Wat is er nieuw

Potfilter te grondig gereinigd...

Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Ons gezelschapsaquarium van 260 liter draait nu al dik 2 jaar en uiteindelijk is het me dan toch overkomen. Zo een 2 à 3 weken geleden merkte ik dat de doorstroming van het buitenfilter niet meer vlotjes ging dus besliste ik maar om em eens grondig schoon te maken.

Het is een Fluval 306 met 4 ruwe sponzen gevolgd door 3 verdiepeingen dat je kan opvullen met filtermateriaal. 2 van die verdiepingen zijn gevuld met lavastenen (overschot van mijn vijverbiotoop) en derde verdiep is leeg (om eventueel te vullen met actieve kool of zeoliet indien nodig.

Na de schoonmaak het filter weer aangekoppeld en de boel draaide weer vlotjes.

Vorige zaterdag merkte ik dat er een dode bijlzalm op de bodem lag ?!? De andere 8 zwommen nog gezond rond dus ik stelde me er niet teveel vragen bij. De dag erna, zondagochtend dus, zag ik een witte waas in het water en alle vissen zwommen onder het wateroppervlak en leken naar lucht te happen.

Het kon niet waar zijn hé, waterbloei !!! dus mijn filter was iets te grondig gereinigd !!!

Nitriet gemeten... meer dan 1mg per liter !!!

Heb onmiddelijk 65 liter ververst en in de namiddag nog eens 65 liter waardoor de concentratie zakte naar 0,75mg.

Een kardinaaltetra, een japonica garnaal en of course 1 van de antennebaarse lagen levenloos op de bodem. Het vrouwelijk antennebaarsje heb ik uitgevangen in op aquariumwater uit mijn afrikabiotoop in een pot gezet.

De andere vissen in mijn bak hadden het moeilijk maar na de verversing zwommen ze weer in hun normale waterlaag.

Tegen de avond heb ik het vrouwtje dan weer in het aquarium geplaatst.

Ik had nog keramische pijpjes liggen en daarmee heb ik gisteren het derde verdiep van mijn potfilter opgevuld. De witte waas heeft aangehouden tot gisterenochtend.

Maandag en dinsdag heb ik nogmaals in totaal 130 liter water ververst in tussenstapjes zodat de vissen geen temperatuurchoque zouden moeten ervaren.

De witte waas is gisterochtend verdwenen toch mat ik tegen de avond nog een nitrietgehalte van 0,5mg.

Deze ochtend was het nitriet verdwenen, OEF !!!

Mag ik mij nu de komende dagen/week nog verwachten aan een tweede nitrietpiek ?
 
Waarom heb je dat lege gedeelte niet meteen gevuld met zeoliet? Perfect spul om nitriet weg te krijgen.

Hoelang hebben ze nu geen eten gehad?

kunnen prima 5 dagen zonder eten.
 
Nitriet is pas op de langere duur dodelijk of de hoeveelheid moet vrij hoog zijn. Als je nog 0,5mg zou meten dan is dat nog niet zo heel hoog.
 
Dat is wel even schrikken. Ook als je al jaren een aquarium hebt laat je jezelf soms verleiden om deze fouten te maken.


Maat je hebt wel goed en adequaat gehandeld

Een beetje voer zal niet gelijk de Nitriet doen stijgen. Maar ik denk dat je nog wel een keer extra moet verversen voor de zekerheid.

Succes
 
Zeoliet, ik heb een zak liggen maar heb er totaal niet meer aan gedacht.

Ondertussen heb ik ze al te eten gegeven. Mevrouw antennebaarse zwom maar wat slapjes, heb ze preventief apart gezet met een beetje weerstands versterkend middel en een paar vlokjes voer. Ze lijkt er op het eerste zicht terug door te komen maar we zullen moeten afwachten...
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan