Problemen met algen

S

Speedy

Guest
Helaas heb ik wat problemen met algen in mijn aquarium.

Op veel bladeren groeien allemaal fijne haartjes van ongeveer dezelfde lengte (pelsalg of baardalg?).
Zie:
FT1RPv5.jpg


Ook begint het groen van sommige planten een soort gele/bruine/legergroene kleur te krijgen.
Zie de foto hierboven, maar ook hieronder (redelijk goed te zien aan de Sagittaria subulata en de Microsorum pteropus die daarachter staan. Dit is niet weg te wrijven van de bladeren):
Nx66Olq.jpg



Dit zijn de waterwaardes:
pH: 7.5
KH: 5
GH: 9
NO2: 0
NO3: 20
PO4: 1
NH3: 0
Temperatuur: 25 °C

Ik gebruik geen CO2, het is dus een low-tech aquarium. De verlichtingsduur is 8 uur per dag. Qua voeding voeg ik dagelijks 5 ml all-in-one plantenvoeding toe, en eens in de 4 maanden root sticks bij de planten die wortels in de bodem hebben. Beiden komen van PlantedBox. Eens per week doe ik een 25% waterwissel.

Ik heb deze redelijk eenvoudige planten:
Anubias nana
Cryptocoryne wendtii
Echinodorus bleheri
Microsorum pteropus
Sagittaria subulata
Taxiphyllum barbieri

Het aquarium is een Juwel Rio 350. De verlichting hiervan (2 buizen) is gedeeltelijk afgedekt aangezien die waarschijnlijk te fel is voor een low-tech bak. Een buis is volledig afgedekt, de andere is op gedeeltes afgeplakt.

Zou iemand me advies willen geven hoe ik het aquarium weer een beetje op orde krijg? Van welke algen heb ik hier bijvoorbeeld last, zou het kunnen gaan om pelsalg of baardalg en bruine alg?
 
Ik denk penseelalg en draadalg en dat zie je snel bij een co2 tekort. Volgens de tabel zit je ook maar rond de 5mg co2 en bij veel bakken is dat met standaard licht al te weinig.
Welke verlichting gebruik je en hoeveel lumen is dat per liter?
 
In het aquarium zitten de standaard MultiLux LED lampen (day 9000 K 21 W en nature 6500 K 21 W) van Juwel. Ik kan bij de fabrikant verder geen informatie vinden over wat het aantal lumen per liter zou moeten zijn?
 
Weer even onder de aandacht brengen.

Het aantal lumen weet ik dus niet.

Ik wil de verlichting nog iets verder gaan dempen. Ook wil ik met osmosewater en remineral poeder de pH naar 7 en de KH naar 5 of 6 brengen. Ik zou dan op een CO2 gehalte uitkomen van ongeveer 15 mg/l.

Dat lijkt me tenminste wel een redelijk plan om de algengroei de kop in te drukken en de planten weer iets beter te laten groeien?
 
Als je ergens tekort van hebt dan kunnen deze problemen ontstaan. Dus ook een tekort aan licht.

Ik zou de lampen gewoon vrij maken.
En als je van plantedbox voeding toepast dan gebruik je hopelijk de dosering die staat aangegeven voor aquariums zonder Co2 toevoeging.

Je zou Carbo kunnen toevoegen. Als Co2 vervanger. Je PH verlagen met middeltjes doet je Co2 niet verhogen als ik het goed heb.

8 uur is waar je mee begint als je aan het opstarten bent. Als je voeding in balans is en je waarden zijn in balans dan kan je elke week 20 min of een half uur je verlichting verhogen. Tot 9 uur of iets meer, voor elke bak is dat weer anders.

Plantedbox heeft ook ijzer en nitraat in de mix zitten en dan willen je planten ook wel een beetje licht om te kunnen groeien.
 
Als je ergens tekort van hebt dan kunnen deze problemen ontstaan. Dus ook een tekort aan licht.

Ik zou de lampen gewoon vrij maken.
Maar het is een low-tech bak, van wat ik heb begrepen dien je het licht juist altijd een beetje te beperken aangezien je geen CO2 toevoegd. Meer licht is meer CO2 gebruik, en die CO2 heb ik dus juist tekort. Als ik nu meer licht zou gaan toevoegen dan zou dat tekort toch alleen maar verder gaan oplopen? De lampen van de Rio 350 zijn trouwens behoorlijk fel.
En als je van plantedbox voeding toepast dan gebruik je hopelijk de dosering die staat aangegeven voor aquariums zonder Co2 toevoeging.
Ja, ik gebruik de laagste dosering (10 ml per 100 liter).
Je PH verlagen met middeltjes doet je Co2 niet verhogen als ik het goed heb.
Het CO2 gehalte zou je voor zover ik weet kunnen berekenen door de verhouding pH/KH. Zie bijvoorbeeld de tabel op deze website: https://dennerle.com/nl/raadgever/aquaristiek/co2-bemesting/welk-co2-gehalte-goed
Met een pH van 7.5 en een KH van 5 zou mijn CO2 dus aardig laag zitten (5 mg/l zoals jessicapilon zei).

Ga ik nu mijn pH een halve graad verlagen, dus naar 7 en de KH blijft 5 dan zou mijn CO2 uitkomen op rond de 15 mg/l. Meer CO2 en minder licht zouden dan toch juist goed zijn voor de aanpak van deze algen?
 
Zelfs de javavaren doet het slecht. De bladeren krijgen bruine vlekjes en vervolgens gaat het vergelen. Slecht blad heb ik weggeknipt, maar inmiddels houd ik weinig meer over. Er komt nieuw blad, maar ook dat wordt weer slecht.

P1Pwnpn.jpg


De bruine waas over het oude blad is ook goed te zien. Ik dacht aan bruine alg, maar het is verder niet weg te vegen.
Alle hulp is welkom.
 
Ik heb en had hetzelfde probleem als jou. Ook low tech bakken . Heb er 3. Eerst in de ene bak problemen met baard penseel alg en daarna op de andere 2. Wat bij mij hielp was het licht drastisch naar beneden halen. Zit nu op 6 uur planten doen het goed en algen zijn nagenoeg weg, dit heb ik met 1 bak geprobeerd. Gister de andere 2 bakken gedaan ga ik nu kijken of dat werkt. Misschien dat dit jou ook helpt en als je er van afkomt langzaam de uren weer opbouwen en zorgen dat alles in het geheel is
 
Ik heb en had hetzelfde probleem als jou. Ook low tech bakken . Heb er 3. Eerst in de ene bak problemen met baard penseel alg en daarna op de andere 2. Wat bij mij hielp was het licht drastisch naar beneden halen. Zit nu op 6 uur planten doen het goed en algen zijn nagenoeg weg, dit heb ik met 1 bak geprobeerd. Gister de andere 2 bakken gedaan ga ik nu kijken of dat werkt. Misschien dat dit jou ook helpt en als je er van afkomt langzaam de uren weer opbouwen en zorgen dat alles in het geheel is
Wat voor aquarium en wat voor soort verlichting heb jij? Heb je de verlichting ook gedempt of alleen verkort?

Die "bruine waas" waar ik het in mijn vorige bericht over had zou overigens toch wel eens bruine alg kunnen zijn. Het lijkt op de foto's die in dit topic door iemand anders zijn gepost: https://aquaforum.nl/threads/hoelang-duur-bruine-alg.164495/#post-2068995 Het licht had ik al aardig gedempt, waarschijnlijk dat daardoor de bruine alg weer ontstaan is?

Het komt er dus op neer dat ik een mengelmoesje van algen in mijn bak heb. Penseelalg, draadalg, bruine alg en waarschijnlijk nog wat andere vormen. Het is erg lastig om een balans te vinden...
 
Heb je eigenlijk drijfplanten erin? Scheelt ook een hoop.
450 liter aquarium nu 14 graden met lamp van 20 watt
240 liter met een lamp van 28 watt
40 liter aquarium met 18 watt

Aantal lumen weet ik even niet heb wel makkelijke planten erin. Doe nu wekelijks water verversen 40 a 50 procent ga ik ook minderen bij de 2 grote bakken schijnt dat je bij waterverversen schommelingen in je co2 krijg.

Zo ben ik ook altijd aan het violen:)
 
Heb je eigenlijk drijfplanten erin? Scheelt ook een hoop.
Ik heb nog wat Hygroryza aristata erin (was ik vergeten erbij te vermelden).
450 liter aquarium nu 14 graden met lamp van 20 watt
240 liter met een lamp van 28 watt
40 liter aquarium met 18 watt

Aantal lumen weet ik even niet heb wel makkelijke planten erin. Doe nu wekelijks water verversen 40 a 50 procent ga ik ook minderen bij de 2 grote bakken schijnt dat je bij waterverversen schommelingen in je co2 krijg.

Zo ben ik ook altijd aan het violen:)
Hier heb ik ook enkel makkelijke planten aangezien ik voorlopig geen CO2 installatie wil gebruiken. Achteraf blijken die planten toch niet altijd even makkelijk. De Javavaren zou niet kapot te krijgen zijn, hier dus blijkbaar wel.

Maar inderdaad, af en toe moet je heel wat violen. Redelijk frustrerend, maar het hoort bij de hobby.
 
Terug
Bovenaan