Wat is er nieuw

probleem met filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter diino
  • Startdatum Startdatum
D

diino

Guest
hallo,

enkele onder jullie hebben het misschien al gelezen in het inrichting onderdeel van het forum dat ik een probleem heb met mijn filter.
de filter is 5 dagen oud en doet echt raar. even een toelichting
5 dagen geleden de filter (een sera film 60) gekocht in de winkel. thuis meteen ge�nstalleerd in mijn aquarium.
heb toen 2 nachten niet thuis geslapen maar toen ik 3 dagen geleden terug thuis kwam was de filter muisstil. alle lucht was eruit want de dagen ervoor zag je en hoorde je al de lucht eruit komen. maar toen merkte ik op dat de filter (die je in 3 delen kan splitsen) niet tegoei op elkaar was geklikt. vervolgens heb ik alle stukken volledig op elkaar geklikt en sinds dat moment maakt hij meer lawaai dan in het begin.
vandaag dacht ik er dus iets aan te doen maar zonder succes. eerst had ik de filter volledig van het glas gehaald en kwam ik tot de conclusie dat de filter stiller was hoe verder hij van de rand staat en even daarna concludeerde ik ook dat hoe schuiner ik hem vasthield hoe minder geluid hij maakte... ja wat een mindf*ck! heb toen maar alles van elkaar losgeklikt en eens gekeken naar de rotor die tevens magnetisch op zijn plaats wordt gehouden en daar leek alles prima, geen verstoppingen of andere dingen die niet horen. dus heb ik de kop van de filter maar even zo in het water gehouden en inderdaad, hij maakt minder geluid in het midden van de bak en iets minder lawaai als je hem schuin houdt...
nu, wat moet ik doen? verstoort glas de kracht van de magneet? gewoon door er in de buurt van te komen? of is de filter kapot? ik weet het niet...

waarschijnlijk is er wel iemand hier op het forum die er meer van kent of ervaring mee heeft gehad die me kan helpen... tot die tijd erger ik me er nog even aan!

zelf zou ik voor de makkelijke oplossing gaan en hem terugbrengen naar de winkel maar zo makkelijk is die oplossing ook weer niet want mijn bak is in aan het draaien, in de filtersponzen zitten toch voornamelijk de bacterie? en wat als de volgende filter dat probleem ook heeft...

ik weet dat een aantal jaar geleden de standaard filter (van superfijn een aquaflow denk ik) ook wel wat geluid maakte maar zoveel niet.

in elk geval, ik hoop dat iemand me kan helpen of tips kan geven!

alvast bedankt
grtz

Dit klinkt inderdaad vreemd, ik weet wel dat sommige interne filters volledig onder water moeten staan, heeft dat er niet mee te maken?

staat volledig onder water, heb hem ook al hoger geplaats maar dat heeft geen effect gehad.

Als je zeker weet dat je hem goed in elkaar hebt zitten en dat er niks verstopt zit (filtermat o.i.d.) zou ik hem gewoon terugbrengen.

sera fil aquariumbinnenfilters Binnenfilter in moduulbouwwijze met filtermedia

De sera fil aquariumbinnenfilters 60/120 zijn onderhoudsarme binnenfilters voor kleinere aquariums van max. 60 resp. 120 liter, die door middel van zuighouders gemakkelijk aan de aquariumruit bevestigd kunnen worden. De filters zijn gebruiksklaar uitgerust met filtermateriaal (sera fil 60: actieve kool en spons en sera fil 120 bovendien met sera siporax mini Professional) en zorgen voor kristalhelder water in het aquarium.

De filters kunnen zowel verticaal als horizontaal worden bevestigd en zijn ook geschikt als filters voor aquaterrariums. Ze worden met stromingselement, buisbocht en Venturimondstuk geleverd. Door afzonderlijk verkrijgbare filterkamers kunnen de filters modulair worden uitgebreid.

https://www.sera.de/typo3temp/pics/e871242343.jpg

maar als ik hem terugbreng naar de winkel, wat dan met mijn filterspons waar de bacterie in zit?

en dat is inderdaad de filter Bertus!

Is het geen resonantie (resoneren)? Trillingen kunnen nogal een vervelend geluid maken. Misschien kun je wat vilt/plastic tussen het filterhuis en het glas doen. Heb dit al vaker voorbij zien komen en dit was vaak de oplossing.

het handigst is als je eerst een nieuwe filter regelt, dan de oude filterspons in die nieuwe filter plaatsen, als het niet past simpelweg bijknippen of zoiets.
En dan pas de oude filter omruilen/terugbrengen of wat ook..

zelfs als de filter op 2cm afstand van het glas word gehouden maakt hij veel lawaai dus ik denk niet dat vilt gaat helpen. toch bedankt Ricardo!

bedankt Mark
en welke filter raden jullie aan? terug dezelfde nemen lijkt me maar dom... zelf zou ik kiezen tussen een andere interne filter of een HOD filter maar extern zit er bij mij niet in.

grtz

Kan zomaar zijn dat je een productiefout exemplaar hebt. Je kan ook dezelfde dan bijv laten testen in de winkel. Maakt die daar dan ook herrie, neem je hem niet. Hoe groot/ltr is je aquarium?

Ik gok er even op dat het deze is?
Al staat ie in het echt waarschijnlijk andersom 😉
IFfgkBhBEssDBm0SbfUo_vnVkhiPh5u0.jpeg

20/30 liter of zoiets?

Je kunt denken aan een Dennerle hoekfilter bv..
http://www.aquaplantsonline.nl/p/4318/dennerle-nano-eckfilter-hoekfilter/
Zou ik persoonlijk wel samen met een filtermodule doen.. kun je daarin doen wat je wilt, zit je niet vast aan de navullingen van Dennerle.
filtermodule..
http://www.aquaplantsonline.nl/p/5213/dennerle-nano-hoekfilter-module/?search=hoekfilter

Er zijn meer mogelijkheden, maar dit filter staat wel bekend als een goede kwaliteit interne pomp, zuinig en zeer stil.
Ben je wel wat duurder uit als met Superfish of Sera, maar dan heb je wel een goede.
Gebruik 'm zelf trouwens niet, zelf gebruik ik op zo'n klein bakje een luchtaangedreven sponsfilter, maar dat wil men tegenwoordig meestal niet meer.

het kan een productiefout zijn maar vind het echt jammer dat die de 3de dag zo stil was en wanneer ik hem dan tegoei bevestig heb hij niet meer in de buurt van het glas kan komen of meer herrie maakt dan mijn telefoon als die vibreert.
vooraleer ik een andere neem laat ik deze daar ook eens testen want er zijn gekke dingen, maar deze filter verbaast me wel! een nieuwe kan ik inderdaad ook beter daar laten testen dan, bedankt voor de tip 🙂 .
bakje is 20 liter
met die ben je wel wat duurder uit als met een Sera ben ik het niet akkoord, heb voor deze �19 neergeteld. kan natuurlijk wel in een groter aquarium en verwerkt meer liters per uur maar niet dat dat nodig is in een 20 liter bakje met enkel garnalen en heel misschien 1 vis... nu, als je de verzendingskosten naar belgie meetelt is hij wel iets duurder 😛
het liefst zou ik wel meer voorstellen krijgen van filters die geschikt zijn en ongeveer dezelfde kenmerken als die van uw dennerie! zodat ik wat keuze heb en niet de eerste de beste eruit kies en me het achteraf beklaag!
en ik weet niet als dat iets voor mij is zo'n luchtaangedreven sponsfilter maar je maakt me wel benieuwd!? leg eens uit, of heb je een post om naar te verwijzen?

alvast bedankt voor jullie hulp en tips
grtz

edit: en ja, in het echt staat de aquarium gelijk het moet maar waarom draait de foto altijd om? ik zet ze eerst op mijn pinterest en de link daarvan gebruik ik hier op het forum en toch draaien de foto's telkens om... maar bon, dat probleem kan wel wachten, eerst de filter

diino zei:
edit: en ja, in het echt staat de aquarium gelijk het moet maar waarom draait de foto altijd om? ik zet ze eerst op mijn pinterest en de link daarvan gebruik ik hier op het forum en toch draaien de foto's telkens om... maar bon, dat probleem kan wel wachten, eerst de filter

Heb geen tijd om uitgebreid te reageren op je post maar dit nog even kort 😉
Die foto is zo te zien gemaakt met een iPhone, geroteerd.. in dat geval wordt de foto nog steeds (op je iPhone) opgeslagen NIET geroteerd, de rotatie wordt opgeslagen in de EXIF-data (extra pakketje informatie in het bestand opgeslagen). Het betreft dus een virtuele rotatie.
De software op de server van pinterest leest die EXIF-data.. ziet dat er sprake is van een rotatie en laat 'm dus geroteerd zien.. de software op de server van dit forum leest die EXIF-data niet en laat de foto dus zien zoals ie is opgeslagen, namelijk NIET gedraaid 😉

20 liter? Neem een sponsfilter.

hehe kellemes, ik heb het ook nog snel gelezen ook 😛 bedankt

heb net wat informatie opgezocht wat betreft een sponsfilter en ik weet toch niet echt als dat hetgeen is wat ik zoek! ik heb op dit moment ook gelig water door mijn stukken hout en dit zou ik er toch graag uitgefilterd hebben (actieve kool). Dit is wel mogelijk met de dennerle die kellemes heeft voorgesteld. ook hebben meerdere mensen mij aangeraden om e filteren met watten... op dezelfde site vond ik deze sponsfilter.
http://www.aquaplantsonline.nl/p/2637:c ... chtfilter/
is zo'n sponsfilter eigenlijk 'stil'? doet het zijn ding bij zowel garnalen als vissen?
welke filters zijn er nog die eventueel zowel over spons met actieve kool en watten filteren?

alvast bedankt
grtz

138686_0_82_6284a1fa484ff8ad3b47efe46389d0a7.jpg

Zo,blijft het tenminste droog hier! 😉

Ik heb niet alles gelezen dus is misschien al als optie aangedragen maar ben zelf tevreden over de hoekfilters van Dennerle.
Kan je met extra opzetstukken ook kool oid gebruiken,zijn niet heel goedkoop maar fluisterstil en betrouwbaar.

Zo staat em er in het echt ook bij 🙂

En ja, hier in de buurt is geen echte LFS meer... Enkel zo maxi zoo en tom&co toestanden. Nu was ik een stad verder aan het bekijken en blijkt dat ze daar de dennerle hoekfilter verkopen. Dus zoals het er nu uitziet ga ik er om! En vind de prijs echt nog meevallen als je in gedachten houdt dat ik de sera fil 60 voor �19 heb aangekocht. Enkel dat opzetstuk voor actieve kool oid kost dan wat extra. Is dat opzetstuk dan ook meteen een bescherming voor de allerkleinsten? Moest er gekweekt worden?
Hoe groot is jou aquatium en wat is jouw bestand (waar je de hoekfilter gebruikt natuurlijk?

Dan moet ik wel kijken als ik de sera nog kan inleveren in de winkel en eventueel kan ruilen tegen een bon of product...

Alvast bedankt seabait

Grtz

Superfish filters zijn het goedkoopst en daar zijn diverse filtermiddelen voor te koop, helaas is dat geen sponsfilter. Wat wel een goede sponsfilter is de aquael mini pad, die is motorisch aangedreven dus je zit niet in het gebrom van een luchtpomp want dat is niet nodig. Denk dat zon hoekfikter van dennerle in jou geval wel handig is als daar extra verdiepingen voor te koop zijn om evt aktieve kool ed te gebruiken

Op het moment heb ik geen kleine bakjes meer staan maar had verschillende aqua40's met hoekfilters draaien.
Ik had enkel garnalen in de bakjes maar op het hoogtepunt had ik een bakje met ruim 200 crs en filter kon dat prima aan en zijn veilig genoeg voor jonge garnaaltjes dus.
Je mag er hier 1 zo voor een klein prijsje ophalen maar weet niet of dat economisch aantrekkelijk voor je is ivm afstand.

en hoe vaak deed je onderhoud in je bak? water verversen en filter schoonmaken? heb je ooit andere mediums gebruikt om over te filteren in deze hoekfilter?
en toch bedankt maar 5 uur rijden is me wat teveel van het goede, zal in hasselt (30 minuten) ene moeten gaan halen. maar dan zie ik ook meteen eens terug een echte LFS. das echt lang geleden!

alvast bedankt
grtz

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan