Posthoornslak


F.

Well-known member
Lid geworden
11 november 2022
Berichten
200
Leeftijd
32
Hallo allemaal,

Mijn bak is ingedraaid dus ik ga binnenkort sluierstaarten halen. Ik heb zitten nadenken over opruimers in mijn aquarium en ik denk dat ik voor een slak ga. Ik vind de posthoornslak bijvoorbeeld een mooie slak. Ik heb er wat over zitten lezen, maar ik kom wat tegenstrijdige informatie tegen over de voortplanting en ik hoop dat iemand me met mijn vragen kan helpen. Kunnen deze slakken zichzelf bevruchten of hebben ze daar een andere slak voor nodig? En komen de eitjes in zoetwater uit?
Verder vroeg ik mij af of deze slak solitair gehouden kan worden of heeft het behoefte aan een maatje?
 
Ik kan niet al je vragen beantwoorden, maar de eitjes komen wel uit in zoet water kan ik uit ervaring vertellen, want ik heb er meer dan eerst :)
 
Ze zijn tweeslachtig zoals ik lees maar bevruchten zichzelf weer niet. Ze komen gewoon uit in zoetwater.
 
Ik ben groot fan van deze slakkensoort, het zijn ontzettend nuttige dieren, en heb ze zelf ook. Maar persoonlijk zou je wel afraden om sluiers met posthoornslakken te combineren.
Sluiers grondelen namelijk, en kans bestaat dat ze in hun enthousiasme ook een slak op grondelen. Dat is op zich geen probleem want ze spugen dat uit, maar wel is wel onwenselijk als de slak vervolgens vast komt te zitten in de bek van de sluier.
 
Ik ben groot fan van deze slakkensoort, het zijn ontzettend nuttige dieren, en heb ze zelf ook. Maar persoonlijk zou je wel afraden om sluiers met posthoornslakken te combineren.
Sluiers grondelen namelijk, en kans bestaat dat ze in hun enthousiasme ook een slak op grondelen. Dat is op zich geen probleem want ze spugen dat uit, maar wel is wel onwenselijk als de slak vervolgens vast komt te zitten in de bek van de sluier.
En samen met bijvoorbeeld appelslakken dan die houden de bak ook schoon. Is dat nog een idee.
 
En samen met bijvoorbeeld appelslakken dan die houden de bak ook schoon. Is dat nog een idee.
Zeker! Ik heb hier zelf twee sluiers zitten met een appelslak.
Ik vind wel dat de posthoornslakken betere opruimers zijn dan de appelslak. Of in ieder geval mijn appelslak, die vind ik toch wel appelslacking eigenlijk wat zooi opvreten betreft ;).

Met appelslakken en regelgeving/verkrijgbaarheid bestaat wel een dingetje. Hoe het tegenwoordig precies zit weet ik niet, maar iemand die dit mogelijk wel weet is @EmotionalSupportPuppy en er is in dit topic dankzij zijn inspanningen een boel nuttigs over te lezen: https://aquaforum.nl/threads/alles-over-pomacea-diffusa.177939/
 
Zeker! Ik heb hier zelf twee sluiers zitten met een appelslak.
Ik vind wel dat de posthoornslakken betere opruimers zijn dan de appelslak. Of in ieder geval mijn appelslak, die vind ik toch wel appelslacking eigenlijk wat zooi opvreten betreft ;).

Met appelslakken en regelgeving/verkrijgbaarheid bestaat wel een dingetje. Hoe het tegenwoordig precies zit weet ik niet, maar iemand die dit mogelijk wel weet is @EmotionalSupportPuppy en er is in dit topic dankzij zijn inspanningen een boel nuttigs over te lezen: https://aquaforum.nl/threads/alles-over-pomacea-diffusa.177939/
Het rare is dat onze lfs bij de sluiers de bakken vol heeft met appelslakken dat zou raar zijn als hij die dan niet verkoopt.😅. Ik vind het ook raar hoe het nu precies zit.
 
