Wat is er nieuw

Primo 60 met planten, garnalen en vissen van Tig.

Tig

Well-known member
Lid geworden
28 april 2013
Leeftijd
50
Nadat ik op een morgen begin oktober met natte voeten ben wakker geworden omdat de Vivaline 240 aan het druppen was moest die weg.
Dus: bak leeg gemaakt, vissen eruit, garnalen eruit, de inrichting en het zand eruit en de inrichting er ook uit.

Nadat het zand eruit was bleek dat de bodem gebroken was.

De vissen (paar meervallen, corydoras, 1 otocinclus, ?? koperzalmen) vonden in de grote bak een nieuw thuis.

Voor de garnalen moest ik iets anders vinden en haalde de oude scaper's tank 50 uit de kelder en ben deze dan ook beginnen in te richten.

Het zag er eigenlijk mooi uit en was ook mooi en was het begon goed te groeien... tot ik besloten had er vissen in te zetten... 😳

10 corydoras habrosus en 10 hyphessobrycon amandae.
Samen met geredde Neocaridina davidii en 6 waaierhandgarnalen uit de Vivaline.

Heb dan goedkoop een Juwel Primo 60 gevonden en heb dan vorige week alles overgezet.

Als filter heb ik een buitenfilter, cystal profi 402
Daytime matrix als verlichting, de 2 modulles draaien op 80% en zou ongeveer 3000 lumen moeten zijn (had ik nog van de Vivaline, alleen nog een balk besteld)
50W verwarming
CO2

Als bodem zit er soil van Tropica in.

Hier eerst nog een paar foto's van de scaper's tank:

46643642pt.jpeg

46643643ge.jpeg

46643654hb.jpeg

En dit is van de nieuwe Primo:

46643686ic.jpeg

46643687fg.jpeg

46643688kl.jpeg

46643689gz.jpeg

Dat noemen ze nou van de nood een deugd maken.

• Leuk
Waarderingen: Tig
@Lysia Inderdaad, beter had je het niet kunnen zeggen!

Ik ook @Cornelius , ik kan niet anders dan het zo groen te maken 😂

Met de vissen en garnalen gaat het goed.
De bak is nog altijd aan het indraaien en nog niet helemaal vrij van nitriet, niet veel (de laatste keer toen ik gemeten had was het 0,1 of zo) en kan nog hem nog niet een hele week laten staan. Alle 4-5 dagen moet water gewisselt worden.

Nu was ik op zoek naar een oplossing voor de in-en uitloop voor de buitenfilter, want wat JBL daar meelevert is toch niet echt een oplossing. Zo groot en onhandig...
Dan had ik op Amazon er van edelstaal gevonden (hoeft voor mij persé), was goed, maar geen spraybar bij...

En heb dan nog eens rondgekeken en een spraybar uit glas gevonden (voor mij hoeft het ook niet persé uit glas te zijn maar je vind niks anders 🙄) voor 19,50€.
Ze kwam vanmorgen, geinstalleerd en de vissen lijken tevreden en ik ben er ook blij mee! ;))

46679018ar.jpeg

46679019ee.jpeg

46679022ht.jpeg

Tweede oogst, eergisteren heb ik het sterrenkruid en de rotala macandra gekort.
En zo ziet de bak er nu uit.

46679065mv.jpeg

46679066ok.jpeg

Ziet er mooi uit Hannah en ook dat setje van glas maar het is niks voor mij want dat is mij kennende zo stuk.

• Leuk
Ziet er mooi uit Hannah en ook dat setje van glas maar het is niks voor mij want dat is mij kennende zo stuk.
Bedankt!
Inderdaad en daarom heb ik er liever 2 van besteld heb 😁 maar het is toch stabieler dan ik dacht.

Ja met wat geduld en overleg zal het best goedgaan maar ja ik ben soms te onbezonnen. Ik kreeg zelfs de glazen dropcheckers nog stuk.

Ja met wat geduld en overleg zal het best goedgaan maar ja ik ben soms te onbezonnen. Ik kreeg zelfs de glazen dropcheckers nog stuk.
Dat noemen ze onhandig.......😛🙂

Mooie bak verders, ook met Co2 zie ik toch ?

Afwachten! Ik krijg alles kapot, hoewel een glazen dropchecker nog niet.
Och, daarmee had ik gisteren een ander probleem... toen ik de vloeistof wilde vervangen en droog maken bleef de keukenrol er toch opzij in en kreeg die er niet meer uit?!
Met wat geduld heeft mijn man dat dan gedaan, ik weet echt niet hoe? 😁

Een afdekschijf moet er nog op. Die zal toch maar liever van acrylglas zijn 😳

Bedankt @Shoto
Hij staat hier in de slaapkamer tegenover van het bed.

@Lex inderdaad, onhandig...
Ja, CO2 zit erin. Ik denk dat moet wel als er een heel pak licht op zit.

Mooie bak, mooie foto's.
🙂

• Leuk
Zo, nog een plant met bladeren gekocht :DD een hygrophila corymbosa omdat de corydoras, die er nog inzitten vandaag weer eitjes aan leggen zijn. Eens kijken waar ik er nog plaats voor vind want het staat al zo vol... en zo mag ik het de stenen, die je helemaal niet ziet, er wel helemaal uitnemen.

Ik ben dat in het begin helemaal vergeten te schrijven dat er naast de corydoras habrosus nog 10 corydoras nanus ingezet had. :oopss:
Ik zie er altijd maar 4 of 5, maar die zijn al weer de hele dag aan het paaien.
Ik denk, als het lukt en ik er enkele van groot krijg gaan die de grote bak in (en over deze zal ik ook nog een nieuwe topic maken).

Vandaag de heteranthera iets weer iets gekort, omdat ze anders in alle richtingen groeit en wat vind ik daar toevallig op een tak?

46689226hf.jpeg

Die eitjes zij overal, aan de ruit, op de planten.
Ben benieuwd of er iets uit komt.

Dus de netkraambak erin gehangen...

46689254ig.jpeg

Niet mooi....

En dan nog een paar fotos van de bewoners.

46689258tj.jpeg

46689259rc.jpeg

46689260jf.jpeg

46689261xc.jpeg

46689262lb.jpeg

46689263zq.jpeg

46689265cd.jpeg

46689266oz.jpeg

46689267lj.jpeg

46689269ld.jpeg

46689274sh.jpeg

En de nieuwe plant. Jammer van de spiegeling.

Ja, de corydoras nanus heb ik nu al voor de tweede keer bezig gezien.

Nou die schamen zich dus ook nergens voor🤣😉
Even afwachten maar weer of er iets van uit gaat komen.

• Haha
Blijkbaar niet 🤣🤣
Vorige week is er niets uitgekomen, tenminste wat ik gesepareerd heb maar het meeste plakte ook aan de ruiten.

mooie planten bak, ziet er goed uit.
kan je een link van die spraybar delen ?

Zo, dat is deze weer!

46778072hf.jpeg

46778073or.jpeg

Alles gezond, er zit ook ergens een blauwe garnaal tussen.
Maar gisteren is er iets niet zo goed gebeurd. Eergisteren water gewisselt, gisteren nieuwe plantenvoeding uitgeprobeerd en uit een of andere reden kap ik er de 7-voudige dosis FE in.
Weer water gewisselt, waarschijnlijk zijn de planten daarom zo rood vandaag.

En er zit nog steeds wat nitriet in... niet veel maar toch meetbaar.

Schitterend bakje 😊👍.

• Leuk
Wat een prachtig aquarium 😍😍
Hopelijk vallen verdere problemen van het ongelukje mee.

• Leuk
Bedankt.
Ja, ik heb er toch zoveel plezier aan, aan dit klein aquarium 😊
Het groeit als onkruid... heb overlaatst de grote bak ermee beginnen te beplanten 😂

Ik hoop het ook dat dat er geen verdere problemen komen na dat "ongelukje". Voeding heb ik nu maar liever weggelaten.

Erg mooie bak en hoeveel lumen zit daarboven?

Erg mooie bak en hoeveel lumen zit daarboven?
Bedankt!
3600 lumen is het en laat die nu ook op 100% draaien.
2x 1800 lumen a 10Watt.
Vooral in de kleinere bak liet ik ze op 60-70% draaien maar nadat ze verhuisd waren is het de laatste weken toch geleidelijk meer geworden.

Dat is nog aardig wat op zo n kleine 60 liter. Maar ja het resultaat is ernaar:thumbs:

Tja, Daytime weet hoe het moet! 😉
Maar ja, ik had ze nog hier van ervoor en toen ik nog eens gelezen had dat 50 lumen/liter "veel licht" is, heb ik niet lang geaarzelt.

Ja dat is best veel vindt ik en de bak hier heeft maar 20 lumen per liter erboven. Is beperkt maar goed de planten doen het prima en echt lastige planten heb ik niet.

• Leuk
Ik denk dat ik er straks nog met de schaar moet doorgaan. 😆

Laatst bewerkt:
Ik was een tijdje niet meer hier en de Primo of wat het was bestaat al lang niet meer.

Eind december heb ik die vervangen door een 60U van UNS met de maten van 60x36x36cm.

Toen de nieuwe bak kwam was mijn man daar helemaal niet blij mee en later heb ik er nog met mijn asbak tegen geslagen, met het resultaat dat er aan de linker kant in het midden een barst in glas en silicone was.

Heb hem nog ingericht, ben eind februari naar Belgie vertrokken en eind juni weer naar huis gekomen en de bak is dicht gebleven. 😂

Nu, begin augustus, nadat mijn man zei dat hij enkele dagen naar Turkije wilde gaan 😂 en heb gewoon de bak door dezelfde vervangen en in rust alles overgezet en kan er nu ook eindelijk van genieten!!
Toch veiliger!

Naast de garnalen en de hyphessobrycon amandae.zitten er nog corydoras napoensis, nannostomus marginatus en otocinclus in.
De laatste 4 koperzalmpjes die in de grote bak waren, moesten eruit omdat iedere dag wat minder in zaten (de grote meervallen hebben ze wel opgegeten...)

En zo ziet hij er nu uit, nadat ik hem wat heb opgeknapt.

Bijlagen

• 0T0A9096.jpeg
    0T0A9096.jpeg
    8.2 MB · Weergaven: 26
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan