R.Meijers
New member
- Lid geworden
- 3 augustus 2026
- Leeftijd
- 44
Hallo allemaal,
Na een tijdje te hebben meegelezen, vind ik het leuk om mijn eigen, ietwat ongebruikelijke project hier voor te stellen. Ik ben een hobbyist die houdt van groot aanpakken, en ik doe de dingen het liefst op basis van pure logica, gezond verstand en goed kijken naar de vissen zelf.
Ik heb in de muur een aquarium ingebouwd van maar liefst 450 x 80 x 80 cm, goed voor ruim 2200 liter bruto wateroppervlak. De bak draait inmiddels al 5 jaar super stabiel. Omdat ik onlangs de overstap heb gemaakt van 24°C naar een stabiele tropenstand van 29°C, leek het me leuk om de huidige status en techniek met jullie te delen.
Ik ben gaan experimenteren met de waterdynamiek. Ik heb een open gat bovenop de 50mm-naar-40mm pvc-verloopmof geboord. Zonder spraybar zoog dit door de valversnelling (sifon-werking) prachtig lucht aan, maar mét spraybar sloeg het vacuüm om in tegendruk. Ik heb toen extra gaten van 5 mm bijgeboord aan het begin van de 4,5 meter spraybar en de buis omhoog gedraaid, zodat de straaltjes nu door de lucht kletteren.
Om verhuisstress uit te sluiten, heb ik tijdelijk een bruissteen toegevoegd. De discussen reageerden direct en zakten naar het midden. Na een kritische test bleek dat de zuurstof door het kletteren al top was, maar dat de discussen de bellenwand puur gebruikten als een visueel 'veiligheidsschild' tegen de grote Oscars. Nu ze gewend zijn, zwemmen ze zonder bruissteen als één hechte school prachtig en ontspannen op normale diepte in het midden van de bak!
Ik ben benieuwd wat jullie van deze reusachtige 'thermoskan' vinden.
Groeten
Na een tijdje te hebben meegelezen, vind ik het leuk om mijn eigen, ietwat ongebruikelijke project hier voor te stellen. Ik ben een hobbyist die houdt van groot aanpakken, en ik doe de dingen het liefst op basis van pure logica, gezond verstand en goed kijken naar de vissen zelf.
Ik heb in de muur een aquarium ingebouwd van maar liefst 450 x 80 x 80 cm, goed voor ruim 2200 liter bruto wateroppervlak. De bak draait inmiddels al 5 jaar super stabiel. Omdat ik onlangs de overstap heb gemaakt van 24°C naar een stabiele tropenstand van 29°C, leek het me leuk om de huidige status en techniek met jullie te delen.
De Techniek (Gebouwd als een vijver)
Omdat een standaard aquariumfilter dit volume niet trekt, is de bak technisch uitgerust als een high-end koi-installatie:- Filtering: Een zwaar mechanisch/biologisch beadfilter (blauwe ketel) dat al 5 jaar gerijpt is.
- Pomp: Loopt momenteel op een extreem zuinige 60 Watt (max. 100W).
- Verwarming: Een AquaForte ProfiHeater (1kW/2kW RVS 316L) doorstroomverwarmer, strak verlijmd na het beadfilter. Deze houdt de bak snaarstrak op 29°C (gecontroleerd met een extra stick-thermometer op het glas).
- Verlichting: Één enkele, bewust gedimde 5 Volt LED-strip van 4,5 meter. Geen felle bak voor mij; de vissen houden van schemering en rust, en het houdt algen 100% buiten de deur.
- Isolatie: De kap en de bodem zijn zwaar ingepakt met dikke platen tempex (piepschuim). De bak werkt als een reusachtige thermoskan en verwarmt 's winters de huiskamer, waardoor de CV bijna nooit aan hoeft. Het totale stroomverbruik van deze reus is slechts een bizar lage 4 à 5 kWh per dag!
- Waterwissels: Directe riool- en warmwateraansluiting in de filterruimte voor snelle, stressvrije kraanwisselbeurten.
De Inrichting
De bak is minimalistisch en natuurlijk ingericht. Geen planten (die overleven de 29°C en de grote bewoners toch niet). De inrichting bestaat uit flink wat kienhout en grote partijen zeer poreuze koraalstenen en breuksteen. Deze stenen liggen er al jaren in en werken door hun miljoenen poriën in feite als een reusachtig extra biologisch filter direct in de bak. Sinds de temperatuur naar 29°C is gegaan, spoelen de diepe poriën van de stenen zich biologisch helemaal schoon, wat een tijdelijke grijze waas gaf die het beadfilter nu strak trekt.Het Visbestand (Mijn opvangparadijs)
Ik weet dat de forum-politie nu misschien op de achterste benen gaat staan 😅, maar in een bak van 4,5 meter lang gelden andere wetten dan in een 400-literbak. Iedereen heeft de ruimte, kan elkaar ontwijken en de vrede is hier al jaren getekend. Er zwemt een unieke mix rond:- 1x Pangasius (haaimeerval) van ca. 70 cm en 1x van ca. 40 cm.
- 2x Grote Oscars (de grootste is een prachtige man die door de 29°C momenteel trots zijn geslachtsopening/papil toont). Ze vormen een rustig, vreedzaam duo.
- 1x Grote volwassen Pleco.
- Een kolonie jonge Malawi cichliden en een koppel Midden-Amerikaanse Maya-cichliden (die door de temperatuur-boost meteen massaal eieren hebben gelegd).
- De nieuwe trots: Een school van 5 jonge discusvissen (ca. 9 cm). Het zijn gestreepte wildkleur-stijlen, twee felle Checkerboard Pigeon Bloods (volledig schoon van 'roet'), en één hele kleine oranje-witte Red White 'benjamin'. Die kleine heeft absoluut geen groeiachterstand (oogverhouding is perfect), is kerngezond en zwemt soms zelfs sneller dan de grote discussen.
Recente ontdekking: Het Zuurstof-project
Toen de jonge discussen er net in zaten, merkte ik dat ze met hun bekjes op 2 mm onder het oppervlak in de hoek hingen. De 'kanaries in de kolenmijn' lieten direct merken dat ze op 29°C veel meer zuurstof eisen dan de Oscars.Ik ben gaan experimenteren met de waterdynamiek. Ik heb een open gat bovenop de 50mm-naar-40mm pvc-verloopmof geboord. Zonder spraybar zoog dit door de valversnelling (sifon-werking) prachtig lucht aan, maar mét spraybar sloeg het vacuüm om in tegendruk. Ik heb toen extra gaten van 5 mm bijgeboord aan het begin van de 4,5 meter spraybar en de buis omhoog gedraaid, zodat de straaltjes nu door de lucht kletteren.
Om verhuisstress uit te sluiten, heb ik tijdelijk een bruissteen toegevoegd. De discussen reageerden direct en zakten naar het midden. Na een kritische test bleek dat de zuurstof door het kletteren al top was, maar dat de discussen de bellenwand puur gebruikten als een visueel 'veiligheidsschild' tegen de grote Oscars. Nu ze gewend zijn, zwemmen ze zonder bruissteen als één hechte school prachtig en ontspannen op normale diepte in het midden van de bak!
Het Lange-termijnplan
Het doel is om deze 5 discussen de komende tijd te laten opgroeien en de school uiteindelijk in één klap uit te breiden naar 20 stuks van hetzelfde formaat. Er komt daarna niks anders meer bij. Ik heb achter de hand nog een lege bak van 200 x 80 x 80 cm (1280 liter) klaarstaan. Die gaat puur dienstdoen als quarantainebak om de 15 nieuwe discussen straks een maand lang in te observeren en te ontwormen, zodat de biologie van mijn hoofdbak 100% beschermd blijft.Ik ben benieuwd wat jullie van deze reusachtige 'thermoskan' vinden.
Groeten
Bijlagen
-
20260731_165125.jpg2.2 MB · Weergaven: 34 -
20260802_165042.jpg1.8 MB · Weergaven: 34 -
20260731_174758.jpg2.2 MB · Weergaven: 28 -
20260731_174434.jpg1.6 MB · Weergaven: 27 -
20260731_172815.jpg1.7 MB · Weergaven: 27 -
20260731_172723.jpg1.7 MB · Weergaven: 29 -
20260731_154610.jpg1.7 MB · Weergaven: 29 -
20260731_164014.jpg1.8 MB · Weergaven: 34