Probleem bij gebruik van magneetventiel op schakelklok.


ik gebruik al jaren de digitalen tijdklokken van OK,en tot op heden nooit problemen mee gehad
 
De meeste tijdklokken zijn juist wel geaard. Wanneer je even op de foto's kijkt die Ts plaatste is dat ook te zien. Een enkelpolige schakelaar is gewoon een ding met twee aansluitingen en een schakelconstructie. Op zich is dit niet slechter dan een dubbelpolige. Deze worden trouwens meestal gebruik in vochtige ruimtes zoals je badkamer. Overigens die enkelpolige schakelaars gebruiken ze ook niet veel meer, je koopt tegenwoordig vaak wisselschakelaars die je voor één licht punt of meerdere kan gebruiken. Maar een goede enkelpolige schakelaar laat op de "uitstand" geen stroom door dus een lamp zou niet lichtjes mogen branden.
En toch ga je nergens een schakelklok vinden die 2polig schakelt.
Was ik nu thuis geweest kon ik een foto maken van m'n led verstralers boven m'n aquaria. Die branden heel lichtjes.
Ik doelde ook niet op de aarding van de schakelklok maar de aarding van het toestel die er op aangesloten zit.
 
Zelfs met deze schakelklok blijft het een probleem... 12:00 zou de Co2 aan moeten springen. Niks gebeurt er en het is nu 15:30 voorbij. Zodra ik het aantal belletjes verhoog dan komt het met een noodgang op snelheid.
 
En toch ga je nergens een schakelklok vinden die 2polig schakelt.
Was ik nu thuis geweest kon ik een foto maken van m'n led verstralers boven m'n aquaria. Die branden heel lichtjes.
Ik doelde ook niet op de aarding van de schakelklok maar de aarding van het toestel die er op aangesloten zit.
Wat je daar nu precies mee bedoelt weet ik niet maar een schakelklok is niet anders dan een apparaatje dat twee open punten verbind om stroom door te laten op een moment dat aangegeven wordt door ruitertjes (mechanisch) of elektronisch.
 
Zelfs met deze schakelklok blijft het een probleem... 12:00 zou de Co2 aan moeten springen. Niks gebeurt er en het is nu 15:30 voorbij. Zodra ik het aantal belletjes verhoog dan komt het met een noodgang op snelheid.
Misschien moet je eens gaan nadenken over een controller, een automatisch systeem dus. Een keer instellen en je hebt er, dag en nacht, verder geen omkijken meer naar. (Behalve soms ijken maar dat is een klusje van niks.)
 
Ben bedankt, maar dat is niet de oplossing die ik zoek en wil. Zo'n automagisch systeem daar hangt nogal een prijskaartje aan.
 
Het is wel ideaal hoor Andre en ik merk nu ook het gemak en je hebt al controllers voor 100 euro van bv Hobby of Millwaukee.
 
Ben bedankt, maar dat is niet de oplossing die ik zoek en wil. Zo'n automagisch systeem daar hangt nogal een prijskaartje aan.
Dat valt beslist mee vooral wanneer je je maar verre houdt van al die merkartikelen die alleen maar werken met eigen producten. Onderstaand setje van onze Chinese vrienden heb ik jarenlang gebruikt. Nu werk ik met eigenbouw. En daar kom bij wanneer je lang blijft knoeien met zaken die half of niet goed werken dat daar uiteindelijk ook kosten aan hangen.

U6ebfeb33056040fe8d7e7aaafc4c65d7z.jpg_480x480q90.jpg
 
Even een heel ander gedachtenspoor: heb je je terugslagventiel al eens vervangen?
Mijn vorige ging op een gegeven moment zeer stroef waardoor ik ook nooit stabiele druk kreeg. Nieuw terugslagje ertussen en opgelost.
 
Ik ben ooit van plan om met Sonoff te gaan werken. Ik heb die schakelaars in het verleden gebruikt en destijds praktisch alle lampen in huis daarmee aangestuurd. Het gaat dus om een 'slimme schakelaar' die verbonden is met het internet. Vanaf de telefoon of Google Home kan deze in en uitgeschakeld worden. Ook tijdschema's werken hiermee hartstikke prima. Op dit moment werk ik met een lange stekkerdoos, twee tijdschakelaars en wat losse stekkers. Ik zou in de toekomst graag alles afzonderlijk van elkaar willen in en uitschakelen. En het liefst dus met mijn stem willen kunnen bedienen.

1596395288022.png

Ze kosten ‎ 4,15 en komen wel uit China. :petjeaf:
 
Het fijne is dat je dan met routines kunt werken bijvoorbeeld "Het is tijd voor aquariumonderhoud" en dan de lamp aan, filter uit, CO2 uit, thermostaatverwarming uit laten schakelen. En na het onderhoud " Ik ben klaar met het onderhoud" om vervolgens alles weer in te laten schakelen terwijl ik ondertussen het zoveelste kopje koffie inschenk voor mijzelf ter beloning. :petjeaf:
 
Het fijne is dat je dan met routines kunt werken bijvoorbeeld "Het is tijd voor aquariumonderhoud" en dan de lamp aan, filter uit, CO2 uit, thermostaatverwarming uit laten schakelen. En na het onderhoud " Ik ben klaar met het onderhoud" om vervolgens alles weer in te laten schakelen terwijl ik ondertussen het zoveelste kopje koffie inschenk voor mijzelf ter beloning. :petjeaf:
Hoop poeha voor hetzelfde eigenlijk... Stekkerdoos met alles dat je wil uitschakelen en een losse schakelaar op je lamp. 2x klik. Koffiezetten doe je natuurlijk voordat je met onderhoud begint, zodat je tussendoor lekker van je bakkie kan genieten. ;)
 
Even een heel ander gedachtenspoor: heb je je terugslagventiel al eens vervangen?
Mijn vorige ging op een gegeven moment zeer stroef waardoor ik ook nooit stabiele druk kreeg. Nieuw terugslagje ertussen en opgelost.
Dit ga ik eens proberen.
Even een heel ander gedachtenspoor: heb je je terugslagventiel al eens vervangen?
Mijn vorige ging op een gegeven moment zeer stroef waardoor ik ook nooit stabiele druk kreeg. Nieuw terugslagje ertussen en opgelost.
Ik heb even ter controle de CO2 slang van de diffuser gehaald, slang in aquarium en dat gaf gewoon CO2. Probleem lijkt in magneetventiel te zitten dat zich bij minder werkdruk niet laat openen op een schakelklok. Eenmaal op gang werkt het, ook bij minder druppels. Het zou ook op een schakelklok probleemloos moeten werken
 
Het kan niets terzake zijn maar ik heb nog een doseerpomp op een schakelklok gehad die de schakelklokken binnen enkele schakelingen frituurde. Digitale werden continu gereset tot ze na enkele uren gewoon de geest gaven.
Analoge stopten gewoon met schakelen. (welke een 1 fasige schakeling is)


Ik vermoed dat het iets met de piekstroom te maken heeft (electrische toestellen verbruiken zeer kort veel meer als je ze aansteekt) maar zeker ben ik dat niet.

Dus mijns inziens is je co2 ventiel (bijna) naar de knoppen
Beste mensen.
Zojuist heb ik een elektrotechnisch installatiebedrijf gebeld. Diegene die ik sprak zei... Een schakelklok doet aan / uit. Ik zou het in het magneetventiel zoeken.
 
Eigenlijk wat we in dit topic al vanaf het begin roepen? ;)
Het blijft vreemd hoor maar ik zeg ook dat het aan het ventiel ligt en niet de schakelklok. Bijna iedereen gebruikt zo'n schakelklok om het ventiel aan/uit te zetten.
 
Eigenlijk wat we in dit topic al vanaf het begin roepen? ;)
Het blijft vreemd hoor maar ik zeg ook dat het aan het ventiel ligt en niet de schakelklok. Bijna iedereen gebruikt zo'n schakelklok om het ventiel aan/uit te zetten.

Ja maar goed dan zou dat magneetventiel dus niet goed werken icm een schakelklok want zonder de schakelklok werkt het wel naar behoren. Ik heb zelf ook jaren deze combi met een schakelklok op 2 bakken gebruikt en ook nooit problemen ondervonden.

Op Ali kun je al een magneetventiel kopen voor goed 10 euro en mss is het de moeite om dan eens te kijken of die het wel goed doen met de schakelklok die je hebt Andre.
 
Ik ben ooit van plan om met Sonoff te gaan werken. Ik heb die schakelaars in het verleden gebruikt en destijds praktisch alle lampen in huis daarmee aangestuurd. Het gaat dus om een 'slimme schakelaar' die verbonden is met het internet. Vanaf de telefoon of Google Home kan deze in en uitgeschakeld worden. Ook tijdschema's werken hiermee hartstikke prima. Op dit moment werk ik met een lange stekkerdoos, twee tijdschakelaars en wat losse stekkers. Ik zou in de toekomst graag alles afzonderlijk van elkaar willen in en uitschakelen. En het liefst dus met mijn stem willen kunnen bedienen.

Bekijk bijlage 304584
Ze kosten ‎ 4,15 en komen wel uit China. :petjeaf:
Heb hier ook mijn hele aquarium uitgerust met Sonoff's. Ik vind het ideaal. Verlichting, magneetventielen, filters, doseerpompen maar ook de aan- en afvoer van het water (automatische waterwissel).
Wel heb ik de originele software vervangen door Tasmota firmware. Ik bedien de Sonoffs dus niet via internet maar direct via Wifi. Vind het anders geen fijn idee dat het via de Chinese servers loopt. Die liggen er soms ook wel eens uit.
 
Heb hier ook mijn hele aquarium uitgerust met Sonoff's. Ik vind het ideaal. Verlichting, magneetventielen, filters, doseerpompen maar ook de aan- en afvoer van het water (automatische waterwissel).
Wel heb ik de originele software vervangen door Tasmota firmware. Ik bedien de Sonoffs dus niet via internet maar direct via Wifi. Vind het anders geen fijn idee dat het via de Chinese servers loopt. Die liggen er soms ook wel eens uit.
Ik wil zoveel mogelijk en zover mogelijk alles ook in eigen beheer laten werken.
 
Even een andere benadering mijn drukregelaar van Dennerle heeft 2 klokjes. 1) flesdruk, 2) aantal bellen. Werkdruk staat er niet op afleesbaar.

Zou dit ook mee kunnen spelen?
 
Heb je er een foto van? Hier lees je de werkdruk af en de druk in/van de fles.
 
Bedoel je deze want die geeft links de werkdruk aan en recht de druk in de fles volgens mij:

 
Info van de site APO:

Dennerle CO2 Evolution Quantum drukregelaar.


Met de Dennerle Evolution Quantum CO2 drukregelaar kunt u heel eenvoudig CO2 toevoegen aan het aquarium. Met de grote draaiknop als eivorm is de hoeveelheid CO2 eenvoudig in te stellen. Met de rechter manometer is de flesdruk af te lezen van 0-150 bar en met de linker manometer is de werkdruk af te lezen.
 
John, als je kijkt op het klokje links zie je...
CO2 blasenzahl. Specifieke werkdruk staat er niet direct op afleesbaar.
 
Ja dat las ik ook hoor maar ik heb diverse drukmeters gehad en bij allemaal is dat links de werkdruk en rechts de druk die in de fles zit en als je leest wat ik van APO heb afgehaald dan klopt mijn info volgens mij wel. Of er moeten nog andere meters zijn dan die ik heb gehad en dat APO er ook naast zit met deze info ;)
Op andere sites lees ik inderdaad het aantal bellen met rechts en dat staat er ook in het Duits op dus ja ik weet het anders ook niet.
Maar zie jij als je het aantal bellen wil instellen dat dan veranderen op de rechter meter? Zo ja dan is het wel voor het aantal bellen want ik kan niks veranderen met de rechter meter hier omdat dit zoals ik al zei vaak de druk in de fles is en dat is een gegeven en niet in te stellen.
 
Als ik de foto goed bekijk dan is de rechter voor de flesdruk en de linker wellicht voor het aantal bellen en dan zou je de werkdruk inderdaad niet zien met dit systeem.
 
Beste mensen.
Zojuist heb ik een elektrotechnisch installatiebedrijf gebeld. Diegene die ik sprak zei... Een schakelklok doet aan / uit. Ik zou het in het magneetventiel zoeken.
Dat klopt ook. Een schakelklok zorgt er alleen maar voor dat een gesloten verbinding open wordt gezet of andersom een open verbinding wordt gesloten. Wanneer er sprake is van een dubbelpolige schakeling wil dat zeggen dat er naast de fase draad ook een nuldraad. Maar wat mij dan niet duidelijk is waarom datzelfde magneetventiel wel functioneert op een stekkerblok maar niet op een timer. Je zou dan toch zeggen dat het magneetventiel goed is?
 
Heb hier ook mijn hele aquarium uitgerust met Sonoff's. Ik vind het ideaal. Verlichting, magneetventielen, filters, doseerpompen maar ook de aan- en afvoer van het water (automatische waterwissel).
Wel heb ik de originele software vervangen door Tasmota firmware. Ik bedien de Sonoffs dus niet via internet maar direct via Wifi. Vind het anders geen fijn idee dat het via de Chinese servers loopt. Die liggen er soms ook wel eens uit.
Sonoff werkt standaard al via WiFi.

 
Dat klopt ook. Een schakelklok zorgt er alleen maar voor dat een gesloten verbinding open wordt gezet of andersom een open verbinding wordt gesloten. Wanneer er sprake is van een dubbelpolige schakeling wil dat zeggen dat er naast de fase draad ook een nuldraad. Maar wat mij dan niet duidelijk is waarom datzelfde magneetventiel wel functioneert op een stekkerblok maar niet op een timer. Je zou dan toch zeggen dat het magneetventiel goed is?
Heey Ben ik zal het even wat beter omschrijven. Wanneer ik de regelaar goed heb ingesteld zie ik na enkele uren nog steeds geen druppel(s) op gang komen. De regelaar moet ik heel ver open draaien, zover dat er een aaneengesloten druppels naar de diffuser gaat om het werkend te krijgen. Dit resulteert in een zeer dichte mist om het zo te formuleren en dat kan niet de bedoeling zijn. Daarna moet ik hem kleiner instellen en kloppen de aantal druppels beter.

En dat gaat tot dusverre mis dus.
 
Toen ik voorheen een nieuwe fles aansloot zag ik hetzelfde effect. In mijn bak had ik toen nog een diffuser. Wanneer ik de zaak had aangesloten en de fles opendraaide zover dat er een forse bellenstroom te zien was liet ik alles gewoon voor wat het was. Na zo ongeveer een uurtje bleek dat die, op het eerste gezicht te sterke, bellenstroom zich genormaliseerd had. Maar ik begrijp dat dit verschijnsel zich bij jou, omdat je met een timer werkt, zicht op elk startmoment voordoet. Nu werk ik met een reaktor en trouwens ook met een 6 kg. fles die ik maar eens per jaar hoef te vervangen en heb ik dit probleem niet meer. Waar mijn geautomatiseerde systeem natuurlijk ook toe bijdraagt. Maar je begrijpt nu misschien waarom ik zei dat je eens even zou moeten zien of dit bij jou niet net zo zou kunnen zijn als bij mij toen. Dus kijk eens of het na bijvoorbeeld een uur nog zo'n harde bellenstroom is? Nog een opmerking over je Dennerle drukregelaar. Er zit bij Dennerle instellingen inderdaad een zekere vertraging in de instelling. Dit schrijven ze er zelf over:

"Let a.u.b. op: het bellenaantal reageert vertraagd op veranderingen in de instelknop (de slang werkt als drukbuffer). Daarom tussendoor telkens een paar minuten wachten, tot het bellenaantal zich heeft gestabiliseerd. Aanwijzingen: - Als de instelknop in grotere stappen dan van ca. 1 slag naar „ – „ wordt gedraaid, laat de drukregelaar de overtollige druk door een kleine ontluchtingsopening ontsnappen - hoorbaar als kort gesis. Deze ontluchting dient als snelle stabilisatie van het nieuw ingestelde bellenaantal. - Quantum: de wijzer van de schaalverdeling voor het bellenaantal kan, afhankelijk van de hoeveelheid ontsnapte CO2 , in het begin iets schommelen tot dat het ingestelde bellenaantal zich heeft gereguleerd. Dit heeft geen invloed op de regelnauwkeurigheid. • Het aantal bellen de eerste dagen meermaals controleren en eventueel bijstellen. Later is het over het algemeen voldoende het aantal bellen eenmaal per week te controleren."
 

Terug
Bovenaan