Wat is er nieuw

Problemen met de waterwaardes.

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Urfje
  • Startdatum Startdatum
U

Urfje

Guest
Goededag,

Ik heb flinke problemen met de waterwaardes. Ik zal even uitleggen wat er is gebeurd.

Ik heb een Rio180, ingericht als amazone bak. Helaas hebben wel al een poosje last van baardalgen.
Onlangs zijn we bij een aquariumzaak geweest en dit probleem voorgelegd. We hebben een doosje meegekregen voor in het filter. AquaClean genaamd. Dit was eigenlijk voor een vijver bedoeld maar kon ook prima in het filter. Het fosfaat gehalte zou namelijk te hoog zijn volgens de winkel.

Helaas heeft mijn man de vergissing gemaakt om beide zakjes in het filter te doen waardoor er dus een flinke overdosis ontstond van dit spul. Dit heeft naar mijn idee het leven gekost van m'n chinese algeneters, wat ik enorm betreur want ik vond dat superleuke visjes. Ik had ze al een paar jaar en ze deden het erg goed. De baardalgen worden wel hard minder, maar m'n vissenbestand dus ook en dat is niet de bedoeling.

Ik ben weer terug geweest naar de winkel en heb het verhaal voorgelegd, volgens hem was de kH nu dusdanig omhoog geschoten door die zakjes, dat mijn vissen dat niet konden hebben.

Op advies hebben we 1 zakje eruit gehaald en de andere laten zitten.

De volgende dag zijn we naar een andere winkel gegaan met een vrij uitgebreide aquariumafdeling en wederom water meegenomen. Dit hebben we daar laten testen en daar bleek dat de kH niet zo superhoog was maar juist de Nitraatwaarde enorm hoog was. Ook de Po4 waarde was behoorlijk hoog.

Nu het advies gekregen om de bodem schoon te maken, bacteri�n toe te voegen (1 keer per week) en 20/30% water te verversen.

Maandagavond lag er ineens een dode clownbotia, die hadden totaal geen zieke indruk gegeven dus dat kwam nogal onverwacht.
Ik heb daarop de halve bak ververst en ook alle losse rommel en algenrommel van de bodem afgehaald.

Ik zit nu met het probleem dat die nitraat waarde en Po4 waarde te hoog zijn en 2 corydoras die het daarbij absoluut niet lekker hebben. Ze vallen steeds op hun zij en hebben het overduidelijk niet goed.

Ik weet niet meer zo goed wat ik nu moet doen. Het maakt niet uit welke winkel je belt, overal krijg je weer andere adviezen die dus helaas voor m'n vissen soms een slechte uitwerking hebben.

Ik heb de waterwaardes weer gecheckt en kwam tot deze uitslagen:

pH: 7
kH: 6
NH4: 0
No2: 0
No3: 50 (veel te hoog dus 🙁 )
Po4: 2

Wat kan ik nu doen om dit weer op orde te krijgen en niet nog meer visjes te verliezen? De "gewone" visjes (koperzampjes, roodkopzalmpjes enzo) hebben nergens last van en doen gewoon hun ding.
Andere corydoras vertonen ook geen problemen, alleen 2 die het hier erg moeilijk mee hebben, hopelijk kan ik ze nog redden!

Alvast bedankt voor jullie advies, want ik ben een beetje ten einde raad, ook door alle verschillen in de winkels.
 
Water verversen zou de no3 omlaag moeten brengen. Maar of dat de doodsoorzaak is......
 
Ja dat weet ik dus ook niet, ik tast eigenlijk in het duister dat er in zo'n korte tijd een paar vissen dood zijn gegaan. Of de waterwaardes moeten zo in de war zijn gebracht door dat aquaclean, dat de vissen daar niet tegen konden, maar dat weet ik dus niet.

De testjes van de Nitriet en ammoniak staan er nog, en zijn nog altijd gewoon geel, dus dat zit er echt niet in. Die zijn het meest link bij mijn weten.
 
Heb je een binnen of buitenfilter?
 
We hebben een Eheim Professional 2. Buitenfilter dus.
 
vraag me af waarom ze je AquaClean hebben geadviseerd om de fosfaat te verlagen




ook niks kopen om je nitraat te verlagen

AquaClean zou ik eruit halen en eerste dagen om de dag 30 % verversen
daarna afhankelijk van je visbestand en voedergedrag
wekelijks water verversen
als je na een waterverversing nog nitraat vind van 50
vraag ik me echt af hoe hoog hij was voor de waterverversing
denk extreem
extra bacterien toevoegen lijkt me ook geen zin te hebben
gezien nitriet en amoniak niet aanwezig is

hoeveel vis zit erin ?


hoe vaak ververste je trouwens voor deze problemen

denk aan de krappe kant
 
Eerlijk gezegd was dat aan de krappe kant inderdaad. Maar of hij eerder zo hoog was weet ik niet. Geen enkele vis had problemen tot dat spul erin ging. En waarom ze aquaclean adviseerden weet ik ook niet. Ik ging ervanuit dat ze wisten wat ze deden. Je gaat af op de expertise van zo'n zaak.

Hoeveel vis erin zit moet ik even tellen. Ik gok rond de 30 kleine visjes zoals roodkopjes, koperzalmpjes en kardinaaltetras. En dan zit er nog 1 ancistrus in die rond de 11 jaar is. 3 clownbotias die alleen actief zijn in het donker. Dan nog een paar otocynclus en zo'n 8 corydoras.

De rest doet het allemaal nog goed, op die 2 corydoras na.
 
Hoe is je aquarium beplant? nitraat en fosfaat zijn beide voedingsstoffen voor planten. Je zou dus kunnen overwegen om wat snelgroeiende/drijfplanten toe te voegen en, zoals eerder gezegd, wekelijks verversen.
 
Ja iemand gaf me ook de tip inderdaad om naast het verversen, drijvende planten toe te voegen. Die zouden heel veel nitraat opnemen.

Weet iemand toevallig de naam van zo'n plant?
 
Limnobium laevigatum, Pistia stratiotes, Hygroryza aristata en Salvinia natans zijn er een paar.
 
Waterpest zou je ook alsn drijfplant kunnen gebruiken of hoornblad.Bij tuincentra hebben ze vaak wel drijfplanten, meestal bij de vijverafdeling. En inderdaad, frequent en consequent water verversen.
 
een no3 van 50 zou geen doodsoorzaak mogen zijn van vissen.
het verklaard ook niet waarom de cory's op hun kant zwemmen.
Lijkt me nog iets anders aan de hand dus..
 
Een fosfaat van 2 is zeker niet te hoog in een gemiddelde bak hoor. Hij is bij mij meestal tussen de 3 en de 4.
Wel is je nitraat erg hoog. Die moet zakken en ik ben benieuwd hoe hoog het nitraat van het leidingwater is.
Je moet als die nitraat zo hoog is waterverversen om die terug te brengen. Tenzij er ook veel in je leidingwater zit.
ik zou hem eerst naar rond de 25 terug brengen.
De genoemde drijvers nemen veel nitraat op ja. Maar wat is de oorzaak hier nu dan van??
Als je last van baardalgen hebt dan kun je een tekort aan plantenvoeding hebben (sporen). Maar ja eerst die no3 maar omlaag hebben he.
Ik zou het leidingwater testen en dan verversen om het te verlagen.
de rest van je waarden lijken me prima hoor. Je co2 zit tussen de 15 en de 20mg.
 
Mausalicious zei:
een no3 van 50 zou geen doodsoorzaak mogen zijn van vissen.
het verklaard ook niet waarom de cory's op hun kant zwemmen.
Lijkt me nog iets anders aan de hand dus..

ook niet als dit hele lange tijd 50mg/L is???
ik weet het niet moet ik zeggen hoor, en de ene vis is er misschien gevoeliger voor dan de andere vis.
De rest van de waarden lijken ok namelijk.
 
Mausalicious zei:
een no3 van 50 zou geen doodsoorzaak mogen zijn van vissen.
het verklaard ook niet waarom de cory's op hun kant zwemmen.
Lijkt me nog iets anders aan de hand dus..

deze waarde was na een waterverversing

dus veel hoger daarvoor

meer waterverversen , en vooral regelmatig

zorgt voor lagere fosfaat en nitraat


http://www.aquariumholland.nl/aqua/Aqua ... _water.htm
 
De ene corydoras is helaas overleden, ik had het eerlijk gezegd wel verwacht want hij was gisteravond helemaal van het pad af. Ik baal er wel enorm van.

Ik heb het kraanwater getest maar dat blijft netjes geel dus daar zit het probleem niet in. Verder ook geen andere vissen die raar doen dus ik snap er eerlijk gezegd geen barst van. Ik ga eens kijken of ik morgen wat van zulke planten kan vinden zodat het nitraat in ieder geval, samen met het verversen een stuk kan zakken.

Bedankt in ieder geval allemaal voor het meedenken!! Ik hou jullie op de hoogte. En nog meer suggesties zijn altijd welkom! Ik zoek ondertussen door naar de oorzaak.
 
Weer even een update, de nitraatwaarde is langzaam aan het zakken. Ik heb wat plantjes toegevoegd en wederom water ververst.
De ene corydoras lijkt op te knappen. Hij valt niet meer om
En doet zijn dingetje weer. Verder gelukkig ook geen uitval meer gehad. De algen verdwijnen ook en de bak wordt langzaamaan weer een stuk mooier om naar te kijken.

We zijn er nog niet maar het gaat de goede kant op! Nu nog een goede leverancier vinden voor co2 want de fles is helaas leeg.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan