Wat is er nieuw

PROBLEEM, filter kapot. Wat nu.....

1978

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2014
Zojuist is de hendel van mijn Eheim filter type 2071 pro3 gebroken van binnen. Ik krijg het ontkoppelstuk ook niet meer los met de rode knop op het filter....

Wat nu? Ik heb geen reserve filter, kan oas morgenmiddag naar de winkel. Hoe lang kan het aquarium zonder filter? Aquarium iseen 80cm scubaline.

Beste optie is denk ik morgen gelijk een nieuw filter te kopen en deze later te laten repareren? Andere ideeen?

De spons eruit halen en in het water uitknijpen in de hoop wat bacteri�n te redden?

Nee joh,zo vervuil je het water juist!
Enige wat je nu kan doen is bv een luchtpomp met bruissteen op de bak zetten voor de circulatie.
Misschien heb je mazzel en staat er iets op marktplaats dat je vanavond nog gelijk kan ophalen bv

Maar kan het geen kwaad voor de vissen dat het filter het nu niet meer doet? Hoe lang kunnendie zonder filter?

Vissen dier erin zitter:
10 x neon tetra
11 x corydoras panda
2x dwerg goerami's
6x trigonostigma espei

Nee, marktplaats al bekeken. Niets in de buurt. Ga morgenochtend gelijk bij de lokale Aquariumzaak een nieuw filter kopen

Balen.
Een nacht zonder filter moet wel kunnen hoor maar zoals gezegd zou een luchtpompje wel helpen.
Door het nieuwe filter moet alles weer in balans komen dus is het goed opletten geblazen de komende periode ivm de waterwaarden.

Die houden het best een nachtje zonder vol. Ik zou gewoon morgen een nieuwe halen en aansluiten.

Mijn ervaring is dat het met al die paniekverhalen over nitrietpieken na het plaatsen van een nieuw filter best meevalt. Ik heb hier complete inrichtingen van bakken in een keer overgezet na lekkage e.d. en dat heeft me nog nooit een vis gekost. Ik deed er dan wel altijd een Bactopur capsule in, want die kreeg ik van de LFS mee. Volgens hem was dat verstandig en dat zal hij niet vanwege het geld hebben gedaan, want ik hoefde er niks voor te betalen.

Ok, dank voor de reacties tot nu toe. Hopelijk houden ze het een nachtje vol.

Nog een vraag: kan ik de filterinhoud morgen wel in het nieuwe filter doen, nadat ik dit zeer goed heb uitgespoeld? Of gelijk nieuw filtermateriaal bijkopen en in het nieuwe filter doen?

Lees jij die link nou wel?
Wat kost een nieuwe? 138 .00 euro? Tja.

Mailtje naar Eheim , wordt misschien vergoed.

Ik zie hem nu Bertus. Bedankt. Heb echter geen auto momenteel, en Rotterdam is dan niet echt in de buurt. Helaas

Ik zie net dat een nieuwe zo'n 130/135 euro kost bij Romberg of de Waterweelde

Ja,zag het ook ,bij Aquarium Veldhuis.

Maar,geen auto, jammer, scheelt toch de helft,he.

Trouwens, Filtert hij nu niet meer, Nu het afgebroken,is?
Zit er toch buiten?

Hij is afgebroken in de stand (hendel naar rechts)dat het filter dichtstond...

Proberen om er voorzichtig een schroefje in te draaien en zo de schijf verzetten bv.

Of 2 schroevendraaiers, voorzichtig terug wrikken.

Zit vuil tussen de kogelafsluiters.

Ik heb dit laatst ook gehad (gelukkig wel een reserve filter) maar een mailtje naar Eheim gestuurd en ik had twee dagen later een nieuwe filterkop in huis en een pakbon om het defecte onderdeel retour te sturen.

Vanochtend gelijk een nieuw filter gekocht en aangesloten. Vissen leven allemaal nog. Oude laat ik repareren als reserve. Bedankt voor de tips, schroevendraaiers werkte helaas niet...

Heb je ooit een goudvis in een bokaal gezien? Die gaan ook niet dood, en die hebben helemaal geen filter.
Er wordt veel te panniekerig gedaan ivm filters en bacteri�n.
Zelf zonder filter zal je bak het gemakkelijk een week volhouden, ben je echt niet zeker vervang dan elke dag 10% en er kan niets gebeuren.

Jb Malawi

Jb Malawi zei:
Heb je ooit een goudvis in een bokaal gezien? Die gaan ook niet dood, en die hebben helemaal geen filter

:S van welke planeet kom jij? 😉
Meningen kunnen verschillen maar nou geef jij precies een voorbeeld dat voor 200% totaal niet klopt.

Vissen in een kom die niet doodgaan,worden juist goudvissen voor verkocht omdat die het sterkste zijn maar komen er wel een paar miljoen per jaar om zo stiekem.

Ik snap zeker wat de boodschap is (de bacteri�n kunnen best een en ander hebben), maar dit voorbeeld...

~ Ivo

Klopt,heb zelf ook weleens de stekker van het filter vergeten en pas 24 uur later ontdekt zonder dat er problemen waren.
Elke bak is weer anders,sommige hebben zelfs problemen met de waterwaarden omdat het filter veel te weinig capaciteit heeft bv
100 mensen 50 verschillende ervaringen bij wijze van spreken maar heb er zo'n broertje dood aan om ervaringen van andere af te doen als paniekerig oid.

van welke planeet kom jij?
Meningen kunnen verschillen maar nou geef jij precies een voorbeeld dat voor 200% totaal niet klopt.

Ik wilde enkel aangeven dat je vissen niet gaan sterven als je eens een paar dagen geen filter hebt!

Natuurlijk ben ik tegen het gebruik van vissen in bokalen en vazen enz.

Maar ik vind het niet juist dat iedereen schrik wordt aangepraat. Lees maar eens de topics over de stroomuitval in Belgi�, en hoe angstig de mensen zijn!

Einstein zei, [color:#FF0000]"het is gemakkelijker om een atoom te splitsen dan een vooroordeel uit de wereld te helpen"[/color].

Jb Malawi

Ik vind het gewoon allemaal gezwets van je.
Nogmaals,het ene aquarium is het andere niet en voor een groot deel afhankelijk van het bestand.

Leuke tekst van Einstein maar voorkomen is beter dan genezen en is het niet verkeerd om voorzichtig te zijn.

1978 zei:
Vanochtend gelijk een nieuw filter gekocht en aangesloten. Vissen leven allemaal nog. Oude laat ik repareren als reserve. Bedankt voor de tips, schroevendraaiers werkte helaas niet...
Nou, fijn dat alles onder controle is.

Nog even een update: vandaag bij de importeur geweest om het filter te laten repareren. Ik was in de buurt, vandaar. Gratis en direct kon men het filter repareren. Top servioce van Eheim!

Ja zo snel is een reparatie in de regel niet maar het scheelt dat je in de buurt was natuurlijk.
Goede service dus.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan