Wat is er nieuw

Probleem met aquariumgrootte voor discusvissen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Peter de Jong
  • Startdatum Startdatum
P

Peter de Jong

Guest
Ik lees overal dat je voor een aquarium met discusvissen een bak van minimaal 400 liter nodig hebt. Zelf heb ik een bak van 125 liter en daar zou ik erg graag 4 discusvissen in laten zwemmen. Ik wil echter geen discusvissen van 10 cm maar het liefst van 5 of 6,5 cm. Als je deze discusvissen van 5 cm in een winkel koopt zijn ze dan al volgroeid of worden ze nog steeds 10 cm groot? Het lijkt me namelijk dat als ze 5 cm blijven dat ze dan wel in mijn aquarium kunnen. En misschien dat er een diervriendelijke manier is om ze klein te houden? Ook heb ik gehoord dat vissen zich qua grootte aanpassen aan de grootte van je aquarium, geldt dit ook voor discusvissen? Ik wil trouwens niet discusvissen kweken.

Kleine discussen worden groot. Bij 10cm houdt het trouwens niet op.
Aanpassen aan de grootte van de bak heet vergroeien: aan de buitenkant stopt de groei, organen groeien door in een omhulsel dat te klein is. Pure kwelling.

Conclusie: nIet doen. Leuker kunnen we het niet maken.

Goed dat je het hier navraagt, maar probeer het maar uit je hoofd te zetten. Vissen diervriendelijk klein houden is onmogelijk, ze zullen wegkwijnen in zo'n kleine bak en vroegtijdig sterven. Niet doen dus.

10cm is zelfs nog klein voor een discus, je moet gauw denken aan 15+cm.
het is net als de kleinblijvende maanvis.. die bestaat niet.

zoals Ivo al aangeeft vergroeien vissen als je ze te klein huisvest. nu zou dat in bijvoorbeeld een 130cm bak ipv 150 nog meevallen. maar 80cm is zwaar te klein.

buiten dat heb je nog kans dat er zich een koppel vormt die eieren gaan afzetten, dan heb je echt een bak op stelten. ze worden dan erg agressief en de andere vissen hebben geen ruimte om zich in een ander gedeelte van de bak op te houden.

Niet aan beginnen.Het gaat al fout met vier discussen.Een grote groep heeft nauwelijks agressie.En idd de bak is veel te klein.

Dat is zelfs te klein voor Maanvissen.
Waarmee je de suggestie wekt dat maanvissen eventueel kleiner gehuisvest kunnen worden dan discussen.

Wat de topicstarter betreft, het zou een goede zaak zijn jezelf in te lezen, in de te houden bewoners, of het nou discusvissen zijn of andere soorten.
Ook op dit forum is genoeg info te vinden over te houden vissen.
Bezint eer je begint.

Ik lees overal dat je voor een aquarium met discusvissen een bak van minimaal 400 liter nodig hebt. Zelf heb ik een bak van 125 liter en daar zou ik erg graag 4 discusvissen in laten zwemmen. Ik wil echter geen discusvissen van 10 cm maar het liefst van 5 of 6,5 cm. Als je deze discusvissen van 5 cm in een winkel koopt zijn ze dan al volgroeid of worden ze nog steeds 10 cm groot? Het lijkt me namelijk dat als ze 5 cm blijven dat ze dan wel in mijn aquarium kunnen. En misschien dat er een diervriendelijke manier is om ze klein te houden? Ook heb ik gehoord dat vissen zich qua grootte aanpassen aan de grootte van je aquarium, geldt dit ook voor discusvissen? Ik wil trouwens niet discusvissen kweken.

Goed bezig dat je je registreert op een forum voor zulke vragen. Zou iedereen moeten doen!!

Google voor de gein eens discusvis in aquarium of iets in die geest. praktisch ALLE artikelen melden hetzelfde. Dat is dus dat je minimaal 50 liter per vis moet hebben. minimaal 5 tegelijk. Minimaal 50cm hoog aquarium.
en met minimaal is het dus ook echt minimaal.

Voor maanvissen is het minstens het zelfde.

Alles is denk ik al gezegd maar wil toch even kwijt dat het ontzettend netjes van je is dat je je hiervoor aanmeld en de vraag gewoon stelt! Ik zou kijken naar toch een grotere bak of je toch even goed verdiepen in wat voor vissen je eventueel kwijt zou kunnen in de bak van 125L. En vragen staat vrij! Succes!

Alles is denk ik al gezegd maar wil toch even kwijt dat het ontzettend netjes van je is dat je je hiervoor aanmeld en de vraag gewoon stelt!

Nou nou, `Ontzettend netjes´ dat is de reden dat het forum er is, zodat we elkaars kennis kunnen delen.

Het zou dom zijn als hij het niet vroeg 😀

Nou nou, `Ontzettend netjes´ dat is de reden dat het forum er is, zodat we elkaars kennis kunnen delen.

Het zou dom zijn als hij het niet vroeg 😀
Is zeer zeker waar maar hoeveel mensen gaan tegen beter in en doen toch wat ze zelf leuk vinden 😉

Is zeer zeker waar maar hoeveel mensen gaan tegen beter in en doen toch wat ze zelf leuk vinden 😉

Heb je een punt, maar vooral jammer dat veel mensen maar wat doen omdat het `maar´ vissen zijn.

Dus zeker mooi dat TS het hier komt vragen :engel:

Google voor de gein eens discusvis in aquarium of iets in die geest. praktisch ALLE artikelen melden hetzelfde. Dat is dus dat je minimaal 50 liter per vis moet hebben. minimaal 5 tegelijk. Minimaal 50cm hoog aquarium.
en met minimaal is het dus ook echt minimaal.

Voor maanvissen is het minstens het zelfde.

Opzich een redelijk antwoord, echter ietwat gedateerd, inmiddels weten we dat de 50 liter regel jaren geleden ontstaan is, toen was de kennis van te houden discus nog vaag.
Proefondervindelijk weten we inmiddels dat het wat minder kan,( 30 a 35 liter per volwassen vis ) ook zijn we er door ervaringen achter gekomen dat minimaal 5 vissen ook niet zalig makend was en stellen, gepokt en gemazeld inmiddels, voor om een groep van 10 te houden, hierdoor wordt eventuele agressie beter verdeeld en is er meer voer nijd.

Wel blijft van belang, zeker bij een hogere populatie, de water kwaliteit in de gaten te houden, meer vis betekend meer voer dus meer afvalstoffen in je water.
Dus goede en voldoende filtratie en vaak water verversen.
De meeste problemen met discusvissen onstaan door slechte water kwaliteit.

ja.. wie zegt dat dan van de 30-35Liter?

heb ergens anders weer gelezen dat die 50liter regel achterhaald is MAAR dat 100Liter de nieuwe regel is... dat heet door de bomen het bos niet meer zien.

Mijn mening is ook dat hoe meer discussen je hebt, hoe minder liter water 1 discus hoeft te hebben (5 discussen is anders 25). Maar voor een beginner leek mij dit het duidelijkst.

Proefondervindelijk weten we inmiddels dat het wat minder kan,( 30 a 35 liter per volwassen vis )

Ik denk dat een beginner hierbij denkt dat 6 discussen net kan in een 200 liter aquarium. En mijn mening is dat dat absoluut niet kan. Tenzij je weet wat je doet, en er bijvoorbeeld mee aan het kweken bent.

Edit: Ik vind 18 volwassen discussen in een 600 liter aquarium nog veel te veel. Vraag mij ook af hoe je hier aan komt?

Een 200 liter bak is qua formaat niet geschikt, je praat dan over een bak van 80x50x50
Zelf geef ik de voorkeur aan minimaal 150 x 50 x 50

Zelf heb ik wel 10 volwassen vissen in 250 liter gehouden en ging dankzij veelvuldig verversen en goede filtratie prima.

En dat er een nieuwe regel van 100 liter per vis zou zijn is mij totaal niet bekend en volledig uit de lucht gegrepen.
Wel is er in het verleden gesproken over 100 liter per vis voor wildvang.

Er zit 25 tot 50 liter verschil tussen een beginneling en een gevorderde(expert)op Discus houden.
Meer is er niet aan.

Ik kan heel goed begrijpen dat mensen die al vele jaren de hobby doen met dit soort vissen 35 liter per vis kunnen aanhouden(denk dan bv. aan elke dag waterversing)
Een nieuweling in onze hobby kan daarentegen veel beter minimum 50 liter en liefst meer aanhouden per vis.

Een 200 liter bak is qua formaat niet geschikt, je praat dan over een bak van 80x50x50
Zelf geef ik de voorkeur aan minimaal 150 x 50 x 50

Zelf heb ik wel 10 volwassen vissen in 250 liter gehouden en ging dankzij veelvuldig verversen en goede filtratie prima.

En dat er een nieuwe regel van 100 liter per vis zou zijn is mij totaal niet bekend en volledig uit de lucht gegrepen.

uit de lucht gegrepen?

http://www.discusvrienden.com/nl/het-discusaquarium

ik grijp niks uit de lucht, jij grijpt misschien wel te snel naar conclusies.

uit de lucht gegrepen?

http://www.discusvrienden.com/nl/het-discusaquarium

ik grijp niks uit de lucht, jij grijpt misschien wel te snel naar conclusies.

En nu komt er weer iemand anders die weer een andere site heeft gevonden waar 35 liter per vis in staat en zo blijven we bezig en heeft iedereen gelijk.

Gezond verstand en met dieren kunnen omgaan en er is al veel opgelost.

Redelijk gedateerd, plus als je verder leest praat men over een bak van 350 liter wat dus 3 vissen betekent.

Je gooit hier de ruiten van je eigen stelling - uit de lucht gegrepen - in.

Redelijk gedateerd, plus als je verder leest praat men over een bak van 350 liter wat dus 3 vissen betekent.
Betekent het 3 vissen, of betekent het geen groep Discussen houden in 350 liter? Jij suggereert het eerste, maar is dat wel zo? Zoals wel vaker worden er hier richtlijnen genoemd, maar wordt er niet of niet heel duidelijk benoemd waarover die richtlijnen gaan. Gaat het om vervuiling van het water? Om zwemruimte? Om grootte terrotoir dat elke vis heeft? etc. etc.
Zonder te vermelden waar het nu om gaat wordt elke richtlijn nog minder bruikbaar. Jammer.

Spannend dit heren (en dames), in andermans topic :thumbs::juggle:

vooral niet toegeven dat je misschien wat te voorbarig was met je "uit de lucht gegrepen"

ja het is wat gedateerd, en slaat misschien ook wel helemaal nergens op. maar de auteur zal er wel zijn reden voor hebben gehad om het op te schrijven.

enige wat ik probeerde te zeggen is dat er zoveel regeltjes zijn, dat je er koekoek van word.

Spannend dit heren (en dames), in andermans topic :thumbs::juggle:

en dan te bedenken dat je er nu zelf ook aan meedoet.

Klopt, maar het is geen NASA technologie hoor.. snappen dat een Discus vis rond 50 liter nodig heeft.

Nee inderdaad, het is geen NASA technologie, maar kennis evolueert.

25 jaar geleden toen ik zelf met discus begon, hoorde ook ik dat er een zgn. vuistregel was van minimaal 5 vissen en 50 liter per vis.
( TOEN hoorde ik ook van een toen bekende kweker en prijs winnaar discusvis, dat voor wildvang een 100 liter per vis werd geadviseerd)

Dus ook ik ging op deze manier van start met nakweek en een bak van 350 liter met een potfilter.

Na een aantal jaren werd de bak groter (600 liter ) met 8 vissen.
Steeds verdiepen in de hobby en kennis maken met andere serieuze discusvis houders en ook kwekers, zorgde ervoor dat ook de kennis steeds meer werd, met gevolg de aanschaf van een stelling om discusvis te kweken.
Na veel ontvangen tips werd dit een succes, met vele nesten RT tot gevolg.

Gaande weg bleek dat er op het DCH discus forum leden zich melden met problemen, agressie,slecht eten, stress, met gevolg gezondheids problemen.
Oplossingen werden gezocht, o.a. met het vergroten van de groep vissen en toen bleek vele malen dat de problemen verdwenen.
Hierdoor kwam de conclusie dat de 50 liter per vis, niet zaligmakend bleek te zijn.

( Stendker stelt momenteel op hun site zelfs nog minder liter per vis, maar dat gaat mij persoonlijk iets te ver )

Is het voor beginners aan te raden de 50 liter per vis aan te houden?
Misschien wel om de hobby op te starten.
Is voor een beginner een groep van minimaal 5 stuks aan te raden?
Ik ben van mening om dat niet te doen, maar te starten met een grotere groep, om bovengenoemde problemen te voorkomen.

Uiteraard betekend dat ook dat de bak aan gestelde eisen moet voldoen, dus 4 a 500 liter water.
Filtratie? bij voorkeur een bioloog, deze kan veel meer filter materiaal bevatten dan 1 of 2 potfilters.
( het gaat niet om het aantal liters wat een potfilter er doorheen pompt, maar de hoeveelheid filter materiaal, je hechtings materiaal voor je bacteriën )

Tja en dan is er voor vele een dilemma, kan er geen grote bak geplaatst worden bijv., dan kan je overwegen minder liter per vis, zoals gezegd, met de wetenschap dat je wellicht vaker zal moeten verversen.
Uiteindelijk is een discusvis best aan de prijs en wil je daarvan lang genieten, dit kan door te kiezen voor de juiste parameters.

Wil je 100 liter per vis? IK heb daar niks op tegen, maar een must is het zeker niet.

Misschien is dit verhaal voor een aantal mensen wat duidelijker, dan de eerste soundbites van mij in eerdere posts.

Denk dat er meer factoren mee spelen om Discussen te houden dan alleen de hoeveelheid water per vis.

Afmeting lijkt mij ook van belang....toch!

Lijkt mij voor het houden van Discus dat een bak minimaal 60cm waterniveau hoog moet zijn.

Om eerlijk te zijn zien we ook veelvuldig kweekbakken voorbij komen met een afmeting van 50x50x50 met daarin een kweekkoppel. Als mijn berekening goed is dan heeft zo'n bal 125Ltr inhoud. Nu zit je hiermee wel aan het aantal Ltr/vis maar om nu te spreken van lekker veel zwemruimte...pffffff... niet echt. Nu hoor ik jullie denken, maar het is toch een kweekbak! Ja en, en dan mogen de volwassen Discussen niet genoeg zwemmen?

Lijkt mij in dit geval voor TS dat hij/zij zich meer inleest (ook op andere site's) en daar zoveel mogelijk info vergaard van wat wel of niet kan bij Discussen en dat samen brengt en er een eigen mening van maak wat hij/zij belangrijk vind.

Als ik TS vrijwillig mag adviseren over de grote van de bak voor Discussen dan wil ik graag weten hoeveel Discussen hij/zij wil houden. Watvoor (wildvang of nakweek) Discussen hij/zij wil houden.
Gezien we niet bij elkaar in de beurs kunnen kijken lijjkt het mij belangrijk om voor TS te kiijken wat hij/zij kan uitgeven hieraan.
Welke plek de bak komt te staan. Watvoor ruimte hij/zij daarvoor heeft.

Kortom:
Discussen houden is geen hobby maar een Passie. En een Passie voer je het beste uit als je er alles voor over hebt.
Lijkt mij dus dan duidelijk dat je niet te klein gaat huisvesten, is dat wel het geval, omdat de beurs het niet toelaat dan gewoon niet aan beginnen.

Ben het dus grotendeels wel eens met de uitleg hierboven van Jos Brand.

Als ik weer Discussen ga houden dan wil ik minimale afmeting van de bak van 150x60x70 (lxbxh) met overloop en bioloog die minimaal de bak 5x kan filteren (1:5) en een potfilter die voor de bodemfiltering bedoelt is en welk op een rustige plek in huis kan staan. Persoonlijk zou ik gaan voor een ONEVEN aantal Discussen in de bak. in mijn geval komen er 7 of 9 Discussen in.

Als ik weer Discussen ga houden dan wil ik minimale afmeting van de bak van 150x60x70 (lxbxh) met overloop en bioloog die minimaal de bak 5x kan filteren (1:5) en een potfilter die voor de bodemfiltering bedoelt is en welk op een rustige plek in huis kan staan. Persoonlijk zou ik gaan voor een ONEVEN aantal Discussen in de bak. in mijn geval komen er 7 of 9 Discussen in.

Hoofdletters en dik gedrukt. Zo belangrijk is het nou ook weer niet. Het oogt mooier/natuurlijker in kleine groepen. Maar niet meer. Dat er 1 dood gaat in 1 jaar is niet onredelijk, dat kan gewoon gebeuren. En dan zit je op een even aantal, en dan?

wat zou precies de reden zijn om voor een oneven aantal te kiezen ?

Bakhoogte van 60 cm is niks mis mee, maar 50 cm kan wel maar bij de meeste standaard bakken welke mensen kopen is dat de maat.

Een koppel tijdelijk in een 50x50x50 ( 60x60x 50 mag ook lol) huisvesten heeft een reden.
In deze ruimte is het voor de ouders makkelijker de jongen bijelkaar te houden.
Eten de jonge visjes zelfstandig na enkele weken, dan worden de ouders weer in de grote bak terug geplaatst.

De reden van een oneven aantal vissen? ontgaat mij.

Hoofdletters en dik gedrukt. Zo belangrijk is het nou ook weer niet. Het oogt mooier/natuurlijker in kleine groepen. Maar niet meer. Dat er 1 dood gaat in 1 jaar is niet onredelijk, dat kan gewoon
gebeuren. En dan zit je op een even aantal, en dan?

Kunnen er ook twee dood gaan zit je toch weer op oneven,duzzzzzzz jah

Ik begrijp nog altijd niet waarom men oneven getallen dieren van de soort moet hebben.
Kan mij iemand dat uitleggen? 🙂

Mij is hier op het forum altijd verteld dat er bij Discussen er eentje "achter" blijft en je daarom een oneven aantal moet nemen.
Vandaar dat ik het in mijn vorige bericht zo nadrukkelijk heb vermeld.

Ik begrijp nog altijd niet waarom men oneven getallen dieren van de soort moet hebben.
Kan mij iemand dat uitleggen? 🙂
Ik vind het zelf altijd mooier. Dan zit er zeg maar 1 vis voor en de rest volgt die vis, dan wordt het symmetrisch 😀 Maar dat is natuurlijk mijn ding 😛

Ik vind het zelf altijd mooier. Dan zit er zeg maar 1 vis voor en de rest volgt die vis, dan wordt het symmetrisch 😀 Maar dat is natuurlijk mijn ding 😛

En ik die altijd probeer om vissen zoveel mogelijk schuilmogelijkheden te geven zodat ik ze moet zoeken om te tellen.
Ik denk dat als je dit soort van groepen of scholen vissen houdt en je niet moet zoeken tussen takken, planten of stenen om de aantallen te tellen je niet goed bezig bent.
En wat maakt het dan uit of je met even of oneven aantallen zit?

of om het eens wat straffer te formuleren: als je in één oogopslag kan zien dat je een oneven aantal hebt, is de groep of school te klein 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan