Wat is er nieuw

Pop-eye bij sluierstaart

M

MarcoT

Guest
Goedemiddag,

Een van mijn sluierstaarten heeft een extreem geval van pop-eye.

Ik heb al Baktopur, Costapur en een zout badje geprobeerd, maar het wordt alleen maar erger.

Op onderstaande foto zie je dat het oog al behoorlijk is aangetast. Het puilt uit en er komt witte smurrie uit. (Het groene water komt door de Baktopur overigens.)

Wie weet raad? Wat kan ik doen om het weer (enigszins) goed te krijgen?

1631269012984.png

Na medicatie kuur met name de bactopur direct heeft hij rust nodig. Dit is AB. Door blijven gaan met medicatie en zout verzwakt hem. Geef het tijd om te genezen. Soms is genezing helaas geen optie. Met allerlei medicatie na elkaar gaat zijn weerstand omlaag.

Gezien het groene water heb je denk ik de vloeibare bactopur gebruikt?

Als hij nog eet zou je ook de bactotabs kunnen overwegen.

Weet niet wat hij nu achter de kiezen heeft gehad qua medicatie maar hem gewoon in aquarium of grote plons vers water die je goed monitor qua NO2 en NH3 zal hem wellicht nu beter doen. Als je geen drupjes heb dan elke dag een bak vers water op dezelfde temperatuur geven.

Succes

Bedankt voor je bericht. Ik heb inderdaad de vloeibare Bactopur gebruikt. Hij eet nog wel en deze morgen is hij ook weer wat actiever en zijn oog is niet beter, maar ook niet erger geworden.

Ik kijk even een dagje aan, hopelijk komt het goed.

Heb hier een half jaar terug Manaus Octocil gebruikt bij een extreem geval van pop-eye bij 1 van mijn cichliden.
Dat verrichte wonderen.. oog was binnen 2 weken weer op de plek waar die moest.

Zul je denken, Manaus Octocil? dat is toch tegen darmflaggelaten?
Dat klopt, maar het schijnt 1 van de bestandsdelen in de medicatie te zijn die goed reageert met pop-eye.

Heb hier een half jaar terug Manaus Octocil gebruikt bij een extreem geval van pop-eye bij 1 van mijn cichliden.
Dat verrichte wonderen.. oog was binnen 2 weken weer op de plek waar die moest.

Zul je denken, Manaus Octocil? dat is toch tegen darmflaggelaten?
Dat klopt, maar het schijnt 1 van de bestandsdelen in de medicatie te zijn die goed reageert met pop-eye.

Dat zou best heel goed kunnen. Tenslotte bij head in hole ziekte zullen ze ook te doen krijgen met infectie verschijnsels in die kraters lijkt me. Er zal wel een bestandsdeel in zitten om dit euvel ook op te lossen. Ik gebruik ook graag de Manaus lijn. Het is wat duurder maar voor grote plonsen water voordeliger.

Bij een telescoop sluier Is er vaak sprake van vocht/pus ophoping achter het oog. Dat moet er gewoon uit komen. Op zich lijkt het me juist voordelig dat er viezigheid uitkomt zodat het niet opstapelt. De sluier van de foto vind ik niet heel ernstig om te zien. Mijn telescoop zag het oog er veel erger uit maar helaas is die er wel aan overleden 😢 Niet aan het oog an sich maar bijkomende ellende en te verzwakt denk ik.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan