Wat is er nieuw

Probleem

• Onderwerp starter Onderwerp starter ?!Aron!?
  • Startdatum Startdatum
?

?!Aron!?

Guest
Hoi
Ik heb een gup die is hoog zwanger
Ik moet die jongen gebben voor een vriend
Ik ga dus 4 dagen weg en ze is heel hoog zwanger
En ik heb dwerg klauwkikkers

Nu wil jij hem tog in het kweek bakje doen
Is er dan kans dat het mis gaat

Guppen zijn levendbarend, zwanger is in feite een verkeerde term. In een kweekbakje is best van al. Zorg er voor dat in dit bakje heel veel planten aanwezig zijn, zodat de jongen kunnen schuilen/rusten tegen het oppervalk. Zorg er ook voor als je dit bakje snel opzet dat je voldoende aquariumwater gebruikt.

Zoon drijf bakje he

Niet in zo'n drijfbakje, dat zijn ondingen, en zeker als je daar de moeder 4 dagen in op wil sluiten. Het zou me verbazen als ze dit overleeft. Met andere woorden : Absoluut niet doen. Dan maar geen jongen

Weer je wat ik me af vraag 🙂
Hoe is dat bakje met suc6 in de markt gekomen
Wat is er dan mis mee
Als je drijfplantjes er lang legt is er tog niks mis mee?

Toch wel. Ten eerste bezorg je daar de moeder een enorme portie stress mee, waardoor vaak een voortijdige bevalling plaats vindt. Ook bederft het water in zo'n bakje razend snel waardoor de jongen niet goed kunnen groeien. En zeker als dat zaakje dan 4 dagen lang zonder enige verversing in je aquarium dobbert, dan zijn de gevolgen desastreus. Drijfplantjes helpen nauwelijks dan. Je kan beter die drijfplantjes in je aquarium doen, en de natuur zijn gang laten gaan. De moeder kan dan op een normale manier bevallen, en de snelste en sterkste jongen zullen overleven omdat ze tussen de wortels van die drijfplantjes kunnen vluchten bij gevaar

En je vraagt je af hoe ze met succes op de markt zijn ?? Dat is heel simpel. Het brengt geld op en daarom willen ze het jou heel graag verkopen. Kassa, ping

Oke

Oo oke

Veel planten zoals Hoornblad of Waterpest wat je laat drijven in je bak en er blijven vast jongen over. En anders verwijs je, je vriend naar marktplaats want daar worden er velen aangeboden gratis of voor een klein bedrag.

Zo'n drijf-folter-kweekbakjes zou ik je dus ook ten stelligste willen afraden. Om de de redenen die hierboven vernoemd werden. Ja ze zijn in de handel, maar je spendeerd beter een paar euro's meer voor een klein aquarium, dan voor dergelijke foltertuigen.
Succes met de kweek.

Geen kweekbakje gebruiken, moeder raakt gestrest, water vervuilt super snel, jonge vissen die zwak zijn wil je sowieso niet overhouden dus zul je later alsnog moeten afmaken. Kortom, pak een flinke bos mos of waterpest en je zal veel jongen overhouden.

Die bakjes geven zoals al is gezegd de nodige stress.
Veel drijvers zal veel jongen helpen om te overleven.

Anders kun je beter een kunststof bakje van bv 10 liter kopen en haar daar in doen met veel drijvers.
Dan heeft ze meer ruimte maar je zit wel weer met de temp en filtering als je weg bent.
Misschien gewoon de natuur de gang laten gaan.

Ik vind eigenlijk dat je hoogzwangere vissen helemaal niet moet verplaatsen, dit levert alleen maar stress en dode jongen op. Veel beter is het om als je er jongen bij wilt er voor te zorgen dat de omstandigheden in je aquarium zo gunstig mogelijk zijn voor de jongen dus veel drijfplanten etc. Er zal dan heus wel een baby opgegeten worden maar je houdt dan genoeg gezonde baby's over.

Je moet ook oppassen dat je niet teveel vissen krijgt ivm overbevolking. Daarnaast moet je ze ook weer zien kwijt te geraken.
Ik heb nu bij mn Pauwooggrondels 12 jongen en ben al blij als ik er een stuk of 5 van over kan houden.
Ze moeten ook de ruimte hebben om uit te groeien namelijk.

Dank juli wel voor de reachties
Ze zwemt nu gewoon leker in de kom (bak)
En ik zit leker in zeeland

Nu nog mooi weer en dan zou zeeland pas echt lekker zijn.

Haha vandaag was het leker maar wel frissen wind

Zelf ben ik ook geen voorstander van zo'n drijfbakje. Ook al ken ik het niet anders dan dat ze toen ik beginjaren '70 aan de aquaristiek begon ze er al waren. Maar op zich ging het toentertijd niet mis als een vrouwtje er in werd gedaan. Het is meer dat afhankelijk van de grootte van het vrouwtje en of het een drukzwemmend soortje is dat de stress in zo'n klein bakje om de hoek komt kijken. Waardoor ze o.m. niet goed ontwikkelde eitjes annex embryo's in het eitje er eerder uitwerpt. En uiteraard dat zij zichzelf kan beschadigen. Maar nogmaals, doorgaans ging het bij de meeste soorten wel goed al die jaren. Maar zoals ik reeds vermelde ben ikzelf niet zo'n voorstander ervan. Ik prefereer een bak waar zowel het vrouwtje als de jongen de ruimte hebben.

Pol_de_gezzmol zei:
Guppen zijn levendbarend, zwanger is in feite een verkeerde term. In een kweekbakje is best van al. Zorg er voor dat in dit bakje heel veel planten aanwezig zijn, zodat de jongen kunnen schuilen/rusten tegen het oppervalk. Zorg er ook voor als je dit bakje snel opzet dat je voldoende aquariumwater gebruikt.

Ik wil deze correctie toch wel ff maken. Want dit is een opmerking die vele mensen incorrect weergeven.
Guppen zijn helemaal niet levendbarend :sorry: . Schrik, schrik, schrik...!!! Hahaha...
Guppen behoren tot de eierlevendbarende tandkarpers. Als men over echte levendbarende tandkarpers wilt spreken dan spreken we over andere soorten. En dan heb je de superfoetatieven en de niet-superfoetatieven. Denk hierbij an o.m. verscheiden goodeiden (niet-superfoetatief) en bijv. dwergtandkarpers zoals o.m. heterandria formosa en de neoheterandria elegans. En zo zijn er meer op te noemen.

Maar in de volksmond worden eierlevendbarende tandkarpers in ��n adem genoemd met de echte levendbarende tandkarpers. Maar goed, voor diegenen die hier echt in weg zijn weten wat ik hiermee bedoel.

Ik hoop dat dit enigszins een beetje licht gooit op de term "levendbarend".

Haha
Oke
Wist ik nog niet

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan