Wat is er nieuw

Preventieve maatregelen

Owenp

Active member
Lid geworden
20 februari 2019
Leeftijd
55
Halo, ik gebruik behoorlijk wat preventieve middelen om m'n bak in topconditie te houden, ik ben benieuwd hoe jullie erover denken. Gebruiken jullie ook middelen, zo ja welke, en wat ik jullie mening wat ik allemaal gebruik?
Ik heb een bak van 100x50x50cm, inhoud 250 liter. M'n vissenbestand is als volgt:
Vissoort Aantal
Japonica Garnalen 6
Botia Striata 4
Octocinclus affinis 4
Groene Sumatra's 5
Zalmkopjes 3
Kardinaal tetra's 9
Goud tetra's 5
Kegelvlekbarbeel 6
Sherrybarbeel 6
48
Ik geef als eten, droogvoer, diepvries muggenlarven (2 maal per week) en algentabletten (3 maal per week)
Ik vervang wekelijks 50 liter water en voeg daarbij toe, 10 ml Aqua Elixier, 5 ml Bacto Elixier, 10ml blue exit en 10 druppels eSHa 2000. Dat laatste voeg ik toe op advies van de aquarium winkel als preventief anti biotica.
Daarnaast doe ik maandelijks 80 ml medium filter door het water en om de 12 weken growcap capsules.
Ik kan medium filter en de growcaps echt aanraden. Door het medium filter is het water kraakhelder en de growcaps doen de planten goed groeien.
Ik voeg ook CO2 toe, per uur 25 bellen. Ik test het water eenmaal per maand met easytest strips van JBL. Ik weet dat deze niet heel nauwkeurig zijn maar alle waardes staan wel in de groene zone van de meetkaart. Ik heb wel het idee meer aan de onderkant van de groene zone dan aan de bovenkant.
De bak is, zoals gezegd, in topconditie maar ben benieuwd naar preventieve maatregelen van anderen.
Groetjes,
Peter

Sommige mensen gebruiken voor in de bak Capattablad, knoflook of middelen van Voogle.

Geen preventieve maatregelen, zolang je niks toevoegd aan je bak van planten of vissen of levend voer komt er ook niks mee wat schadelijk kan zijn voor je bak, enige wat ik doe is in de warme maanden 1x p/w 50% waterwissel met gewoon onverwarmd leidingwater en in de wintermaanden 2x p/w waterwissel 25% onverwarmd leidingwater

Ik gebruik er ook niets van en door steeds iets van bv Esha toe te voegen worden de bacterien volgens mij op den duur resistent. Ook watervoorbereiders en bacterien zijn niet echt nodig voor een goed ingedraaide bak. De enige die bij dit alles gewin heeft is de kas van de LFS.

Voor mijn vissen probeer ik zo min mogelijk te gebruiken.
De planen krijgen wel wat extra aandacht van mij. Groene aquarium vingers heb ik niet echt.
Super dat je dit onderwerp start, het kan denk ik op veel reacties rekenen.

Wij proberen ons water wat schoon te houden door wekelijks ongeveer 30 tot 50% water te wisselen. Verder voegen we voeding voor de planten en co2 toe.
Wij voegen verder niets toe tenzij er bijzondere omstandigheden zijn.

Ik gebruik ook helemaal niks en het water is ook kraakhelder. Als het water in balans is dan heb je niks nodig. In de natuur worden deze middelen ook niet gebruikt.

Ik snap wel waarom je dit doet want je wil een mooi aquarium voor hebben, maar deze middeltjes zijn echt niet nodig om een mooi aquarium te hebben.

En jij gaf aan 25 bellen per uur? Je bedoelt per minuut denk ik?

Eigenlijk kan ik me nauwelijks voorstellen dat je bak in topconditie is gezien de rotzooi die je er in gooit. Je Lfs is blij met klanten zoals jij. Maar ik zou, stond ik in jouw schoenen, niet blij zijn met zo'n Lfs. Ze zijn bezig om je allerlei onzin aan te smeren. Waarom gooi je bijvoorbeeld Blue exit in je bak? Je bak is toch in topconditie? Geen blauwalg maar wel een product om blauwalg tegen te gaan? Esha 2000 is een geneesmiddel waar je als zodanig al vraagtekens bij kan zetten. Weet je zeker dat je Lfs geen voorraadje had staan waar men af moest? Ook waterverbeteraars zijn helemaal niet nodig, al helemaal niet in bakken die in topconditie zijn... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dit klink heel negatief, deze reactie. Maar zo is het niet bedoeld. In ieder geval niet naar jou toe. Wel is de bedoeling dat je even wakker moet worden en je af moet vragen wat de adviezen van je Lfs waard zijn. T.o.v. zo'n type Lfs is de reactie wél negatief bedoeld trouwens. Die mensen moeten zich diep schamen!

Medicijnen daar moet je terughoudend mee zijn. Ze kunnen alleen zinvol zijn wanneer nodig. Let vooral op het woordje 'kunnen'.

Ik zou stoppen met al die middelen. Als je dan echt iets wilt doen zou ik ietsje meer en misschien iets vaker water verversen.

Denk dat je middelen meer kwaad dan goed doen.

Wel goed dat je het hier meldt om mogelijk tot een ander inzicht te komen.

Bedankt voor alle reacties zo ver. Ik had al het idee dat ik wel met heel veel middeltjes bezig ben. Ik ga dat drastisch minderen/ stoppen. Durfde er niet mee te stoppen omdat de bak op het oog goed draait maar ben er nu klaar voor 🙂

Toch zou ik graag even een paar foto's van je prachtige bak willen zien :foto::foto::foto:

Hierbij een fotootje

Bijlagen

• IMG_20200416_205653_1.jpg
    IMG_20200416_205653_1.jpg
    89.3 KB · Weergaven: 131
Bedankt voor alle reacties zo ver. Ik had al het idee dat ik wel met heel veel middeltjes bezig ben. Ik ga dat drastisch minderen/ stoppen. Durfde er niet mee te stoppen omdat de bak op het oog goed draait maar ben er nu klaar voor 🙂

Lijkt me een goed plan, maar misschien is een kleine waarschuwing op de plaats?

Of het nu verstandig is of niet, al die toevoegingen, je doet ze nu en houdt daarmee een bepaalde balans in stand. Het werkt.

Wanneer je abrubt alles zou stoppen, kan ik me voorstellen dat die balans aardig onderuit gaat.

Zeker het filter medium, ik neem aan dat je die van easy life bedoelt, grijpt behoorlijk in op bijvoorbeeld de nitrificatie-cyclus, voor zover ik weet.

Ik zou er niet zo mee stoppen, maar afbouwen. Misschien een maand de helft van alles, dan weer een maand de helft van alles. Dan kan je aquarium rustig wennen aan de nieuwe balans.

En dat zou beste met wat kleine hiks gepaard kunnen gaan.

Ik wens je veel succes en plezier toe met je aquarium!

Als ik de foto zo zie staat je bak er mooi bij en het belangrijkste is voldoende voeding voor de planten.

waterverversen, schoonmaken en goed voer is de beste prefentie.

als je middeltjes in je bak moet gooien om je water beter te maken, moet je je afvragen waarom je uberhaupt water in je bak giet dat niet goed genoeg is.

😳 serieus?!

" 10 ml Aqua Elixier, 5 ml Bacto Elixier, 10ml blue exit en 10 druppels eSHa 2000. Dat laatste voeg ik toe op advies van de aquarium winkel als preventief anti biotica. "

Hoop dat jezelf niet zo leeft, preventief antibiotica, wanneer je het echt nodig gaat hebben gaat dit niet meer werken. Bij degene die je dit geadviseerd heeft zou ik ver uit de buurt blijven.

Succes met het afkicken van je vissen, hopelijk gaat dat zonder al teveel problemen!

Vloeibaar 'filter medium' is eigenlijk gewoon gemalen zeoliet. Het werkt voor een tijdje maar zou echt alleen in geval van nood gebruikt moeten worden en niet als preventief middel. Nu voeg je steeds meer zeoliet toe aan het water en dat slaat neer op je boden en blijft ophopen. Als je nu een keer wat zout toevoegd, waarschijnlijk niet direct maar als onderdeel van een supplement of medicijn dan komt alles wat het zeoliet heeft opgenomen in 1x vrij. Dan ben je mooi de klos.

Als je kraakhelder water wenst kan ik je een zakje Seachem Purigen voor in je filter aanraden. Maar houd er rekening mee dat de helderheid van het water weinig zegt over hoe gezond of schoon het water voor de vissen is!

Verder heeft de rest al opgemerkt dat ook antibiotica preventief toevoegen een erg slecht idee is om eenzelfde reden dat wij bij personen ook terughoudend zijn in het voorschrijven van antibiotica. Wat je er mee bereikt is dat je een bacterie overhoudt die resistent is voor dat type antibiotica en die geef je dan de ruimte om zich te vermeerderen. Uiteindelijk heb je dus alleen maar bacteriën die resistent zijn en werkt dat hele middeltje niet meer. Nu niet en nooit niet meer.

Laatst bewerkt:
Ten eerste is het natuurlijk een waardeloos advies van de LFS om dit allemaal in je bak te gebruiken. Maar hij is wel goed in verkopen!
Als je dan iets preventief wil doen, zou ik misschien een UV-lamp installeren. Maar in elk geval niet al dat spul in je water knikkeren.
Succes met afbouwen.
Mooie bak trouwens 👍

Mijn preventieve maatregelen zijn
CO2 controller
Osmose water
Manueel de verlichting bedienen
Een wisselend planten bestand, dan weer wat meer dan weer wat minder snelgroeiers

En de baardalg zit bij mij uiteraard waar het niet kan zitten, bovenin de uitstroom waar het meest CO2

Ik vervang wekelijks 50 liter water en voeg daarbij toe, 10 ml Aqua Elixier, 5 ml Bacto Elixier, 10ml blue exit en 10 druppels eSHa 2000. Dat laatste voeg ik toe op advies van de aquarium winkel als preventief anti biotica.
Doe je dit al sinds het starten van je bak?
De bak is, zoals gezegd, in topconditie maar ben benieuwd naar preventieve maatregelen van anderen.
Ik gebruik helemaal niets extra's en zeker geen chemische preventieve middeltjes om mijn bakken in topconditie te krijgen en te houden.
De kernpunten waar ik veel aandacht aan geef zijn: ruime waterwissels, een goed bemestingsregime, stabiele CO2 waarden en goed onderhoud. Bij mij resulteert dit in prachtige kwaliteit planten zonder een spoortje alg.

Ja, dat doe ik inderdaad sinds opstarten van de bak (maart 2019)
Wat zijn "ruime water wissels"? Bij aanschaf was mij geadviseerd 20%, dus ik doe 50 liter per week.

:thumbs: 20% is prima.
Hoop niet dat je veranderingen in overbodige toevoegingen (een positieve stap trouwens) geen negatieve invloed gaat krijgen op de algemene conditie van je bak.
Maar zoiets weet je natuurlijk pas als je het uitprobeert 🤔

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan