Wat is er nieuw

Pop-eye maanvis

Tirroj

Well-known member
Lid geworden
9 oktober 2021
Leeftijd
47
Hi.

Ik heb een maanvis met pop-eye zag ik vandaag. Zie foto. Waterwaardes zijn in orde.

Vraag me even af wat te doen. Even aankijken? Of gaan behandelen? Ik heb trichosal van manaus staan. Is dat optie? Of is er beter middel?

Thnks voor meedenken.

Grt Jorrit

5E317440-1A40-40FD-BCA8-B9071DE03FCE.jpeg
A05924AF-D3FC-4CCB-981F-1D78A4AD2D28.jpeg

Zolang niemand antwoord met eigen ervaringen, kun je hier https://discuszolder.nl/een-popeye-bij-aquariumvissen/ eens kijken of je daar wat wijzer van wordt?
Thnks. Had m gevonden ook. Goed artikel idd. Neig naar manaus toevoegen. Maar hoop dat iemand praktijkervaring heeft met deze infectie.

Pop eye is zeer lastig te behandelen. Mijn ervaring is dat er in de meeste gevallen blijvende schade is aan het oog. Ik heb 1 vis rondzwemmen in de Malawi bak die ik in onderhoud heb die pop eye heeft gehad en die is uiteindelijk blind geworden aan 1 oog. Maar funcioneert verder prima en is 1 van de oudste vissen die in die bak rondzwemt.

Wil je hem een hogere kans geven op herstel zou ik hem apart nemen en behandelen. Manaus zou daar bij kunnen helpen. De kans op succes is klein, maar in ieder geval groter dan wanneer hij in de bak blijft zwemmen. Is je behandeling klaar, dan zou ik hem direct terugzetten in de bak, aangezien het niet besmettelijk is. Tenzij andere vissen veel oogbeschadegingen hebben of je waterwaardes slecht zijn, maar daar ga ik niet vanuit.

Je hele bak behandelen zou ik niet doen, aangezien dit vaak meer schade geeft dan oplost. Want je huidige nuttige bacterie grote wordt ook aangetast door het gebruik van de meeste bacteriële bestrijdende medicijnen trouwens.

Niet echt hoopvolle berichten, maar ik kan het niet mooier maken helaas.

Gr. Ed

Pop eye is zeer lastig te behandelen. Mijn ervaring is dat er in de meeste gevallen blijvende schade is aan het oog. Ik heb 1 vis rondzwemmen in de Malawi bak die ik in onderhoud heb die pop eye heeft gehad en die is uiteindelijk blind geworden aan 1 oog. Maar funcioneert verder prima en is 1 van de oudste vissen die in die bak rondzwemt.

Wil je hem een hogere kans geven op herstel zou ik hem apart nemen en behandelen. Manaus zou daar bij kunnen helpen. De kans op succes is klein, maar in ieder geval groter dan wanneer hij in de bak blijft zwemmen. Is je behandeling klaar, dan zou ik hem direct terugzetten in de bak, aangezien het niet besmettelijk is. Tenzij andere vissen veel oogbeschadegingen hebben of je waterwaardes slecht zijn, maar daar ga ik niet vanuit.

Je hele bak behandelen zou ik niet doen, aangezien dit vaak meer schade geeft dan oplost. Want je huidige nuttige bacterie grote wordt ook aangetast door het gebruik van de meeste bacteriële bestrijdende medicijnen trouwens.

Niet echt hoopvolle berichten, maar ik kan het niet mooier maken helaas.

Gr. Ed
Thnks Ed. Ik moet even kijken of apart zetten lukt. Heb geen filtertje ofzo. Wel plastic bak en Luchtsteen. Behandeling met Manaus duurt 2 dagen, dus dat kan wel zonder filter…

Eens kijken of ik de vis kan uitvangen …

Gewoon aantal keren water verversen dan. Wel je medicijnconcentratie in de gaten houden als je ververst: met verversen haal je ook medicijnen eruit.

Even een update. De maanvis zwemt nog steeds en eet mee. Eten pakt ie minder snel ( is iets trager en ziet minder wellicht?) maar heeft dus eetlust.

Behandeling gedaan met Manaus en elke week fikse verversing van 50 %. De bolling bij de ogen lijkt vocht oid naar buiten te werken. Zie foto.

Ik merk dat ik het lastig vind om in te schatten. Maar volgens mij heeft de vis het niet super slecht. Moet zeker herstellen/ aansterken… maar benieuwd naar meningen. Aankijken even nog?

53878048-2321-4E54-B297-D1ABC7D19001.jpeg

Ja zieke vissen hoe naar ze zich ook voelen zullen niks laten zien aan hun gedrag want een predator merkt dat gelijk op en dan word de vis opgevroten, dus zal de vis tot het bittere eind normaal gedrag blijven vertonen, dus daar kun je niks van zeggen dat de vis geen afwijkend gedrag vertoont, tegen d etijd dat d evis wel afwijkend gedrag vertoont is het binnen 24 uur bekeken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan