R.Meijers
New member
- Lid geworden
- 3 augustus 2026
- Leeftijd
- 44
Hallo allemaal,
Na een tijdje te hebben meegelezen, vind ik het leuk om mijn eigen, ietwat ongebruikelijke project hier voor te stellen. Ik ben een hobbyist die houdt van groot aanpakken, en ik doe de dingen het liefst op basis van pure logica, gezond verstand en goed kijken naar de vissen zelf.
Ik heb in de muur een aquarium ingebouwd van maar liefst 450 x 80 x 80 cm, goed voor ruim 2200 liter bruto wateroppervlak. De bak draait inmiddels al 5 jaar super stabiel. Omdat ik onlangs de overstap heb gemaakt van 24°C naar een stabiele tropenstand van 29°C, leek het me leuk om de huidige status en techniek met jullie te delen.
Ik ben gaan experimenteren met de waterdynamiek. Ik heb een open gat bovenop de 50mm-naar-40mm pvc-verloopmof geboord. Zonder spraybar zoog dit door de valversnelling (sifon-werking) prachtig lucht aan, maar mét spraybar sloeg het vacuüm om in tegendruk. Ik heb toen extra gaten van 5 mm bijgeboord aan het begin van de 4,5 meter spraybar en de buis omhoog gedraaid, zodat de straaltjes nu door de lucht kletteren.
Om verhuisstress uit te sluiten, heb ik tijdelijk een bruissteen toegevoegd. De discussen reageerden direct en zakten naar het midden. Na een kritische test bleek dat de zuurstof door het kletteren al top was, maar dat de discussen de bellenwand puur gebruikten als een visueel 'veiligheidsschild' tegen de grote Oscars. Nu ze gewend zijn, zwemmen ze zonder bruissteen als één hechte school prachtig en ontspannen op normale diepte in het midden van de bak!
Ik ben benieuwd wat jullie van deze reusachtige 'thermoskan' vinden.
Groeten
Na een tijdje te hebben meegelezen, vind ik het leuk om mijn eigen, ietwat ongebruikelijke project hier voor te stellen. Ik ben een hobbyist die houdt van groot aanpakken, en ik doe de dingen het liefst op basis van pure logica, gezond verstand en goed kijken naar de vissen zelf.