Wat is er nieuw

Problemen met lage KH en PH

• Onderwerp starter Onderwerp starter MarlonnekeW
  • Startdatum Startdatum
M

MarlonnekeW

Guest
Sinds een aantal weken heb ik problemen met de waterwaardes van één van mijn aquariums en ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Bij het meten van de waterwaardes kwam ik er een paar weken geleden achter dat de ph en de kh veel lager waren dan normaal. De ph lag altijd rond de 6,5-7 en was nu 6 en de kh was 2.
In eerste instantie heb ik het kraanwater getest, om te kijken hoe het daarmee zat en daar waren deze waardes juist aan de hoge kant (ph=8 en kh=7).

De afgelopen weken heb ik van alles geprobeerd, maar niets heeft nog geholpen. Even een lijstje wat ik allemaal al gedaan heb:
- al het hout uit de bak gehaald
- alle stenen uit de bak gehaald
- ander voer geprobeerd
- ruimte achter het Hamburger mattenfilter schoongemaakt
- bodem gecontroleerd op bodemrot
- Ik gebruik bijna geen plantenvoeding en geen co2. Er zat nog 1 kleibol in de bodem en deze heb ik ook verwijderd.
- Ik mis geen vissen, dus er kan ook nergens een dode vis ergens liggen.

Wat info over de bak. Deze is 70x40x35cm. Het visbestand bestaat uit 6 Ancistrus claro (2 volwassen exemplaren van 5-6cm en 4 jonge vissen van rond de 4cm) en 10 Axelrodia riesei. In de bak zit filterzand, een aantal planten, een speciale L-nummer schuilplaats en een aantal legholen met 3 leisteen stapelplaten. De schuilplaats en de leisteen platen zitten pas kort in de bak, nadat de problemen zijn ontstaan.
Ik heb een tweede aquarium met dezelfde ´hardware´ (filterzand, filter, aquariumkit, verlichting, dekplaat enz.) en daar heb ik deze problemen niet, dus die dingen kan ik denk ik als oorzaak uitsluiten.

Het allergrootste probleem waar ik nu mee zit, is dat de ph heel erg aan het schommelen is (waarschijnlijk door de lage kh). Na een waterwissel stijgt deze naar 6.5, drie dagen later is de ph weer gedaald naar 5.5 en een week later naar 5.0. De daling van de ph is dus eigenlijk alleen nog maar erger geworden. Ik durf eigenlijk niet minder vaak water te gaan wisselen, omdat ik bang ben dat de ph nog verder gaat zakken, maar teveel schommelingen is natuurlijk ook niet goed voor de vissen.

Nu kan ik wel middeltjes als kh+ of ph+ aan het water gaan toevoegen, maar dat is volgens mij alleen maar een versterking van het effect dat je krijgt als je met kraanwater met een hogere ph en kh ververst, dus dan zouden de schommelingen alleen nog maar groter worden.

Is er iets wat ik kan doen om de kh (en ph) continu te verhogen, zodat ik weer een beetje stabiliteit in de bak krijg?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

hele simpele vraag:

waarmee heb je de waardes gemeten?

want een ph van 5 is bijna niet mogelijk zonder hier speciaal op aan te sturen.

Met druppels. Voor de zekerheid heb ik ook de andere bakken en het kraanwater gemeten om een fout met de test uit te sluiten, maar daar krijg ik wel 'gewone' waardes.

Ik heb vanmiddag weer een waterwissel gedaan en een uurtje later weer gemeten. Dan zie je dat de ph sterk stijgt (naar 6.5) en de kh maar een klein beetje (naar 3). Vandaar denk ik dat het grootste probleem de lage kh (en dus verminderde bufferfunctie) is.

heeft dat bak waarover het gaat ook een sterkere kleuring in het water dan de andere bakken?

Nee, juist niet. Ik heb dus vandaag water ververst en dat was na een week bijna kleurloos (terwijl ik in de meeste bakken toch wel ´theewater´ heb). Er hangt voor wat meer stroming een extra aquaflow filtertje in. Bij het schoonmaken hiervan viel me ook op dat het filter niet erg vies was. Dat is normaal erger. Tot een paar weken had ik hier best wat last van vuil op de bodem, maar sinds ik het hout eruit gehaald heb, is het eigenlijk een hele schone bak geworden (waardoor ik er nog minder van snap 😉 ).

oke ik dacht misschien dat de test niet om kan gaan met de theekleuring maar dat idee gaat dus ook niet op.

dan sta ik verder even voor een raadsel.. misschien dat iemand anders er nog een idee op heeft.

dat van dat vuil zou kunnen omdat het hout nu de stroming niet onderbreekt en het eventuele vuil dus meer vrije toegang heeft.

Ik loop me al weken rot te piekeren, dus ik wist van te voren dat het geen probleem is dat even zo op te lossen was. Ik ben dus al lang blij dat je mee wilt denken 😉.
Wat betreft het hout denk ik dat daar op één of andere manier heel veel materiaal vanaf gekomen is en dat dat het vuil veroorzaakt heeft. Je ziet dat ook bij Panaqolus soorten. Die eten van het hout en maken daardoor een flinke rotzooi in de bak. Ik heb ook wel eens gelezen dan Ancistrussen hout nodig zouden hebben, dus misschien eten zij er ook wel van en krijg je daarom deze vervuiling...

Nee, geen turf of ph verlagende bodem. Ook geen catappa, andere bladeren, elzenproppen enz. die de kh en ph kunnen beïnvloeden.

Er zijn een aantal planten die bicarbonaat kunnen opnemen bij een CO2 tekort. Vallisneria is daar een voorbeeld van.
Maar een pH van 5 vind ik ook erg onwaarschijnlijk. Dan zou er ook geen HCO3 meer aanwezig zijn in het aquarium (KH bijna 0)

Dat van die lage kh klopt wel. Ik heb testen gehad waarbij het water bij de eerste druppel al gelijk geel werd, dus dan is de kh 0 if 1.
Dat van die planten vind ik wel een interessante, want dat is bijna één van de laatste dingen die nog over blijven, die ik nog niet veranderd heb.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan