Programmeerbare led verlichting

ricosiano

Well-known member
Lid geworden
21 september 2020
Berichten
260
Leeftijd
35
Ik wil graag in de rio 180 dimbare en het liefst programmeerbare led verlichting. Er zitten amper planten in de bak, enkel wat java varen en een anubias. Het doel is om warm licht te hebben waar de vissen mooi in uitkomen, zonsopgang/ondergang te simuleren en het toevoegen van blauw/nachtverlichting.

Hoe zou ik dit redelijk goedkoop (zeg max 150 euro) op kunnen lossen?

Is het bijvoorbeeld een acceptabele oplossing om een TC420 te kopen met een aantal van dit soort led strips?

 
Ja dat kan zeker. Maar goedkoop is duurkoop. Dus verwacht dan niet dat het over een paar jaar nog goed werkt. En ook niet dat het 'heel mooi' zal zijn ;-)
 
Ja dat kan zeker. Maar goedkoop is duurkoop. Dus verwacht dan niet dat het over een paar jaar nog goed werkt. En ook niet dat het 'heel mooi' zal zijn ;-)
Aan hoeveel moet ik ongeveer denken om het wel mooi te maken? Ik denk niet dat ik high tech licht nodig heb met wat er nu in zit, maar vind de standaard juwel led balken niet echt mooi en ze zijn niet dimbaar.
 
TSja vind ik moeilijk om te zeggen. Ik was bijna 1000 euro kwijt maar dat is dan ook wel voor een 2 meter bak met zeer veel licht.
Kijk eens naar Aquarium ledverlichting en de bijhorende prijzen. Dan krijg je wel een indruk. Want je nu wilt doen is goedkope strips uit China boven je bak plakken. Dat kan, maar daar moet je niet te veel van verwachten.
 
Laatst bewerkt:
TSja vind ik moeilijk om te zegen. Ik was bijna 1000 euro kwijt maar dat is dan ook wel voor een 2 meter bak met zeer veel licht.
Kijk eens naar Aquarium ledverlichting en de bijhorende prijzen. Dan krijg je wel een indruk. Want je nu wilt doen is goedkope strips uit China boven je bak plakken. Dat kan, maar daar moet je niet te veel van verwachten.
Ja vind het een beetje buiten proportioneel om voor 300 euro een aquarium neer te zetten met een pomp van 100 euro en dan voor meer dan 500 euro aan lampen erboven te hangen. Zoek een beetje een middenweg.
 
Ja vind het een beetje buiten proportioneel om voor 300 euro een aquarium neer te zetten met een pomp van 100 euro en dan voor meer dan 500 euro aan lampen erboven te hangen. Zoek een beetje een middenweg.
Dan denk ik dat de middenweg 300 euro is.
150 is gewoon té goedkoop, dan ga je spijt krijgen denk ik.

Licht vind ik persoonlijk het áller belangrijkste. Want het bepaalt de groei van je planten maar ook hoe je hele bak er uit komt te zien en hoe je vissen er uit zien.
 
De juwel helialux met smartcontrol kan wat je wil en past mooi op de rio. Ligt wel iets boven je budget denk ik. (300 euro voor een juwel 240)
 
De juwel helialux met smartcontrol kan wat je wil en past mooi op de rio. Ligt wel iets boven je budget denk ik. (300 euro voor een juwel 240)
Ga ik naar kijken. Bedankt.
 
Er zit veel prijs verschil in online, dus ff goed zoeken. Ik heb uiteindelijk bij de petsplace besteld (eers aanmelden nieuwsbrief voor 5 % korting)
 
Ik wil graag in de rio 180 dimbare en het liefst programmeerbare led verlichting. Er zitten amper planten in de bak, enkel wat java varen en een anubias. Het doel is om warm licht te hebben waar de vissen mooi in uitkomen, zonsopgang/ondergang te simuleren en het toevoegen van blauw/nachtverlichting.

Hoe zou ik dit redelijk goedkoop (zeg max 150 euro) op kunnen lossen?

Is het bijvoorbeeld een acceptabele oplossing om een TC420 te kopen met een aantal van dit soort led strips?

Die led-strips kan op zich wel. Maar €25,- per meter is echt heel deur.
Ik heb ze voorheen ook gehad maar dan van AlieExpress.
Boven een Vision 180 had ik 6 strips, let wel op dat je ze niet meer dan 70% aanzet (anders verkleuren ze).
Ook zou ik voor 24V gaan voor een betere lichtsterkte.
Maar uiteindelijk ben ik toch voor de Helialux gegaan, dus bedenk goed wat je wil. :unsure:
 
Dat is dus 2 stemmen voor de Helialux. Ik ga eens even wat informatie daarover opzoeken.
 
Voorbeeldje van instelling van de Helialux met smartcontrol
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200313-170013_Firefox.jpg
    Screenshot_20200313-170013_Firefox.jpg
    97.1 KB · Weergaven: 98
Nu in de actie bij Pets Place
Helialux spectrum 993mm €207,-
Controler €90,-
 
Nu in de actie bij Pets Place
Helialux spectrum 993mm €207,-
Controler €90,-
Ik denk niet meer leverbaar? Ik zie alleen 913 of 1xxx
 
Voor 150 euro kan je prima ledstrips kopen, ook bij Aliexpress. Neem strips van 6500k en wat warmere, zodat je zelf de voor jou gewenste kleurtemperatuur kan mixen. Selecteer op CRI90 of 95 voor een realistische kleur. Neem waterdichte aluminiumprofielen, zodat je gelijk de koeling van de strips hebt geregeld. Liever géén strips kiezen die zijn afgedekt met een laag siliconen. Die gaat nl vaak verkleuren.. ik was125 euro kwijt voor eenn 100watt voeding, een TC421, 8 strips (4 * 6500k, 2 * 4500k, en 2*waterdichte RGB), en 6 meter waterdicht profiel. De RGB is alleen Rood en Blauw aangesloten.
Ik draai gemiddeld op 40watt, dus iets minder dan de T8 die ik eerst had. Géén last van warmte of oxidatie. Inmiddels een jaar in gebruik. Ik heb slechts 3 cm hoogte nodig voor de strips, die los op de dekruit_strips liggen en zo mooi kan verdelen.

Succes!
Ronald
 
biij amazn.de kost de spectrum voor de rio 180 178 euroof kijk eens bij ttps://www.ledaquaristik.de/epages/64355316.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/64355316/Products/002-xxxx
 
Koop bij ome Ali een tc420 controller zo heb je alles wat je nodig hebt
Dus stel ik koop een starter pack en een RGB add on, en een TC420, dan kan ik ze beide afzonderlijk programmeren?
 
Top, is dat lastig aan te sluiten met die 2 lampen? Of gaat de adapter gewoon op V+, V- input en van elke lamp 1 draad naar V+ output en dan gebruikt je 4 draden voor W, R, G, B op de channels?
 
Ik ben op aanraden van andere op t forum met mijn rio180 ook overgestapt op de helialux iets meer dan een maand geleden. En heb er zeker geen spijt van. Prima verlichting, zie mijn planten verbeteren nu. En alg afnemen. Dus ik raad m bij deze ook aan 🙃
 
Zou zo'n helialux ook passen op mijn Eheim aquarium?
 
Het is mijn vriendin haar aquarium en die geeft de vk aan de Helialux. Dus ik denk dat dat hem wordt.

@Flighty bedankt voor de uitleg mbt de tc420, als ik het licht op ee Aquatlantis ga veranderen dan wordt dat mijn keuze. Het is me niet duidelijk of dat al kan met de easy led balk die er standaard in zit, maar dat ga ik proberen uit te zoeken.
 
hallo allemaal, ik lees dat iedereen heel enthousiast is over de Helailux. weten jullie ook hoelang de levensduur is van Helialux? het is namelijk best duur maar misschien wel een heel goede investering als het ook het heel lang meegaat.
 
Ja vind het een beetje buiten proportioneel om voor 300 euro een aquarium neer te zetten met een pomp van 100 euro en dan voor meer dan 500 euro aan lampen erboven te hangen. Zoek een beetje een middenweg.
Neem dan een aquarium zonder planten..... dan kan je goedkope verlichting er boven hangen. Maar ben bang dat je dan snel stopt met de hobby omdat je allerlei problemen krijgt.... een beetje verlichting is toch al 375 euro voor een 1 meter aquarium incl controler op wifi en een app.


@koraalduivel1974 neem wel de Helialux spectrum. De nieuwe helialux samen met een helialux smart controler kan Zonsondergang en zonsopgang simuleren en je kan biotope instellen.

Zit je ook rond de 400 euri.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Denk dat ik er dan 2 moet hebben voor 250 x 50 x 70. Om iets duidelijker te zijn. Ik vraag me af of er ook al iemand minstens 5 jaren met tevredenheid mee werkt op zijn/haar bak. Daarnaast nieuwsgierig of er iemand mee werkt op 70 cm hoog aquarium met planten.

Heb al zo'n 40 jaren een aquarium ( zee en zoet ) en blijf ledverlichting toch een ingewikkeld vinden.
 
Ja vind het een beetje buiten proportioneel om voor 300 euro een aquarium neer te zetten met een pomp van 100 euro en dan voor meer dan 500 euro aan lampen erboven te hangen. Zoek een beetje een middenweg.
Neem je een standaard bak met T5 buizen en fiets je er een dimbare EVSA in.
Tc420 erop en gaan met die banaan
 
Bedankt voor jullie reacties maar @koraalduivel1974 is degene die hier vervolgvragen stelt. Hier hangt inmiddels de Helia Spectrum met controller naar volle tevredenheid boven de bak.
 
Als tegenhanger waar je over na kan denken; de verlichting van Juwel heeft een m.i. veel te hoge Kelvin waarde. Het licht is, door overmatige blauw toevoeging in het spectrum, te wit. Planten houden over het algemeen van een Kelvinwaarde van rond de 4500 á 5000 Kelvin maximaal. Dit is volgens mij een marketing dingetje, er zijn veel mensen die dit zien als een fel en dus veel licht wat voordelen zou hebben. Daarom is dit, denk ik, zo gedaan. Maar planten zien licht niet zoals wij dit waarnemen.
 
Bedankt voor alle reacties. Ik koop of de helialux spectrum gezien de vele positieve reacties hier of de fluval 3.0 plant. Echt kiezen heb ik nog niet gedaan, maar deze week zeker een andere lamp kopen. nog even extra verdiepen in fluval.
 
Terug
Bovenaan