Posthoornslak uit de sloot


Brem

Well-known member
Lid geworden
29 mei 2018
Berichten
371
Leeftijd
36
Hoi mensen,

Ik heb heb kikkervijvertje om de hoek waar ik woon.
Daar wonen honderden posthoornslakken.

Kan ik deze rustig overwennen voor in mijn garnalenaquarium?

Het water is in de zomer zelfs heter dan in mijn aquarium..
Ik weet niet hoe anderen hier over denken of dat er ervaringen mee zijn
 
Je moet denk ik wel oppassen voor dingen als parasieten die ze mee kunnen dragen. Slakken dragen ook vaak planaria mee in onze bakken.
 
uhm er bestaan geen slakkenfabrieken....

dus wat is het verschil tussen een slak die uit een stroompje of meertje in ZO-Azië is gevist of slakken uit een vijvertje vlakbij?


A. ik geloof dat visjes en slakjes in de LFS door kaboutertjes worden gemaakt, en die stoppen er geen parasietjes in...
B. helemaal niks de kans op parasieten of andere ongewenste gasten is ongeveer evengroot, uiteindelijk komen ze allemaal uit het wild
 
uhm er bestaan geen slakkenfabrieken....

dus wat is het verschil tussen een slak die uit een stroompje of meertje in ZO-Azië is gevist of slakken uit een vijvertje vlakbij?


A. ik geloof dat visjes en slakjes in de LFS door kaboutertjes worden gemaakt, en die stoppen er geen parasietjes in...
B. helemaal niks de kans op parasieten of andere ongewenste gasten is ongeveer evengroot, uiteindelijk komen ze allemaal uit het wild
Nee, geen fabrieken. Wel kwekers.

Uiteindelijk komt inderdaad álles uit de natuur,
ook wij ?
 
ze zien er precies zo uit als in de dichtsbijzijnde winkel :)
Alleen kan ik nu op formaat zoeken. Dat was de intentie ..
 
Nee, geen fabrieken. Wel kwekers.

Uiteindelijk komt inderdaad álles uit de natuur,
ook wij ?

bij hobbykwekers misschien, bij de LFS is vrijwel alles wildvang. Het is te gemakkelijk om slakken met veel tegelijk te vangen, dus loont commercieel kweken niet. ook omdat kweek of zo eenvoudig is dat ze als plaagdier of ongewenste excoot worden beschouwt en dus niemand ze wil/mag kopen. Of omdat de kweek weinig productief is (levendbarende slakken) of de jongen opgroeien in brak/zeewater...

nog los van de vraag of gekweekte slakken parasiet vrij zijn, probleem is dat slakken vaak ook niet tegen de bestrijdingsmiddelen kunnen.
 

Terug
Bovenaan