Wat is er nieuw

Powerhead (stromingspomp) bevestigen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Leo Z
  • Startdatum Startdatum
L

Leo Z

Guest
Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede stromingspomp. Nu heb ik het probleem dat op de plaats waar ik mijn stromingspomp wilt plaatsen, de wand veel te dik is voor de (meest gebruikte) magneet bevestiging. Zuignappen durf ik niet aan aangezien deze korte metten zullen maken met de bak ala hij los schiet...

Heeft iemand een oplossing hiervoor? Ik weet niet of opvoerpompen (extern?) Gebruikt kunnen worden voor stroming in de bak?

Zie foto over de stromingspompen waar ik het over heb.

Coral-Box-Quiet-Pump-Wavemaker-QP5.jpg

Waarom wil je deze gebruiken en geeft je filter niet voldoende stroming dan? Ik gebruik er hier ook een maar die kan op glas tot zo n 12 mm dacht ik.

Waarom wil je deze gebruiken en geeft je filter niet voldoende stroming dan? Ik gebruik er hier ook een maar die kan op glas tot zo n 12 mm dacht ik.

Opzich heeft mijn filter wel aardig wat stroming, maar ik heb een vrij grote bak (450liter) en zou voor het mooie net wat meer stroming willen hebben op de bodem. Ik heb voor mijn gevoel nu een paar dode puntjes onderin de bak. Dit aangezien de uitlaat nu vlak onder het water oppervlak zit.

Voor hoeveel liter is de filter geschikt en welke heb je dan?

Opzich heeft mijn filter wel aardig wat stroming, maar ik heb een vrij grote bak (450liter) en zou voor het mooie net wat meer stroming willen hebben op de bodem. Ik heb voor mijn gevoel nu een paar dode puntjes onderin de bak. Dit aangezien de uitlaat nu vlak onder het water oppervlak zit.
Ja heb ik ook wel wat, ook omdat ik enkel een overloop heb.
Mijn pomp, pompt water omhoog met 3000l/h, exclusief weerstand.

Dus ik zou eerder kijken naar een stromingspomp, indien je filter voldoende debiet heeft.

Is alsnog krap hoor die 600 in zijn eentje op 450L

Ooit al eens gemeten hoeveer water eruit komt als hij volledig is gevuld en aangesloten?
Meeste pompen halen dan nog maar de helft van de specs..
Met de 1250 die de fabrikant opgeeft houd je dus 625 over max.
Dan word die 450L nog niet eens 1,5x per uur door het filter getrokken..

Ongeacht hoe jij de in en uitstroom plaatst zal je onvoldoende flow hebben.
Zo’n stromingspomp kan je helpen maar een 2e of een zwaarder filter of een betere opstelling gaat je meer helpen denk ik

Ooit al eens gemeten hoeveer water eruit komt als hij volledig is gevuld en aangesloten?

Zo’n stromingspomp kan je helpen maar een 2e of een zwaarder filter of een betere opstelling gaat je meer helpen denk ik

Hoe kan je zoiets meten? Over wat voor soort pomp praten we dan..? Heel misschien dat ik hem nog kan omruilen voor een ander haha

Wel mooi ***** heb de Oase net nieuw aangeschaft op advies van het winkel personeel.. 🙁

Laatst bewerkt door een moderator:
Met een emmer, meet je hoeveel water er in een bepaalde tijd eruit komt en dat reken je door naar l-u

Ik zou ook kijken voor een tweede filter zodat je ook altijd een reserve hebt draaien.

Ik zou ook kijken voor een tweede filter zodat je ook altijd een reserve hebt draaien.

Ik heb nog een defecte Eheim 2078 staan waarvan de kop opgestuurd moest worden, ik kan deze laten maken en dan als 2e pomp aansluiten. Of kan ik beter proberen de oase terug te brengen/verkopen en een FX6 kopen?

Zelf gebruik ik liever 2 omdat je dan bij pech met een van beide nog een hebt die wel draait en dus de boel opvangt.

Dat is inderdaad wel een voordeel, nog een voordeel is misschien dat je op meerdere plekken in de bak een in en uitlaat kan maken? nadeel is alleen stroomgebruik, ruimte en vermogen als we de stats van de fx6 mogen geloven: 3500l/u voor de fx6 en 3100 voor de 2 pompen samen.

Nu vraag ik me wel af hoe gebruiksvriendelijk de fx6 is aangezien ik een aantal negatieve reviews las waaronder (redit pagina wil slecht laden)

Ik heb net een email van de winkel gekregen, ik mag de biomaster terug brengen en mijn geld terug krijgen - de kosten om de pomp weer in nieuwstaat te herstellen zoals inhoud filter. Ik zal dus even moeten brainstormen haha

Ik ken die filter niet maar heb zelf de JBL 901 hier en weet dat de JBL vrij zuinig zijn.

Ik ken die filter niet maar heb zelf de JBL 901 hier en weet dat de JBL vrij zuinig zijn.

Ik heb er net naar gekeken. Ziet er idd ook niet verkeerd uit. Ik ga vandaag de knoop doorhakken: of ik retour de oase biomaster 600t en koop een fx6, of ik laat mijn 2078 reparen en zet 2 filters aan. Ik moet zeggen dat ik iets meer naar de fx6 neig..

Ik heb er net naar gekeken. Ziet er idd ook niet verkeerd uit. Ik ga vandaag de knoop doorhakken: of ik retour de oase biomaster 600t en koop een fx6, of ik laat mijn 2078 reparen en zet 2 filters aan. Ik moet zeggen dat ik iets meer naar de fx6 neig..

Ik quote even mezelf als edit: zijn uvx filters makkelijk aan te sluiten op de pvc slangen die ik zie voor de fx6?

Geen Uvc gebruiken xD
Of met een bypass gaan werken en flink aan de knutsel gaan.

Miss een grote vijver Uvc unit die wel goed werkt met 1000+ l/u
Maar de 36w jbl die ik gebruik heeft 800l/h max volgens de fabrikant

Geen Uvc gebruiken xD
Of met een bypass gaan werken en flink aan de knutsel gaan.

Miss een grote vijver Uvc unit die wel goed werkt met 1000+ l/u
Maar de 36w jbl die ik gebruik heeft 800l/h max volgens de fabrikant

Mag ik vragen hoeveel uur per dag jij die laat draaien? Ik weet niet of het te doen is om de fx6 tijdelijk langzamer te laten werken. Ik zat net idd al te lezen over iemand met een T stuk en een valve... 😛 weet niet hoe lastig dat soort dingen zijn haha. Vanavond maar is uitzoeken voor dat ik de Oase terug breng

Opzich.. alles is te doen en te maken..
Vraag is vooral of je het de moeite waard vind..

De fx6 gebruikt 1” (1duims ongeveer 25mm) slangen.
Dus met wat pvc geknutsel kan je een heel eind komen.

Mijn Uvc draait gewoon 24/7

Opzich.. alles is te doen en te maken..
Vraag is vooral of je het de moeite waard vind..

De fx6 gebruikt 1” (1duims ongeveer 25mm) slangen.
Dus met wat pvc geknutsel kan je een heel eind komen.

Mijn Uvc draait gewoon 24/7

Hmm inderdaad, opzich vind ik het best leuk om te doen. De hobby aquarium is natuurlijk niet alleen naar de vissen kijken 😛 Heb jij of iemand anders op dit forum toevallig ervaring met n bioloog?

Als je door mijn foto album bladerd vind je een hoop antwoorden 😉

En ik heb ergens een topic met veel vragen of een bioloog 😀

als je die fluval aan PVC kan bevestigen is alles heel makkelijk op te lossen kwa bypass ect.

Met een emmer, meet je hoeveel water er in een bepaalde tijd eruit komt en dat reken je door naar l-u
Of met een vuilniszak die je onder water houdt, om de uitstroom (dan kun je de echte doorstroom meten 'in situ'). Daarna voorzichtig uit de bak tillen (al dan niet ondersteund door een bak waarvan je het gewicht weet) en wegen.

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede stromingspomp. Nu heb ik het probleem dat op de plaats waar ik mijn stromingspomp wilt plaatsen, de wand veel te dik is voor de (meest gebruikte) magneet bevestiging. Zuignappen durf ik niet aan aangezien deze korte metten zullen maken met de bak ala hij los schiet...

Probeer het met een flinke neodymium magneet. Dat werkte bij mij op 4 cm dikte nog. Wel een flinke pakken.. geen mini ding.

En ik heb ergens een topic met veel vragen of een bioloog 😀

als je die fluval aan PVC kan bevestigen is alles heel makkelijk op te lossen kwa bypass ect.

Super, ga ik ook eens even doornemen! Bedankt! 🙂

Probeer het met een flinke neodymium magneet. Dat werkte bij mij op 4 cm dikte nog. Wel een flinke pakken.. geen mini ding.

Hmmm dat klinkt goed, ga ik eens proberen

1x laten schieten/glippen en hij gaat door je bak heen xD
Heb een paar van die dingen op m’n werk en vaak zat m’n vingers ertussen gehad, en heel fijn een velletje geplet

Wat denken jullie overigens van fx6 naast een oase biomaster 600t met daaraan de uvc? Overkill of kan dat gewoon?

Dat is denk ik een prima oplossing.

Heb zelf ook aan een dergelijke constructie gedacht, maar het uiteindelijk met 2 kleinere pompen gedaan

Dat moet wel in de buurt komen ja. Ze hebben ook ronde, dat is wat mooier denk ik.

1x laten schieten/glippen en hij gaat door je bak heen xD
Heb een paar van die dingen op m’n werk en vaak zat m’n vingers ertussen gehad, en heel fijn een velletje geplet

😀 Vertel mij wat !

Ik zou ze ook zeker niet gebruiken op glas. Maar ikzelf heb vaak mijn kopse kant met geschilderd MDF afgedekt, en daar durf ik het wel.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan