
Anders zou je een slag zwaarder filter kunnen nemen zoals de 2213.

Seabait zei:
Groningen zei:

Misschien ben ik wel te serieus met deze dingen maar wil als tip geven om volgende keer wat meer precieze info te geven als je een topic plaatst want dat werkt veel handiger voor iedereen.

Als de 2211 niet genoeg uitstroom naar je zin geeft zou je kunnen kijken of dit misschien te veranderen is door een andere samenstelling van het filtermateriaal als er verder niks anders aan de hand is zoals geknikte slangen bv.
Anders zou je een slag zwaarder filter kunnen nemen zoals de 2213.

Je hebt helemaal gelijk, zal er voortaan wat meer info in stoppen. =)
Als filtermateriaal heb ik ongeveer 1/5 gevuld met van die blokjes (geen idee hoe die heten), 2/5 koolstof in zo'n zakje en nog een 2/5 aan watten. Ik heb nog wel voldoende ruimte overgelaten zodat het rotortje goed kan draaien. Zijn deze verhoudingen een beetje in orde of kan dat beter?

Ben nogal een leek en dit is m'n eerste bak, heb er wel ontzettend veel plezier van maar leer graag bij.

Die zakjes waar de koolstof in zit slippen gauw dicht, waarom heb je kool in je filter?
Is niet echt nodig alleen na medicijnen beter een grove filterspons erin doen i.p.v. kool misschien ook beter voor je planten.

Dat is me destijds in de winkel verkocht. Alleen die blokjes en watten zijn voldoende?

en ik zou er een blauwe grove fiterspons in doen
Wat zijn die blokjes siporax ? het materiaal dient alleen voor de huisvesting van je bacterieen

Ik heb de 2213 in de 80cm en die is meer dan voldoende qua capaciteit.
Ik zou de kool er zeker uithalen want dat haalt ook voeding uit je water.
Doe er maar een filterspons in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan