Probleem bij gebruik van magneetventiel op schakelklok.


Bedankt Ben! Ik denk dat anderen, jij het wel zullen begrijpen dat ik daarom het verschil zo groot vindt - stekkerdoos, schakelklok en hoe het ging in het verleden bij hetzelfde systeem.
 
Sonoff werkt standaard al via WiFi.


Nee hij krijgt zijn internetverbinding via WiFi, maar als je hem aan of uit zet gaat dit via de Chinese server.

Daarom vervang ik de originele firmware
 
Wel heb ik de originele software vervangen door Tasmota firmware. Ik bedien de Sonoffs dus niet via internet maar direct via Wifi. Vind het anders geen fijn idee dat het via de Chinese servers loopt. Die liggen er soms ook wel eens uit.
Nee hij krijgt zijn internetverbinding via WiFi, maar als je hem aan of uit zet gaat dit via de Chinese server.

Daarom vervang ik de originele firmware

Ik zou dat het liefste ook doen, maar heb mij nog niet verdiept hoe dit precies in zijn werk gaat. En welke functionaliteiten behouden blijven. Als ik jou zo hoor over hoe jij hem gebruikt is dat ook ongeveer hoe ik hem wil gaan gebruiken. Het enige dat ik mij nog afvraag of het koppelen aan Google Home mogelijk blijft. Ik zal mijzelf er eens in verdiepen. :book:
 
Ik zou dat het liefste ook doen, maar heb mij nog niet verdiept hoe dit precies in zijn werk gaat. En welke functionaliteiten behouden blijven. Als ik jou zo hoor over hoe jij hem gebruikt is dat ook ongeveer hoe ik hem wil gaan gebruiken. Het enige dat ik mij nog afvraag of het koppelen aan Google Home mogelijk blijft. Ik zal mijzelf er eens in verdiepen. :book:

Er komen vooral zeer veel functionaliteiten bij.
Maar koppelen aan de Google Home wordt juist lastiger (niet onmogelijk). Dat komt doordat Google Home via de cloud werkt. Dus als je dan een lokaal apparaat (niet in de cloud) wilt aansturen heb je weer een verbinding van de google servers naar je huis nodig. Sommige mensen gebruiken hiervoor Node-Red.
 
Nee hij krijgt zijn internetverbinding via WiFi, maar als je hem aan of uit zet gaat dit via de Chinese server.

Daarom vervang ik de originele firmware
Die firmware is gewoon op zich zelf staande software en staat helemaal niet in verbinding met een server. Firmware is namelijk niets anders als besturingssoftware. Er kan een moment zijn dat je gebruik maakt van een server en dat moment is er alleen wanneer je updates uitvoert. Updates die je van Sonoff dus niet meer rechtstreeks kan krijgen door een ander besturingsprogramma te installeren. Dit soort dingen zijn allemaal gebaseerd op de ESP 8266. Waar dan weer programma's opstaan gebaseerd op C, Ubuntu een Linux dialect en ik meen ook wel op Python.. Wat ik ook gebruik voor mijn systemen. Je kan ze namelijk programmeren met het Arduino dialect. In mijn eigenbouw aquariumcomputer heb ik ook software, maar dan zelf geschreven, ingebouwd. Ik zou niet weten waarom er verder een verbinding nodig zou zijn. Zodra je deze schakel mechanismes in verbinding zet met bijvoorbeeld Google of Alexa, pas dan is er sprake van verbinding met een server. In deze gevallen dan ook nog met die van Amazon of Google.
 
Die firmware is gewoon op zich zelf staande software en staat helemaal niet in verbinding met een server. Firmware is namelijk niets anders als besturingssoftware. Er kan een moment zijn dat je gebruik maakt van een server en dat moment is er alleen wanneer je updates uitvoert. Updates die je van Sonoff dus niet meer rechtstreeks kan krijgen door een ander besturingsprogramma te installeren. Dit soort dingen zijn allemaal gebaseerd op de ESP 8266. Waar dan weer programma's opstaan gebaseerd op C, Ubuntu een Linux dialect en ik meen ook wel op Python.. Wat ik ook gebruik voor mijn systemen. Je kan ze namelijk programmeren met het Arduino dialect. In mijn eigenbouw aquariumcomputer heb ik ook software, maar dan zelf geschreven, ingebouwd. Ik zou niet weten waarom er verder een verbinding nodig zou zijn. Zodra je deze schakel mechanismes in verbinding zet met bijvoorbeeld Google of Alexa, pas dan is er sprake van verbinding met een server. In deze gevallen dan ook nog met die van Amazon of Google.

De originele firmware staat wél in verbinding met de Chinese servers. Dat is ook de reden dat de alternatieve firmware zo populair is.
Zonder internetverbinding kun je je Sonoff apparaten dus niet bedienen met de originele firmware, want lokaal (alleen Wifi) werkt hij niet.

Ik ben het helemaal met je eens dat technisch gezien die verbinding met Chinese servers niet nodig is en voor velen ook niet wenselijk, echter:
1. Leverancier van Sonoff (Itead) heeft het nu eenmaal zo opgezet, ik weet hun motieven niet, maar het bevalt me niet. Wat als ze failliet gaan, er mee stoppen, of erger: kwalijke dingen met de data doen.
2. Doordat het via de Chinese servers loopt, kun je de Sonoff ook bedienen buitenshuis, dus als je zelf niet op je Wifi netwerk aangesloten bent. Dat is dan weer een voordeel. Ik kan mijn Sonoff's ook buitenhuis bedienen, maar dan via een VPN verbinding die ik zelf opzet naar mijn huis, dus ik houd zelf de controle.
3. Vanwege punt 2 kun je de Sonoff ook makkelijk schakelen via Google home, omdat zowel Google als Sonoff(originele firmware) in de cloud zitten. Voor sommigen is dat ook een voordeel.

In het verleden lagen de Chinese servers van Itead er nog wel eens uit, Sonoff gebruikers konden hun apparatuur dan niet meer bedienen. Later hebben ze opgeschaald en volgens mij ook een server in Europa opgezet. Sindsdien weinig klachten meer gehoord over uitvallende servers.

Ik houd me ook veel bezig met microcontrollers. Mijn huis bevat 42 Sonoff devices momenteel. Allen zonder de originele firmware. Heb het vervangen door Tasmota.
 
Laatst bewerkt:
Ja, sorry voor het off-topic gaan. Soms komt er opeens iets anders aan bod dat ook interessant is maar dat net niet een eigen topic waardig is. En van tevoren is ook niet in te schatten of het bij 1 opmerking blijft of dat er een discussie ontstaat.
 
Even een heel ander gedachtenspoor: heb je je terugslagventiel al eens vervangen?
Mijn vorige ging op een gegeven moment zeer stroef waardoor ik ook nooit stabiele druk kreeg. Nieuw terugslagje ertussen en opgelost.
En nu gaat het eindelijk de goede kant op! LalaLaraSophie, via advies LFS belde ik naar Heems. Zijn advies was zo eenvoudig dat ik denk....stom dat dat niet in me is opgekomen. Elk onderdeel testen, eerst met drukregelaar, toen met terugslagklep en daarna met magneetventiel.

Terugslagklep geeft grootste hindernis gevolgd door magneetventiel. Dus beiden vervangen lijkt me.

Lara, je zat echt héél dicht op de oplossing. Sterker nog jij hebt het bij het goede eind! Dankjewel!
 
Ik was vandaag ook even bij de Hubo. Ik was benieuwd naar de uitvoering van de digitale schakelklok. Mucho Grando beter, meer overzicht on in te stellen.
 
Er komen vooral zeer veel functionaliteiten bij.
Maar koppelen aan de Google Home wordt juist lastiger (niet onmogelijk). Dat komt doordat Google Home via de cloud werkt. Dus als je dan een lokaal apparaat (niet in de cloud) wilt aansturen heb je weer een verbinding van de google servers naar je huis nodig. Sommige mensen gebruiken hiervoor Node-Red.
Dat het niet meer mogelijk zou zijn om te koppelen met Google Home had ik inderdaad ook verwacht als je enkel binnen het lokale netwerk kunt aansturen. Ik sla jouw berichten even op zodat ik tegen die tijd deze informatie gemakkelijker terug kan vinden.

Best wel bijzonder om te zien dat mijn topic een geheel nieuwe wending krijgt, een eigen leven.. En daarbij heb ik niet eens aan instralen zoals Jomanda gedaan.

:D:)
Haha ja ik heb dat ook al vaker zien gebeuren hier op het forum! Het is voor het terugzoeken van berichten wat minder handig en overzichtelijk maar het is wel interessant hoe een topic toch een afbuiging maakt.

Ja, sorry voor het off-topic gaan. Soms komt er opeens iets anders aan bod dat ook interessant is maar dat net niet een eigen topic waardig is. En van tevoren is ook niet in te schatten of het bij 1 opmerking blijft of dat er een discussie ontstaat.
Ja precies dit dus. Misschien is dat ook juist het mooie van een forum als dit. :petjeaf:

Ik was vandaag ook even bij de Hubo. Ik was benieuwd naar de uitvoering van de digitale schakelklok. Mucho Grando beter, meer overzicht on in te stellen.
BACK ON-TOPIC! :DD Fijn dat het opgelost is.

Tenminste ik hoop dat het nu opgelost is? :juggle:
 
Nog niet helemaal is het af. Zowel de terugslagklep als magneetventiel gaven problemen, waarbij vooral de terugslagklep. Maar het volgende dient zich aan de drukregelaar laat zich niet goed doseren. Bij het 1e streepje loopt de Co2 aantal bellen rustig, maar iets ruimer gaat het meteen veel te hard. Eens kijken of ik dat wat kan fine-tunen.

*Edit* Even het naaldventiel wat beter ingesteld. Aantal bellen voor vandaag ingesteld. Morgen kijk ik wat of er nog nodig is. Als het goed gaat blijf ik van de regelaar af. Ziet er nu alvast goed, beter uit. Eens oriënteren op een magneetventiel en terugslagklep.
 
Laatst bewerkt:
En nu gaat het eindelijk de goede kant op! LalaLaraSophie, via advies LFS belde ik naar Heems. Zijn advies was zo eenvoudig dat ik denk....stom dat dat niet in me is opgekomen. Elk onderdeel testen, eerst met drukregelaar, toen met terugslagklep en daarna met magneetventiel.

Terugslagklep geeft grootste hindernis gevolgd door magneetventiel. Dus beiden vervangen lijkt me.

Lara, je zat echt héél dicht op de oplossing. Sterker nog jij hebt het bij het goede eind! Dankjewel!
Geen dank :) Fijn te horen dat ik heb kunnen bijdragen aan 't vinden van de oplossing! :daisy:
 
Zekers bedankt.
Inmiddels is het een en andere gebeurt.

Fiskuhs kassie wijle. Complete set CO2 apparatuur vervangen...
Welke set heb je nu dan en werkt alles nu wel goed dan Andre?
Een nieuw magneetventiel en een JBL M001 drukregelaar.
De regelaar was onstabiel en slecht in te stellen nu.. Hij gaf of geen, of te weinig, of te veel CO2. Te veel CO2 had die dag de zuurstof verdreven. Dropchecker was geel. Wordt nu is stapjes verbeterd tot een betere pH is verkregen. Dit gaat nu wel, veel beter.
 
De regelaar was onstabiel en slecht in te stellen nu.. Hij gaf of geen, of te weinig, of te veel CO2. Te veel CO2 had die dag de zuurstof verdreven. Dropchecker was geel. Wordt nu is stapjes verbeterd tot een betere pH is verkregen. Dit gaat nu wel, veel beter.
Maar als je dat weet. Was het dan niet verstandiger geweest om de CO2 set even af te koppelen om daarmee te voorkomen dat ze verstikken?
 
Achteraf gezien ja. Maar daags van tevoren had ik hem nog op de juiste druppels gezet maar niet verwacht dat het daarna zo hard zou gaan de volgende dag en zo fout.
 
Te veel CO2 had die dag de zuurstof verdreven

Normaliter gaan co2 en zuurstof wel goed samen dacht ik maar zover ik weet zal de vis problemen krijgen om zuurstof op te nemen als er veel te veel co2 in het water zit en daardoor zullen ze dood kunnen gaan. Dit is tenminste wat mij bijstaat hierover.
 

Terug
Bovenaan