Poropanchax myersi


John.

Well-known member
Lid geworden
4 oktober 2012
Berichten
1,359
Locatie
Purmerend
Wetenschappelijke naam : Poropanchax myersi

Nederlandse naam : Kolibri-killi

Hardheid: zacht

Temperatuur: tropisch

Scholenvis

Welke waterlaag (boven, midden, onder of overal):eek:veral

Herkomst: Stanley pool (Malebo) Congo


poro.jpg
 
Omstandigheden eigen aquarium:

Ze zitten (9) alleen in een bakje van 40-25-25. De bodem is grof grind. Geen verlichting en alleen Javamos als beplanting. Groot stuk kienhout welke voor veel schuilplaatsen zorgt. 1 Capattablad welke regelmatig verwisseld wordt.
Ik houd ze op puur regenwater van 25 graden. Verder gebruik ik zo'n klein pompje welke aan de zijkant buiten het aquarium hangt.
Ph7
KH1
GH3
Po4=0
No3=0

Gedrag ten opzichte van elkaar:

Ik heb maar twee mannen, ze zijn de gehele dag bezig met ruzi�n of zitten achter de vrouwen aan. Dat vreet energie en zorgt voor wat stress. Als ze gestrest zijn gedragen ze zich als scholenvis. Ze krijgen vaak en zeer afwisselend te eten: Microaaltjes, azijn-aaltjes, pekelkreeftjes en zwarte muggen larven (allemaal levend voer).

Mening over deze vis:

Er is op internet weinig te vinden over deze vissen. Ik heb ze gekocht als Poropanchax brichardy (hebben rode vinnen). Aangezien deze echter gele vinnen hebben is het voor 90% de: myersi. De myersi komt alleen voor in pool Malebo in de Congo rivier en is daardoor als endangered beoordeeld. Zie link http://www.iucnredlist.org/details/182643/0
Voorlopig zal er dus wel geen nieuwe import uit de Congo komen. Het zijn ook hele kleine visjes en er is dus speciaal visgerei nodig om ze te vangen!
Ik vind het een prachtig visje, prachtig blauw en niet te groot met een lastige kweek. Super temperament.
De visjes zijn wel schuw. Hopelijk is de nakweek iets minder schuw.

Kweek:

Het afzetten van eieren gaat vanzelf. De visjes zijn bezig met voortplanten of eten :D
De eitje zijn klein en zitten met draden (spinrag) vast aan het javamos of het hout. De eitjes zijn gevoelig voor: temperatuur, waterverontreiniging en zuurstof. Ik verzamelde de eitjes door een stukje javamos waar eitjes op zitten af te breken en naar een speciaal bakje te verhuizen. Dat bakje is gevuld met regenwater, verwarming en een luchtsteentje. De eitjes komen na zo'n 6 dagen uit. De jongen, ultraklein eten de eerste maand alleen maar infusie diertjes. Ik voer ze drie keer per dag.
Daarna eten ze microwormpjes en azijnaaltjes. Na zo'n twee maanden eten ze pas uitgekomen pekelkreeftjes. Ze groeien niet bijster snel. Na zo'n drie maanden zijn ze rond de centimeter groot. Volgens internet zijn ze na 6 maanden geslachtsrijp.
Ik heb ongeveer veertig jongen zwemmen met welke ik (als ze groot zijn)verder ga kweken. Misschien lukt het om ze binnen de aquarium hobby verder te verspreiden, wie weet!

Het houden van deze vissoort heeft mij veel geleerd over het kweken van vissen en dus mijn kennis weer verruimd! (het ging wel met vallen en opstaan)

groetjes John.

p.s. Er staan heel veel foto's over de kweek in mijn fotoalbum (vanaf 1 oktober 2014)
!
 
Opvallend genoeg komen de jongen steeds 's nachts uit het ei.
Er is er geen een overdag geboren!
Ook als er geen planten in het bakje aanwezig zijn (ivm co2 gehalte)!
Wie die dezelfde ervaring hebben met hun vissen
of heeft een verklaring hiervoor?

groetjes John.
 
Hee John, dat is mij nooit eerder opgevallen. Al moet ik bekennen dat ik vaak niet thuis ben en meestal ff snel check of ze al uitgekomen zijn. Gelang de dagplanning kan dat overdag of 's nachts zijn. Begin normaal pas te voeren als de eerste jongen zwemmen.
 

Terug
Bovenaan