Problemen met plantenvoeding (EI)


S

Stefanfr

Guest
Goede avond allemaal,

Ik heb 3 maanden plantenvoeding volgens de EI methode toedienen aan mijn aquarium (120x50x60).
In deze 3 maanden heb ik behoorlijk wat problemen gehad met de groei van mijn planten maar ook veel algen waar ik maar niet van af kom.

Na deze 3 maanden was ik het beu om iedere dag plantenvoeding toe te dienen, 2 dagelijks de ruiten schoonmaken door alg aanslag en het bijna dagelijks afzuigen van bodem vuil (bruine zooi) vermoedelijk bruinalg. Heb ik besloten om eens een forse waterverversing te doen (+-75%) en geen plantenvoeding meer toe dienen. Wel voeg ik nog steeds Co2 toe.

De eerste 2 dagen groeide de algen ontzettend maar de 3e dag was dit gestopt en begon het al langzaam te verdwijnen. De 4e dag begonnen de planten weer goed aan te slaan en was nog meer alg verdwenen. Nu op de 6e dag zien alle planten er een stuk gezonder uit, zijn de vissen een stuk actiever en is het alg steeds minder aan het worden.

Dit is nu wel zo de eerste week na het stoppen met het toedienen van plantenvoeding maar vermoed dat de algen niet weg blijven als ik niet iets van voeding ga toedienen voor de planten.

Ik ben nieuw met de EI methode dus vermoed dat ik iets toch niet helemaal doe zoals het zou moeten. Ik bereid mijn Makro en Micro als volgt:

Recept voor de Makro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm kraanwater in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 46,96 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 3,68 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 21,4 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm kraanwater toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

Recept voor de Micro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm kraanwater in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 7,84 gram sporenelementen (CSM+B) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm kraanwater toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml


Mis ik hier iets of voeg ik te veel van een stof toe waardoor ik het resultaat van de afgelopen 3 maanden krijg?
Ik heb dit berekend op aquariumbemesting.nl

Alvast bedankt
 
Je gebruikt dus de poeders begrijp ik. Ik heb het niet zo met de calculator en doe wat er op de zakjes staat. Op 500ml water voeg ik 8 gram fosfaat toe (dubbel van het zakje) en 83 gram nitraat. Dan voeg je per 100 liter 20 ml toe en daarmee voeg je dan weer 20/2mg/L toe aan je bak.
Fosfaat en nitraat kunnen en mogen in 1 fles. Plantenvoeding dus niet combineren met fosfaat en nitraat. Kaliumsulfaat heb ik nog nooit gebruikt moet ik zeggen.

Dus om 20/2 mg toe te voegen geef je 20ml per 100 liter water als je het aanmaakt zoals ik beschreef. Ik voeg dat toe na de verversing en zo ben je er voor een week vanaf. Plantenvoeding geef ik nu verdeeld over 2x.
 
De verhoudingen en zo ga ik me niet over uitspreken maar ik dacht eigenlijk dat je beter je voeding aanmaakt met osmosewater/demiwater. Vind het wel raar dat er in de gebruiksaanwijzing over kraanwater wordt gesproken...
 
Bruinalg is vrij normaal bij startende bakken. Men zegt vaak dat het door de bodem kan komen die silicaten afgeeft of silicaten die in het water zitten. Een bron voor bruinalg (is discutabel) Plus dat je planten nog moeten aanslaan is het niet zo gek die alg hoor. Ik zou ook niet iets zinnigs kunnen zeggen over je voedingsamenstelling. De voeding is voor je planten en je vertelt niets over je planten. Heb je alleen last van bruinalg of ook andere algen. Een foto zou ook helpen. Succes!
 
Ik maak het ook met kraanwater altijd aan en dat doe ik al jaren zo.
 
Sorry voor de wazige foto's maar het glas is nog niet bepaalt helder.

Hieronder zit slijmerige groen/blauwe alg
20170216_194232.jpg


Ook op het hout zit sinds vorige week het zelfde als in het zand zit
20170217_182029.jpg


Hieronder de bruine zooi weet niet wat het is vermoed bruinalg maar geen idee
20170217_182034.jpg


Op de intake (top clean) puntalg
20170217_182044.jpg


En een van de zijramen die behoorlijk aangetast is door de alg met stuken puntalg?
20170217_182049.jpg



Dit is hoe mijn aquarium er nu bij staat het is echt een ramp in schoonmaken maar het is nu wel een stuk minder dan vorige week
 
Kraanwater, osmose water of zelfs MilliQ water gaat werkelijk niks uitmaken in een toepassing zoals plantenvoeding maken.

Maar je hebt wel enorm veel algen, dus er moet ergens iets mislopen. Mogelijk belangrijke info die een beetje mist;

Je dient CO2 toe zeg je, drukfles, bio CO2, CO2 spul uit een druppel flesje?

Heb je een beetje lekkere stroming in je bak (bewegen de planten ietsje?)

Staat je bak soms in direct zonlicht?

Voer je misschien wat teveel?

Hoelang staan je verlichting aan?
 
Ik heb een drukfles co2 met inline diffuser. En heb een dropchecker in mijn aquarium met vloeistof die groen word bij 30mg/l. Deze zit tegen het gele aan.
Over ongeveer de gehele achterkant heb ik een spraybar (ongv een meter lang) met daar een 1200l/h filter op. Naast deze filter heb ik nog een 500h/l opvoer pomp om mijn led verlichting te koelen, Deze staat alleen aan wanneer de verlichting ook aan staat (maakt vrij veel geluid en slaap er naast). En stroomt uit in de linker achter hoek diagonaal. Mijn planten bewegen redelijk weinig maar bewegen wel. Wanneer er iets in mijn aquarium zweeft zie ik dat wel redelijk snel door het aquarium bewegen.

De verlichting staat momenteel 9 uur aan, eerst had ik ze 7 a 8 uur aan maar toen had ik nog meer last van bruinalg dus heb ik het naar 9 uur verhoogd.
Het aquarium staat wel naast een raam maar aan de kant van het aquarium heb ik de gordijnen altijd dicht en deze laten niet tot nauwelijks licht door.
(Naast mijn grote aquarium staat ook een 60 liter waar niet tot nauwelijks alg in zit)

Het voeren is best wel een probleem aangezien m'n vissen alleen eten als het licht aan is ('s ochtends krijgen ze daarom maar af en toe eten) (10 uur tot 9 uur). Ik ben van 8 tot 6 niet thuis en kan niemand anders laten voeren. 's avonds voer ik ze meestal 2x, direct wanneer ik thuis kom en net voor de verlichting uit gaat. Ze beginnen ook pas te eten wanneer ik de klep van mijn aquarium weer dicht gedaan heb en een aantal stappen van mijn aquarium weg ben.

Ik zit er aan te denken om Repashy (gelvoer) te gaan voeden zodat ik dit 's ochtends in mijn aquarium kan doen en de vissen er de hele dag van kunnen eten dit zal ook helpen tegen het eventuele overvoeren (naar mijn mening) aangezien dit 48 uur goed blijft in het aquarium.
 
Kraanwater, osmose water of zelfs MilliQ water gaat werkelijk niks uitmaken in een toepassing zoals plantenvoeding maken.
Oké dan, kan gerust zijn hoor.
Op de handleiding van mijn poeders staat het wel uitdrukkelijk vermeld dat het beter is osmose of demiwater te maken.
-Als reden staat er dat er anders een risico bestaat op schimmel in de fles na verloop van tijd door mogelijke reacties van de voeding met stoffen in het water.
-Ook zou de kans bestaan dat het iets minder goed oplost en dus mogelijks een bezinksel heeft in de fles.
-Tenslotte zou (afhankelijk van de samenstelling van het kraanwater) ook het risico bestaan dat bepaalde voedingsstoffen in het mengsel minder efficiënt werken door de reactie met ongewilde stoffen in het kraanwater. Dit zou ook de houdbaarheid kunnen beïnvloeden

Ik weet niet in hoeverre dit al dan niet klopt en ben geen specialist maar het leek me niet slecht dit advies op te volgen alleszins...
 
Hoeveel en welke vissen heb je eigenlijk in de bak?
Je kan voor je voederprobleem toch ook een voederautomaat overwegen?
Er zijn modellen met afzonderlijke bakjes per voerbeurt zodat je gepast kan doseren op betere momenten. Lijkt me niet ideaal om de vissen te voeren net voor het donker wordt, zeker niet omdat je aangeeft dat je vissen niet eten in het donker... :juggle:
Of je moet je verlichtingsschema aanpassen natuurlijk... :!

Welke verlichting heb je juist boven de bak? Een ledunit als ik het goed zie maar welke precies?
Staat je verlichting altijd op 100%?

Is het hout in je bak eigenlijk nog in goede staat? Op de foto lijkt het namelijk alsof het wat aan het vergaan is maar misschien is dat maar schijn.

Je schrijft dat je wel resultaat zag na de forse waterwissel, misschien moet je dit de eerste periode nog regelmatig doen en telkens zoveel mogelijk vuil en alg verwijderen ondertussen. Op de foto's lijkt het alsof je vrij veel vuil op de bodem en decoratie hebt liggen dus is er misschien wel sprake van teveel vervuiling? Je zegt ook dat je vissen actiever zijn sinds die wissel wat ook kan wijzen op vervuiling eerder. Wat is je verversroutine (% en frequentie) normaal eigenlijk?

Tenslotte:
Ik vind het zeer bizar dat nergens in dit topic gesproken wordt over of gevraagd wordt naar je waterwaardes.
Volgens mij toch ook een handig weetje in de zoektocht naar antwoorden op je vraag
Je kan deze misschien eens vermelden, wie weet kan dat helpen...

Ook een totaalfoto brengt soms zaken aan het licht...


Ik gebruik trouwens ook steeds osmosewater voor het aanmaken van voeding, kreeg dat advies ook rechtstreeks van de "poedermenger" ;)
Better safe than sorry-gewijs heb ik die raad opgevolgd maar ieder zijn mening natuurlijk :D
 
Laatst bewerkt:
Kun je misschien eens je waarden meten en die hier posten? Nu ik je foto s zie dan krijg ik de indruk dat er toch iets niet in de haak is.
En heb je ook een duidelijk totaaltje van de bak? Er ligt ook erg veel vuil op de bodem vindt ik.
 
Mijn waterwaardes nu zijn:
NO3 - 10mg/l
NO2 - 0mg/l
GH - >7*d
KH - 6*d
PH - 6.8 +-
CI2 - 0mg/l

Mijn visbestand momenteel:
24 x Trigonostigma espei (volgensmij niet alle 24 meer)
3 x Trichopodus leerii (momenteel nog 2 vrouwtjes het mannetje was/is vrij aggresief naar de medebewoners deze heb ik dus (tijdelijk) in de 60 liter gezet)
1 x Epalzeorhynchos frenatus (groeit echt mega hard misschien wel iets te hard ook behoorlijk dik?) (eerste foto bovenstaande post)
6x Botia striata (De 7e helaas doodgegaan)

Hier onder de foto's van mijn aquarium:
20170218_183354_HDR.jpg
20170218_183401_HDR.jpg



Hier nog een aantal foto's na het schoonmaken:

20170218_204009_HDR.jpg
20170218_204014_HDR.jpg
20170218_204019_HDR.jpg
 
Het hout is volgens mij nog in goede staat. Maar is denk ik erg aangetast door alg.
Ik heb het hout ook niet uitgekookt alleen goed afgespoeld en daarna door waterverversingen de kleur uit het water gehaald.

Ik heb wel zitten denken dat de manier waarop het hout nu in het aquarium staat de stroming belemmerd. Waardoor het vuil op de bodem blijft/gaat liggen.
Ook wil ik misschien het hout gaan vervangen door steen maar ik vraag me af of dit wel goed is voor de botia's aangezien deze nu erg graag verstopt zitten in het hout.
Wat het ook moeilijk maakt om ze uit het hout te halen wanneer ik het hout vervang door de stenen.

Kan iemand mij de mogelijkheden in steen keuze kunnen geven de geschikt zijn voor botia's ik vond draken steen wel mooi maar las ook dat er veel scherpen randen aan zitten. is dit een probleem voor bota's?
 
Je kraanwater bevat meer mineralen dan dat osmose/demi/milliq water zal bevatten. En inderdaad het calcium dat in kraanwater zit kan in theorie een neerslag vormen met fosfaat en in mindere mate met sulfaat. Maar als het in je fles met stockoploasing gebeurt dan slaat het ook neer wanneer je het toevoegt aan je aquarium... daar zit immers gewoon kraanwater, met kalk en dus calcium, in. En dit zijn vrij snelle reacties, op de middelbare school doen ze daar altijd leuke proefjes mee, even googlen naar "neerslag tabel zouten" of iets dergelijks en je ziet wie met wie reageert, slecht oplosbaar = neerslag. Daarnaast slaat calcium veeel liever neer met carbonaat (de bekende kalkaanslag) dan met je fosfaat en sulfaat.

Het kan zeker geen kwaad om osmose water ofzo te gebruiken, het kost ook nog eens geen drol, maar of het echt een verschil geeft, ik betwijfel het.



Maar iets anders, sorry als ik eroverheen lees, maar hoelang ligt dat hout er al in? Ik had zelf hout dat flink wat voedingsstoffen lekte en wat direct een dikke laag schimmel/bacteriën kreeg. Je hebt er nogal aan knoeper van een boomstam inliggen, misschien geeft dat veel af aan je water? Gewoon iets wat ik me bedacht.

Een watertestje zou misschien wel wat opheldering kunnen geven zoals iemand al aangaf.

Mooie bak overigens (als je de groene waas wegdenkt :D )
 
Ik had in de post met de foto's mijn waterwaardes gezet, hier zijn ze nog een keer:

Mijn waterwaardes nu zijn:
NO3 - 10mg/l
NO2 - 0mg/l
GH - >7*d
KH - 6*d
PH - 6.8 +-
CI2 - 0mg/l

Dit is wel getest met een JBL test strip maar wil deze week gaan kijken voor test vloeistof. De vraag alleen wat de belangrijkste waardes zijn die gemeten moeten/kunnen worden. Ik zag de "Colombo Test Lab" deze is wel aardig prijzig maar als daar alles in zit wat ik nodig heb is dat wel de moeite.

Het hout ligt er ongeveer nu 3 a 4 maanden in. Ik heb tijdens het water verversen de slang over het hout geschraapt en die plek is nu een heel stuk lichter. Ik kan nu geen foto maken maar zal dat morgen even doen. Ik nog steeds dat het gewoon alg is maar ik kan er ook helemaal naast zitten de bruine zooi op de bodem kan misschien ook wel van het hout afkomen het is wel de zelfde kleur namelijk Ik had eerst op het hout javamos (zit er nog een klein beetje) dit heb ik er afgehaald omdat dit een enorme magneet voor alg was. Wanneer het aquarium weer stabiel en alg vrij (zal nooit helemaal alg vrij zijn) ga ik dit herplaatsen op het hout of misschien dan wel stenen als het hout de boosdoener is.

Mijn verlichting is zelf gemaakt ik heb hier 80 led's op zitten. De schijnhoek is nog 120 graden maar deze wil/ga ik aanpassen naar of een combinatie van 30 en 60 of alleen 30. ligt er aan of 30 grade een teveel spotlicht effect geeft.
 
ah sorry, compleet overheen gekeken.


hoeveel Watt halen je LEDs eigenlijk, als dat 80 LEDs van een watt zijn dan is dat best wel veel licht (laat staan als het 3 watt LEDs zijn)
 
Sorry vergeten bij te zetten. Het zijn 1w leds alleen halen ze de bodem niet echt waardoor laagblijvende planten niet tot nauwelijks groeien en sommige planten vergeten blad te groeien en lange stelen hebben dus. Daarom hoop ik dat ik ze met een lens van 30 of 60 graden wat dieper het water in te sturen en ook wat meer van het glas af houd. Denk dat dat ook een oorzaak is van de groene ruiten
 
Volgens EI voeg je officieel 20 nitraat en 2 fosfaat toe toch?
Nu is je nitraat 10 aldus de strip en heb geen idee hoe lang geleden je voeding hebt toegevoegd ivm verbruik maar het lijkt laag.
Heb je en fosfaat test?
 
Zoals ik in mijn eerste post aangaf ben ik een week gestopt geweest met EI om te zien of dat verbetering zou brengen. Dit + 75% waterwisseling heeft er dus voor gezorgd dat ik op moment van testen op 10mg/l NO3 zat. Ik heb helaas (nog) geen fosfaat test maar deze zal ik eind deze week begin volgende week aanschaffen om ook even te meten.

Ik ben nu weer begonnen met het toe dienen van EI alleen heb ik mijn oplossing nu gemengd zoals John hierboven aangaf dus 83 gram nitraat 4 gram fosfaat.. Hopelijk slaat dit wat beter aan en gaat het alg nu langzaam verdwijnen.

Ik begrijp dat die ene week stoppen met EI niet veel geholpen zou hebben en ik daar niets op kan baseren maar hoop met deze nieuwe oplossing wat betere resultaten krijg.
 
Ik ben nu weer begonnen met het toe dienen van EI alleen heb ik mijn oplossing nu gemengd zoals John hierboven aangaf dus 83 gram nitraat 4 gram fosfaat.. Hopelijk slaat dit wat beter aan en gaat het alg nu langzaam verdwijnen.

Als je het in 1 fles maakt moet de po4 geen 4 maar 8 gram zijn en dan kun je 20 ml toevoegen per 100 liter. Stond wel achter dubbel van het zakje maar had per abuis 4 gram ingetikt. Dus je moet dan nog 4 gram extra aan de fles toevoegen:sorry:. Dus 83 gr no3 en 8 gram po4 op 500ml water.
 
Woeps zal er dan nog even wat aan toevoegen.
Ik heb nu 65 ml al uit de fles gehaald kan ik dan 4/500*(500-65)=3.48 gram toevoegen om op het zelfde niveau te komen als wanneer ik 8 op 500ml doe?
Of komt dat niet zo precies en kan ik er gewoon nog 4 gram bij doen?
 
Het komt ook niet zo heel nauw omdat je redelijk overdoseert met de EI. Je mag gerust iets meer of minder geven hoor. Ik kijk ook nooit op een mililiter.
Ik denk dat je met die 3,48 redelijk goed uit zal komen. De volgende keer kun je dus weer de 8 gram aanhouden;)
 
Je bodem is echt goor. Denk dat daar het verband met de blauwalg zit. Ik had het hele stuk hout er eerst uitgehaald. Heb je voldoende stroming en genoeg filtercapaciteit? Ik denk ook dat je het bij je belichting moet zoeken. Naar mijn idee iets teveel van het goeie. Planten hebben het al zwaar met al die alg op en er omheen. Er is volgens jou, licht voeding en co2 aanwezig als ik de situatie zo lees. Toch is de alg overwelmend. Ik denk dat je bak erg vervuild is, of niet goed gefilterd wordt. onvoldoende stroming teveel rottende materialen. Daar zou ik het zoeken als het mijn bak was.
 
In mijn (één meter)bak vind je 81 (3x JMB Balk met 27 1Watt elk.) leds. Ze branden van 8:30 uur 's morgens tot s'avonds 23:00 uur. Uiteraard niet zolang voluit. Ze branden van rond 9:00 uur tot 18:00 uur voluit. Elke led geeft zo'n 100 lumen. Dit gezegd hebbende denk ik dus dat het wel meevalt met het licht. Zelf zou ik meer kijken naar vervuiling. Zo is het voeren van je vissen vlak voordat het licht uitgaat geen goed idee.
 
Dit gezegd hebbende denk ik dus dat het wel meevalt met het licht.

Bij een goed draaiende bak wel maar dat is hier niet echt aan de orde als je de foto's zo ziet.

Alg kan al heel plaatselijk beginnen bij de zogenaamde deadspots. als je geen onderstroom hebt in je aquarium blijft alles liggen en gaat er niets je filter in. Vandaar hout eruit halen.
 
De Topic nog eens doorlezend valt het volgende op. Het is sprake van stroming maar of er een goede waterdistributie is wordt niet duidelijk. Zo zie ik dat de planten onderaan kaal zijn. De plantenvoeding bereikt de planten daar niet? Verder is er een onregelmatige wijze van voederen. 's Avonds twee keer, zelfs vlak voor de lamp uitgaat. Omdat de vissen pas beginnen te eten, eigen woorden, als de klep dichtgaat en de Ts zich verwijderd van de bak is het heel goed mogelijk dat er (teveel) restanten op de bodem blijven liggen. Hetgeen een deel van de vervuiling kan verklaren. Waarom voer je niet 's morgens voor dat je weggaat en, als je dit nodig vindt, 's avond (ver(!)) voordat het licht uitgaat nogmaals? Dan is de Ts ook onregelmatig bezig met de bemesting, hij schrijft dat hij een tijdlang geen bemesting toediende, later weer wel. (De algen verdwenen in eerste instantie, wijst op toenmalige "overbemesting") Zorg eerst eens voor regelmaat, maak de boel goed schoon. Verbeter één ding tegelijk! Wacht eerst het resultaat af en doe dan pas het volgende, indien nodig. Wacht dan weer af en kijk wat er gebeurt, verbeterd! Zo moet je stap voor stap bezig zijn, je realiserend dat gevolgen vaak langer op zich laten wachten.
 
Je hebt niet alleen last van alg, zo te zien hebben je planten ook zwaar te lijden. En omdat je planten in slechte conditie zijn gaan ze suikers lekken
en dat is ideale voeding voor algen. Ik denk dat de oorzaak overdoseren is.
Nu ga je weer terug naar de normale dosering terwijl je planten niet dit kunnen opnemen omdat ze in slechte conditie verkeren.
En omdat de planten de voeding niet optimaal opnemen gaan de algen daarvan profiteren. Dus je zit nu een een vicieuze circel.

Hoe je dit oplost?
Tja.. veel waterwissels, boel goed schoonhouden, minder bemesten, en vooral meer gezonde planten erin.
Ik wil niet zeggen dat dit de juiste strategie is, maar zo zou ik het persoonlijk doen.
 
Overdoseren kan eigenlijk niet bij de EI als je ververst zoals het hoort. Op den duur kan voeding wel toxisch worden maar niet met de hoeveelheden die je bij de EI toevoegt.
Ik ben het eens met ben dat er een probleem met de stroming kan zijn en het is inderdaad slecht als je dan wel en dan weer niet voeding toevoegt. Bij de EI doseer je juist over maar dat is op zich geen reden voor algen of slechte groei tenzij je je niet houdt aan het gewenste beleid.
 
Overdoseren kan eigenlijk niet bij de EI als je ververst zoals het hoort. Op den duur kan voeding wel toxisch worden maar niet met de hoeveelheden die je bij de EI toevoegt.
Ik ben het eens met ben dat er een probleem met de stroming kan zijn en het is inderdaad slecht als je dan wel en dan weer niet voeding toevoegt. Bij de EI doseer je juist over maar dat is op zich geen reden voor algen of slechte groei tenzij je je niet houdt aan het gewenste beleid.
In mijn post, John, had ik het niet alleen over de bemesting (voor de planten dus) maar ook over de voeding (voor de dieren dus). Én het feit dat hier in z'n algemeenheid bij de Ts kennelijk een grote onregelmatigheid zit. Regelmaat is zelfs bij EI te prefereren, dacht ik. Je stelt zelf al dat voeding wel toxisch kan worden maar niet met de hoeveelheden die je bij EI toevoegt. Maar als zelfs daar verschillen inzitten, ik verwijs maar weer naar de post van Ts, kunnen er m.i. wel degelijk dingen mis gaan.
 
Duidelijk Ben en een slechte stroming kan meer zaken als gevolg hebben. Zeker moet je ook bij de EI regelmaat hebben en geen schommelingen.
Regelmaat is dus zeker belangrijk en de TS moet het een en ander anders oppakken.

De plantenvoeding bereikt de planten daar niet?
Hier doelde ik met mijn reactie eigenlijk meer op;)
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat stabiliteit cruciaal is voor een goed draaiend aquarium, maar door dit alg probleem ben ik een beetje wanhopig gaan reageren op verschillende situaties. Stoppen met EI was daarbij misschien niet zo heel slim. Ik vermoed dat het een combinatie is van slechte verlichting. Niet zo zeer in de hoeveelheid dit lijkt mij prima. Alleen is de schijnhoek van de LEDs 120 graden waardoor het niet genoeg diepte bereikt. Hiervoor heb ik 60 graden lenzen besteld en zou dus theoretisch gezien 2x meer de diepte in gaan. Dit zou naar mijn mening kunnen verklaren waarom de planten onderaan niet goed groeien maar zodra ze 1/3 van het aquarium in hoogte zijn ineens als kool de grond uit komen.

Daarnaast is het voeren van de vissen ook een probleem waar ik een oplossing voor aan het zoeken ben. De opties die ik nu heb zijn het gebruik maken van een voederautomaat die het voer toedient wanneer ik niet thuis ben. Of het toedienen van gelvoer (mits ik hierover goed geïnformeerd ben).

Voederautomaat:

voordelen
  • Vaste voedertijden
  • Goed te doseren
  • Meer keer kleine beetjes voeren
nadelen
  • Kunt niet zien of het gedoseerde voer allemaal word opgegeten
  • Hierdoor alsnog rottend voer
  • Vissen kunnen niet eten wanneer ze willen
Gelvoer:

voordelen
  • Vissen kunnen eten wanneer ze willen
  • Blijft langer goed en kan makkelijk verwijderd worden (blijft 48uur goed??)
  • Beter voor de vissen/gezondere vissen?
nadelen
  • Langere bereiding

Voor het gelvoer had ik het idee om de gelatine af te laten koelen met een zuignap er in zodat deze op de ruit geplakt kan worden (geen voer op de grond)


Vermoedelijk is de stroming niet optimaal door het hout dat de stroming blokkeert, het uit het water halen van het hout word vrij lastig gezien de botia zich er graag in verstoppen. Helaas is daarnaast gisteren mijn filter uitgevallen waardoor deze een dag niet aangestaan heeft. Ik merk wel dat de bodem daardoor in een dag net zo vuil is geworden als normaal in een week. Weet niet of dit iets over de stroming zegt?

Ik hoop snel een oplossing te vinden want krijg steeds meer de neiging om alles eruit te halen en opnieuw te beginnen. Ik loop nu tegen zo veel problemen aan dat er geen eind aan lijkt te komen.
 
Met gelvoer loop je denk ik de kans dat ze het toch te snel gaan opeten en weer zonder zitten.
 
Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp dat stabiliteit cruciaal is voor een goed draaiend aquarium, maar door dit alg probleem ben ik een beetje wanhopig gaan reageren op verschillende situaties. Stoppen met EI was daarbij misschien niet zo heel slim. Ik vermoed dat het een combinatie is van slechte verlichting. Niet zo zeer in de hoeveelheid dit lijkt mij prima. Alleen is de schijnhoek van de LEDs 120 graden waardoor het niet genoeg diepte bereikt. Hiervoor heb ik 60 graden lenzen besteld en zou dus theoretisch gezien 2x meer de diepte in gaan. Dit zou naar mijn mening kunnen verklaren waarom de planten onderaan niet goed groeien maar zodra ze 1/3 van het aquarium in hoogte zijn ineens als kool de grond uit komen.

Daarnaast is het voeren van de vissen ook een probleem waar ik een oplossing voor aan het zoeken ben. De opties die ik nu heb zijn het gebruik maken van een voederautomaat die het voer toedient wanneer ik niet thuis ben. Of het toedienen van gelvoer (mits ik hierover goed geïnformeerd ben).

Voederautomaat:

voordelen
  • Vaste voedertijden
  • Goed te doseren
  • Meer keer kleine beetjes voeren
nadelen
  • Kunt niet zien of het gedoseerde voer allemaal word opgegeten
  • Hierdoor alsnog rottend voer
  • Vissen kunnen niet eten wanneer ze willen
Gelvoer:

voordelen
  • Vissen kunnen eten wanneer ze willen
  • Blijft langer goed en kan makkelijk verwijderd worden (blijft 48uur goed??)
  • Beter voor de vissen/gezondere vissen?
nadelen
  • Langere bereiding

Voor het gelvoer had ik het idee om de gelatine af te laten koelen met een zuignap er in zodat deze op de ruit geplakt kan worden (geen voer op de grond)


Vermoedelijk is de stroming niet optimaal door het hout dat de stroming blokkeert, het uit het water halen van het hout word vrij lastig gezien de botia zich er graag in verstoppen. Helaas is daarnaast gisteren mijn filter uitgevallen waardoor deze een dag niet aangestaan heeft. Ik merk wel dat de bodem daardoor in een dag net zo vuil is geworden als normaal in een week. Weet niet of dit iets over de stroming zegt?

Ik hoop snel een oplossing te vinden want krijg steeds meer de neiging om alles eruit te halen en opnieuw te beginnen. Ik loop nu tegen zo veel problemen aan dat er geen eind aan lijkt te komen.
Even nog over je leds. Al eerder had ik begrepen dat je de verlichting zelf had gemaakt. Je vertelde nog niet over de formaten van je bak. Is je bak zo'n 40 cm. hoog dan hoef je m.i. niet met lenzen te werken op je leds. Vooropgesteld dat de lichtpuntjes van een behoorlijke kwaliteit zijn. Wanneer je bak hoger is als, laten we zeggen, 50cm dan zou ik kiezen voor 3 watt powerleds en daar mee gaan werken i.p.v. lenzen.
 
@John dat klopt inderdaad ook maar dan hebben ze wel voldoende voeding gehad. Met een voerautomaat is het een heletijd geen voer dan ineens (iets teveel) voer. En daarna weer niets. Maar moet even alles met elkaar afwegen ik heb ook een gesloten kap dus ben bang dat condense een issue word. Daar zijn handige luchtpompjes voor maar daar heb ik nog geen stille van gevonden.

@benvo Mijn aquarium is 120x50x60 dus 60 diep. Als die lenzen dus niet helpen moet ik de overstap naar 3w gaan maken maar ook daarop zou ik dan lenzen moeten plaatsen. Ik zie wel wat jij zegt dat alles rond de 40 cm diep geen lenzen nodig heeft daar beginnen de planten namelijk ook pas echt goed te groeien.

Ik heb het hout er gisteren uit gehaald en het verbaasde mij hoeveel vuil er achter het hout vandaan is gekomen ook was het hout helaas aan het vergaan. Ik heb nu dus even niets aan hardscape in het aquarium maar wil binnenkort wat stenen plaatsen. Ook heb ik het licht nu teruggeschroefd naar 75% en 1 uur minder. Hopelijk gaat dit voor wat verbetering zorgen.
 

Terug
Bovenaan