Wat is er nieuw

Problemen bij opstarten aquarium

• Onderwerp starter Onderwerp starter JLVDB
  • Startdatum Startdatum
J

JLVDB

Guest
Hallo,

ik ben twee weken geleden gestart met een garnalenaquarium. Ik heb hier zeer weinig, tot zelfs geen ervaring mee. Hoe onervaren als ik was (heb ondertussen na opzoekwerk ontdekt dat dit zeer dom van mij was) heb ik mn aquarium ingericht en er direct 10 vuurgarnalen en 5 crystal black garnalen in gedaan. Nu, twee weken verder, leeft er nog 1 koppel vuurgarnalen en 1 crystal black garnaal. Ik ga binnen twee weken terug naar de winkel (Poisson d'or, grootste viswinkel in Belgi�) om het nu op een goede manier te proberen. Mijn aquarium heeft dan een maand voorgedraaid en zou dus goed moeten zijn op vlak van NO3 en NO2, als ik de uitleg over de bacterie�n die moeten komen in een aquarium de eerste weken. Ik heb mijn water getest en ik kwam tot de conclusie dat mijn Gh, NO3 en NO2 waardes goed zijn, MAAR ik heb een KH-waarde van 20! Volgens het internet zou dit voor garnalen maar ongeveer 6-7 mogen zijn. Ook mijn pH-waarde is te hoog, nl. 8,0. Hoe zou ik deze waardes goed kunnen krijgen? Ik heb nog ��n andere vraag: ik haal elke week 1/5 van het water uit mijn aquarium en voeg er nieuw kraantjeswater aan toe. Maar dan vroeg ik me af of dit eigenlijk wel mocht.. Zit er iets schadelijks in dit kraantjeswater? Chloor? Moet ik er iets aan toevoegen voor ik het in mijn aquarium doe? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, belangrijke tips die niets met deze vragen te maken hebben zijn ook z��r welkom! Ik ben zeer gefascineerd door deze kleine beestjes en zou ze dan ook graag goede leefomstandigheden aanbieden.

Dank bij voorbaat

De vragen die jij stelt, heb je zelf het antwoord.
Woon je in Belgie, grote kans.

Zit er chloor in het water? Dat ruik je toch wel?
Zet dan 2 emmers gevuld een dag met zuurstofsteentjes.

Laat het bakje eens langer indraaien, voor garnalen tot 6 weken. !!!!
Kan ook aan de bodem liggen.

En 2 soorten garnalen, winnen de vuurtjes. met jongen krijgen.

De christal zijn veel trager, dan vuurtjes.

Gaat het water met zuurstofsteentjes zorgen voor een lagere KH? En m'n kraantjeswater ruikt niet bepaald naar chloor 😛 Maar ik dacht dat er misschien kleine hoeveelheden chloor in zaten die voor een garnaal al dodelijk zouden kunnen zijn.. Dus het kraantjeswater mag er zomaar bij zonder iets mee te doen?

Mogen er geen twee soorten garnalen bij elkaar? Ik dacht dat ze wel mooi samen pasten. Mijn bodem is gewoon zand, meer niet. Is dit een slechte bodem? Had op internet gelezen dat voor garnalen een zandbodem normaal goed is

Ja, voor vuurtjes wel.

Maar voor de Christal nemen ze ph verlagend . Kijk op garnalen sites.

En nooit bij elkaar zetten,hoor.

JLVDB zei:
Mogen er geen twee soorten garnalen bij elkaar? Ik dacht dat ze wel mooi samen pasten. Mijn bodem is gewoon zand, meer niet. Is dit een slechte bodem? Had op internet gelezen dat voor garnalen een zandbodem normaal goed is

Zou ik niet doen nee, ze kruisen niet maar de vuurtjes zullen de crystals weg-concurreren.
Persoonlijk zou ik insteken op vuurtjes, of eventueel kweekvarianten daarvan, je hebt ze in alle kleuren van de regenboog.
Crystals willen inderdaad veelal veel zachter en zuurder water, zou die ene gewoon lekker laten ronddartelen, en doorgaan met vuurtjes of andere soorten die prima op kraanwater zouden moeten kunnen.

bij het link staat dat vol inrichten ervoor zorgt dat jonge garnaaltjes weinig kans heeft om door volwassen garnalen opgegeten te worden????
euhhhhhh klopt dit wel?

ja dat begrijp ik,
ik wist alleen niet dat garnalen baby�s levend opeten.....

Bedankt allemaal voor de reacties! Ondertussen is het vrouwtje van de vuurgarnalen ook gestorven en heb ik dus nog 1 vuurgarnaal en 1 crystal black over. @kellemes: is het dan niet erg als deze varianten met elkaar kweken? Of mag dit zolang het binnen deze soort blijft? Heeft iemand een aanrader voor wie goed bij vuurgarnalen past?

vuurtjes en crystal�s zullen niet onderling kweken...dat weet ik toevallig wel

Die kruisen inderdaad niet. je moet garnalen in een groep van minimaal 10 houden dus ik zou dan een keus gaan maken als ik jou was.
Zoals Mark ook al aangaf is een variant uit de Davidi familie denk ik de beste keus voor een beginner met een gewone bodem.

Ik heb nu ook last van watervlooien en slakken. In de winkel hebben ze mij aangeraden om dan kleine vissoorten zoals de rasbora galaxi of rasbora maculata te houden, omdat deze de watervlooien en slakkeneitjes zouden opeten. Ik vond dit zeer mooie visjes, maar ik zou toch eerst willen weten of dit een goed idee is. Zijn dit veeleisende visjes? Als ik ze neem zou het zeker zijn als mijn waterwaardes goed zijn en de garnalen overleven, maar ik zou toch een tweede opinie willen horen of deze visjes wel geschikt zijn voor mijn garnalen. De twee resterende garnalen doen het goed.

De slakken zijn trouwens poelslakken, ter extra informatie.

Heb er misschien overheen gelezen maar hoe groot is je aquarium dan precies?
Hele kleine bakjes zijn namelijk niet geschikt voor vissen dus die vallen misschien sowieso af.

Alle garnalen van het filmpje zijn van dezelfde soort idd alleen allemaal verschillende kleurvarianten.

bakje is 50x25x30, er zitten intussen 50 vuurgarnalen in en ze stellen het goed en hebben zelfs al eitjes

Kan wel een schooltje kleine visjes in hoor.
Weet van de galaxi dat ze zeker kleine garnaaltjes eten en zelfs de eitjes vanonder garnalen durven roven.
De maculata of brigittae gaan prima met garnalen is mijn ervaring.

Ik heb nu een schooltje van 10 microrasbora galaxies bij mijn garnalen zitten, ik hoop dat ze de eitjes en kleintjes met rust laten...

De galaxies zijn alleszins supermooi! hun felle vinnen komen mooi uit en ze zijn nu hier en daar per twee kleine cirkeltjes aan het draaien rond elkaar en ik heb eentje met een opvallend dikkere buik dan de andere met een zwarte vlek voor haar staartvin, kan ik hier iets uit concluderen..?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan