Programma ledverlichting aanpassen low tech aquarium

  • Onderwerp starter Garnaalkardinaal
  • Startdatum
G

Garnaalkardinaal

Guest
Bij het aquarium dat ik gekocht heb zitten 2 lange ledstrips en 3 korte met een controller. Voor nu heb ik alleen de twee lange ledstrips boven de bak gehangen. Ik heb een aantal standaardprogramma's gedownload (amazone, discus, Afrika, cichliden, tropen, thailand, azie, Brazilië), maar deze lijken me een vrij lange en intensieve belichting geven. Omdat ik een low-tech aquarium wil zonder CO2 en met weinig plantenvoeding, en geen algenexplosie wil, ben ik op zoek naar een programma die hierbij kan helpen.

Qua planten heb ik op dit moment:
- lilaeopsis novea-zealandiae
- cryptocoryne soorten (tropica, wendtii en nevellii)
- echinodorus bleheri
- microsorum pteropus
- anubias barteri en anubias nana
- vallisneria gigantea

Hierbij wil ik nog een mossoort en drijfplanten toevoegen.

Heeft iemand een voorbeeld van een passend programma of zou iemand mee willen denken over hoe ik zelf een programma kan maken? Ik vraag me af wat de verdeling tussen de kleuren zou moeten zijn en hoe lang welke verlichting op welke sterkte aan zou moeten.
 
Bijgevoegd is mijn eerste opzetje. In theorie zou er nu een zonsopkomst en ondergang gesimuleerd moeten worden. Verlichting brandt dan maximaal op 70 procent. Iemand tips voor verbetering?

Ook nog een vraagje: in de standaardprogramma's wordt bij de ch5 vaak overal 0% ingevuld. Iemand enig idee waarom dit is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook nog een vraagje: in de standaardprogramma's wordt bij de ch5 vaak overal 0% ingevuld. Iemand enig idee waarom dit is?
5 is het maximaal aantal kanalen welke kunnen worden ingesteld, maar het kan zijn dat de standaardprogramma's gebruikmaken van 4 kanalen.
 
Dank je. Nog kleine aanpassing gedaan: tussen middernacht en iets voor 11 helemaal geen licht. Ik hoop dat dit een goede balans is tussen voldoende licht voor de planten en anderzijds niet teveel licht zodat er geen algen explosie ontstaat
 

Bijlagen

  • 15909430254468334132387265434209.jpg
    15909430254468334132387265434209.jpg
    132.6 KB · Weergaven: 67
Jouw Lilaeopsis novea-zealandiae is een plantje dat, hoewel er wel wat tolerantie is, graag wat meer licht ziet!
 
Hmm, dat is jammer, had juist gezocht naar de makkelijkste voorgrondplantjes. Ik kijk wel hoe het gaat en ik kan altijd nog de drie korte ledstrips toevoegen voor extra verlichting
 
Terug
Bovenaan