Probleempje BNC connector elektrode


B

Bjorn vd Linden

Guest
Mijn bnc connector doet het niet meer,
Maar als ik contact maak met mijn vinger op het deel van de connector aan de elektrode kant van de kabel (mannetje), doet ie het wel??

Geen verstand van elektra, wie weet wat er aan de hand is?
 
Je bedoeld als je contact maakt met je vinger op het chassis deel van de meter zie je wel een waarde op het scherm en als je de Ph opnemer aansluit krijg je een foutmelding of geen waarde?
 
Ik weet niet wat je met chassis bedoeld in deze maar op de foto zie je de BNC connector. Die verbind de kabel tussen ph elektrode en de ph computer. Als ik de connector vasthoud of aanraak met m'n handen krijg ik wel een ph waarde op het schermpje. Als ik 'm niet aanraak geeft ie waarde ph 0 of foutmelding zijnde elektrode defect.
T is de dupla twin control computer met dupla elektrode.
 

Bijlagen

  • 1573598801500137693483950157971.jpg
    1573598801500137693483950157971.jpg
    69.6 KB · Weergaven: 64
Laatst bewerkt door een moderator:
met chassisdeel bedoel ik het vrouwtje, dus het deel wat aan de controller zit. Ik ging er alleen vanuit dat deze niet met een kabeltje zat wat hem kwetsbaar maakt.

een Ph meter meet millivolts en is heel gevoelig voor invloeden van buitenaf. Als jij de connector aanraakt is dat wat je ziet op je meter. wat geeft je meter aan als je de sensor los maakt? Ook storing of gaat deze naar 7?

in de handleiding staat dat je bij problemen eerst een reset uit moet voeren, heb je dat gedaan?

heb je toevallig nog een oude PH sensor die je kan aansluiten om te kijken of dat wel werkt? wellicht kan een winkel je daarmee helpen. Dan kan je dingen uitsluiten.

Heb je de PH meter al los van het aquarium geprobeerd, bijvoorbeeld op tafel waar geen stoor signalen zijn van andere elektrische apparaten? Deze kans acht ik overigens niet zo groot, want dan zou je wel wisselende waarden moeten zien en geen 0.
 
geeft de meter ongeveer de juiste waarde aan als je aan de connector zit? Dat zou inderdaad een probleem met een van de twee connectors/kabeltjes zijn.
 
Heb een nieuwe elektrode aangesloten en die doet het gewoon goed.
Kan ik nu concluderen dat oude elektrode kapot is of kan het nog steeds aan de redenen liggen die jullie noemen? Wat bij de ene elektrode wel problemen geeft en bij een andere niet?
 
Ik weet niet wat je met chassis bedoeld in deze maar op de foto zie je de BNC connector. Die verbind de kabel tussen ph elektrode en de ph computer. Als ik de connector vasthoud of aanraak met m'n handen krijg ik wel een ph waarde op het schermpje. Als ik 'm niet aanraak geeft ie waarde ph 0 of foutmelding zijnde elektrode defect.
T is de dupla twin control computer met dupla elektrode.

Kijk naar je aarding! De electrode hebben een om manteling zoals je die ook ziet bij een coaxkabel. De aarding zit dus als een soort gaasmantel om de kern plus kabel. Vooral bij de kop en bij de BNC plug van de electrode gaat die om manteling vaak stuk met het gevolg zoals Ts al aangeeft. Je kunt proberen om daar de verbinding te hertstellen maar het blijft een zwakke plek. Vervanging is toch het beste. Bij Tante Ali is de boel voor een redelijke prijs om te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet echt van de electronica maar wil toch wel voorzichtig reageren.Wat ikzelf in het verleden heb opgemerkt is dat er 2 draadje's van welk materiaal? naar de ronde voeler gaan welke zich zoals bekend onderaan de electrode bevind,bij mij in de afgelopen tijd opgemerkt dat een van deze draden? + of- onderbroken was of ,doorgebrand?.
Feit is wel dat beide draden zonder onderbreking naar de ronde sonde/meting moeten gaan.
 

Terug
Bovenaan