Wat is er nieuw

Potfilters + bioloog combi

• Onderwerp starter Onderwerp starter daan738
  • Startdatum Startdatum
D

daan738

Guest
Hi!

Ik heb het idee om twee potfilters met een bioloog te combineren, namelijk: de twee potfilters zuigen door middel van een slang water door de potfilters zelf (natuurlijk) en dumpen dit in de bioloog. In het bioloog zit een opvoerpomp die het water weer met een slang het aquarium in pompt.

Nu zit ik met de volgende vraag:
Ik heb twee potfilters:
- Eheim professional 4+ (1250l/u)
- Sera fil bioactive 400 + UV (1100l/u)
(Beide 16mm slang aansluiting)

Deze potfilters wil ik met dezelfde slang voorzien van het aquarium water, waarna ze apart in het bioloog lozen.

Nu is mijn vraag: wat voor dikte slang moet ik voor de "hoofdslang" gebruiken? En hoe kan ik het beste twee aftakkingen hiervan maken? (een Y splitsing lijkt mij het beste?)

Een tweede vraag: Wat is een goede return pomp die dus tussen de 1100 en de 2500 liter zou kunnen weg pompen? Instelbaar natuurlijk.

Nu weet ik dat het niet handig is ivm bijvoorbeeld het overstromen van het bioloog vanwege de pompen, nu maak ik mij hierover niet druk over aangezien ik deze compleet ga regelen met vlotters, flowmeters en magneet ventielen.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Daan

Lijkt mij een ingewikkelde constructie, zelfs met vlotters. Wat doe je als het niveau in je bioloog te hoog wordt? De potfilters uitschakelen? Die dingen zijn niet gemaakt om continue aan en uit te gaan.

Wat betreft de aanzuigslang voor de potfilters, die zou ik van PVC maken en inderdaad een Y splitsing met slangtules op monteren. Neem je 25 of 35mm drukPVC (gevoelsmatig) zou dit voldoende moeten zijn.
Maar ik zou je sterk willen adviseren toch naar een overloop te kijken. Die potfilters kun je dan alsnog aansluiten als je dat echt nodig vindt.

Lijkt mij een ingewikkelde constructie, zelfs met vlotters. Wat doe je als het niveau in je bioloog te hoog wordt? De potfilters uitschakelen? Die dingen zijn niet gemaakt om continue aan en uit te gaan.

Wat betreft de aanzuigslang voor de potfilters, die zou ik van PVC maken en inderdaad een Y splitsing met slangtules op monteren. Neem je 25 of 35mm drukPVC (gevoelsmatig) zou dit voldoende moeten zijn.
Maar ik zou je sterk willen adviseren toch naar een overloop te kijken. Die potfilters kun je dan alsnog aansluiten als je dat echt nodig vindt.

Dat het omslachtig is, en er makkelijkere manieren zijn is 100% waar. Maar puur omdat ik het leuk vind om iets over ingewikkeld te maken met overal parameters die getuned kunnen worden vind ik gewoonweg leuk 😀

Ik kan i.p.v. de potfilters compleet uit te zetten ook de uitvoer knijpen door middel van een regel klep.
Ook valt bij mij een overflow af aangezien ik een complete walkaround aquarium probeer te maken, daarom wil ik met behulp van de potfilters en twee doorzichtige slangen/ pijpen de in en uitvoer van de filtratie visueel minimaliseren. En ik wil niet boren in dit aquarium omdat ik dit later misschien nog wil veranderen.

25mm binnen moet volgens mij ook voldoende zijn als de flow dan iets omhoog daar gaat (lijkt mij)...

Dat het omslachtig is, en er makkelijkere manieren zijn is 100% waar. Maar puur omdat ik het leuk vind om iets over ingewikkeld te maken met overal parameters die getuned kunnen worden vind ik gewoonweg leuk 😀

Ik kan i.p.v. de potfilters compleet uit te zetten ook de uitvoer knijpen door middel van een regel klep.
Ook valt bij mij een overflow af aangezien ik een complete walkaround aquarium probeer te maken, daarom wil ik met behulp van de potfilters en twee doorzichtige slangen/ pijpen de in en uitvoer van de filtratie visueel minimaliseren. En ik wil niet boren in dit aquarium omdat ik dit later misschien nog wil veranderen.

25mm binnen moet volgens mij ook voldoende zijn als de flow dan iets omhoog daar gaat (lijkt mij)...
Ik loop al best een tijdje mee in deze hobby en ik ken meerdere mensen die dit geprobeerd hebben.. Na een paar maanden geknoei hadden ze allemaal 'gewoon' een overloop en opvoerpomp op hun bioloog. Als je het echt heel graag wilt kan het dan? Ja natuurlijk maar er zitten grote risico's aan vast met als gevolg een hoop water over de vloer. Je regelklep blijft een keer open hangen en alles blijft maar gewoon doorlopen dus je hebt een extra beveiliging nodig om toch de boel af te sluiten indien het fout gaat. Water sensor of een extra vlotter op het 'hoogste' niveau etc.

Mijn advies; KISS (Keep it simple stupid) 😉

Een bioloog met wervelbed voor K1 zonder te beluchten is leuk om te pielen en te maken.
Wat jij wilt is vragen om problemen.
De bak boren is het makkelijkste en als je het ongedaan wilt maken plak je er gewoon wat glas over

Ik bedenk mij net dat zelfs als je de spanning van die potfilters afhaalt je nog altijd een hevel hebt naar je bioloog en het water gewoon door stroomt. Dus je zult wel met een regelbare klep (of meerdere voor de zekerheid) moeten gaan werken. Het lijkt mij een erg lastige en onzekere manier van water in je bioloog krijgen.

Mooiere oplossing is een overloop kamer in het midden van de bak maken en daarbij ook direct een droogkamer voor doorvoer kabels van bijvoorbeeld de verlichting. Dan plak je rondom die overloop/droogkamer een mooi stuk achterwand en heb je in het midden een pilaar waar alles bij weggewerkt is. Heb je ook geen slangen of kabels aan de buitenkant die zichtbaar zijn, wel zo mooi bij een 'complete walkaround' aquarium.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan