Nee inderdaad, het is geen NASA technologie, maar kennis evolueert.
25 jaar geleden toen ik zelf met discus begon, hoorde ook ik dat er een zgn. vuistregel was van minimaal 5 vissen en 50 liter per vis.
( TOEN hoorde ik ook van een toen bekende kweker en prijs winnaar discusvis, dat voor wildvang een 100 liter per vis werd geadviseerd)
Dus ook ik ging op deze manier van start met nakweek en een bak van 350 liter met een potfilter.
Na een aantal jaren werd de bak groter (600 liter ) met 8 vissen.
Steeds verdiepen in de hobby en kennis maken met andere serieuze discusvis houders en ook kwekers, zorgde ervoor dat ook de kennis steeds meer werd, met gevolg de aanschaf van een stelling om discusvis te kweken.
Na veel ontvangen tips werd dit een succes, met vele nesten RT tot gevolg.
Gaande weg bleek dat er op het DCH discus forum leden zich melden met problemen, agressie,slecht eten, stress, met gevolg gezondheids problemen.
Oplossingen werden gezocht, o.a. met het vergroten van de groep vissen en toen bleek vele malen dat de problemen verdwenen.
Hierdoor kwam de conclusie dat de 50 liter per vis, niet zaligmakend bleek te zijn.
( Stendker stelt momenteel op hun site zelfs nog minder liter per vis, maar dat gaat mij persoonlijk iets te ver )
Is het voor beginners aan te raden de 50 liter per vis aan te houden?
Misschien wel om de hobby op te starten.
Is voor een beginner een groep van minimaal 5 stuks aan te raden?
Ik ben van mening om dat niet te doen, maar te starten met een grotere groep, om bovengenoemde problemen te voorkomen.
Uiteraard betekend dat ook dat de bak aan gestelde eisen moet voldoen, dus 4 a 500 liter water.
Filtratie? bij voorkeur een bioloog, deze kan veel meer filter materiaal bevatten dan 1 of 2 potfilters.
( het gaat niet om het aantal liters wat een potfilter er doorheen pompt, maar de hoeveelheid filter materiaal, je hechtings materiaal voor je bacteriën )
Tja en dan is er voor vele een dilemma, kan er geen grote bak geplaatst worden bijv., dan kan je overwegen minder liter per vis, zoals gezegd, met de wetenschap dat je wellicht vaker zal moeten verversen.
Uiteindelijk is een discusvis best aan de prijs en wil je daarvan lang genieten, dit kan door te kiezen voor de juiste parameters.
Wil je 100 liter per vis? IK heb daar niks op tegen, maar een must is het zeker niet.
Misschien is dit verhaal voor een aantal mensen wat duidelijker, dan de eerste soundbites van mij in eerdere posts.