Project: paludarium


M

Mellebast

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb besloten na heel wat gelezen te hebben hier om zelf ook maar van toegevoegde waarde te zijn (hopelijk:D).

Ik ben bezig een multiplex paludarium te maken. Een deel aquarium met vissen en daarboven een planten gedeelte en bewoner(s).
Ik ben altijd al gefascineerd door vissen planten en dieren dus dit leek mij de uitgelezen mogelijkheid om dit te combineren!

De bak die ik maak zal 110x150x60 cm worden (hoogte breedte diepte). Dit zijn de binnenmaten dit heb ik gedaan omdat het me makkelijker leek met ronde getallen te werken voor inhoud enz.

De bak wordt gemaakt van 18mm multiplex wat ik na hangen en wurgen uiteindelijk zal gaan bekleden met epoxy.
(Ik wilde het eerst met vloeibare vijverfolie doen maar daar zitten toch wel wat nadelen aan met het gebruiken van kit ed. De hechting is namelijk niet goed).

De waterhoogte in de bak: ik ben er nog niet over uit. Als ik opnieuw zou kunnen beginnen zou ik een bak van 150cm hoog maken dan heb je ruimte zat om lekker te doen wat je wilt maargoed. Ik wil de waterlijn nu op 45 cm hoogte. En het resterende zal uiteraard land zijn.

Het water zal via een bioloog gefilterd worden.

Ik hoop jullie met mijn verslag te kunnen vermaken! En hoop op feedback van de ervaringsdeskundigen!
 
IMG_20170613_231253.jpg

Hier zien we de kast waar de bak op komt te staan. Dit was een leuk moment want ik kon alvast de grote van de bak pre-vieuwen ze zijn beide bijna even groot namelijk. Super leuk moment. Later heb ik dit hout gebeitst voor de duurzaamheid.
IMG_20170827_201637.jpg

En dat kunnen we hier aanschouwen.
Om de kast wat stevigheid te geven heb ik ook een achter, zijwanden en een bodemplaat gemaakt zodat het 1 geheel word zoals te zien is in de volgende foto.
IMG_20170826_152640.jpg
 
IMG_20170911_202347.jpg

En hier de helft van de bak. De verbindingen zijn gelijmd met D3 lijm en geschroefd met 4x55 gegalvaniseerde schroeven.

Al snel kwam de eerste denkfout opzetten.
Ik wilde namelijk de doorvoer naar het bioloog rechts in de hoek plaatsen alleen door de kast op de hoeken steunpalen te geven kon dit feest niet doorgaan dus ik moet hem nu een stuk meer naar links plaatsen wat voor mij wel weer de mogelijkheid bood om er een kijkvenster in te maken!
Dus hup zaag erin en zagen maar.
(Tip: doe dit voordat de plaat vast zit aan een andere dit werkt zooo veel makkelijker haha, of wacht tot hij helemaal af is dan kun je hem op z'n zij leggen.)
IMG_20171216_172322.jpg

Daar het raam. Nog wel wat oneffenheden maar dit ga ik later bijwerken.
IMG_20180121_000109.jpg
Het frame aan de voorkant aan het afmaken.
Ik heb dit uit losse delen gedaan omdat ik het niet zag zitten met een decoupeerzaag dat gat netjes en recht uit een plaat te zagen. En ik ben heel blij dat ik het zo gedaan heb!
IMG_20180206_150354.jpg

Hier moet alleen het dak er nog op.
De plank in de bak heb ik even voor het idee geplaatst. Dit symboliseert het land gedeelte in verhouding tot het water en ik was er tevreden mee. (45 cm waterhoogte).
 
Nu het dak erop plaatsen. Dat heeft al een beetje een het is af gevoel! Dan zie je echt hoe het wordt en voel je de stevigheid ook goed.
IMG_20180329_224953.jpg
Zoo dat zit er ook weer op!
Nou leek het me een uitstekend plan om driehoek latten in alle hoeken te plaatsen om zo alle verbindingen te versterken zodat hun oppervlakte ineens met 2 cm groeit.
En je raadt het al de driehoek latjes zijn 2 bij 2. Ik heb een aantal 44x44 balkjes gekocht en deze samen met mijn vader verzaagd tot lange driehoek latten. We konden er 2 uit die balkjes halen. En dan hadden we toch nog best wel flinke stukken rest hout.
De driehoeken heb ik in alle hoeken gelijmd (D3 lijm) en gespijkerd. Dit zag er toen zo uit.
IMG_20180213_134603.jpg
 
Nu heb ik jullie mening even nodig eigenlijk.
Als ik de bak met epoxy ga bewerken dan heb ik als raad gekregen om de hoeken te vullen met epoxy en katoenvezel. In mijn situatie denk ik alleen dat het een makkelijk idee is om de 45° hoeken lekker te kitten met siliconekit na de epoxy erop te hebben gesmeerd. Dit omdat wanneer de bak zich misschien iets zal gaan zetten of wanneer het hout wat zou werken en er in de hoek een scheur zou ontstaan de flexibele silicone dit kunnen opvangen. Plus dat het allemaal een hoop werk is en je met de kitspuit zo aan de gang kunt en hem ook zo kan wegleggen.

Graag jullie ideeën!
Bedankt!:book:
 
Wow, heel mooi project!

Wat de hoeken betreft:
Siliconenkit hecht niet op epoxy, dus als je daarmee de hoeken wil verstevigen of waterdicht maken, gaat dat niet lukken, dat moet inderdaad met katoenvezel of glasvezel.

Ga je pigment toevoegen aan de epoxy?
 
Wow, heel mooi project!

Wat de hoeken betreft:
Siliconenkit hecht niet op epoxy, "..."

Ga je pigment toevoegen aan de epoxy?

Als ik andere projecten kijk dan zie ik vaak dat het glas met siliconekit wordt bevestigd dus het hecht wel dan toch lijkt me anders zou je gegarandeerd lekkages krijgen. Epoxy hecht niet op siliconen misschien dat je dat bedoelde?
Ik ga denk ik wel pigment toevoegen, niet voor het oog (ik wil namelijk zelf ook een achter en zijwand gaan maken) maar om goed te kunnen controleren of ik overal goed geseald heb. Bedankt voor de feedback!:thumbs:
 
Als ik andere projecten kijk dan zie ik vaak dat het glas met siliconekit wordt bevestigd dus het hecht wel dan toch lijkt me anders zou je gegarandeerd lekkages krijgen. Epoxy hecht niet op siliconen misschien dat je dat bedoelde?
Ik ga denk ik wel pigment toevoegen, niet voor het oog (ik wil namelijk zelf ook een achter en zijwand gaan maken) maar om goed te kunnen controleren of ik overal goed geseald heb. Bedankt voor de feedback!:thumbs:
Nee, ik bedoel echt dat siliconenkit niet hecht op epoxy. Dat weet ik uit ervaring, en ik heb het wel vaker gelezen. Als er glas wordt geplaatst is dat meestal binnen een frame, dus drukt het water het glas tegen de frame, waardoor de siliconenkit niet loslaat. Maar om hoeken te verstevigen heb je er gewoon niks aan.
 
Nee, ik bedoel echt dat siliconenkit niet hecht op epoxy. Dat weet ik uit ervaring, en ik heb het wel vaker gelezen. Als er glas wordt geplaatst is dat meestal binnen een frame, dus drukt het water het glas tegen de frame, waardoor de siliconenkit niet loslaat. Maar om hoeken te verstevigen heb je er gewoon niks aan.
Bedankt voor het delen van je ervaring!
Ik heb een aantal leveranciers gebeld en allemaal de bevestiging gekregen dat silicone gewoon hecht op uitgeharde epoxy.
Echter 1 heel belangrijk onderdeel is goed ontvetten voor het aanbrengen van de kit.
Misschien dat dit jou valkuil is geweest?
 
Gewoon een strook glasvezel mee in de hoeken leggen.
Deze kan je zo kopen van 10 of 15 cm breed bij epoxy verdelers en doe je er gewoon gelijk mee in wanneer je de bak in de epoxy zet.
Het is veel sterker en properder afgewerkt dan alles gaan vol smeren met silicone, zeker met die latjes in de hoeken is dit ideaal om te doen.
En dan moet je geen schrik hebben dat er iets gaat verschuiven.
 
Wat een mooi project wat ik zeker en vast ga volgen tot het einde.
Succes met je werkzaamheden.Benieuwd welke de bewoners gaan zijn.:thumbs:
 
Dit was ik inderdaad van plan en dan zie ik wel of ik nog een extra beveiliging eraan toevoeg of niet :)
Ik heb nog een probleem... De ene leverancier zegt je hoeft geen glasvezel te gebruiken en de ander zegt van wel. Dan denk ik ja wat moet ik hier nou weer mee.
Zegt de 1 het uit onkunde of zegt de ander het met het oog op verkoop van zijn producten. En verder kan ik helemaal nergens op internet vinden wat nou de precieze werking is van het zogeheten lamineren. Dus daaruit kan ik ook niet m'n conclusies trekken.
Misschien dat hier wat tipgevers zijn :)
:help:

Wat een mooi project wat ik zeker en vast ga volgen tot het einde.
Succes met je werkzaamheden.Benieuwd welke de bewoners gaan zijn.:thumbs:

Dankjewel! Ik vind het leuk om te horen als er mensen enthousiast over zijn dan heb je ook nog het idee dat het gewaardeerd wordt!

Bewoners: sja dat is toch wat he, zoveel keuze... Ik wil de bak zelf aan het thema zuid oost Azië houden dus dat maakt de keuze al minder overvloedig maar nogsteeds eindeloos veel keus haha.

De laatste tijd heb ik daar wel veel over nagedacht, ik vind coridora's super leuk om te zien dus hiervan misschien een leuke groep. Eventueel voor een land en water dier wat vampier krabben deze leven in groepen en vertonen zeer interessant sociaal gedrag.

Qua vissen ben ik er ook nog niet uit. Boesemani (regenboog vissen) zijn heel actief en houden van een flink stuk zwemmen met stroming wat het levendig houdt. Dit trekt me wel aan.

Al deze ideeën kunnen geen rechten aan worden ontleend :)sorry:) en zijn allemaal nog in de bedenk fase dus vergeef mij als het straks niet precies zo uitpakt haha.

Ik wil gaan proberen volgende week de epoxy te bestellen als ik weet wat ik moet doen met glasvezel ed.

Fijn weekend allemaal!:zwaai:
 
Kit hecht WEL op epoxy (zolang je het goed voorbereid) maar andersom absoluut niet. Glasvezel doek raad ik wel aan omdat anders de hoeken open kunnen scheuren (hangt ook van de rest van de constructie af)
 

Terug
Bovenaan