Wat is er nieuw

ppm vraagje

• Onderwerp starter Onderwerp starter marco v.s.
  • Startdatum Startdatum
M

marco v.s.

Guest
Hallo allemaal,

Ik zie vaak ppm staan maar kom er niet uit hoe je dit omrekent naar liters. Ik heb mij er nooit echt in verdiept.

Ik las op internet dat 1ppm 1miligram per liter is.
En 1 gram heeft natuurlijk 1000miligram.

Vaak word er gezegd bijvoorbeeld Co2 25-30ppm, maar wat word hier dan mee bedoeld?

Stel ik heb een aquarium van 100liter.
25ppm is dan 25miligram per liter. Ik heb 100liter, dat word dan 2500miligram voor 100l. omgerekend is dit dan 2,5gram op 100l. Maar
hoeveel mililiter is dit dan weer?

Zou iemand mij willen helpen?

Mvg. Marco

bedankt voor de snelle reacties 😀

Maar stel ik heb een doceerspuit waar ml op staat.. dan heb je niks aan mg toch?

marco v.s. zei:
Maar stel ik heb een doceerspuit waar ml op staat.. dan heb je niks aan mg toch?
Dat komt omdat een doseerspuit volume meet en geen massa. Een volle doseerspuit water zal anders wegen dan een volle doseerspuit met lucht. Dit kan je echter vrij makkelijk omrekenen door de dichtheid (verschillend voor elke stof, maar makkelijk op internet te vinden) te vermenigvuldigen met het volume, dan krijg je de massa.

ppm is inderdaad hetzelfde als mg/l althans in waterige oplossingen. (in theorie niet in praktijk wel).

Dit zijn echter concentraties. Als je dat wil omrekenen naar een hoeveelheid moet je vermenigvuldigen met het volume of de hoeveelheid delen door de concentratie.

Stel je hebt een oplossing van 7 g/l kaliumdiwaterstoffosfaat (dit is dan ongeveer 5 g/l fosfaat) en je wilt de fosfaatconcentratie in je aquarium verhogen met 0,5 ppm in een 100 liter aquarium dan heb je dus: 0,5 mg/l * 100 l = 50 mg fosfaat nodig.

Je hebt een oplossing van 5 g/l fosfaat dus daarvan heb je dan: 50 mg / 5 g/l nodig. De getallen en grammen kan je wegdelen en je krijgt dan 10 milli * liter oftewel gewoon: 10 milliliter.

Zo reken je het dus om.

In mijn vakgebied betekent ppm "pulses per minute". Dat wordt gebruikt om de hoeveelheid toevoeging van additieven aan de benzine weer te geven om bijvoorbeeld Shell V-Power of BP Ultimate te maken.

De pulsen zijn dan inderdaad een bepaalde hoeveelheid ml per tijdseenheid.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan