Wat is er nieuw

Prijs/kwaliteit?

• Onderwerp starter Onderwerp starter AkitaLuna
  • Startdatum Startdatum
A

AkitaLuna

Guest
Binnen 2 weken ga ik mij een Juwel Rio 400 aanschaffen en heb me al laten wijsmaken dat de interne filter niet veel soeps is wat betreft doorstroming. Plus het feit dat het ook een stukje plaats inneemt ben ik op zoek naar een externe filter. Maar zoveel opties, zoveel verschillende prijsklasses. Heb er een paar gevonden die eventueel zouden kunnen voldoen. Iemand ervaring met de onderstaande filters voor een 450 liter bak?

Eheim Professional 3 2075

Voor aquaria tot: 600 liter
LPH: 1250
Opvoerhoogte: 1.8
Stroomverbruik: 16 watt
Filtervolume: 6,5l

Prijs: 190 euro en 3 jaar garantie.

JBL CristalProfi e1501 greenline

LPH: 1500
Stroomverbruik: 20 watt
Filtervolume: 12l

Prijs: 130 euro en 4 jaar garantie

Jebao 304

Voor aquaria tot: 1000 liter
LPH: 1200
Stroomverbruik: 20 watt
Filtervolume: 15,5l

Prijs: 80 euro en 1 jaar garantie.

Sunsun 303

LPH: 1400
Opvoerhoogte: 2
Stroomverbruik: 35 watt
Filtervolume: 12l

Prijs: 60 euro en 1 jaar garantie.

Ligt het aan mij of is de duurste in dit rijtje ook de 'minst goede' en betaal je daar vooral de naam? Of zijn er nog andere factoren waar men rekening mee dient te houden bij het kiezen van een externe filter?

Aquarium gaat hoogstwaarschijnlijk een gezelschapsbak worden. Moesten er nog andere tips zijn: graag!

Ik zou gaan voor de Eheim of de JBL, prijsverschil met de Sunsun krijg je er weer uit omdat die veel minder stroom nemen 😉

Ja, de Sunsun verbruikt wel wat meer. JBL is na 2.5 jaar goedkoper ...

Jebao ook nog toegevoegd aan dit rijtje. Dan wordt het blijkbaar een keuze tussen LPH en filtervolume. Prijs scheelt niet zo heel veel maar toch ook een klein beetje goedkoper en over de Jebao ook al diverse goed reacties gelezen.

Ik heb zelf een JBL filter en een Tetra filter draaien, prima filters. Als ik zou moeten kiezen zou ik zo weer voor een JBL filter gaan.

Ik heb een VISION 260 met binnenfilter. Hier wordt vaak de loftrompet gezongen over externe filters, maar waarom iets verwijderen wat standaard bij de prijs is inbegrepen? Ik vind die externe filters erg prijzig. Het verwijderen van een binnenfilter levert nou ook weer niet zo heel veel extra liters op. Bovendien: het kan altijd nog.

Misschien is het een goed idee als je sterk vervuilende (grote) bewoners hebt. Maar als je kleinere vissen hebt en veel planten (natuurlijke filtering) is het misschien niet nodig.

Enfin, ik gooi er gewoon maar even een alternatieve gedachte uit.

Ik heb twee varianten gehad van de JBL cristalprofi en ben hier echt heel erg over te spreken. Ze zijn behoorlijk energie zuinig en ze hebben een goede capaciteit. Ook zijn ze makkelijk te reinigen en je kunt ze goed en makkelijk instellen op de gewenste stromings snelheid. ook heb ik er in die tijd dat ik ze heb gehad nooit iets aan gehad.

@Jacobus:
Als je de mogelijkheid hebt om het gelijk te doen en je wens is om een buitenfilter te nemen dan zou ik het gelijk doen. Als je het achteraf nog moet doen is het veel meer werk en zal je aquarium toch weer voor een groot gedeelte leeg moeten. Tevens is het makkelijk met het installeren van een achterwand als je die wil. Doe je dit later dan zul je altijd zien dat er ooit een binnen filter in heeft gezeten.
ook ik heb een tijd een binnenfilter gehad in mijn rio 125 maar was hier totaal niet over te spreken. tijdens het water verversen zul je dit filter altijd uit moeten zetten anders draait deze droog. Heb je net heel je aquarium schoon en start je het filter weer op blaast deze heel je aquarium weer vol met troep omdat de nog in je filter zat..... erg vervelen dus. Met externe filters heb je dit niet want deze kunnen tijdens het aquarium water verversen gewoon blijven draaien omdat de aanzuiging van de filter zich onderin het aquarium bevind in plaats van bovenin bij de interne filters 🙂

Dus ik zie alleen maar voordelen bij een extern filter 🙂

Dat is ook weer waar, Khoppie. 😉

Ik heb de sunsun 303 staan ..

Beval tot nu toe goed.

Het verschil in stroomverbruik is aanzienlijk tussen de Sunsun en de Eheim. Daarnaast geeft Eheim vrij lang garantie en hele goede service.
Je betaald iets meer maar dat verdien je met de stroom wel terug en als je iets hebt met de Eheim dan zul je makkelijker onderdelen kunnen verkrijgen.
Maar het is natuurlijk jouw keus.

Zelf heb ik dus ook 5 Eheims hier draaien.

Ik heb een rio 400 ik had daar een eheim 2217 op draaien maar die ging stuk na een paar jaar.
Nu heb ik een Tetratec 1200 (nieuw model) draaien kost 109 eurie bij bekende online winkel.
Hij draait nu een paar maanden is superstil en makkelijk in onderhoud en opstarten e.d

Er zijn al tal van topics over de diverse filters. Ik denk dat de merken best allemaal wel goed zijn. Maar dan betaal je ook wat extra natuurlijk.

De sunsun 303 is echt super stil trouwens.

Aquarium is intussen besteld en filter gaat waarschijnlijk de JBL worden. Lees ik over het algemeen betere reacties over als van Eheim. Eventueel kijken om er 2 te zetten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan