G
Gast11
Guest
Onlangs gestart met een Primo 110 met daarin het wel bekende bovenstaande filter. Moet zeggen dat het wel even schrikken is als je een extern filter (30jaar geleden) heb gehad. Na een week zit er al bijna geen kracht meer in en "moet" je minimaal het fijn filter wat bovenop zit gaan vervangen. Doet me sterk denken aan het kopen van een goedkope printer, gevolgt door de dure inkt. Maar goed je kan deze filters zelf knippen uit grote stukken maar dan nog...elke week vervangen is niet handig, zeker niet met een vakantie. Voordat ik overstap neem naar een extern filter toch eens gaan kijken of dit niet is te verbeteren.
Stap 1:
De Pomp
Standaard zit er een Eccoflow 500 bij maar als je een beetje zoekt in de documentatie dan kom je erachter dat the Eccoflow 600 compatible is met deze bak. Aangezien het toch wel handig is om een reserve te hebben deze gekocht en geplaats, nou dat is zeker een verbetering! (wel even experimenteren met de sterkere uitstroom, richting de achterruit was bij mij het beste).
Stap 2:
Het Filter
Beetje zoeken op internet "pimp my filter" geeft je al snel het idee dat de opbouw van het filter niet echt ideaal is. Ondanks de beperkte ruimte deze nu opgebouwd als volgt:
De Uitloop
De flow is nu een stuk sterker geworden echter is het met de standaard uitloop niet mogenlijk deze goed te verdelen over de gehele bak. Terug denkende aan mijn Eheim van vroeger met uitloop pijp over de gehele achterwand aan de slag gegaan.
Stap 1:
De Pomp
Standaard zit er een Eccoflow 500 bij maar als je een beetje zoekt in de documentatie dan kom je erachter dat the Eccoflow 600 compatible is met deze bak. Aangezien het toch wel handig is om een reserve te hebben deze gekocht en geplaats, nou dat is zeker een verbetering! (wel even experimenteren met de sterkere uitstroom, richting de achterruit was bij mij het beste).
Stap 2:
Het Filter
Beetje zoeken op internet "pimp my filter" geeft je al snel het idee dat de opbouw van het filter niet echt ideaal is. Ondanks de beperkte ruimte deze nu opgebouwd als volgt:
- Grof (Halve blauwe spons)
- Fijn (Halve blauwe spons)
- Fijn (Wit)
- Biogravel
- Fijn (Wit)
- Turf (Optioneel)
- Fijn (Hele blauwe spons)
De Uitloop
De flow is nu een stuk sterker geworden echter is het met de standaard uitloop niet mogenlijk deze goed te verdelen over de gehele bak. Terug denkende aan mijn Eheim van vroeger met uitloop pijp over de gehele achterwand aan de slag gegaan.
Laatst bewerkt door een moderator: