ppi van filtermateriaal


mjgroep

Well-known member
Lid geworden
17 november 2020
Berichten
103
Leeftijd
57
Locatie
heerhugowaard
Hallo Allemaal

Ik ben aan het kijken wat ik in mijn voorfilter ga doen.
in mijn 850 zit het rode materiaal, 30 ppi
in mijn 350 zit de blauwe 45 ppi

Ik weet dat ppi staat voor pores per inch
dus hoe hoger het getal hoe fijner de kieren

is er een rede dat dit gedaan wordt
ik zag dat er zelfs 60ppi materiaal bestaat

wanneer gebruik je wat?

ook kan je actief koolstof filter in ge voorfilter zetten.
heeft dit zin of misschien van de 6 blokken 3 actief kool filter en de andere 3 gewoon

Ik heb nu op een 500 L (430 effectief) 2 filters, de 850 en de 350
Ik heb een maand geleden mijn filters allebij eens open gemaakt (geheel) maar het water en het medium was netjes
opzich alles dus goed (na ongeveer een halfjaar 7 maanden draaien

Hoor graag jullie advies
Vriendelijke groeten
Marc
 
Hoe fijner het (voor) filtermateriaal, hoe meer fijner (zweef)vuil uit het water gefilterd wordt. Nadeel daarvan is dat het ook sneller dichtslibt :)

Wat je wilt gebruiken is dus net wat je doel is. Ik heb na mijn voorfilter in twee manden ook nog sponzen en zelfs watten. Het voorfilter heb ik dus niet het allerfijnste materiaal (2x 30ppi en 4x 45ppi).

Materiaal op basis van kool (of kool) zou ik niet standaard gebruiken. Dit filtert namelijk ook plantenvoeding eruit. Alleen na bijvoorbeeld een medicijnkuur zou ik dit gebruiken.
 
ik gebruik in mijn biomaster 600 de rode van 30ppi ik heb de zwarte 60ppi en de blauwe 45ppi geprobeert maar die slipt mij te snel dicht.de rode kan ik om de drie weken uitspoelen
 
Wat wel zo is:
Hoe meer vuil je uitvangt en verwijderd hoe lager je NO3/po4 is
 
Hier gebruik ik de standaard 45ppi (blauwe) filtersponzen in het voorfilter.
Deze spoel ik elke week even uit onder de kraan, om de optimale flow te behouden.
Door het uitneembare voorfilter is dit ook zo gepiept.
Ik zou daarom ook geen andere sponzen plaatsen om het onderhoud zo lang mogelijk uit te kunnen stellen.
 
Thanks voor jullie advies, Ik maak met het voorfilter elke week/ om de 2 weken schoon, heerlijk zondag klusje, lekker bezig na het ontbijt ;-)
Echt even ME time ;-)
Ik zal de 45ppi aan gaan schaffen
Fijn weekend
 
Thanks voor jullie advies, Ik maak met het voorfilter elke week/ om de 2 weken schoon, heerlijk zondag klusje, lekker bezig na het ontbijt ;-)
Echt even ME time ;-)
Ik zal de 45ppi aan gaan schaffen
Fijn weekend
Met die 45ppi maak ik elke week het filter schoon trouwens. Vergeten erbij te zetten. Maar sommige mensen redden het ook met twee weken 👍🏻
Ik vind het na twee minder goed schoon te krijgen en de doorstroming verminderd dan wel.
 
Dilemma ;-)
Ik heb een beetje bruinig water, als ik water ververs en ik laat het in een 20 liter emmer stromen dan zie je dat het echt wel bruin is. (emmer ios 50 cm hoog.
Nu had ik begrepen dat met active kool je de bruine kleur uit je water kan halen.
Ik heb 2 pompen op een 430 liter ban ( 850 en 350)
Intake is getweaked, (dikkere buis, meer gaatjes)

Mijn idee is nu om de 350 te voorzien van het koolstof voor filter.

In de vorige berichten was al aangegeven dat het active kool ook planetvoeding uit het water haalt.
Ik heb een automaat die gedurende de dag 18 ml voeding in het water dropt
Tijdens "zonsopgang" 4 ml 3 uur later 6ml, weer 3 uur later 8, dan is het 4 uur later weer donker
Ik kan dit iets verhogen als het kool filter er in gaat maar ben ik dan niet "water naar de zee" aan het dragen

Het bruin is van het hout en ik denk een klein beetje van de voeding stiks in de bodem
Bak draaid nu 4 maanden

Ik maak het filter elke week schoon en ververs een 60 tot 80 liter elke 3 weken / maand
waterwaarders zijn goed, ben van plan deze of volgende weekl de 8 maandvissen bij heems te gaan halen.

wat is nu wijsheid, koolfiter, vaker water wissel of zijn er nog andere opties.

Hoor graag jullie idee/advies
 
zijn er nog andere opties.
Wachten tot het hout minder kleur gaat afgeven. Of jij hier blij van wordt is een tweede :)) Voor de vissen is het iig niet schadelijk.
Edit: of purigen maar weet zo even niet of dit iets met je voeding doet.
 
Wachten tot het hout minder kleur gaat afgeven. Of jij hier blij van wordt is een tweede :)) Voor de vissen is het iig niet schadelijk.
Edit: of purigen maar weet zo even niet of dit iets met je voeding doet.
Nee, Purigen doet niets met anorganische plantenvoeding. Het schijnt wel organisch nitraat eruit te filteren.
 
Nee, Purigen doet niets met anorganische plantenvoeding. Het schijnt wel organisch nitraat eruit te filteren.
Hoe veel is verstandig om aan te schaffen / te gebruiken
hoeveel zakjes leg is waar in je filter (ik ga er vanuit in her "schoonste" gedeelte, dus bij mijn biomatser in de bovenste tray
 
active coal kan de kleur er uit halen?
 
Hoe veel is verstandig om aan te schaffen / te gebruiken
hoeveel zakjes leg is waar in je filter (ik ga er vanuit in her "schoonste" gedeelte, dus bij mijn biomatser in de bovenste tray
Ja klopt, daar leg ik het ook in. Ik heb twee fijne filtersokken/zakken en daar verdeel ik wat in. Ik heb dan een dun laagje verdeeld over dat hele mandje. Ik doe dan de Purigen om en om vervangen/regenereren.

Edit: ik gebruik ongeveer 250ml in twee zakjes. Dus ongeveer 125 ml per zakje. (Rio 350)
 
Laatst bewerkt:
Hoe veel is verstandig om aan te schaffen / te gebruiken
hoeveel zakjes leg is waar in je filter (ik ga er vanuit in her "schoonste" gedeelte, dus bij mijn biomatser in de bovenste tray
Heb (dacht ik) 500ml liggen in 2 zakjes wat je zo over kan nemen.
Zie dat je uit HHW komt dus dat moet te doen zijn gezien ik op de zandhorst werk
 

Terug
Bovenaan