Wat is er nieuw

Posthoorn-slak plaag, wat te doen? Welk middel helpt?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zora
  • Startdatum Startdatum
Z

Zora

Guest
Momenteel hoedt er een heuse Posthoorn-slak plaag in mijn aquarium.

Er zitten meer dan 30 hele kleintjes op de ruiten van het aquarium, alleen nog maar op de voorkant.
Op de zij-kanten zie ik ze ook overal.
Ze zitten verder ook op de planten en kruipen door het hele aquarium heen.

Er zijn ook een aantal volwassen Posthoorn-slakken, maar de meeste zijn net geboren of net wat groter.

Een paar van deze slakken is niet erg denk ik, maar ze worden vanzelf meer en meer en dat is uiteindelijk wel erg.
Al helemaal omdat ze bijna overal zitten/kruipen nu.
Het geeft een beetje een storend beeld.

Nu heb ik al gelezen over slakken-vallen en komkommer.
Komkommer werkt niet en met slakken-vallen vang ik alleen garnalen of Corydoras.
Dat werkt dus niet echt.

Afhevelen werkt wel, maar niet effectief, want een dag later kruipen ze weer overal rond.

Nu zoek ik een middel wat tegen slakken werkt.

Heeft JBL of Colombo, of een ander merk iets wat effectief tegen slakken werkt?
En dat dan ook echt goed werkt.
Maar dan wel zo dat het niet schadelijk is voor de vissen.
Het zou fijn zijn als het ook garnaal-vriendelijk is, maar als dat niet zo is, ga ik eerst proberen de garnalen uit te vangen voor ik ermee begin.

Ik kan niet meteen beginnen met het middel, ik moet eerst wachten totdat de Alparex is uitgewerkt, omdat ik heb behandeld tegen witte stip.

Als je er een voertablet ingooit dan??
Ik heb de ervaring dat ze daar massaal op gaan zitten en dan is het makkelijk uitvangen hoor.
Of anders met een slang gewoon afzuigen.

Voertabletten worden meteen gegeten door de andere vissen.
Daar zijn ze dol op.
Als ik dat in een val leg, komen de garnalen en de Corydoras er op af.

De hele kleintjes zitten hoofdzakelijk op de ruiten, die hebben nog geen eens een huisje/schild zo lijkt het.
Die zijn echt net uitgekomen en nog zo klein.
Ze zitten in diverse stadia in mijn bak, van pas uitgekomen tot volwassen en alles daar tussen in.

Er lijkt geen eind aan te komen, ook met afhevelen niet.
Ze komen elke keer weer opnieuw overal vandaan.

Ik zou niet weer aan chemische middelen beginnen, aangezien je bak toch al niet al te stabiel is...dus gewoon afzuigen en uitvangen en verder geduld hebben...

Een probleem met een dodend middeltje is ook dat er massaal dode slakken in je bak liggen..ook op plekken waar je ze niet ziet en dus laat liggen. Gevolg..rotting.

Beste middel is geduld,gewoon steeds met bv verversen tegelijkertijd slakjes afhevelen en zal het uiteindelijk een stuk minder worden.
Ze kunnen er flink wat van want dat zie ik hier ook maar haal zelf steeds de grootste uit de bak want dat scheelt enorm aan nageslacht.

Zora, heb je nog andere (gewenste) slakkensoorten in je bakken? Zo nee, dan zou je kunnen overwegen de anatome helena (slaketende slak) aan te schaffen, dat heeft bij mij ook goed geholpen..

Ik moet bekennen dat ik die kleintjes op de zijruiten tussen de ogen de kop indruk 😀.
beter gezegd ik plet ze gewoon. Het is niet mijn stijl om zoiets te doen, maar soms moet je iets en als je middeltjes gebruikt dan leggen ze ook het loodje.
Dus links of rechtsom komen ze in de regel toch aan hun eind 🙂.

Een groepje anatome helena uitzetten is ook een optie. Deze zullen de slakkenplaag binnen enkele tijd wel tot hun perken kunnen brengen. Deze planten zich ook voort alleen niet op de snelheid van andere slaksoorten, ook kun je deze nog wel verkopen omdat er wel vraag naar is.

Zou je je misschien afvragen hoe je een slakkenplaag heb?
Voer je teveel?
Ik heb al iets meer dan half jaar deze slakken en nog geen plaag.
Ik heb wel 1 anentome helena in mijn bak.

Ludger, ik stelde eerst ook anatome helena voor. Maar ik zie nu in haar fotoalbum dat Zora ook appelslakken heeft. Appelslakken zullen ze niet in een keer opeten, maar toch wel proberen.. Tenminste dat is wat ik hier soms lees, heb jij hier ervaring mee?

Mariette zei:
Ludger, ik stelde eerst ook anatome helena voor. Maar ik zie nu in haar fotoalbum dat Zora ook appelslakken heeft. Appelslakken zullen ze niet in een keer opeten, maar toch wel proberen.. Tenminste dat is wat ik hier soms lees, heb jij hier ervaring mee?

Nee, hier heb ik geen ervaring mee. Indien er appelslakken in het aquarium zijn zou ik ook geen anatome helena slakken plaatsen.

Ami zei:
Zou je je misschien afvragen hoe je een slakkenplaag heb?
Voer je teveel?
+1
Dat is stap 1 inderdaad.
En je onderhoud onder de loep nemen..

Normaal gesproken zal af en toe een lokmiddel, stukje komkommer, een slakkenval toereikend zijn om de populatie in toom te houden.
Heb allerlei slakken (poel/posthoorn/toren) maar nooit een plaag.. al hevel ik er soms een zooi af als ze te dicht in de buurt komen van me slangetje 😉

Ik voer niet te veel.

Denk dat ze zijn meegekomen in de Cabomba.
Daar heb ik een hele tijd terug drie bossen van gekregen/gehaald.

Kan moeilijk alles overhoop halen om ze te vangen.
Omdat ik ze nooit allemaal uit kan vangen, blijven ze zich voortplanten.

Ik ga opzoek naar de Anetome helena slak.

De Appeltjes blijven in een apart bakje zitten, die gaan niet terug de meter-bak in.
Dus dan zouden Anetome's prima kunnen dacht ik zo.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ik denk ook dat het afhangt van wat men een plaag noemt. Ik heb ook wel 50 puntslakken in de 60cm maar noem dat geen plaag en vind dat ook prima.
Dus het woord plaag kan een ruim begrip zijn.

jessicapilon zei:
Ik denk ook dat het afhangt van wat men een plaag noemt. Ik heb ook wel 50 puntslakken in de 60cm maar noem dat geen plaag en vind dat ook prima.
Dus het woord plaag kan een ruim begrip zijn.

Dat ben ik met je eens.

Waar ik ook kijk en hoe ik ook kijk,.. ik zie ze bij mij overal.
Van net uitgekomen tot volwassen,.. alle stadia.
Daarbij ook wat Poelslakjes.

Ik vind dit gewoon te veel en erger me er een beetje aan.
Eerst was het wel acceptabel, maar nu beginnen het zichtbaar steeds meer te worden.

Je zegt dat je niet te veel voert. Hoe veel en hoe vaak voer je dan ? Hoe lang doen ze er over voor het op is ?

AquaVISie zei:
Je zegt dat je niet te veel voert. Hoe veel en hoe vaak voer je dan ? Hoe lang doen ze er over voor het op is ?

Ik voer meestal 1x per dag, soms 2x.
Als ik 2x voer dan verdeel ik het in portie's zodat ze niet 2x een grote portie krijgen.

Het voer is vrij snel op, het blijft niet lang liggen.

Hoeveel is dat?
Ik voer om de dag. Daar zijn wel de meningen over verdeeld.
Wanneer je direct effect wil krijgen met anentome helena's wordt er gezegd 1 per 10 liter.

Je bedoelt hoeveel ik per keer voer?

Ik voer wat ze opeten in korte tijd.
Dat is meestal wat tussen duim en wijsvinger past ( granulaat) en meestal geef ik dan op sommige dagen nog ietsje minder ook.
Ik wissel af met tabs en diepvries voer.
Heb diverse merken visvoer in huis en ook diverse soorten.

Ik geef zeker niet te veel en ik voer wat ze binnen korte tijd op eten.
Er blijft niets liggen wat ze niet op eten zeg maar.

Tijdens het voeren observeer ik mijn vissen en kijk ik of ze gezond zijn en of alle vissen eten.
Zo weet ik dus ook dat er niks blijft liggen en dat ik niet te weinig of te veel voer.

Wat betreft de Helena's,... dat gaat goed komen 🙂
Volgende week gaan deze slakjes mijn aquarium vergezellen 🙂

Even een stomme vraag mijnerzijds : hebben we het hier echt over Posthoornslakken?

