Problemen met water


M

Makedonce

Guest
Goedenavond,

Twee weken geleden weer begonnen met het houden van tropische vissen. Starterset van Tetra gekocht(specs onderin topic) alles opgezet en aquarium gevuld met water. Dit zo ongeveer een week gelaten. Afgelopen zaterdag vissen gehaald om deze dan in het aquarium te laten. Tot mijn verbazing werd het water zondag steeds troebeler tot gevolg dat er maandag een aantal vissen waren overleden(3x tetra en 1x dwerg algeneter), de rest van de vissen waren duidelijk van slag. Het water was inmiddels troebeler geworden dan de dag ervoor.

Direct een bak met water gevuld op temp en hierin de rest van de vissen gedaan om met spoed het water te verschonen, inmiddels was er nog een tetra overleden.

Aan het einde van de avond alles goed schoongemaakt en de bak weer gevuld met water (Tetra AquaSafe toegevoegd), water op temperatuur gebracht en vissen er weer terug in. Tot mijn verbazing is het water dus gisteren en vandaag weer troebeler/blauwig gaan worden. Met weer 1 dode Tetra tot gevolg :(. De vissen (4x tetra's, betta en algeneter) doen het daarin tegen vergeleken met het weekend beter.

Iemand die mij misschien een richting in kan helpen waarin ik moet gaan zoeken? Is het normaal dat het water de eerste dagen troebel wordt omdat alle bacterien hun werk moeten doen? Om nou elke twee dagen het water te verversen zie ik ook niet zitten, als het even niet anders is dan moet het maar.

Op de foto's is het resultaat na het vullen zichtbaar en een foto van twee uur geleden + een strip van een 6 in 1 tester van Tetra.

Alle hulp is welkom.

Vriendelijk bedankt

Specs;
Tetra Starter line led aquarium
Tetra APS 50 luchtpomp
Nautic Aqua Progravel aquariumgrind

Voeding op advies winkel:
TetraMin flakes
JBL Novo GranoMix mini
JBL Novo Pleco (voor de algeneter)

20181008_223034.jpg


20181010_190252.jpg


20181010_185511.jpg
 
Een nieuw aquarium moet zeker 4 weken indraaien om te zorgen voor voldoende bacterien. dat is niet gebeurt en na het plaatsen van de vissen is de belasting te groot geworden met alle gevolgen van dien. Koop anders flink wat snelgroeiers erin want die nemen schadelijke stoffen op en ververs als je nog nitriet meet.
Die mist krijg je door een overschot aan bacterien die het organisch afval omzetten.Wordt wel bacteriebloei genoemd.

Btw, die strips zijn erg onbetrouwbaar en druppels zijn beter om te gebruiken.
 
Voor het meten van nitriet kan ik dan ook die doosjes van Tetra gebruiken?
Screenshot_20181010-200745_Chrome.jpg


Bij het positief meten van nitriet, dan het water voor de helft verversen?
 
Dat zijn inderdaad druppeltesten en die zijn beter. Als er nog bewoners inzitten dan zeker verversen als je no2 meet.
 
Even snel een druppeltest No2 gehaald.
Kleur is gelukkig geel, dus kleiner dan 0.3mg/l. Ik ga het even van dag tot dag aankijken ben bang dat ik nu weinig kan doen.
15391983262434798357494965271509.jpg
 
Gewoon verder in draaien.
Wissel niet teveel water tegelijk

te veel water tegelijk van het aquarium verwisselen is ook niet goed. Dit omdat samen met het water dat je uit het aquarium haalt, je ook de bacteriën weggooit die zich in dat water bevinden. Daarom is teveel en te vaak water verwisselen niet goed. Om afval stoffen uit het aquarium te halen is een wekelijkse wisseling van 1/4 van het aquarium water wel aan te raden, maar doe dit niet vaker dan 1 keer per week. Ook zou ik vlak na het opstarten eerst zo'n 3 weken wachten voordat ik voor het eerst water zou wisselen om de vorming van bacteriën niet te verstoren.
 
Bedankt voor de link en info Bertus, ook Jessica.

@Bertus : link die je stuurde staat ook iets over licht aan in aquarium 4-6 uur per dag, klopt dat? Thanks alvast
 

Terug
Bovenaan