programmeerbare led tijd controller tc420

D

dragonboy

Guest
Ik heb een aquarium van 1meter x 50cm x 50cm met t8lampen�Nu wil ik deze vervangen door led�Ik heb al 5meter rgb en koelwit liggen, programmeerbare led tijd controller en een adapter 12volt 20ampere 240watt.�Weet iemand misschien de waardes die je moet invullen in het programmaIk wou graag zonsopgang en ondergang en maanlicht in het aquariumEn moet onder de ledstrips een aluminium plaatje voor de warmte of kan ik deze meteen op de lichtbalk plaatsen
 
Het instellen van de tc420 is heel eenvoudig. En daar kan je op instinct al een heel aardige zons op en ondergang mee maken. Ook zitten er al wat standaard programma's in. En als je een beetje zoekt vind je online genoeg mensen die hun programma delen.
(mijn programma heb ik even niet bij de hand)

Je vraag over de aluminium plaatjes snap ik niet helemaal. Hoe ga je leds monteren?
 
De levensduur van de led wordt beter als ze niet te warm worden. Wat dat betreft is het dus niet onverstandig om ze op een aluminium frame te monteren. Kunnen ze net wat beter hun warmte kwijt.
 
Ik heb thuis een lichtbalk van 1meter van juwel rio 180
En daar zit nu 2x30watt t8 in
Deze wil ik vervangen door led.
Ik heb thuisliggen 5meter rgb en 5meter koelwit (ip68)
Montage beugel en eindkapjes voor de ledstrip weer waterdicht te maken adapter 12volt 20ampere 240watt en programmeerbare led tijd controller
Hoeveel meter kan ik het beste plaatsen ?
 
k heb thuis een lichtbalk van 1meter van juwel rio 180�En daar zit nu 2x30watt t8 in�Deze wil ik vervangen door led.Ik heb thuisliggen 5meter rgb en 5meter koelwit (ip68)Montage beugel en eindkapjes voor de ledstrip weer waterdicht te maken adapter 12volt 20ampere 240watt en programmeerbare led tijd controller
Hoeveel meter kan ik het beste plaatsen
 
Dat hangt een beetje van het soort strip af (hoeveel leds / meter en welke 5050 of 5360 etc.)
en natuurlijk van je vissenbestand, planten, etc.

Ik zou 3x 90 cm koelwit plaatsen en 1x 90cm RGB.
Dan de strips op 50% zetten, niet hoger. Dan is de levensduur van je leds aanzienlijk langer en worden ze ook niet zo warm. Mocht je dan meer licht nodig hebben kun je dat met je controller gewoon bijschakelen.
Ik zelf plaats meestal het dubbele van wat de bak nodig heeft.

Ik advieseer trouwens ook om een warmwit (3000K) erbij te plaatsen als je veel planten hebt, dan heb je net een breder kleurenspectrum en dat is beter voor je planten)
 
Met de rgb kun je ook heel mooi het kleuren spectrum versterken door deze op rood of/en blauw in te stellen. Wanneer je beide doet iets meer rood dan blauw omdat rood meer nodig heeft om diepte te bereiken dan blauw. Geel en groen zitten al voldoende in koelwit en hoeft daarom meestal niet aangevuld te worden door een warmwitte strip
 
Zelf heb ik ook een bak van 100x50x50 cm en heb daar 4x30 watt T8 hangen.
Ik ben nu ook aan het experimenteren met leds en de TC420

Ik heb tot nu toe alle TL's nog hangen, en dit uitgebreid met 1x 90 cm RGB en 1x 90 cm cool wit
mijn ervaring is dat je niet veel licht krijgt van de RGB, dit is alleen leuk voor zonsondergang.
En om je kleuren iets bij te sturen zo als Stefan zegt.

Met 3x 90cm koelwit ledstrips ga je het volgens mij niet redden.
Zelf ben ik nu bezig met power led's, daar verwacht ik meer van.
 
Ik heb 60leds p/m 5050 ip68
En ben ook nog aan het denken hoe ik deze bevestig op mijn lichtbalk
Ik weet niet hoe je op deze forum een foto plaats
Kan iemand misschien een foto sturen van de waardes van zonsondergang en opgang en maanlicht hoe ik deze moet invullen

Mvg
 
Ik heb 60leds p/m 5050 ip68�En ben ook nog aan het denken hoe ik deze bevestig op mijn lichtbalkIk weet niet hoe je op deze forum een foto plaatsKan iemand misschien een foto sturen van de waardes van zonsondergang en opgang en maanlicht hoe ik deze moet invullen
 
Kan iemand mij svp helpen
 
Ik wilde net even het programma naar je toesturen maar ik heb het op een of andere manier gewist dus ik moet het opnieuw gaan installeren. :stom:

Heel eenvoudig maar wel wat tijdrovend.
Begin gewoon volgens de gebruiksaanwijzing alle voorgestelde stappen te volgen en pas het daarna aan naar je persoonlijke wensen als begin en eind tijd alsmede de totale lichtduur.

Ik neem aan dat je de beschrijvingen hebt, anders kan je deze downloaden op de site van HVP ( zie onderstaande link)
http://www.hvpaqua.nl/c-2591544/handleidingen-schema-s/

Succes.
 
dragonboy zei:
Ik heb 60leds p/m 5050 ip68�En ben ook nog aan het denken hoe ik deze bevestig op mijn lichtbalkIk weet niet hoe je op deze forum een foto plaatsKan iemand misschien een foto sturen van de waardes van zonsondergang en opgang en maanlicht hoe ik deze moet invullen

Het zal natuurlijk helemaal van de lichtkap afhangen hoe de leds te installeren.
Zelf heb ik 2 klemmetjes aan mijn TL buizen geklikt waar de leds aan worden gehangen.

Een foto kan je plaatsen zoals de onderstaande link aangeeft.
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1011307
 
Ter verduidelijking van de klemmetjes...
939815tonhageraats_0_82_20150715_17.jpg
 
Inderdaad erg handig er kunnen 2 rijen leds op en klik klak klaar.
Zijn ook voor 1 led verkrijgbaar maar gelijk 2 kost bijna niets meer een enkel dubbeltje dacht ik.
 
dragonboy zei:
Ik heb 60leds p/m 5050 ip68�En ben ook nog aan het denken hoe ik deze bevestig op mijn lichtbalkIk weet niet hoe je op deze forum een foto plaatsKan iemand misschien een foto sturen van de waardes van zonsondergang en opgang en maanlicht hoe ik deze moet invullen

Foto's uploaden doe je volgens onderstaande link...
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1011307
 
Net nog even gekeken voor die klemmetjes maar toch iets duurder dan ik in mijn hoofd had.
� 4.90 voor enkel en +� 2.60 voor dubbel per stuk. dus �7.50. bij kitelicht.
 
Hier even de foto van de lichtkap van dragonboy.

158155_0_82_screenshot_201511160017201_1.jpg
 
Met die klemmetjes kan je makkelijk de leds aan je tl buizen klikken, links en rechts eventueel de witte en in het midden kan je eventueel de RGB bevestigen.
 
Ik had deze klemmetjes bij de led's mee geleverd gekregen, de klemmetjes kan je met een zeer klein schroefje in het midden van je bak schroeven.


771788_0_82_klemmetjes.jpg
 
Hoeveel meter heb ik nodig van wit en rgb ik heb 60leds/m
Smd 5050 ip68
 
Hello dragonboy,

Ik heb de lum light led balken : RGB 1 koud wit 1 warm wit per balk

1 balk van 825mm
1 balk van 675mm
Ik heb de oude verlichting uit mijn juwel vision 180 gehaald en zelf een nieuwe kap gebouwd. Led balken erin in vastgemaakt. (voorlopige bouw, moet nog verbeterd worden)

Dankzij de hulp van Ton heb ik eindelijk mijn programma kunnen maken op Pled en dan downgeload op de controller tc420

Alles werkt perfect!!! :thumbs:

Hier mijn programma : zon opgang (licht rode gloed) dan daglicht, zonsondergang
en nacht. als je meer info wil, vraag maar :)

ps: vergeet eerste lijn: 21U30, die heb ik ondertussen verwijderd (was een beginnersfoutje in programmeren)

BWJiHBTc1wgvhlMH4EtsLRwNDVvLuyHI.png
 
Is het programma voor de bewolking moeilijk te maken of zijn daar al waardes van te vinden
 
dragonboy zei:
Is het programma voor de bewolking moeilijk te maken of zijn daar al waardes van te vinden

Gewoon een kwestie van de leds zachter laten branden. Mijn mening is dat het totaal geen toegevoegde waarde heeft, voor de vissen niet en voor jezelf niet.
 
Oke en op hoeveel procent moet ik de leds max laten branden
Ik wildeize niet op 100% laten branden
 
En hoeveel lumen per liter water moet ik hebben ?
Ik heb smd 5050 ledstrips en weet niet hoeveel meter ik ervan nodig heb van zowel de witte als rgb
 
goede avond,

be sinds kort ook de "trotse" bezitter van een tc 420, heb echter een probleempje, het ch2 (groen) blijft steeds branden, ook als het niet geprogrammeerd is

heeft iemand hier een oplossing voor ?

hoe kan je heel het ding resetten, als ik op de reset button duw gebeurt er schijnbaar niets

alvast bedankt

mvg/koen
 
Hoi,

Maak de aansluiting van groen eens los van de TC420...Als groen dan nog steeds blijft branden heb je misschien een kortsluiting met rood of blauw (bij het soldeerwerk aan de strip kan dit wel eens gebeuren).

Als groen uit is als je 'm los maakt is het inderdaad een TC420 issue (de software / programmatuur gedraagt zich soms wel eens een beetje vreemd).

Mocht de TC420 niet in het gareel te krijgen zijn, dan heb je nog 2 opties:

- gebruikt een ander kanaal voor "groen"
- flash de TC420 --> zou ik voorzichtig mee zijn...(http://www.worlduniqueen.com/support_li ... &typeid=15)

Succes!

Eeg.
 
Ik heb een RGB ledstrip met een Tijd Controller TC-420.
Welke waarden moet ik in het programma ingeven om koel wit licht te krijgen(%)
 
Hey Ton,
Dat is inderdaad een mooie oplossing, welke profielen zijn dat die je hebt gebruikt om in de klemmetjes te klikken??
Groet Erik
 
Terug
Bovenaan