Praecox regenboogvis blijft hangen aan het oppervlak


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,257
Leeftijd
46
Weet iemand of dit normaal gedrag is? Ik heb ze nog maar kort, dus ik weet niet wat normaal is, maar mij lijkt het dat er iets niet klopt.
Sinds vanochtend hangt een van onze praecox de hele tijd op dezelfde plek aan het oppervlak. Net of hij benauwd is. Aan zijn staart zit een vlek die ik me ook niet kan herinneren. Hij kwam wel even kijken bij het voederen, maar nu hangt hij er weer.
Wat kan dit evt zijn?
 

Bijlagen

  • IMG_20210919_184536~2.jpg
    IMG_20210919_184536~2.jpg
    342.5 KB · Weergaven: 111
  • IMG-20210919-WA0009~2.jpg
    IMG-20210919-WA0009~2.jpg
    37.9 KB · Weergaven: 99
Gek, nu de avondschemering valt voegt hij zich toch weer bij de school. Ze hangen nu allemaal in het midden. Blijft toch een interessante soort....
 
Ik ben geen expert maar de vin is ook behoorlijk aangetast zie ik.
 
Ja, dat is me ook opgevallen. Ik vrees dat de maanvis nog flink tekeer is geweest voordat we hem afgelopen vrijdag weggedaan hebben. Ik heb ook een aantal tetra's met halve staarten. Zou hij dan pijn aan zijn staart kunnen hebben? De tetra's zien er nu wel happy uit. Zijn duidelijk blij dat alle grote vissen eruit zijn
 
Nou, het erop dat er niets aan de hand is. Vandaag deed hij weer gewoon mee.
 
Aan de oppervlakte hangen is geen normaal gedrag. Ik heb soms als ik nieuwe Praecox in het aquarium plaats dat ze even moeten wennen en een tijdje op dezelfde plek blijven. Soms zwemmen ze een tijd tegen de stroming of hangen ze een tijdje in een donker hoekje. Over het algemeen zijn het erg beweeglijke visjes.


Ik heb even een filmpje voor je gemaakt van hun gedrag, let niet op de staat van onderhoud van mijn aquarium, ik kom net terug van vakantie en moet nodig groot onderhoud plegen :) Op het filmpje zie je dat ze best snel zwemmen en redelijk bij elkaar blijven. Vanaf een maand of 3 krijgen de mannetjes in de ochtend een felgele streep over hun kop, dit doen ze om de vrouwtjes te imponeren, je zal dan ook zien dat ze continue achter elkaar aan jagen.

Een paar dingen die me opvallen:
- het visje op je foto is duidelijk een mannetje, hoeveel mannetjes heb je? Ik raad aan om minimaal 3 mannetjes en 3 vrouwtjes te hebben. Heb je 2 mannetjes dan heb je kans dat het zwakste mannetje weggepest word.
- zijn staartje lijkt gerafeld, houd dit even goed in de gaten
- hoe oud is dit visje? Op mijn filmpje zie je vissen van verschillende leeftijden. Vanaf een maand of 4 krijgen ze de kenmerkende lichaamsvorm en deuk achter het hoofd. Dat heeft die van jou nog niet, is het een erg jong visje?

Als je nog vragen hebt stel ze gerust, ik heb mij redelijk verdiept in dit visje. En als je nog nieuwe exemplaren zoekt laat het dan ook gerust weten ;) Als ze beginnen zijn het net konijnen.
 
Dank voor de uitgebreide uitleg. Ik moet even kijken wat ik precies heb. We hebben de bak met vissen 3 weken geleden overgenomen van iemand. Er zaten toen 3 praecox en 4 boesemani in. We hebben de boesemani ingeruild voor 4 praecox omdat ze te groot werden. Die 4 nieuwe zijn nog behoorlijk jong. Weet niet of je hun geslacht dan al goed kunt zien. En ik weet ook niet of ze al als mannetjes tellen omdat ze waarschijnlijk nog weinig dominant zullen zijn. Zal vanmiddag proberen een foto van de hele groep te maken.
 
Ik ben benieuwd :) Bij de Praecox is het onderscheid al vrij snel te zien. Vanaf een maand of 2 krijgen de mannetjes rode vinnen en de vrouwtjes geel/oranje vinnen.
 
Ze zijn heel moeilijk bij te houden, dus foto is niet gelukt. Ik denk dat het buitenbeentje dan toch een vrouwtje is. Die vinnen zijn eerder oranje dan rood. Dan hebben we drie mannetjes en vier vrouwtjes. Maar vier zijn er echt een stuk kleiner. Ik weet niet of ze die al voor vol aanzien. Hoe dan ook. Het lijkt erop dat die ene een bloeduitstorting bij de staart heeft. Maar hij doet weer een beetje mee met de rest. Hoop dat het weer mooi geneest. Even aankijken maar. Meer kan ik niet doen vrees ik.
 
Als je de mogelijkheid hebt om hem apart te zetten zou ik dat wel even doen. Een bloeduitstorting, rafelige vinnen en afwijkend gedrag betekenen vaak toch wel dat er iets aan de hand is. Het kan een beschadiging zijn van de scalare. Maar het kan ook een bacteriƫle infectie zijn of zelfs vistbc (hele kleine kans) waar deze soort gevoelig voor is. Als het zoiets is wil je hem niet bij de rest van je vissen houden.
 
Oei! Dat wordt lastig. We hebben maar een bak. Waar zou je hem dan zo snel moeten laten?
 
Maar hoe doe je dat dan met temperatuur, filter, enz?
 
Filter is voor tijdelijke opvang niet nodig, en als de box klein genoeg is kun je hem laten drijven in het aquarium dan heeftie dezelfde warmte, wel een deksel oid erop doen want zo dicht onder die felle lampen vinden vissen niet fijn
 
En dan gewoon dagelijks 100% water verversen in d eopvangbak, dat ververs je dan met water uit het aquarium
 
Nou, de quarantaine bak hangt erin. Was even puzzelen, maar is gelukt. Heb een bak bij Xenos gehaald en die met zuignap haakjes aan de wand van van bak vastgezet. De lichtbalk heb ik boven het bakje gedimd door er een stuk witte vuilniszak voor te spannen. Visje zit erin en is moet amused. Hij probeerde eerst steeds door de wand te zwemmen, maar heeft nu even opgegeven. Hij eet wel, maar ik ben benieuwd of het erin blijft. De vlokken floepen er steeds weer uit. Maar dat zie ik de anderen ook doen. En die houden het uiteindelijk wel binnen. Even voor de volledigheid voeg ik ook foto's bij van een kleinere praecox met gehavende staart. Die zit nog wel vol Mel leven en ademt normaal. Ik denk dat hij gewoon door de maanvis gepakt is voordat we hem weg brachten.
Wat is nu handig om verder te doen? Hij kan niet eeuwig in quarantaine blijven. Hoe snel zou ik moeten weten of het iets ernstigs is?
 

Bijlagen

  • IMG_20210922_190136.jpg
    IMG_20210922_190136.jpg
    161.1 KB · Weergaven: 64
  • IMG_20210922_190648.jpg
    IMG_20210922_190648.jpg
    122.3 KB · Weergaven: 62
  • IMG_20210922_190119~2.jpg
    IMG_20210922_190119~2.jpg
    47.9 KB · Weergaven: 69
  • IMG_20210922_182459.jpg
    IMG_20210922_182459.jpg
    253.1 KB · Weergaven: 82
Lastig om te zeggen wat het is. Ik zou hem wel even een paar dagen apart laten en kijken hoe het zich ontwikkelt en of het visje eet. Ik vind het zelf niet echt op een wond toegebracht door een andere vis lijken, maar ik ben er geen expert in. Zijn bek ziet er overigens ook aangetast uit, die hoort niet donker te zijn.
 
En antibiotica oid?
 
Wat vervelend van je vis!
Heb zelf geen praecox, wel boesemani. Het zijn levendige vrolijke visjes met een eeuwige eetlust, en als de praecox ook zo zijn, dan snap ik dat je bezorgd bent om je vis.

Lastig om te zeggen wat het is. Ik zou hem wel even een paar dagen apart laten en kijken hoe het zich ontwikkelt en of het visje eet. Ik vind het zelf niet echt op een wond toegebracht door een andere vis lijken, maar ik ben er geen expert in. Zijn bek ziet er overigens ook aangetast uit, die hoort niet donker te zijn.
Hier sluit ik me bij aan.
Rafelige vinnen en een aangetaste bek zouden kunnen duiden op iets als beginnende vinrot (bacterieel probleem). Heb de foto's bekeken, en ik vind het lastig om op grond daarvan iets van een diagnose proberen te stellen. De bek kan ook donker ogen omdat de vis zelf weinig kleur meer heeft, dat kan vertekend zijn. Wat je kan doen, is het wat tijd geven en voor jezelf een foto (of video) maken, waardoor je de ontwikkeling van het genezingsproces van de vinnen kunt volgen (en vergelijken met de beelden van een dag eerder). Als het geneest en je vis zich normaal gedraagt, dan zou ik behandeling uitstellen/niet doen, omdat medicatie ook de weerstand van de vis verlaagt, dus als het geen vinrot blijkt te zijn en je behandelt wel, dan is de vis mogelijk slechter af.
Als ik het me goed herinner is een bacterieel probleem 't beste te behandelen met baktopur direct (dat zou ik wel in quarantaine doen, want de kuur doodt alle bacteriƫn, ook de goede in je filter die je juist wilt houden).

Ik zie net dat je eerste post hierover zondag was, je hebt de vis dus al een paar dagen in de observatie. Ook al is het maar kort, je kent 'm wel het beste! Heb je het idee dat de vinnen weer dichtgroeien? Of wordt het juist erger? Heb je het idee dat de vis aan het opknappen is, of juist aan het verslechteren? Zoekt hij contact met soortgenoten?
Hoe is het aan het oppervlak hangen? Doet hij dat nog?
Hoe is de eetlust nu, en de ontlasting? Wat krijgt hij nu te eten?

In de tussentijd kun je proberen om de omstandigheden in de bak zo optimaal mogelijk te houden, door extra op de waterkwaliteit te letten en misschien ook een keer extra te verversen.
Je schreef over een agressieve maanvis, ik kan me voorstellen dat je vissen daar veel stress van hebben gehad, en nu die weg is zal dat denk ik ook erg helpen in het herstel.

Veel beterschap aan je vis!
 
Om eerlijk te zijn zie ik het nut van een quarantainebakje in het aquarium niet zo. Hier stroomt het water volgens mij niet in rond en de vis krijgt alleen maar extra stress.

De vlokken floepen er steeds weer uit. Maar dat zie ik de anderen ook doen.
Weet niet wat je voert maar is het voer nog goed? Misschien wat ander/beter/afwisselend voer proberen.
 
Om eerlijk te zijn zie ik het nut van een quarantainebakje in het aquarium niet zo. Hier stroomt het water volgens mij niet in rond en de vis krijgt alleen maar extra stress.

Voor de vis zelf zal het inderdaad weinig doen. Het is meer om ervoor te zorgen dat hij andere niet besmet, mocht het besmettelijk zijn.
 
Om eerlijk te zijn zie ik het nut van een quarantainebakje in het aquarium niet zo. Hier stroomt het water volgens mij niet in rond en de vis krijgt alleen maar extra stress.


Weet niet wat je voert maar is het voer nog goed? Misschien wat ander/beter/afwisselend voer proberen.
Het zijn de vlokken die we bij de bak erbij kregen. Een mega grote pot. Daarnaast voeren we ook granulaat. Dat hebben we nieuw gekocht. Dat zal ik vanavond proberen.
Ik zie net dat je eerste post hierover zondag was, je hebt de vis dus al een paar dagen in de observatie. Ook al is het maar kort, je kent 'm wel het beste! Heb je het idee dat de vinnen weer dichtgroeien? Of wordt het juist erger? Heb je het idee dat de vis aan het opknappen is, of juist aan het verslechteren? Zoekt hij contact met soortgenoten?
Hoe is het aan het oppervlak hangen? Doet hij dat nog?
Volgens mij gaat het niet slechter met de staart. Van dat andere visje dat de halve staart mist twijfel ik. Die lijkt nog kleiner geworden te zijn. Maar die zit dan weer vol leven. Die ene die nu in quarantaine zit zit niet meer aan het oppervlak. Dat doet hij al een tijdje niet meer. En hij zoekt ook contact met soortgenoten. Je ziet vaak dat ze naar elkaar toe komen en elkaar door de wand heen aankijken.

Je schreef over een agressieve maanvis, ik kan me voorstellen dat je vissen daar veel stress van hebben gehad, en nu die weg is zal dat denk ik ook erg helpen in het herstel.
Ja, ze hebben sowieso enorm veel meegemaakt. De bak is twee keer verhuisd en daarna sprong de bodem stuk. Toen hebben ze een week in de Aquariumwinkel moeten wonen. Er waren eerst 4 Boesemani bij, maar die heb ik daar gelaten. Daarna werd de maanvis agressief, dus die is nu ook weg. Toen wij de bak kregen was hij echt heel vies. Dus veel voor de kiezen gehad. Ik kan me voorstellen dat ze een beetje op van de zenuwen zijn...
 
Het zijn de vlokken die we bij de bak erbij kregen. Een mega grote pot. Daarnaast voeren we ook granulaat. Dat hebben we nieuw gekocht. Dat zal ik vanavond proberen.
Zou sowieso even naar de datum kijken. En als ik het goed begrijp was het voer al geopend? Dan misschien beter om nieuw voer te kopen. En dan beter geen hele grote potten want daar doe je veel te lang mee.
 
goed begrijp was het voer al geopend? Dan misschien beter om nieuw voer te kopen. En dan beter geen hele grote potten want daar doe je veel te lang mee.
Ja, is wel een goed idee. Voorlopig dan eerst maar alleen voeren wat we pas zelf gekocht hebben.
 
Arme visjes, ik kan me voorstellen dat ze goed gestresst zijn. Daar gaat de weerstand van naar beneden. Misschien dat met wat rust het al weer helemaal goed komt.

Nog even over het voer. Ik voer zelf ook granulaat maar ik heb ook wat bodemvissen die de restjes opeten. Naar mijn ervaring eten de Praecox eigenlijk alleen van het oppervlak of het midden. Als je granulaat voert kan je beter in een paar minuten tijd steeds een klein beetje voeren zodat ze het op kunnen eten voor het de bodem raakt. Ik had aan het begin een voederautomaat en nog geen bodemvissen en toen bleef er best wat voer liggen. Verder zijn het inderdaad kleine vreetzakken.
 
Ja, ze hebben sowieso enorm veel meegemaakt. De bak is twee keer verhuisd en daarna sprong de bodem stuk. Toen hebben ze een week in de Aquariumwinkel moeten wonen. Er waren eerst 4 Boesemani bij, maar die heb ik daar gelaten. Daarna werd de maanvis agressief, dus die is nu ook weg. Toen wij de bak kregen was hij echt heel vies. Dus veel voor de kiezen gehad. Ik kan me voorstellen dat ze een beetje op van de zenuwen zijn...
Pfoe! Die hebben inderdaad aardig wat mee gemaakt in een korte tijd! Wat vervelend, ook voor jou/jullie om mee te maken!
Dan is een poosje rust denk ik op dit moment sowieso verstandig. Zoals ze vroeger zeiden, rust, reinheid, en regelmaat.
Het zou kunnen dat de vissen ergens in het verhuisproces, wat toch ook fors geweest is, een nitriet/ammoniakpiek hebben meegemaakt, wat bijvoorbeeld het (tijdelijke) oppervlaktehangen zou kunnen verklaren.

Je kunt overwegen om, naast de waterkwaliteit, ook een plonsje voogle toe te voegen (kijk daarvoor even bij hornbach, want daar is het veel goedkoper).

Wat betreft het voer, daarin kan je overwegen om ze ook eens wat groenvoer te geven (@Visvis2021, mogelijk heb jij hier nog gerichte tips?) Ik kan alleen uit boesemani-ervaring spreken, maar zij lusten bijvoorbeeld ook gekookte diepvrieserwten (5 minuten in de magnetron, dan even pellen, en de binnenkant kan je een beetje fijnknijpen zodat het wat behapbaarder wordt voor de kleinere visjes). Bij mij een grote hit: hikari vibra bites (lijkt op rode muggenlarven), en sowieso (diepvries)rode muggenlarven worden hier uit de hand gegrist. Ook algentabletten doen het goed hier.

Nog even over het voer. Ik voer zelf ook granulaat maar ik heb ook wat bodemvissen die de restjes opeten. Naar mijn ervaring eten de Praecox eigenlijk alleen van het oppervlak of het midden. Als je granulaat voert kan je beter in een paar minuten tijd steeds een klein beetje voeren zodat ze het op kunnen eten voor het de bodem raakt. Ik had aan het begin een voederautomaat en nog geen bodemvissen en toen bleef er best wat voer liggen. Verder zijn het inderdaad kleine vreetzakken.
Dit is mijn ervaring ook. Wat betreft langzamer zinkend granulaat heb ik tot nu toe de beste ervaring met duplaRin en de vibra bites. Hoe groot zijn je vissen nu? Mijn danio's van 4cm kunnen de vibrabites nƩt aan, mogelijk zijn ze, als je vissen nog kleiner zijn, nog wat te groot.

Volgens mij gaat het niet slechter met de staart. Van dat andere visje dat de halve staart mist twijfel ik. Die lijkt nog kleiner geworden te zijn. Maar die zit dan weer vol leven. Die ene die nu in quarantaine zit zit niet meer aan het oppervlak. Dat doet hij al een tijdje niet meer. En hij zoekt ook contact met soortgenoten. Je ziet vaak dat ze naar elkaar toe komen en elkaar door de wand heen aankijken.
Ik zou de vis die apart zit nog niet behandelen, geef 'm nog een dag, misschien twee. Mogelijk dat het feit dat ie nu apart zit hem wat rust geeft (er kan nu geen andere vis bij, dus hij 'hoeft' even niets, dus meer energie om te herstellen.
Het visje met de staart die minder wordt, dat zou in ieder geval moeten stabiliseren. Lastig. Lukt het om daar een foto van te maken? Zie je iets afwijkends aan de bek van dat visje?
Hoe is het met de bloeduitstorting (was dat van degene die nu apart zit, of de ander?)
 
Net weer gekeken. Zag er niet goed uit. Vlokken voer lagen er nog. Heb wat granulaat gegeven. Hij zoog het op en het kwam er meteen weer uit. Heeft ook niet gepoept. Buikje begon al in te vallen. Bekje inderdaad grijsbruin. En hij ademde nog zwaar. Voor mijn gevoel staat het zwarte stuk op de staart ook een beetje bol. Ik heb een foto bijgevoegd. Al met al lijkt het voor mij te veel op de foto's van vis TBC als je erop googlet. We hebben besloten hem maar euthanasie te geven. Misschien had hij het nog gered, maar we wilden hem die lijdensweg besparen.

Ik heb ook een foto van het visje met de halve staart bijgevoegd. Deze ziet er wel levenslustig uit. Hij ademt normaal, net als de rest. Je ziet zijn bekje nauwelijks opengaan als hij ademt. Een duidelijk verschil met die andere. Hij moet wel zichtbaar wat harder werken dan zijn vriendjes met zijn veel kleinere staartvin. Maar hij lijkt het niet erg te vinden. Hij wappert heel druk met zijn staart. Ik denk dat die wel in orde is.
Wat is trouwens gebruikelijk voor hoe snel zo'n staart weer moet aangroeien?

Dank voor de voedertips. Daar gaan we eens mee spelen. Ik hoorde ook ergens dat ze graag komkommer eten. De ancistrussen ook. Maar hoe ze dat doen weet ik niet, aangezien komkommer drijft.

Dit is mijn ervaring ook. Wat betreft langzamer zinkend granulaat heb ik tot nu toe de beste ervaring met duplaRin en de vibra bites. Hoe groot zijn je vissen nu? Mijn danio's van 4cm kunnen de vibrabites nƩt aan, mogelijk zijn ze, als je vissen nog kleiner zijn, nog wat te groot.
Dat is heel wisselend. De kleinste zijn denk ik 3cm. De grootste is rond 7 denk ik.
 

Bijlagen

  • knobbel aan staart.jpg
    knobbel aan staart.jpg
    15.8 KB · Weergaven: 64
  • visje met halve staart.jpeg
    visje met halve staart.jpeg
    69.8 KB · Weergaven: 64
Ach wat droevig dat je vis zo hard achteruit gegaan is... Ik begrijp de keuze om hem niet te laten lijden, en heel rottig om de keus te moeten maken. Sterkte.

Hij wappert heel druk met zijn staart. Ik denk dat die wel in orde is.
Wat is trouwens gebruikelijk voor hoe snel zo'n staart weer moet aangroeien?
Ik duim voor je andere vis! Wat betreft het dichtgroeien van een klein rafeltje heb ik dat in een dag of twee wel zien gebeuren. Wat jouw vis betreft vind ik lastig te zeggen. Ik heb hier een sluier zwemmen die een stuk staart miste (gevolg bacteriƫle infectie), en dat groeit nu weer heel erg langzaam aan, maar wat de regenbogen betreft weet ik dit eigenlijk niet.

Ik hoorde ook ergens dat ze graag komkommer eten. De ancistrussen ook. Maar hoe ze dat doen weet ik niet, aangezien komkommer drijft.
Komkommer kun je ook even koken, dan zinkt het. Heb ik vorige week toevallig uitgeprobeerd ;). Bij mij vinden ze dat niet zo lekker, wel courgette (ook even gekookt, dan worden het een soort draden).

Dat is heel wisselend. De kleinste zijn denk ik 3cm. De grootste is rond 7 denk ik.
Bedacht me net, die hikari kun je natuurlijk ook gewoon kleiner crushen ;).
 
Hoe lang het duurt voordat de staart weer teruggroeit vind ik lastig te zeggen. Ik heb er wel eens eentje gehad met een beetje gerafelde staart, dat groeide binnen een week weer dicht maar was maar een kleine beschadiging.

Qua voer zie ik mijn Praecox regelmatig van de algen in het aquarium eten, ik haal dus meestal niet alles weg, maar kan we voorstellen dat je dat geen optie vind šŸ˜‰ Ik voer de mijne granulaat, novotabs die ik op de ruit plak (hier kunnen ze rustig van eten), bevroren muggenlarven en levende artemia. De artemia vinden ze geweldig om achterna te jagen. Ik heb wat geĆ«xperimenteerd met groenvoer maar ze vonden het niet zo interessant, ik ga binnenkort weer wat uitproberen. In het verleden verschillende soort levend voer uitgeprobeerd en op die manier helaas ook een keer hydra in mijn bak gekregen, ik geef nu dus alleen wat ik zelf kweek. Regenboogvissen eten trouwens ook hydra šŸ˜… maar ik zou je niet aanraden om dat te introduceren.
 
Ik deQUOTE="Visvis2021, post: 2316554, member: 31837"]
Qua voer zie ik mijn Praecox regelmatig van de algen in het aquarium eten, ik haal dus meestal niet alles weg, maar kan we voorstellen dat je dat geen optie vind šŸ˜‰
[/QUOTE]
Dan zullen ze erom moeten vechten. De 3 ancistrus en 2 Sulawesi slakken zijn er namelijk ook gek op. We gaan nu eerst een week op vakantie, dus ze zullen het even moeten doen met granulaat uit de voederautomaat.
 
Kijk, zijn staartje groeit mooi snel weer aan. De foto is helaas weer niet scherp. Ze zijn zo rap, deze kleintjes
 

Bijlagen

  • IMG_20211002_181249~2.jpg
    IMG_20211002_181249~2.jpg
    178 KB · Weergaven: 52
Super, dat hij aan de betere hand is! Hij lijkt ook wat meer kleur te hebben? Ik duim voor z'n volledige herstel maar dat lijkt helemaal goed te komen als ik het zo zie!
 

Terug
Bovenaan