Wat is er nieuw

Pompje gevaarlijk voor kleine visjes?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Popje93
  • Startdatum Startdatum
P

Popje93

Guest
Hallo,

Sinds een tijdje ben ik weer begonnen met het houden van een aquarium. Dit keer een kleintje,van ongeveer 30 liter.

Vanochtend vond ik een van mijn rasbora galaxy's, dood tussen de spons van mijn pompje.
2014-06-01120643_zpse75eb637.jpg

Wat kan de doodsoorzaak zijn? Ik bedoel, het beestje heeft zich er zelf tussen gepropt dus je zou zeggen dat 'ie er dan ook weer uit moet kunnen zwemmen. Dat spons gedeelte heeft volgens mij niet echt (veel) zuigkracht?

Ook ben ik bang dat mijn andere galaxy's ook op deze manier kunnen overlijden. Is mijn pompje te gevaarlijk voor ze?

Oh, en nu ik toch hier ben, mijn galaxy's hebben (nog) weinig kleur. Kan iemand inschatten hoe oud ze ongeveer zijn en hoe lang het ongeveer duurt voordat ze de mooie kleuren gaan krijgen?

(Veel vraagjes tegelijk, maar ik ben nieuw hier 🙂 )

Lijkt er inderdaad op dat het visje zich klem gezommen heeft tussen de spons en het glas,als oplossing zou je het filter iets uit de hoek kunnen plaatsen waardoor er meer ruimte ontstaat waardoor dit niet meer kan gebeuren.

Geen idee wat de leeftijd zal zijn van je visjes en wanneer ze mooi gaan kleuren,misschien zal dat niet gebeuren als de omstandigheden in je bakje niet geschikt voor ze zijn bv.

Van dit soort is bekend dat ze eigenlijk totaal niet geschikt zijn voor dit soort bakjes. Ze zijn veel schuwer dan als je ze plaatst in bv een 60cm bakje. In een grotere bakjes zwemmen ze ook meer en laten leuker gedrag zien.

Daarnaast heb je volgens mij weinig planten en geen drijfplantjes wat dit soort fijn vind (ze houden niet zo van fel licht). Volgens mij heeft het zich willen verstoppen en is vast komen te zitten.

Bedankt voor de reacties. In de winkel zeiden ze dat deze soort prima kan in mijn bakje. Ze zwemmen ook lekker actief rond dus er lijkt niks mis met ze. En wat betreft de drijfplanten, hier was ik me inderdaad van bewust en deze ga ik dan ook aanschaffen.

Heb je een foto van je gehele aquarium?

~ Ivo

Ja, heb ik! Ik zal ze vanavond uploaden, als ik thuis ben van mijn werk.

Steek ,inplaats van deze spons een hele,zonder sleuven.

Of plastic horregaas erom heen.

Bestaat er niet een kans dat hij 'gewoon' dood is gegaan en niet door het pompje? Door de aanzuigkracht van het pompje is hij daar mogelijk terecht gekomen, of heeft het pompje niet zoveel aanzuigkracht?

Ludger zei:
Bestaat er niet een kans dat hij 'gewoon' dood is gegaan en niet door het pompje? Door de aanzuigkracht van het pompje is hij daar mogelijk terecht gekomen, of heeft het pompje niet zoveel aanzuigkracht?
Hier dacht ik ook al aan. Of, een variant erop: sterk verzwakt, op zoek gegaan naar een rustig plekje, dat gevonden tegen die filterspons, daar overleden.

Niets mis met die spons hoor, gewoon veilig.

~ Ivo

Popje93 zei:
Bedankt voor de reacties. In de winkel zeiden ze dat deze soort prima kan in mijn bakje. Ze zwemmen ook lekker actief rond dus er lijkt niks mis met ze. En wat betreft de drijfplanten, hier was ik me inderdaad van bewust en deze ga ik dan ook aanschaffen.
De nieuwste inzichten zijn dat dit soort bakjes eigenlijk ook alleen maar geschikt zijn voor garnalen. In een grotere bak vertonen ze duidelijk ander en leuker gedrag.

Ik wil je alvast succes wensen de komende zomer zulke bakjes warm en nogal snel op en dat heeft vaak een nadelig gevolg.

Wederom een visje overleden tegen de pomp aan. Ik begrijp er niks van, met mijn waterkwaliteit is niks mis en behalve genoeg plant hebben ze ook genoeg zwemruimte... Help ? 🙁

Laat eens een foto zien van de nog levende vissen.

Laat het hele bakje eens zien.

Blijft nu gissen.
Ook of de waterwaarden wel goed zijn.

John,blijf je aan gang? :sorry:

@ Popje

Ben je trouwens nog steeds op je werk ??? Foto nog niet gezien :juggle:

Je zal vast goede bedoelingen met je visjes hebben, maar zou het niet kunnen dat je visjes eerder dood gaan omdat je ze in een bak houd, wat maar de helft aan liters is, van wat deze soort nodig heeft? minimale bak maat is namelijk 60 liter

30 liter.
De helft.

ja de helf van 60 liter is 30 ja 😛

Wat betreft het aantal liters, het is niet zo dat ik jullie niet geloof hoor. Maar ik heb ook niet 'zomaar' leuke visjes gekocht, heb research gedaan en verschillende bronnen zeiden dat zulke rasbora's geschikt zijn voor zo'n bak. Ook in de winkel hebben ze dat gezegd. Ik vind het heel erg dat het blijkbaar alsnog niet kan, maar het is ook weer niet zo dat ik zomaar wat aanklooi.

Wat betreft de foto's, heb hier laatst een nieuw topic voor aangemaakt.
Maar dit is de bak in zijn geheel:
01_zpsd63f8507.jpg

Zal straks eens een close up proberen te maken van de galaxy's, ze zijn lastig te fotograferen omdat ze zo snel zijn. Verder misschien handig om te vermelden dat de galaxy's in de winkel erg klein en haast kleurloos waren. Ze zaten maar in een hoekje op de bodem. Bij mij in de bak zwemmen ze overal rond, zijn ze flink gegroeid en hebben ze meer kleur gekregen. Lijkt me, qua uiterlijke vertoning, dus geen teken stress of iets dergelijks.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan