Wat is er nieuw

Prestaties BioFlow One

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gast11
  • Startdatum Startdatum
G

Gast11

Guest
Onlangs gestart met een Primo 110 met daarin het wel bekende bovenstaande filter. Moet zeggen dat het wel even schrikken is als je een extern filter (30jaar geleden) heb gehad. Na een week zit er al bijna geen kracht meer in en "moet" je minimaal het fijn filter wat bovenop zit gaan vervangen. Doet me sterk denken aan het kopen van een goedkope printer, gevolgt door de dure inkt. Maar goed je kan deze filters zelf knippen uit grote stukken maar dan nog...elke week vervangen is niet handig, zeker niet met een vakantie. Voordat ik overstap neem naar een extern filter toch eens gaan kijken of dit niet is te verbeteren.

Stap 1:

De Pomp

Standaard zit er een Eccoflow 500 bij maar als je een beetje zoekt in de documentatie dan kom je erachter dat the Eccoflow 600 compatible is met deze bak. Aangezien het toch wel handig is om een reserve te hebben deze gekocht en geplaats, nou dat is zeker een verbetering! (wel even experimenteren met de sterkere uitstroom, richting de achterruit was bij mij het beste).

Stap 2:

Het Filter

Beetje zoeken op internet "pimp my filter" geeft je al snel het idee dat de opbouw van het filter niet echt ideaal is. Ondanks de beperkte ruimte deze nu opgebouwd als volgt:

1. Grof (Halve blauwe spons)
  2. Fijn (Halve blauwe spons)
  3. Fijn (Wit)
  4. Biogravel
  5. Fijn (Wit)
  6. Turf (Optioneel)
  7. Fijn (Hele blauwe spons)
Stap 3:

De Uitloop

De flow is nu een stuk sterker geworden echter is het met de standaard uitloop niet mogenlijk deze goed te verdelen over de gehele bak. Terug denkende aan mijn Eheim van vroeger met uitloop pijp over de gehele achterwand aan de slag gegaan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat jij verteld, zijn we al vergeten.
Heb die onderdelen haast 10 jaar in de l liggen.
Doet niemand meer wat mee,

Buitenfilters zijn betr.

Oh Bertus door de bocht, daar gaat het hier toch niet over man...duuhhh is dit zo'n forum? dan ben ik snel weer weg.

Nee, dat is niet zo,n Forum.

Ik heb dat filter ook gehad, en had van zwart electra flexibel de uitstroom verdeeld. met een buis aan gekoppelt.

Dus, maak je niet druk. let niet po mij.

ER zijn er nog tig lui hier.

Wat wordt er meest aangeraden. Filter eruit.
Lees het maar na.

Stap 1:

De Pomp

Standaard zit er een Eccoflow 500 bij maar als je een beetje zoekt in de documentatie dan kom je erachter dat the Eccoflow 600 compatible is met deze bak. Aangezien het toch wel handig is om een reserve te hebben deze gekocht en geplaats, nou dat is zeker een verbetering! (wel even experimenteren met de sterkere uitstroom, richting de achterruit was bij mij het beste).

Is een verbetering maar eentje die na verloop van tijd ook minder wordt.
Wat je aangeeft komt me bekend voor, zelf ook na verloop van tijd een zwaardere motor erop geplaatst, toen ging het even beter.

Maar op den duur werd dat ook minder en uiteindelijk gegaan voor een extern filter waar ik tot op de dag van vandaag nog blij mee ben.
Veel meer mensen die starten met een intern filter en uiteindelijk toch overstappen naar een externe.

In de regel is een extern filter beter en die raken minder snel verstopt omdat er meer filtersubstraat aanwezig is waardoor niet alles zo snel dicht kan gaan zitten.
Ook is het regelen van een goede circulatie met een extern filter beter. Maar het hangt ook mede af van de bak en de belasting wat voor jou goed zal werken.

Je zou eens kunnen denken om een spraybar over de achterkant aan je filter te koppelen. De connectie tussen pomp en spraybar maak je met een stukje slang. In de spraybar maak je gaatjes, niet groter dan 2 mm. op een 3 cm. afstand van elkaar. De spraybar plaats je vlak onder het wateroppervlak met de gaatjes licht naar onder gericht. De stroming kaatst zo tegen de voorruit, behoeft dus maar een korte afstand te overbruggen, en wordt dan naar beneden gedwongen waar het over de bodem teruggaat en weer naar bovenkomt. Doordat je aanzuiging rechts zit krijg je zo een spiraalvormige beweging naar rechts waarbij je waterdistributie overal komt.

@Ben: Dat is precies wat ik heb gedaan!

Maar toen kreeg ik een timeout op het forum en kwam Bertus zijn post er tussen door. Beetje jammer dat je een eigen post daarna niet meer kan aanpassen.

Ik heb jaren een extern filter gehad en ik weet van al de voor en nadelen!

Het gaat hier om een simpele en goedkope bak waarvan ik wil zien wat eruit te halen valt, soms wil je geen extra slangen, geluid van een pomp of het risico op lekkage etc.

En om eerlijk te zijn vind ik een goed intern filter handiger en mooier dan een extern!

Met de aanpassingen die ik heb gedaan loopt het nu vele malen beter, de gehele bak kwam gelijk tot leven!

Dus zeker voor het kleine budget een aanrader om te doen, de kosten zijn het niet echt.

zal de volgende keer niets meer zeggen, goed.

Welk extern filter had jij 30 jaar geleden?

Het enige wat ik nog weet is dat het een Eheim filter was afkomstig van een 2m bak, mijn eigen bak was toen 60cm dus dat liep als een kogel. Onderhoud was dan ook minimaal nodig.

De reden waarom ik deze bak heb gekocht is dat ik wil kijken of ik weer zin heb om een aquarium te beginnen, voordat ik de stap neem wat groters in de woonkamer te plaatsen aangezien daar een heel ander prijs kaartje aan zal hangen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan