Positie TL


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Ik ben een beetje aan het rekenen met inhoud aquarium en de te gebruiken verlichting.

De maat van de bak wordt 110 x 40 x 50, dat is ong. 190 liter netto, als ik daar dan 2 x TL5 van 39 watt bovenhang kom ik uit op ruim 30 lumen per liter, en dat lijkt mij genoeg voor wat ik wil.
Nu is het zo dat die buizen maar 85 cm lang zijn, dus kom ik een stuk te kort

Ik zou de bak ook 120 cm lang kunnen maken en er 2 x TL5 van 54 watt (115 cm) boven hangen, maar dan heb ik teveel licht, en één is weer te weinig.

Als ik de eerste optie neem dan heb ik twee mogelijkheden voor het plaatsen van deTL's,
Lamp.jpg


Wat zou het beste zijn van deze twee opstellingen? bij de bovenste zou er 12,5 cm aan beide zijden niet verlicht zijn

Ik zou de bak ook korter en hoger kunnen maken, om de verhoudingen liters/lumen hetzelfde te houden, maar ik wil liever niet hoger dan 40 cm.
 
Laatst bewerkt:
Je gaat zelf een bak (laten) maken begrijp ik? waarom dan geen led buizen ipv tl?
Heb je buizen over heel de lengte en dimbaar licht met een veel lagere wattage.
 
Ja ik zelf een bak bouwen, maar (goede) Led is me iets te prijzig. er komen redelijk wat planten in dus dan kom ik niet weg met goedkope Led strips
 
Ik persoonlijk zou voor opstelling 2 gaan, omdat je anders donkere hoeken krijgt en persoonlijk hou ik daar niet van
 
Opstelling 1 maar dan wel de buizen hoog genoeg hangen zodat het licht goed verdeeld word
 
Opstelling 1

De armatuur voetjes neem ook nog plek in beslag
 
Ik persoonlijk zou voor opstelling 2 gaan, omdat je anders donkere hoeken krijgt en persoonlijk hou ik daar niet van
Ik vraag me af hoe donker dat dan wordt, of de buizen wat hoger hangen, wat tuinkabouter ook zegt, maar ja, dan wordt de kap weer zo hoog.
Bij Juwel is die (donkere) ruimte ong. 7,5 cm, bij wordt dat dan 12,5

Opstelling 1 maar dan wel de buizen hoog genoeg hangen zodat het licht goed verdeeld word

Ja dat was mijn eerste gedachte ook, maar met opstelling 2 is het net wat beter verdeeld dacht ik, alleen dan wel een groter stuk enkele buis aan de zijkanten
Daarentegen is opstelling 1 wel makkelijker omdat ik dan met één kant en klaar (spatwaterdicht) armatuur kan werken.

De armatuur voetjes neem ook nog plek in beslag
De voetjes is geen probleem, ik heb in beide gevallen ruimte genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan ook andere lengtes

Ja dat weet ik, ondertussen heb ik alle mogelijke combinaties al berekent:c

Ook nog aan het rekenen en denken over de maten, 3 buizen is ook nog een optie idd
Ik wil sowieso niet hoger uitkomen dan 30 lumen per liter, mijn draaiende bak heeft nu 25 lumen per liter en dat is al genoeg voor wat ik wil.

Bedankt voor je bericht
 
Ja dat weet ik, ondertussen heb ik alle mogelijke combinaties al berekent:c

Ook nog aan het rekenen en denken over de maten, 3 buizen is ook nog een optie idd
Ik wil sowieso niet hoger uitkomen dan 30 lumen per liter, mijn draaiende bak heeft nu 25 lumen per liter en dat is al genoeg voor wat ik wil.

Bedankt voor je bericht
Ik zou me niet druk maken over te veel licht maar eerder nadenken over het dimbaar maken van de balken hetgeen vrij eenvoudig te doen is door de toepassing van dimbare EVSA's.
Er komt een moment dat je toch anders gaat denken over je licht, je ziet het eigenlijk bij iedereen. Dan blijkt dat er weer nieuw gekocht moet worden hetgeen het extra duur maakt. Mijn advies; denk eerder aan dimmen dan aan te veel licht.

http://www.lighting.philips.nl/prof...ampen/hf-regulator-intelligent-touch-dali-tl5
 
Dimbare evsa kan ook nog ja, maar die zijn wel prijzig, en er komt ook nog aparte dimmer bij dan, samen iets van 80 euro.
Terwijl een standaard evsa maar 15 euro kost, daar neem ik er dan wel één van die zowel voor T8 en T5 te gebruiken is, dan kan ik later altijd nog overschakelen naar T5 buizen, als ik meer licht wil.

