Wat is er nieuw

Pomp / Winter

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Straatklinkerfm
  • Startdatum Startdatum
S

Straatklinkerfm

Guest
Hallo ,

Heb een simpel 500 liter vijvertje...met een hoselock pomp er in..liters weet ik zo even niet..

Maar wat kan ik nu t beste doen als t gaat vriezen ?

Groetjes
 
Uitzetten, dan voorkom je bevriezing.

Zou geen kwaad moeten kunnen bij een derelijke vijver
 
en dan gewoon af en toe stuk ijs kapot maken ?
 
Pomp nooit stilleggen.Nee,plaat schuim er in.
Nooit hakken,dat dreunt in het water.
Ijsvrij houder erin.

Vijver: veel gemaakte fouten bij een vijver in de winter - Tuinadvies


Velen onder ons zullen hun vijver en de bewoners voor een eerste keer de ... De
opborrelende bellen zullen niet alleen uw vijver op die plek ijsvrij houden ook ...
www.tuinadvies.nl/vijver_winter.htm -


En filters in de winter moeten dan op hun beurt blijven aanstaan. Vele beginners leggen hun filters stil en reinigen hem eens grondig om in het voorjaar weer te starten. U hebt zonet ��n van de meest belangrijke punten van uw vijverbiotoop teniet gedaan. Uw filter zit vul leven (bacteri�n).Verwoest de maandenlange opbouw van uw bacteriekolonie dus niet door uw filter stil te leggen, u zult uw filter hard nodig hebben in het voorjaar, dan opstarten met een filter is haast onmogelijk. En wanneer er vriestemperaturen worden opgemeten moeten alle filters zoveel mogelijk worden beschermd tegen de koude zodat onder andere leidingen niet kunnen stukvriezen maar ook voor de bacteri�n is het heel belangrijk.
 
Nooit ijs stuk hakk3n als er vissen in zitten. Door de trilingen kunnen vissen sterven, omdat ze inwendige verwondingen krijgen. Beter een pan water warm maken en op het ijs zetten. Je maakt dan een wak ter grootte van de pan, zonder trillingen te veroorzaken.
 
ok bedankt heren ...zo zie je maar weer dat de meningen verschillen 😛
 
Dat weet je,als je die ook gehad heb,toch?
😉
 
Bertus zei:
Pomp nooit stilleggen.Nee,plaat schuim er in.
Nooit hakken,dat dreunt in het water.
Ijsvrij houder erin.
Normaal gesproken dienen de filters inderdaad om genoemde redenen te blijven draaien, maar bij kleine vijvers als deze bevriest pomp en filter vaak met alle gevolgen van dien.

Uitzetten adviseer ik in deze omdat er volgens mij geen filter bij opzit. Is dit wel zo dan is het waarschijnlijk een klein filter dat snel kan bevriezen.
Als filter en leidingen ernaartoe goed beschermt zijn is doordraaien geen probleem.

Nooit een stuk ijs kapot hakken!
Beter is een schuimplaat zoals eerder genoemd of simpelweg een luchtbolletje.
 
Ik heb sinds afgelopen zomer ook een kleine vijver en dacht dus slim te zijn en ik heb een aantal weken terug de filter stilgelegd. Maar blijkbaar was dat dus niet zo slim. Toch weer aanzetten of nu gewoon uitlaten tot het voorjaar?
Hij zal bij stevige vorst sowieso uit moeten vanwege bevriezings gevaar.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: hoi Mark
      Terug
      Bovenaan