Posthoornslakjes samen met garnalen


WPT

Well-known member
Lid geworden
7 februari 2017
Berichten
830
Locatie
Zuid Holland
Website
www.youtube.com
Je kent ze vast, de posthoornslakjes. Je hebt ze in diverse kleuren en niet iedereen is fan van ze. Sommige vinden ze geweldig en sommige vinden ze een plaag.

Heb jij posthoornslakjes samen met je garnalen en zie je ze als plaag of als welkome gast?

2gAqW_upTGnpEXSuMF9kX9jzgT1AmLp2.jpeg
 
ik heb ze ook samen en ze kweken niet heel hard hier. Teveel vang je makkelijk uit met een plak komkommer.
 
Ik zou ze zo ruilen voor in mijn garnalenbak want daar zitten enkel maar van die saaie poelslakjes ;)
 
Ik heb ze ook in mijn opstartende bakje, ik vind ze heel mooi! En nuttig.
 
Hebben jullie het idee dat ik het ook goed is voor de bak en voor de garnalen? Bijvoorbeeld doordat opstartwormpjes minder kansen krijgen of andere redenen?
 
Hebben jullie het idee dat ik het ook goed is voor de bak en voor de garnalen? Bijvoorbeeld doordat opstartwormpjes minder kansen krijgen of andere redenen?

Ze ruimen afval op:D
 
De slakken ruimen de bak op. Ze fokken wel als konijnen, dus binnen de kortste keren heb je een bak vol slakken. Maar wel een schone bak :D:D:D de blauwe en rode zijn inderdaad mooi. Ik heb alleen de bruine/gespikkelde. Ik denk dat de slakken de garnalen geen kwaad doen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
 
Een te controleren pest! Maar ooo zo mooi en nuttig! Als er iemand enkele nodig heeft overigens... :juggle:
 
Graag Yov,wanneer kom je toevallig in Middelburg? ;)
Das niet direct om de hoek voor mij... jij passeert toevallig niet langs Gent zo nu en dan? Ik wil ze wel opsturen hoor maar denk dat naar NL het wat kostelijk word.
 
Ze zijn zoals al is gezegd zeer zeker nuttig en kunnen verder ook geen kwaad.
 
Das niet direct om de hoek voor mij... jij passeert toevallig niet langs Gent zo nu en dan? Ik wil ze wel opsturen hoor maar denk dat naar NL het wat kostelijk word.

John fietst graag een stukje hoor:D;)
 
John fietst graag een stukje hoor:D;)
Klaargemaakt met look uit eigen moestuin wil ik ze hem vacuum verpakt anders ook nog opsturen hoor? :p

Maar 2-3 dagen in een afgesloten zakje ik weet niet op dit kan? Ik kan het zakje wel sealen dus met water en wat zuurstof bij ... geen idee of dit goed komt.
 
Nou ik merk in de bakjes met een verlagende bodem en een lage gh en kh dat ze het slecht doen hoor. Daar kweken ze ook amper door denk ik een tekort aan bouwstoffen.
 
Nou ik merk in de bakjes met een verlagende bodem en een lage gh en kh dat ze het slecht doen hoor. Daar kweken ze ook amper door denk ik een tekort aan bouwstoffen.

Ik heb dit niet maar ververs met regenwater. Ik merk wel dat de grotere oudere slakken "vervormingen" vertonen aan hun schelp! er zit wel Ardenner blauwsteen in het aquarium dus mijn KH stijgt automatisch wat hierdoor.
 
Ja en hier is de kh 0-1 en ook een vrij lage gh door de bodem en ik zie met regelmaat slakken dood liggen en de garnalen eten het lege huis langzaam weer op is mijn indruk.
 
Ik vind het ook een leuke en nuttige aanvulling in mijn garnalenbakken.

Ja en hier is de kh 0-1 en ook een vrij lage gh door de bodem en ik zie met regelmaat slakken dood liggen en de garnalen eten het lege huis langzaam weer op is mijn indruk.

ik merk ook dat ze het beter doen in de kraanwater-bakken als in de osmose-bakken maar dat geldt hier voor slakken in het algemeen.
 
Hier precies hetzelfde, de slakken lijken niet genoeg kalk te hebben bij een ph verlagende bodem met leidingwater (ik gebruik geen osmose meer).

Daarom heb ik ze nu alleen in de bakjes met een gewone bodem.

Ik heb de gewone bruine. Sommige hebben een iets oranje voetje.
Lijkt me wel leuk om een keer een andere kleur te hebben.

2017-05-02 13.47.32.jpg
 
Vandaag ook een bizar fenomeen! Ik spoot 15 min voor deze foto de algen in met carbo.
IMG_1929.JPG


15 min later 3 keer zo veel slakken op de zelfde plaats! Slakken met carbo verslaving? :p
 
Denk eerder dat het mos,of wat sneller los komt.
Ik denk het ook maar echt 15min na het spuiten al? Als ik het juist heb hebben bepaalde algen een ondoordringbare huid die door de carbo afgebroken word? Mss dat de slakken dit opmerken en de algen dan te lijf gaan?
 
Hier zitten de garnalen ook vaak op de slakken.
Die arme beestjes worden gewoon als taxi gebruikt :D :D :D
 

Terug
Bovenaan