De bak gaat 1 meter breed worden heb ik inmiddels besloten,
Dan kan er 2 x 30 watt T8 in (89 cm), of 2 x 39 watt T5 (85 cm)
 
Laatst bewerkt:
Ik zou 2x39W T5 nemen. Dat hangt er bij mij ook boven. Is ruim voldoende en dan kun je zelf nog beslissen of je wel/geen reflector gebruikt. Bij mij gebruik ik aan de voorkant wél een reflector en achter niet i.v.m. de positionering van verschillende planten.
 
De bak gaat 100 x 40 x 50 worden, dus in eerste instantie komt er 2 x 30 Watt TLD boven, dan kom ik op 4800 lumen op 160 liter = 30 lumen/liter
Met 2 x T5 39 watt zou ik op 6200 lumen komen, dat is bijna 39 lumen/liter, en dat zonder Co2 lijkt me misschien teveel??

Mijn oude bak draait op 25 lumen/liter en dat is voldoende, dus daar wil ik niet teveel boven gaan zitten
 
Laatst bewerkt:
Het ene lumen is het andere niet. LED vs. HE LED vs. T5 vs. T8 vs. wel/geen reflector...etc.
 
Dat klopt, maar ik ga dezelfde buizen gebruiken als in mijn oude bak (Phillips TLD 840), dus dan kan ik het wel vergelijken toch?
De nieuwe bak wordt ook dezelfde hoogte.

Wat zijn de afmetingen van jou bak?
 
Onderling wel inderdaad! Maar het soort watt is ook relevant, daarom kun je niet integraal stellen dat X watt vereist is.

Mijn aquarium is 100x40x50 LBH.
 
Mijn aquarium is 100x40x50 LBH.

En daar zit dus de 2 x T5 39 watt boven (toevallig ook Philips buisjes?), en dat gaat goed, niet teveel licht?
 
En daar zit dus de 2 x T5 39 watt boven (toevallig ook Philips buisjes?), en dat gaat goed, niet teveel licht?
Correct, 2x39W op 180L bruto. In mijn ervaring is het echt niet zoveel. Zeker in de hoeken die wat donker uitvallen. Buisjes van Sylvana, 6500K. Kosten 4,50 of zo.
 
Tjonguh, dacht ik eruit te zijn en nu ga ik weer twijfelen :stom:

Maar iig bedankt voor je info:thumbs:
 
Het ene lumen is het andere niet. LED vs. HE LED vs. T5 vs. T8 vs. wel/geen reflector...etc.
Onderling wel inderdaad! Maar het soort watt is ook relevant, daarom kun je niet integraal stellen dat X watt vereist is.

Mijn aquarium is 100x40x50 LBH.

Lumen is lumen, daar zit geen verschil in. Zo is Watt een eenheid van vermogen die altijd gelijk is. Er bestaan geen "soorten" Wattages. Wel is het zo er verschil kan zijn in leds en/of TL buizen of een andere lichtbron. En dat kan dan uitgedrukt worden in meer of minder lichtintensiteit/Lux/Lumen/Par. Wanneer een TL 39 Watt of een ledbalk is 39 Watt dan is het opgenomen vermogen gelijk. Maar ook hier kan de lichtsterkte wél verschillen.
 
Lumen is lumen, daar zit geen verschil in. Zo is Watt een eenheid van vermogen die altijd gelijk is. Er bestaan geen "soorten" Wattages. Wel is het zo er verschil kan zijn in leds en/of TL buizen of een andere lichtbron. En dat kan dan uitgedrukt worden in meer of minder lichtintensiteit/Lux/Lumen/Par. Wanneer een TL 39 Watt of een ledbalk is 39 Watt dan is het opgenomen vermogen gelijk. Maar ook hier kan de lichtsterkte wél verschillen.
Je zegt precies wat ik bedoel maar dan duidelijker :)
 
Om dit topic nog even af te ronden...... ik ga voor de 39 watt T5 buizen, in deze lengte is ook een 21 watt beschikbaar (85 cm) dus mocht het teveel zijn met 2 x 39 kan ik er één vervangen door 21 watt.

Nog wel een vraag: kunnen 2 tl's met een verschillend wattage op één EVSA aangesloten worden? (Dus 1 x 21 en 1x 35 watt tegelijkertijd)

Op deze bijvoorbeeld,
https://www.firstlight.nl/voorschak...-hf-p-performer-iii-224-39-tl5-220-240v-evsa/
 

Terug
Bovenaan