Zeker! Ik heb hier zelf twee sluiers zitten met een appelslak.
Ik vind wel dat de posthoornslakken betere opruimers zijn dan de appelslak. Of in ieder geval mijn appelslak, die vind ik toch wel appelslacking eigenlijk wat zooi opvreten betreft ;).

Met appelslakken en regelgeving/verkrijgbaarheid bestaat wel een dingetje. Hoe het tegenwoordig precies zit weet ik niet, maar iemand die dit mogelijk wel weet is @EmotionalSupportPuppy en er is in dit topic dankzij zijn inspanningen een boel nuttigs over te lezen: https://aquaforum.nl/threads/alles-over-pomacea-diffusa.177939/
De handel van appelslakken is verboden. Ook het houden van slakken voor de handel. Wat dit in houdt: Als de popo je niet mag dan ben je een handelaar en dus de klos. Of je nu daadwerkelijk handelt of niet.

Wijsheid: geen appelslakken houden.
Maar ik bennie wijs.
 
Dankjullie wel voor de reacties!
@ Barwaz: echt waar? zijn de posthoornslakken niet te groot om in de bek van een sluierstaart te passen? Die kan 3,5 cm worden!
 
Een volwassen posthorenslak zal te groot zijn om te worden opgegeten. :) Ik vraag me wel af of een slakkenpopulatie in een goudvissenbak zichzelf in stand kan houden? Weet niet wat de ervaringen hiermee zijn van bijv @Barwaz, @Giebeltje, @michelle1. Bij mij worden de kleine slakjes in elk geval opgegeten. Na verloop van tijd is daardoor de hele populatie verdwenen. :'-) Er liggen alleen nog wat lege huisjes.
 
Een volwassen posthorenslak zal te groot zijn om te worden opgegeten. :) Ik vraag me wel af of een slakkenpopulatie in een goudvissenbak zichzelf in stand kan houden? Weet niet wat de ervaringen hiermee zijn van bijv @Barwaz, @Giebeltje, @michelle1. Bij mij worden de kleine slakjes in elk geval opgegeten. Na verloop van tijd is daardoor de hele populatie verdwenen. :'-) Er liggen alleen nog wat lege huisjes.
1 ding is zeker ze eten alles als het kan wat los of vast zit. Er zullen niet veel slakken overleven als ze klein zijn maar er zullen best een aantal het overleven.
 
Oh dat zou wel heel jammer zijn. Heb vandaag een baby slakje van 0,5 cm in mijn bak ontdekt, denk dat ie met de planten is meegekomen. Zou jammer zijn als ie zou worden opgegeten :cry:
kunnen slakken van verschillende soorten bij elkaar? Ik ga het baby slakje houden, zou het zich prettig voelen als er ook en posthoornslakje bij zo komen?
 
Oh dat zou wel heel jammer zijn. Heb vandaag een baby slakje van 0,5 cm in mijn bak ontdekt, denk dat ie met de planten is meegekomen. Zou jammer zijn als ie zou worden opgegeten :cry:
kunnen slakken van verschillende soorten bij elkaar? Ik ga het baby slakje houden, zou het zich prettig voelen als er ook en posthoornslakje bij zo komen?
Meer is altijd gezelliger dan 1 maar dat ga ik ook hebben met jonge appelslakken die zullen ook voor een grote gedeelte het niet halen. In ieder geval komen de sluiers dan niks niet tekort als eten.
 
  • Haha
Waarderingen: F.
@ Barwaz: echt waar? zijn de posthoornslakken niet te groot om in de bek van een sluierstaart te passen? Die kan 3,5 cm worden!
Ja, heb het hier in mijn bak gehad. Vandaar dat ik het noem. Het is gelukkig goed afgelopen, maar ik heb wel de slak uit de bek van de sluier moeten halen, die kon dat niet meer zelfstandig uitspugen. En de vis heeft geluk gehad dat ik het op tijd gezien heb.
 
@michelle1 heeft dacht ik een slakkenplaag in het filter en de slang en gehad. Misschien kan zij er wat meer over vertellen.
Maar ik denk dat dit in alle bakken/filters kan gebeuren.
 
Je kan om zoiets te voorkomen een korfje gebruiken. Hele kleine slakjes passen daar vaak door maar daar kun je dan nog een garnalenproof korfje voor nemen.
 
Jezus, lijkt me echt een rotklus om een slakkenplaag uit de filter en uit de slang te verwijderen :eek::eek::eek: ik zal eens kijken naar de garnalenproof korfjes!! Want mijn baby slak past denk ik wel door mijn standaard eheim korf
 
Jezus, lijkt me echt een rotklus om een slakkenplaag uit de filter en uit de slang te verwijderen :eek::eek::eek: ik zal eens kijken naar de garnalenproof korfjes!! Want mijn baby slak past denk ik wel door mijn standaard eheim korf
Ik denk dat je niet zo in paniek hoeft te raken hoor. Ik heb door de jaren heen wel eens oa poelslakjes in mijn filter gevonden maar dat waren nooit grote aantallen. Als het voor 1 enkele slak is kan ik me wel voorstellen dat je deze niet in het filter wilt hebben.

Als niet-sluier-kenner zou ik me eerder zorgen maken over het grondelen/proberen te eten van kleinere slakjes die de potentie hebben vast te komen zitten/vast te lopen in hun mond/darmstelsel. Maar met een beetje zelfkennis zeg ik dat ik ook wel eens geneigd ben beren op de weg te zien die er helemaal niet zijn ;)
 
@ NicoleE: goed om te horen dat het niet meteen een probleem hoeft te zijn! En ik zal in de gaten houden hoe de vissen met het slakje omgaan, desnoods zet ik het slakje even apart totdat het wat groter is.
 
Jezus, lijkt me echt een rotklus om een slakkenplaag uit de filter en uit de slang te verwijderen :eek::eek::eek: ik zal eens kijken naar de garnalenproof korfjes!! Want mijn baby slak past denk ik wel door mijn standaard eheim korf
 
Slakken in het filter hoef je je geen zorgen over te maken.. ja ze komen er zeker in maar heb nog nooit gehoor dat dat voor problemen heeft gezorgd.
Zou zelf je aanzuigkorf dan ook laten voor wat het is, en als je het filter schoonmaakt dan kieper je de slakjes die erin zitten gewoon in de tuin/doucheput.
 
ach als het er teveel worden, hang je een gekookte sperzieboon in je bak:
De eerste foto is van 24 uur nadat ie er ingehangen is.
De tweede foto nog een dag later. Als je héél goed zoekt, zitten er nog een paar stoffelijke resten van de onfortuinlijke sperzieboon onder de slakken.
 

Bijlagen

  • sperzieboon met slakken.jpg
    sperzieboon met slakken.jpg
    119.4 KB · Weergaven: 67
  • slakken zonder sperzieboon.jpg
    slakken zonder sperzieboon.jpg
    208.6 KB · Weergaven: 67
Overigens: voordat je denkt dat ik een slakkenplaag heb: dat waren wel zo ongeveer alle slakken op die 2e foto. Ik krijg de indruk dat ik die arme beesten uithonger.
 
u
Ik ben groot fan van deze slakkensoort, het zijn ontzettend nuttige dieren, en heb ze zelf ook. Maar persoonlijk zou je wel afraden om sluiers met posthoornslakken te combineren.
Sluiers grondelen namelijk, en kans bestaat dat ze in hun enthousiasme ook een slak op grondelen. Dat is op zich geen probleem want ze spugen dat uit, maar wel is wel onwenselijk als de slak vervolgens vast komt te zitten in de bek van de sluier.
uitspugen ? echt ? dat is topvoer voor goudvisachtigen . als ze het gekraakt krijgen , gaat de rest echt wel naar binnen .
grote exemplaren gaat wel , die leggen dan eitjes en die kleintjes eten je vissen dan weer lekker op .
 
uitspugen ? echt ? dat is topvoer voor goudvisachtigen . als ze het gekraakt krijgen , gaat de rest echt wel naar binnen .
grote exemplaren gaat wel , die leggen dan eitjes en die kleintjes eten je vissen dan weer lekker op .
Ik weet niet wat de ervaring van anderen op dit gebied is. Maar ik heb/had hier drie goudvisachtigen zitten, die alledrie de posthoornslakken die ze op grondelden, weer uit spogen.
Dat ging van slobber slobber slo- oh slak? Bleh, pleh, weg ermee. M'n goudvis spuugde dat altijd zo heel elegant naar de zijkant.
 
Same here met de al iets grotere slakken, die werden inderdaad op die typische link/rechts-grondelmanier weer uitgespuugd. :p De echte babyslakjes werden wel ingeslikt. Denk dat het huisje te kraken moet zijn en dat ze het anders al gauw voor gezien houden.
 
Ik ben benieuwd binnenkort John heeft in de manen bak genoeg puntslakjes die gooit hij vaak zo in de tuin. Wat hij er binnenkort weer uitgaat halen mag hij in mijn sluierbak gooien voor de bodem. Geen idee of ik straks nog puntslakjes heb maar dat gaan we zien. Met sluiers.
 
Ik had destijds vrij veel Poelslakjes, maar ik heb toen twee Anentome Helenaslakken in de bak gezet die er korte metten mee hebben gemaakt. De Torenslak die ik erbij had zitten heb ik toen apart gedaan en die heeft voor veel nageslacht gezorgd in mijn zelfvoorzienende slakkenbak. De Helenaslakken heb ik nog een poos bijgevoerd, totdat ze hun tijd hadden volgemaakt, en nu is mijn Sluierbak geheel slakkenvrij.
 
Slakkenplaag,wormenplaag alles wel zon beetje mee gemaakt.

Poelslakken in aquarium filter en slangen. Groot probleem voor filter, nee zeker niet zolang ze klein zijn. Ellendige beesten laten zich daar ook niet vangen is slakkenhemel met genoeg te vreten voor ze en hele klodders slakkensmurrie met eieren in me filter en slangen vond ik gewoon brrrrr.

Inderdaad gevaar voor vastzittende slakken in keel gezien ze keeltanden hebben en niet kunnen kraken en zit een wat groter exemplaar dan word ademen moeilijk. Eruit wroeten met pinchet is vaak de enige optie. Niet iedereen zal dit tegen komen maar waarom het risico lopen.

Slak kopen XXXL formaat zodat deze niet in de bek past.

Overwegen waarom slakken. Voor je bodem nutteloos gezien je sluiers die zelf wel om ploegen. Opruimers, nee ze vreten wel maar schijten het ook uit. DeXXXL appelslak produceert ook heel wat.

Vind je ze gewoon leuk dat is sterk argument
 
Slakkenplaag,wormenplaag alles wel zon beetje mee gemaakt.

Poelslakken in aquarium filter en slangen. Groot probleem voor filter, nee zeker niet zolang ze klein zijn. Ellendige beesten laten zich daar ook niet vangen is slakkenhemel met genoeg te vreten voor ze en hele klodders slakkensmurrie met eieren in me filter en slangen vond ik gewoon brrrrr.

Inderdaad gevaar voor vastzittende slakken in keel gezien ze keeltanden hebben en niet kunnen kraken en zit een wat groter exemplaar dan word ademen moeilijk. Eruit wroeten met pinchet is vaak de enige optie. Niet iedereen zal dit tegen komen maar waarom het risico lopen.

Slak kopen XXXL formaat zodat deze niet in de bek past.

Overwegen waarom slakken. Voor je bodem nutteloos gezien je sluiers die zelf wel om ploegen. Opruimers, nee ze vreten wel maar schijten het ook uit. DeXXXL appelslak produceert ook heel wat.

Vind je ze gewoon leuk dat is sterk argument
XXXL formaat :LOL:

Ik heb veel gegoogled naar algeneters, maar de algeneters die ik tegenkwam waren ofwel ongeschikt voor een koudwaterbak of ze moesten in een groepje gehouden worden. Vandaar dat ik op de slak uitkwam.
 

Terug
Bovenaan