AadMec zei:
Even een stomme vraag mijnerzijds : hebben we het hier echt over Posthoornslakken?

Stomme vragen bestaan niet 🙂

Het zijn over het algemeen de Posthoornslakken.
Ik zie zo nu en dan ook wat Poelslakjes.

Als de puntslakken tegen de voorruit omhoog gaan, doe ze niet voor niets, is er wat met de bodem aan de hand.

Ami zei:
Hoeveel is dat?
Wanneer je direct effect wil krijgen met anentome helena's wordt er gezegd 1 per 10 liter.

Tuurlijk, dan krijg je een Helena plaag.

AadMec zei:
Dat zijn dus niet de slakken in je profielfoto???

Nee 🙂
Dat zijn Torenslakken.

Volgende week gaan wat Helena's mijn bak vergezellen.
Ik weet dat ze dan de Torenslakjes ook zullen pakken.
Dat is dan niet anders,....
Ik vind Helena's ook mooie slakken en bovendien ook erg nuttig.

Bertus zei:
Als de puntslakken tegen de voorruit omhoog gaan, doe ze niet voor niets, is er wat met de bodem aan de hand.

Dat is een oude foto hoor Bertus 🙂
Die profiel foto.

Ze zitten nu ( Torenslakjes) helemaal niet op het glas.
Ik zie ze op de bodem kruipen, op de planten/hout en ze zitten ook onder het grind.

De andere slakjes zitten werkelijk overal.
Die zijn mee gekomen vanuit de Cabomba's die er laatst in gekomen zijn.
Sindsdien zijn het er best veel geworden.
In die Jungle-bak van mij zie ik ze ook niet altijd terug, maar nu begint het echt op te vallen, dus er zitten er echt heel veel in nu.

Maar zoals gezegd al komen volgende week de Helena's mijn bak vergezellen, dus die mogen lekker hun gang gaan 🙂
Die kunnen hun lol niet op in mijn bak, haha,... slakjes genoeg.
Bovendien eten ze daarna als de slakjes ooit op raken gewoon mee van het voer enz.

Bertus zei:
Ami zei:
Hoeveel is dat?

Tuurlijk, dan krijg je een Helena plaag.

Ik begin met 10 stuks en dat zullen er uiteindelijk wel meer gaan worden.
Met deze slakjes heb je denk ik niet zo snel een overschot.

En voor deze slakjes als ik er ooit teveel van zou hebben zijn altijd wel lief hebbers te vinden en bovendien zijn ze een stuk gemakkelijker te vangen dan de Poel-en Posthoornslakjes.

Bertus zei:

Is dit wel zo?? Ik heb in al mijn bakken behoorlijk veel puntslakken. Ik denk in een 30 liter bak wel dik 50 slakjes. het merendeel zit in of op de bodem maar een behoorlijk aantal zie je ook op de planten en de ruiten.
Verder draaien de bakken prima en planten de slakjes zich snel voort. Ik moet dus regelmatig wat mee afzuigen.

jessicapilon zei:
Ik moet bekennen dat ik die kleintjes op de zijruiten tussen de ogen de kop indruk 😀.
beter gezegd ik plet ze gewoon. Het is niet mijn stijl om zoiets te doen, maar soms moet je iets en als je middeltjes gebruikt dan leggen ze ook het loodje.
Dus links of rechtsom komen ze in de regel toch aan hun eind 🙂.
Kleine slakjes plet ik ook, en de vissen (om een of andere reden vooral mijn Kardinalen) smullen er van ! De vissen eten helaas geen levende slakken.

Ik heb ook altijd wel poelslakjes in mijn aquarium, soms best veel. Ik heb de indruk dat ze de alg van mijn achterwand opeten. Ik haal ze bij het verschonen vaak met de hand weg.

De vraag is of slakken kwaad kunnen of juist goed doen. Ik heb er zelf geen last van, behalve dat ze de aanblik van de bak verpesten als het er heel veel zijn. Ik lees ook hier en daar dat slakken meehelpen aan het opruimen van dode vissen. Die heb ik eigenlijk nooit, maar in een grote bak zou ik die ook niet kunnen vinden denk ik.

Ik stik ook van de slakken, op het raam.
Haal ik een schepnetje ,steek het er onder,en omhoog, vallen ze er in.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan