Probleem

S

swanny

Guest
Ik heb een probleem en zou jullie graag uitnodigen mij op het goede pad te brengen, als je er wat van af weet natuurlijk.
Mijn bak is 175x60 (diep) x70 (waterhoogte). Mijn planten doen het niet helemaal top met 3 x TL verlichting (dikke soort)
Ik wil overschakelen op LED of LED gedeeltelijk bij plaatsen. Vanwege de diepte van 70cm wil ik graag advies welke LED verlichting ik het beste kan gaan aanschaffen. Er zijn nogal wat merken met vast heel veel kwaliteit verschil.
 
Kwaliteitsverschil bestaat wat mij betreft uit twee zaken.

1. kwaliteit qua uitvoering. Waterdichtheid, levensduur, etc.
Daarin moet je zelf een afweging maken.

2. de lichtopbrengst per led en/of meter.
Dat is dus relevant voor je vraag. De eerste stappen zou moeten zijn:
a. Bereken wat je huidige lichtopbrengst is (Lumen)
b. Bepaal welke hoeveelheid lumen voor jouw bak het beste is.
als b > a:
c. denk na over led, en let vooral op de lichtopbrengst per LED/meter. Of, bereken de prijs/lumen.
 
Zou over gaan op T5. geeft meer licht, en ook dieper.
 
Bertus zei:
Zou over gaan op T5. geeft meer licht, en ook dieper.

Idd, in combinatie met reflectoren. Reflectoren gaan het licht veel dieper in de bak brengen. Dit geldt trouwens ook voor de dikkere (t8) lampen.

Led is enkel aan te raden in open bakken omdat de warmte weg moet.
Goeie leds geven best veel warmte en krijgen best niet te warm.

TL daarintegen heeft het beter iets warmer om optimaal te werken.
Daarom is TL het beste geschikt voor gesloten bakken.

Bovendien zal je diep in de buidel moeten tasten om mooi led licht te hebben die bovendien zuiniger is dan TL.

Als je ze nog niet hebt zijn reflectoren de beste investering die je op dit moment kan doen.
 
JurgenD zei:
Bertus zei:
Zou over gaan op T5. geeft meer licht, en ook dieper.

Idd, in combinatie met reflectoren. Reflectoren gaan het licht veel dieper in de bak brengen. Dit geldt trouwens ook voor de dikkere (t8) lampen.

Led is enkel aan te raden in open bakken omdat de warmte weg moet.
Goeie leds geven best veel warmte en krijgen best niet te warm.

TL daarintegen heeft het beter iets warmer om optimaal te werken.
Daarom is TL het beste geschikt voor gesloten bakken.

Bovendien zal je diep in de buidel moeten tasten om mooi led licht te hebben die bovendien zuiniger is dan TL.

Als je ze nog niet hebt zijn reflectoren de beste investering die je op dit moment kan doen.

+1
 
Voor dat formaat bak moet je denk ik zeker flink in de buidel tasten en dan is het nog afwachten of het voordeel oplevert voor je bak.
Dan zijn reflectoren een betere keus denk ik ;)
 
led gaat behoorlijk munten kosten wil je iets goed hebben
daarnaast valt het op dat je spreekt over drie tl dikke soort dus t8 neem ik aan
als je naar de bakken kijkt van bv juwel en trofis zitten er 4 tl�s in bij de 150 al 4x 54 watt t5 is dat dan geen betere optie
om daar voor te gaan

groet

jaap
 
In mijn eerdere antwoord ging ik er van uit dat de keuze voor led al min of meer gemaakt was. T5 is natuurlijk ook een optie, maar m.i. niet altijd zaligmakend.

Ja, de opbrengst is beter, maar het verschil per lengte is niet gigantisch. Of, laat ik het zo zeggen; als je door de afwijkende maten net niet lekker uitkomt met T5, dan kan het zo maar dat je met T8 meer lumen onder je kap krijgt.
Maar goed, van 3 t8 naar 4 t5 is natuurlijk een verbetering... dus ben benieuwd welke wattages je nu in je kap hebt. Dan pas kunnen we goed vergelijken.

(dat led te warm wordt onder een kap is nieuw voor mij trouwens, daar ga ik me eens verder in verdiepen)
 
Ik heb nu 3 x 58w en gebruik al reflectoren (sorry voor het niet vermelden)
nee LED is nog geen uitgemaakte zaak voor mij, dacht alleen dat de kleuren van de vissen dan wel mooier uit zouden komen tov TL verlichting. Zoals het nu ervoor staat kan ik dus beter 4 x T5 gaan aanschaffen?
 
Heb je er een idee van hoeveel (meer) licht je wilt?
Als je van 3*54 naar 4*80 gaat is dat wel heel fors. Misschien is 3*80 al genoeg, en dat is waarschijnlijk een stuk eenvoudiger te monteren.
(ik durf je over de gewenste hoeveelheid licht niet te adviseren, iemand anders vast wel)
 
Alexej zei:
Heb je er een idee van hoeveel (meer) licht je wilt?
Als je van 3*54 naar 4*80 gaat is dat wel heel fors. Misschien is 3*80 al genoeg, en dat is waarschijnlijk een stuk eenvoudiger te monteren.
(ik durf je over de gewenste hoeveelheid licht niet te adviseren, iemand anders vast wel)
je zult als je voor 80 watt gaat toch ook je voorschakel elektronica moeten aanpassen
daarnaast vinden je vissen het wel prettig zon bak met verlichting
kan je vissen bestand niet maar kan me zo voorstellen dat deze dit niet zo fijn vinden

groet

jaap
 
Ook moet je rekening houden met de voeding voor de planten met zoveel extra licht.
 
daar heeft John zeker ook een punt

groet

jaap
 
Daar is wel makkelijk op in te spelen maar het is wel iets waar je terdege rekening mee moet houden.
En zoals Jaap ook al aangeeft weet ik niet of de bewoners zoveel licht zullen waarderen.
 
Heel flauw, maar ik ga even mijn eerste post citeren, want volgens mij komen we anders niet verder;

Alexej zei:
De eerste stappen zou moeten zijn:
a. Bereken wat je huidige lichtopbrengst is (Lumen)
b. Bepaal welke hoeveelheid lumen voor jouw bak het beste is.
 
De voorschakel elektronica moet ik vervangen, duidelijk en plantenvoeding afstemmen snap ik ook. Dat het licht te fel kan worden ook duidelijk. Mogelijk dat 3 x T5 dus voldoende is, of een combinatie van beide? Ik een HM waterlelie in de bak, dus dat scheelt wel een beetje door extra schaduw. ik had discus, maar zit nu in een overgang naar maanvis met Apistogramma's en tetra's en/of gourami's soorten. Daar ben ik nog niet over uit.
Alexej De 2 punten die je herhaalt zullen ongetwijfeld hout snijden, maar voor mij onduidelijk. met name hoe bepaal ik de beste hoeveelheid lumen voor mijn bak tov de planten?
 
wat Alexej aan punten opgeeft is eigenlijk zonder meet apparatuur niet te doen de rekensom lummen versus wattage tl buis gaat namelijk niet echt op
heeft ook met de inrichting bak en water te maken
daarnaast meen gelezen te hebben dat maan vissen helemaal niet zon licht liefhebbers
zou het eens aan een ander forumlid Jos hut moeten vragen de maanvis man op het forum
daar naast is slechte verlichting wel de oorzaak van je plant probleem
is het geen voeding probleem

groet

jaap
 
Exacte wetenschap is het niet, daarin heb je natuurlijk gelijk Jaap. Maar je moet je toch ergens op baseren? En de argumenten die je noemt tegen deze benadering (inrichting, water) dat is wat ik bedoel met punt b.

Wat mijn gedachtegang zou zijn:

================
a.
58 T8 is 4500-5000 Lumen;
dan zit je op een bandbreedte van 13500 tot 15000 Lumen totaal
Bak is 735 L;
dan heb je 18 tot 20 Lumen per Liter. Wat er op het water valt. Maar dan:

b.
Dat is genoeg voor een wat kalere bak met niet te veel (drijf)planten. Maar is het genoeg voor deze bak?
Kunnen de bewoners meer hebben? > ...
Drijfplanten > gewenste lumen omhoog
Veel planten > gewenste lumen omhoog
Diepe bak > gewenste lumen omhoog
enz.
(vul hier zoveel mogelijk argumenten in voor of tegen licht)

=================

Voor dat tweede gedeelte weet ik simpelweg niet genoeg van deze bak; maar op basis van bovenstaande redenering denk ik dat meer licht geen kwaad zou kunnen.
 
Terug
Bovenaan