Pompje tijdens de vakantie


Sanne_1

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2022
Berichten
160
Locatie
Zuid-Holland
Goedemorgen, advies gevraagd vanwege vakantie. Bakje van 40l met Pat Mini (vuurgarnaaltjes en rasboras).
Iemand komt wel 2x per week eten geven en wat plantenvoeding erin doen, maar het gaat iets te ver om te vragen om het sponsje schoon te maken. Ik ben 3 weken weg en ben bang dat het sponsje un de laatste week dichtslibt.
Hebben jullie een advies cq oplossing?
 
Preventief een luchtsteentje erin hangen?
 
Bij de mini pat kun je de spons er zo naar onder toe aftrekken en even afspoelen onder de kraan dus dat is denk ik voor degene die komt voeren even bijgaan.
Mocht dat lukken dan wel aangeven dat hij licht uitgespoeld moet worden.
 
Hoe lang draait de bak al? Mijn sponsfilters raak ik soms maanden niet aan. Zeker die in een nanobakje met enkel garnalen en nano rasboras (al zijn de mijne een andere soort)
 
Hoe lang draait de bak al? Mijn sponsfilters raak ik soms maanden niet aan. Zeker die in een nanobakje met enkel garnalen en nano rasboras (al zijn de mijne een andere soort)
Ik heb deze bak nu een jaar. Het is een fijne spons vanwege babygarnalen, en om de 2-3 weken merk ik dat de spons al dicht begint te slibben. De bodem zuig ik ook af en toe af.
 
Dan toch misschien vragen of deze persoon het filter een keer wil schoonmaken. Als deze persoon dat wil dan voor de vakantie een keer gezamenlijk doen en in de vakantie kun je misschien contact hebben tijdens het onderhoud.
 
Ik heb deze bak nu een jaar. Het is een fijne spons vanwege babygarnalen, en om de 2-3 weken merk ik dat de spons al dicht begint te slibben. De bodem zuig ik ook af en toe af.
Ik zou net voor vertrek goed uitknijpen en daarna gewoon niet meer naar omkijken. Mijn sponsfilters laat ik wekenlang tot maandenlang 'dichtgeslibt' doordraaien en daar merk ik geen negatieve effecten van. Zeker als je een dikke bodem en veel planten hebt zou ik me er totaal geen zorgen over maken. Bleef je nou maanden weg, okee...
 
Ok, bedankt voor het meedenken allemaal.
 

Terug
Bovenaan