Probleem met alg

T

Tamara1988

Guest
Hallo,

Zoals de titel al zegt, ik heb een probleem met alg in mijn 180 x 60 60 bak.

Ik zal hieronder een paar foto's plaatsen.

Ik gebruik de EI-methode nu al ongeveer 2,5 maand, maar dan steeds de halve hoeveelheden. De planten doen het hier erg goed op en moet nu iedere week veel planten snoeien, voorheen was dit maar 1 keer in de twee weken.

Ik ben de EI-methode gaan gebruiken omdat ik hier veel goede verhalen over hoor en omdat ik de algengroei wil beperken. Ik vind het niet erg als er iets op het hout zit, maar zoals het nu is ben ik niet vrolijk. Zo ongeveer de hele achterwand zit onder, alle drie de stukken hout. Dit lijkt op dikke draadalg. En er bevindt zich alg op de planten, dit is volgens mij wel een ander soort alg.

Ik weet dat het tijd nodig heeft dat de EI-methode aanslaat, maar ik merk dat de algengroei ook versneld is geraakt door deze methode.

Ik heb de achterwand al (grof) met een afwasborstel bewerkt, dit zal ik proberen bij te houden.

Ik zou graag willen weten waar dit vandaan komt en het belangrijkste hoe ik het kan oplossen.

Ik heb de waterwaardes gisteren voor de wekelijkse 25% wissel gemeten en vandaag. Zoals jullie zien is vandaag de PH en de KH (erg) laag. Dit komt door een lege CO2-fles (gisterochtend bemerkt en opgelost; de regelaar kreeg dit echter niet alleen voor elkaar en heb ik ph-minus er ingedaan, per ongeluk te veel :stom:) en het te laat kalibreren van de PH-meter (waardoor ik teveel aan PH-minus niet direct heb opgemerkt, heb zojuist een beetje PH-plus erin gedaan, en laat de "natuur" de rest doen.). De KH is normaal gezien altijd 4 en de PH staat ingesteld op 6,90

17/01
Temperatuur: 24,5
KH: 4
PH: 7
NH4: <0,05
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 0,2-0,4
CO2: 25

18/01
Temperatuur: 24,9
KH: 2
PH: 6,30
NH4: <0,05
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 0,2
CO2: ?
De foto's:

152113tamara1988_0_82_dsc_0073.jpg


495154tamara1988_0_82_dsc_0074.jpg


883251tamara1988_0_82_dsc_0077.jpg


821981tamara1988_0_82_dsc_0078.jpg


546627tamara1988_0_82_dsc_0081.jpg


Op deze zie je goede blaadjes en bealgd blad:

144167tamara1988_0_82_dsc_0082.jpg


Wie o wie heeft een suggestie?

Gr

Tamara
 
Dit lijkt me penseel alg en die komen bij een CO2 tekort. Ik las dat je CO2 fles leeg was. Wat je kan doen is vloeibare CO2 direct op deze alg spuiten (Easycarbo bijvoorbeeld).
 
Ik dacht al zoiets. Helaas weet ik niet zo goed, hoeveel CO2 ik mag geven in mijn bak, zonder het welzijn van mijn visjes te schaden, vandaar dat ik hier voorzichtig mee ben. Het kan inderdaad zijn dat ik daarvan te weinig geef.

De fles was overigens maar voor een moment leeg (ik kijk hier iedere dag naar en kan het zo meteen oplossen en vervangen, ik heb altijd een reserve staan).

Is Easycarbo slecht voor vuurgarnalen?
 
Ja dat is ook penseelalg. Bij een kh van 4 en een ph van 7 heb je zo n kleine 12mg co2.
dat is denk ik te weinig geweest. Je zou beter een ph van 6.6 aan kunnen houden. dat heb ik hier ook bij een kh van 4.

Je po4 vind ik ook aan de lage kant. Die zou met de EI best tussen de 2 en de 3 mogen liggen na toevoeging hoor.
Weet je de waarden ook als je net de voeding hebt gedoseerd??
Soms is de fles hier ook opeens leeg en zit dan 1 of 2 dagen zonder. dat is even en heel af en toe niet het ergste maar je kunt het beter voorkomen hoor.
Heb je een Rio125??
 
Bedankt voor de tip. 6.6 weet ik niet of ik dit aandurf, omdat ik een ph van 8 uit de kraan krijg.

Ik heb turf (1 doos/verpakking JBL voor de pomp Cristal profi E 1500) in de pomp, welke de ph al wat verlaagd en de rest doet de CO2. Bij waterwissel komt echter voor ongeveer 25% ph 8 in de bak, die ik probeer te matigen door PH-minus erin te doen, het duurt echter toch even (een uur -twee uur) voordat de ph weer teruggezakt is. Als ik nu nog lager met de ph wil gaan, zal ik meer CO2 de bak in moeten doen, anders gaat deze niet lager.

Ik weet niet als ik nog lager met de ph ga, of de schommeling dan te heftig is.

Helaas weet ik de waarden na dosering niet, die zou ik eventueel morgenavond kunnen meten (morgen moet ik weer NO3, PO4 en Kalium erin doen). Ik doe overigens dagelijks doseren (donderdag en vrijdag is rustdag en zaterdag is waterwissel en onderhoudsdag).

Ik krijg meestal een paar dagen voordat de fles leeg is een raar gevoel en kijk ik tweemaal daags naar de PH-meter en drukmeter. Ik weet op dit moment nog niet precies hoe lang ik met een vulling doe.

Ik heb een EHEIM MP Scubaline 640.

Gr

Tamara
 
Gisteren heb ik N, P en K toegevoegd aan mijn aquarium.

De waardes daarna:

PH 6,60
KH 4
NO3 20
PO4 0,1-0,2

De PO2 is bij mij nog nooit hoger geweest dan dit.

@John: ik neem aan dat je 0,2 - 0,3 bedoelt? Want dan blijft het nog in het groene veld van de kleurenkaart.
 
Nee hoor ik bedoel 2 a 3 mg/l fosfaat.
Hoeveel voeg je wekelijks toe dan?? ik 20mg nitraat en 2 mg/l per week.
Dan zit ik direct na de wissel meestal op zo n 30 a 40 mg nitraat en rond de 3 mg/l fosfaat.
Bij de EI is het de bedoeling dat je overdoseert.
Ik denk dat je dan lang niet voldoende fosfaat toevoegt.

In het EI topic kun je volgende waarden als uitgangswaarden lezen:

Goede richtwaardes die gemeten kunnen worden in het aquarium zijn:
CO2 - 25 - 35 mg/l
NO3 - 10 - 30 mg/l
K+ - 10 - 30 mg/l
PO4 - 1 - 3 mg/l
Fe - 0.2 - 1 mg/l
GH - hoger dan 3

Dat lees je hier dus:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1163512
 
Van de EI methode voeg ik de helft van de doseringen toe aan mijn aquarium, omdat ik niet iedere week 50% wil water wisselen. Zo hoef ik maar 25% te wisselen. Dit vind ik fijner voor de visjes etc en fijner voor mezelf. De planten zelf doen het (echt) goed vind ik, maar die algen......

Ik doseer per dag:

N 21
P 37
K 27,5
+ (plant) 9

(de volledige dosering zou het dubbele van het hierboven genoemde zijn).
 
Op foto 2,3 en 6 zie ik wel algen op de planten en dat zou niet hoeven als alles in orde is.
Een fosfaat van 0,1 a 0,2 lijkt mij erg weinig hoor.
Meet je dit direct na de toevoeging??
Zo kom je namelijk nooit op een hoge fosfaat uit.

Waar heb je de berekening hiervoor gemaakt en hoeveel liter is je bak??
Gebruik je poeders of de vloeibare vorm en is dat van aquariumbemesting.nl??

Verder is met een kh van 7 je co3 ook te laag zoals ik al eerder aangaf.
 
In je bericht van 18/1 vroeg je mij de waardes te meten net na dosering van de voeding. Dit heb ik gedaan en deze heb ik in dit topic vermeld.

De berekening heb ik gemaakt op aquariumbemesting.nl, ik gebruik de vloeibare vorm, gekocht op voornoemde site.

Liters van de bak: bruto 680. Netto schat ik 550 (ik weet niet precies hoe ik de netto liters moet berekenen, vandaar een schatting).

Ik denk dat het grootste probleem de CO2 is, daar ga ik aan werken zodra mijn nieuwe reactor binnen is.
 
Terug
Bovenaan