Wat is er nieuw

Profito geen algemene bemester?

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua20000
  • Startdatum Startdatum
A

aqua20000

Guest
In een aantal topics lees ik dat Profito geen algemene bemester zou zijn en dat je vroeg of laat te maken krijgt met tekorten en dus algen.

Ik geef 3x in de week 8ml pro (verder kleibolletjes en bio Co2) 1x in de week 1/3 verversing.

Is het beter om over te stappen naar een andere, gerichtere bemesting?

Ben benieuwd naar jullie mening/ervaring..

In profito zit geen nitraat en fosfaat , planten hebben die stoffen wel nodig.
Maar in andere completen planten voeding zit dat ook niet.
Fosfaat en nitraat moet je apart toevoegen aan je water , net zoals co2
Fosfaat en nitraat kun je in flessen kopen als vloeistof.

Ik heb pas profito gekocht. Hoe voeg ik dan fosfaat en nitraat toe?

Wel eerst meten of je fosfaat en nitraat tekort heb in je water voordat je het toevoeg

oh, het geen fosfaat meetstrip

Via het proces van eten, verteren en ontlasting produceren komt er ook fosfaat en nitraat in de bak terecht.
Vandaar ook Dat Johnny Boy er hierboven (al dan niet impliciet) volkomen terecht erop wijst dat er niet meteen een tekort van is zelfs al zit het niet in plantenvoedingen.

Dus mijn profito is gewoon voldoende en er hoeft geen fosfaat en nitraat worden toegevoegd.

Als je veel planten heb en je gebruik co2 en je heb veel verlichting boven je planten .
Dan kan je een tekort krijgen van fosfaat of nitraat of van allebei
Daarom zal je het moeten meten als je alg krijgt of daar dan het probleem zit
Maar je kan het beter voor zijn en eerde meten

Oh oke. Bedankt.

Duidelijk. Meten is weten;
Profito is een bemester en er kan een tekort ontstaan, waardoor je dan nitraat en/of fosfaat extra moet bij bemesten.

Gezien ik veel planten heb en weinig vissen is het dus verstandig om te meten.

Ik zal ook s kijken naar een testsetje, nitraat-fosfaat.

Het is al duidelijk gesteld dat no3 en po4 toevoegen afhangt van meer factoren en dat dit niet altijd hoeft.
Profito is verder prima voeding om te gebruiken.

Bij Wesdijk hebben ze nu een koffer voor 24 euro met 7 testen in de aanbieding. Dat is een goede koffer en dit keer erg goedkoop. Voor een lossen nitraat en fosfaat test ben je bijna al hetzelfde kwijt dus ik zu eens naar deze koffer kijken.

Voor het geval het wel nodig is om bij te mesten dan kun je bij Aquariumbemesting.nl het goedkoopste poeders kopen om zelf een oplossing mee te maken. Maar wellicht is dit niet noodzakelijk.

Dank voor de tips, denk dat ik de koffer bij Westdijk ga aanschaffen..

De poedervorm bemesting zou idd een goede methode zijn, als het nodig is.
Ik zat even te kijken bij 'uitleg en advies' van aquariumbemesting.nl

Om iig een tekort van nitraat te voorkomen, is het misschien ook wel verstandig om mijn visbestand iets op te schroeven. Een schooltje van 'iets'...

De 7 corry's en overgebleven 3 rouwtetra's zijn vast nog te minimaal.

Mocht je ooit de poeders aanschaffen en de dosering willen weten dan mag je mij wel een pb doen want ik gebruik deze ook namelijk voor de EI.

Je vergeet mede-forumlid @tom , die hier regelmatig diverse soorten mestpoeder aanbiedt !!!

Mede de reden dat ik daar al die jaren de poeders heb besteld.

jessicapilon zei:
Mocht je ooit de poeders aanschaffen en de dosering willen weten dan mag je mij wel een pb doen want ik gebruik deze ook namelijk voor de EI.

Okido, thnks! Ik zal eerst de boel 's meten en kijken hoe het er voor staat.

Mijn bakkie draait nu zo'n 9 maandjes zonder algen. Wel de afgelopen 3 maanden mijn plantenbestand verdubbeld, dan dan weer wel. Maar het gaat nog vrij goed zo..

Als de bak al maanden goed draait dan zou ik niks wijzigen hoor.

Nee, ik vermoed zelf ook niet dat ik iets moet toevoegen/veranderen. Misschien wat meer visjes voor wat uitwerpsel-bemesting, ivm een inmiddels groter plantenbestand...

Nou of dat veel extra no3/po4 gaat geven weet ik niet hoor. Als dat al 3 maanden goed gaat zou ik het zo houden.

Gebruiken jullie bij de profito en carbo de hoeveelheid die op het flesje staat of iets anders?

IK gebruik minder dan de helft.

Bij een normale bak met gemiddelde beplanting zou ik de dosering aanhouden. Bij een volle plantenbak kun je iets extra doseren.
De aangegeven doseringen zijn in de regel bedoeld voor een gemiddelde bak.

Profito doseer ik dubbele dosis, wel langzaam daar naar toe gewerkt. Met easy carbo heb ik niet zulke goede ervaringen.

Mijn veldje Vallisneria verslijmde volledig, na een aantal keren een kleine toevoeging.. Vervolgens overgestapt naar bio-co2.
Maar goed, nu wil ik niet beweren dat carbo niet goed zou zijn. Vaak lees ik tevreden verhalen over carbo.

Zie ook op internet dat je het moet opbouwen en niet direct de dosering toevoegen klopt dit?
Ook zie ik staan dat je ipv wekelijks profito en dagelijks carbo beter 2 keer per week profito en dagelijks carbo kan doen.
En ik zie ook dat je voor het licht aan gaat het moet toedienen omdat anders de algen het opeten?

jessicapilon zei:
Nou of dat veel extra no3/po4 gaat geven weet ik niet hoor. Als dat al 3 maanden goed gaat zou ik het zo houden.

Tja, op zich zou ik wel een schooltje dwergrasbora's erin willen. Mooi visje.
Of eventueel de zwarte tetra's iets uitbreiden, ben d'r nog niet over uit..

Profito doseer ik nu 3x per week, voorheen doseerde ik profito 1x per week na een waterverversing.
Ik ben nog aan het bekijken of het beter werkt, verdeeld over de week.

Dat kun je makkelijk zelf bepalen hoor. Er zijn er die het dagelijks doen en die het in 1x toevoegen.
Als je het wat vaker doet dan krijgen ze vaker wat te eten. Ik ben nogal lui en bang het te vergeten dus doe ik het in 1x.

Vallisneria kan niet tegen carbo dan verslijmd hij.
Plantenvoeding kan je beter verdeeld toe voegen.
Fosfaat en plantenvoeding niet tegelijk toevoegen , fosfaat tast planten voeding aan.
Laat er een dag tussen zitten voor Fosfaat en planten voeding .

Groet John

Zoals ik al zei zou ik niks veranderen als het al maanden goed draait.
Carbo is voor Vallisneria fataal, dat klopt. Verder kun je dat dagelijks toevoegen en zelf deed ik het gewoon terwijl de verlichting al aan was.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan