Wat is er nieuw

Project super energie zuinig aquarium (test versie)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Palmexotica
  • Startdatum Startdatum
P

Palmexotica

Guest
energie.gif



Inleiding
Graag zou ik in de toekomst een groot aquarium willen maken (ongeveer 1000 liter). Probleem hierbij is echter dat zo�n aquarium heel wat energie verbruikt (dus hoge kosten). Mijn doel is om zo veel mogelijk energie te besparen. Aangezien ik geen ervaring heb met het bouwen van een aquarium, wil ik eerst een klein aquarium maken (ongeveer formaat discus kweekaquarium). De planning hiervoor is om in 2014 klaar te zijn met de bouw van het kleine aquarium.





Achtergrond theorie
De energie benodigdheden van aquaria is afhankelijk van enkele factoren, hoofdzakelijk:
- verlichting
- pompen/filtering
- verschil omgevingstemperatuur t.o.v. aquarium temperatuur
- verhouding oppervlakte t.o.v. inhoud
- isolatie waarde

Verlichting: De hoeveelheid gebruikte energie is afhankelijk van het type verlichting en de gewenste hoeveelheid licht. Aangezien momenteel LED verlichting de hoogste lichtopbrengst/Watt oplevert, kies ik hiervoor. De hoeveelheid licht (en lichtkleur) is afhankelijk van of men planten wil houden en , welke planten. Tevens natuurlijk het gewenste esthetische effect.

Pompen/filtering: Hier kan ik kort over zijn. Gewenste opbrengst met het laagste stroomverbruik. Dus gewoon zoeken naar de effici�ntste pomp van het gewenste aantal liters per uur.

Verschil omgevingstemperatuur t.o.v. aquarium temperatuur: hoe groter dit verschil is hoe meer warmte er aan het aquarium moet worden toegevoegd. Mijn doel echter is om een aquarium te maken die energie zuinig is onafhankelijk van de ruimte temperatuur (een ruimte verwarmen kost ook energie). Dat betekend dus goede isolatie om warmte verlies tegen te gaan en effici�nte pompen/verlichting om zo min mogelijk ongewenste warmte ontwikkeling te hebben bij hoge ruimte temperaturen.

Verhouding oppervlakte t.o.v. inhoud: De meest effici�nte vorm is een bal (maximaal volume bij minimale externe oppervlakte). Een bal noem ik geen aquarium. Daarnaast ben ik van mening dat de afmetingen van het aquarium een vrije keuze moet blijven, omdat dit een esthetische en biologische functie dient. Wat wel een bruikbare optie is: geen externe filtering. Een intern filter veroorzaakt nauwelijks warmteverlies en een externe heel veel (door erg ongunstige verhouding oppervlak/watervolume). Bovendien geeft een intern filter z�n warmte direct aan het aquariumwater af.

Isolatie waarde: Een gebruikelijk aquarium is niet/nauwelijks ge�soleerd. Goede isolatie moet (zo mogelijk) aan alle kanten van het aquarium worden toegepast (dus ook voorkant en bovenkant). De isolatie waarde is afhankelijk van het gebruikte isolatie materiaal, de dikte ervan en de juiste toepassing. Voor mijn aquarium kies ik voor 5 cm dik tempex aan alle kanten. De reden voor tempex is de behoorlijk goede isolatie waarde i.c.m. de waterbestendigheid en de goedkope aanschaf kosten.

Conclusie van de theorie: hoe meer van bovenstaande punten opgevolgd worden, hoe meer er op energie bespaard kan worden. Het resultaat is dus afhankelijk van de keuzes die je maakt en mogelijkheden welke je hebt.


Mijn plan
Het plan staat nog niet volledig vast, ik hoop op input van mensen hier op het forum.

Mijn start plan: de interne afmetingen van het aquarium: 55 x 50 x 65 (55 cm waterhoogte) cm lengte x diepte x hoogte). Als extra komt er aan de rechterkant een 10 cm brede interne filterruimte. De totale theoretische waterinhoud is dan 65 x 50 x 55 = 192,5 l. De externe afmetingen zijn een stuk groter vanwege de 5 cm dikke isolatie: 75 x 60 x 75 cm (l x d x h). Omdat dit aquarium als test dient, wil ik de voorruit en linker zijruit als inkijk hebben. Om energie te besparen bij de kijkramen, wil ik deze ook isoleren door dubbelglas (of HR++) aan de buitenkant van het enkele (dikke) glas te plaatsen. Dit extra isolerende glas hoeft dus geen druk op te vangen (kan dus redelijk dun zijn)en mag ademen (omdat het aquariumwater doorgaans warmer zal zijn dan de omgeving).

Deze inleiding zal later vervolgd worden met concrete plannen.
 
Mooi streven! Hou ons op de hoogte, ben erg benieuwd.
 
Als je het visbestand nog niet gekozen hebt, kan het natuurlijk verstandig zijn om vissen te kiezen die geen hoge temperaturen verlangen. Ik heb zelf een subtropische bak, daar hoeft geen verwarming in en dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
 
@tomansky: het visbestand bij het kleine aquarium doet nog niet zo ter zake, omdat dit aquarium vooral gaat dienen om te kijken of het mij gaat lukken om zo'n project succesvol af te ronden. Misschien verkoop ik dit kleine aquarium weer na een korte proefperiode...
Voor het uiteindelijke grote aquarium zal het bestand wel belangrijk worden, maar dat zal afhankelijk zijn van de bevindingen van het kleine aquarium. :idea:
 
Oke, in ieder geval een interessant topic, ik blijf hem volgen. Ik zou de meeste energie steken in het goed isoleren van je bak, want het duurste is natuurlijk het verwarmen. in ieder geval succes!
 
Mijn ervaring is dat een glazen bak van buitenaf isoleren minder goed werkt .
Ik heb nu 3 houten aquariums gemaakt en die isoleren wel goed , misschien ook iets voor jouw ?
In april/mei ga ik om de isolerende waarde een houten bak maken van 240cm .
Ik zou zelf met de verlichting wel normale TL's plaatsen omdat die de bak verwarmen .
Interne filters vind ik ook een goed idee , pas ik zelf ook toe (ontzettend makkelijk in gebruik)
Ook zal het maken van een houten bak stukken goedkoper zijn dan een glazen bak (en over het gewicht maar te zwijgen)
Succes ermee , blijf het wel volgen .
 
Prima project 🙂

Dit extra isolerende glas hoeft dus geen druk op te vangen (kan dus redelijk dun zijn)en mag ademen (omdat het aquariumwater doorgaans warmer zal zijn dan de omgeving).

Loop je dan niet het risico dat er stof en andere onhebbelijkheden tussen het glas gaat zitten?
Anders moet je met losse stukken(profieltjes)werken die het glas vast zetten, deze kan je dan op gezette tijden los maken, glas eruit halen, alles kuisen en terug plaatsen.
 
Palmexotica zei:
energie.gif



Inleiding
Graag zou ik in de toekomst een groot aquarium willen maken (ongeveer 1000 liter). Probleem hierbij is echter dat zo�n aquarium heel wat energie verbruikt (dus hoge kosten). Mijn doel is om zo veel mogelijk energie te besparen. Aangezien ik geen ervaring heb met het bouwen van een aquarium, wil ik eerst een klein aquarium maken (ongeveer formaat discus kweekaquarium). De planning hiervoor is om in 2014 klaar te zijn met de bouw van het kleine aquarium.

Toen ik de titel en bovenstaande las dacht ik nog wat een mooi en goed plan.

Isolatie waarde: Een gebruikelijk aquarium is niet/nauwelijks ge�soleerd. Goede isolatie moet (zo mogelijk) aan alle kanten van het aquarium worden toegepast (dus ook voorkant en bovenkant). De isolatie waarde is afhankelijk van het gebruikte isolatie materiaal, de dikte ervan en de juiste toepassing. Voor mijn aquarium kies ik voor 5 cm dik tempex aan alle kanten. De reden voor tempex is de behoorlijk goede isolatie waarde i.c.m. de waterbestendigheid en de goedkope aanschaf kosten.

Dit snap ik ff niet,een aquarium waar je dus niet naar de bewoners kan kijken omdat de boel omringd is door isolatiemateriaal en zou je dus net zo goed een oude diepvrieskist kunnen gebruiken.
Of zie ik het te simpel?
 
Dat is op zich wel heel zuinig in verwarmingskosten...klep dicht en je verlichting verwarmt de boel voldoende...ook als je LED gebruikt
 
Er bestaat ook van die isolerende raamfolie, met dezelfde werking als HR++ glas. Is dat misschien een optie?
 
Dank jullie voor alle reacties! :thumbs:

@tomansky:ik ben het helemaal met je eens. :petjeaf: De meeste energie gaat idd in de verwarming zitten.

@erwin2: het plan is om een houten bak te maken, nog extra ge�soleerd met tempex. Je krijgt dan hout | tempex | hout.

@Luc: daar heb je gelijk in dat het een probleem kan gaan worden. Deels valt dat op te lossen door alleen de onderkant te laten "ademen". De rest dus wel hermetisch dicht. Misschien is het ook wel een slecht idee, maar dit aquarium dient als test voor het werkelijke grote aquarium. Indien het een slecht idee blijkt te zijn, dan zal ik het grote aquarium gewoon met enkel glas maken. 🙂

@Seabait (John): kennelijk heb ik het niet helemaal duidelijk opgeschreven. 😳 Natuurlijk wil ik wel een aquarium maken waar je gewoon in kan kijken. De voorruit en linker zijruit worden van glas en geven dus de inkijk. Daar komt zeker geen tempex tegen aan.

@kouwtje: thanx! ik zal eens gaan zoeken.

@iedereen: er staan nog maar een paar dingen echt vast voor dit aquarium. het zal een houten bak worden met intern filter, een voorruit en (linker)zijruit. Tot slot dat er extra ge�soleerd gaat worden.
Ik stel alle idee�n en ervaring dan ook zeer op prijs!
 
Het verversen van water heeft ook effect op het energiegebruik van je bak!
Enkele vragen waar ik dan opkom:
Welke filtertechniek is best qua energieverbruik in combinatie met de filtercapaciteit (biologisch, niet enkel aantal liters)? Want de effici�ntie van de filtertechniek heeft invloed op hoe vaak en hoeveel je moet verversen!
Wat doe je met het oude water? (hergebruiken voor WC kwam ik hier op het forum al tegen)
Waar haal je het verse water vandaan? (koud uit de kraan of reeds op kamertemperatuur in een reservoir?) Alhoewel... een reservoir dat op kamertemperatuur moet komen haalt die energie ook weer ergens vandaan...
 
@ Joooke: Dank je voor het meedenken. Hier had ik zelf nog niet zo aan gedacht. :thumbs:

Als je het hebt over het meest effici�nte biologische filter, dan denk ik dat een intern filter dit niet is. Maar een intern filter kan zeker goed genoeg filteren. :daisy:

Met biologische filtratie is het eigenlijk heel simpel, je filter heeft genoeg capaciteit of niet. Indien je filter voldoende capaciteit heeft, dan veranderd dat niets aan het aantal waterverversingen (immers indien alle afvalstoffen optimaal worden omgezet, dan is het eindproduct nitraat).

Wel denk ik dat qua stroomverbruik een intern filter alle andere filters kan overtreffen omdat dit type filter nauwelijks warmteverlies kent. Het minst effici�nte filter is waarschijnlijk het externe bioloog (qua stroomverbruik/warmteverlies).

Het aquarium (bij)vullen met water is denk ik het voordeligst op gas. Tenminste in Nederland en indien het water een paar graden warmer moet zijn dan kamertemperatuur.
Indien je het aquarium op 20�C zou houden, dan is het zeker het meest effici�nt om water in een verwarmde ruimte op te slaan en daar op temperatuur laten komen. Dit omdat erg geen verlies van warmte is, wat bij gas wel het geval is.

Het afval water kan je hergebruiken, maar in Nederland loont dat nauwelijks omdat je hier ongeveer 40 tot 50 cent per 1000 liter kraanwater betaald.
 
wat 50 cent per 1000 liter water ?

is dat niet veel ?
 
ok net opgezocht in belgie kost water 3.75 euro kan dit ?

dan is het in nederland stukken goedkoper .

ik dacht dat 50cent al veel was
 
Dacht in de regio breda 1,60 per kuub .
Maar aan deze kant de grens is het 3,65 ofzo , dat maakt vele eurokes per jaar 😡
 
ja

ik wist niet dat water zo duur was .

we zullen allen op regenwater moeten omschakelen bij het huishouden 🙂

dit is z��r geschikt voor het poetsen ,de was ,wc enz .
 
Palmexotica zei:
energie.gif



Inleiding
Graag zou ik in de toekomst een groot aquarium willen maken (ongeveer 1000 liter). Probleem hierbij is echter dat zo�n aquarium heel wat energie verbruikt (dus hoge kosten). Mijn doel is om zo veel mogelijk energie te besparen. Aangezien ik geen ervaring heb met het bouwen van een aquarium, wil ik eerst een klein aquarium maken (ongeveer formaat discus kweekaquarium). De planning hiervoor is om in 2014 klaar te zijn met de bouw van het kleine aquarium.





Achtergrond theorie
De energie benodigdheden van aquaria is afhankelijk van enkele factoren, hoofdzakelijk:
- verlichting
- pompen/filtering
- verschil omgevingstemperatuur t.o.v. aquarium temperatuur
- verhouding oppervlakte t.o.v. inhoud
- isolatie waarde

Verlichting: De hoeveelheid gebruikte energie is afhankelijk van het type verlichting en de gewenste hoeveelheid licht. Aangezien momenteel LED verlichting de hoogste lichtopbrengst/Watt oplevert, kies ik hiervoor. De hoeveelheid licht (en lichtkleur) is afhankelijk van of men planten wil houden en , welke planten. Tevens natuurlijk het gewenste esthetische effect.

Pompen/filtering: Hier kan ik kort over zijn. Gewenste opbrengst met het laagste stroomverbruik. Dus gewoon zoeken naar de effici�ntste pomp van het gewenste aantal liters per uur.

Verschil omgevingstemperatuur t.o.v. aquarium temperatuur: hoe groter dit verschil is hoe meer warmte er aan het aquarium moet worden toegevoegd. Mijn doel echter is om een aquarium te maken die energie zuinig is onafhankelijk van de ruimte temperatuur (een ruimte verwarmen kost ook energie). Dat betekend dus goede isolatie om warmte verlies tegen te gaan en effici�nte pompen/verlichting om zo min mogelijk ongewenste warmte ontwikkeling te hebben bij hoge ruimte temperaturen.

Verhouding oppervlakte t.o.v. inhoud: De meest effici�nte vorm is een bal (maximaal volume bij minimale externe oppervlakte). Een bal noem ik geen aquarium. Daarnaast ben ik van mening dat de afmetingen van het aquarium een vrije keuze moet blijven, omdat dit een esthetische en biologische functie dient. Wat wel een bruikbare optie is: geen externe filtering. Een intern filter veroorzaakt nauwelijks warmteverlies en een externe heel veel (door erg ongunstige verhouding oppervlak/watervolume). Bovendien geeft een intern filter z�n warmte direct aan het aquariumwater af.

Isolatie waarde: Een gebruikelijk aquarium is niet/nauwelijks ge�soleerd. Goede isolatie moet (zo mogelijk) aan alle kanten van het aquarium worden toegepast (dus ook voorkant en bovenkant). De isolatie waarde is afhankelijk van het gebruikte isolatie materiaal, de dikte ervan en de juiste toepassing. Voor mijn aquarium kies ik voor 5 cm dik tempex aan alle kanten. De reden voor tempex is de behoorlijk goede isolatie waarde i.c.m. de waterbestendigheid en de goedkope aanschaf kosten.

Conclusie van de theorie: hoe meer van bovenstaande punten opgevolgd worden, hoe meer er op energie bespaard kan worden. Het resultaat is dus afhankelijk van de keuzes die je maakt en mogelijkheden welke je hebt.


Mijn plan
Het plan staat nog niet volledig vast, ik hoop op input van mensen hier op het forum.

Mijn start plan: de interne afmetingen van het aquarium: 55 x 50 x 65 (55 cm waterhoogte) cm lengte x diepte x hoogte). Als extra komt er aan de rechterkant een 10 cm brede interne filterruimte. De totale theoretische waterinhoud is dan 65 x 50 x 55 = 192,5 l. De externe afmetingen zijn een stuk groter vanwege de 5 cm dikke isolatie: 75 x 60 x 75 cm (l x d x h). Om energie te besparen bij de kijkramen, wil ik deze ook isoleren door dubbelglas (of HR++) aan de buitenkant van het enkele (dikke) glas te plaatsen. Dit extra isolerende glas hoeft dus geen druk op te vangen (kan dus redelijk dun zijn)en mag ademen (omdat het aquariumwater doorgaans warmer zal zijn dan de omgeving).

Deze inleiding zal later vervolgd worden met concrete plannen.

Waarom geen 10 cm tempex?

Als je toch met tempex gaat werken,Rondom?

Omdat dit aquarium als test dient, wil ik de voorruit en linker zijruit als inkijk hebben.

Voorruit dubbelglas??? wat kost dat?? wat kost dat in het groot?
Met die kosten doe je alles weer teniet.

Een binnenfilter geeft geen warmte,is te verwaarlozen.
Bubbeltjes folie met alu laag isoleert ook goed.
 
@Bertus: een hele simpele reden hiervoor is ruimte. Een betrekkelijk klein aquarium zou dan al heel veel ruimte in nemen. Als voorbeeld een aquarium van 70 cm lengte (incl. binnenfilter) zou dan al 90 cm lang worden. Nou is de lengte vaak nog niet eens zo'n probleem, maar de diepte zeker wel. Het beoogde aquarium moet bijv. gewoon door een deur passen. 🙄

De kosten van dubbel glas weet ik niet, als het te duur is, dan zie ik er uiteraard van af. 😉

Het binnenfilter produceert ook niet zoveel warmte, het gaat om het warmte verlies naar de omgeving. :koud:
 
Hoeveel warmte is er in de kamer,waar hij moet staan?
20-22 graden,constant?

En stel het bakje 23 graden.
Wat verlies je dan>
Doe er de folie omheen, en je houd 1 of 2 graden in de bak.
 
@bertus: ik ga uit van een situatie voor discus. De kamertemp moet dan gerust kunnen zakken naar 18 graden. Let wel, dit is een test project. Het gaat om de algehele bevindingen, niet een specifiek geval. Waarom algeheel? Omdat aan de hand van de bevindingen van dit bakje een besluit genomen gaat worden voor een grote bak.
 
Boeiend project! Maar focus je niet teveel op de 'stookkosten'? Volgens mij valt de meeste winst te halen met de verlichting.
 
Verlichting geeft ook warmte.
Met water circulatie warmt het water ook op.
 
Ben benieuwd of hier winst uit te halen valt.
Is in woonkamer..pompen zijn tegenwoordig veel zuiniger dan vroeger. Verlichting geeft warmte..goede circulatie via je filter instellen. Groot aquarium..dik glas...weinig warmteverlies. Achterwand isoleert ook.
Ik vraag me af of je investeringen in isolatiemateriaal opweegt tegen de mogelijke baten.
 
peterdenhaag53 zei:
Groot aquarium..dik glas...weinig warmteverlies.

Maakt niks uit . Dacht dat glas ongeacht de dikte evenveel warmteverlies had .
 
Dank jullie voor de input! :petjeaf:

Ik ben het met jullie eens dat de aanschaf kosten niet teveel mogen stijgen door de extra energie bezuinigingen.
Gelukkig kost tempex bijna niets, dus die kosten zijn heel snel terug verdient. De prijs van dubbel glas weet ik niet, maar mag natuurlijk niet teveel zijn. 😀

Aanvankelijk wilde ik een houten bak maken met tempex en dan weer hout. Mede door jullie opmerkingen kwam ik tot een nieuw idee. :idea:
Het idee is dat ik het piepschuim ook gewoon aan de binnenkant van de bak kan maken, net zoals van die zelf gemaakte achterwanden. Het verschil is dan dat ik de zijwand en bodem dus ook met tempex bedek en dat ik geen reli�f in de tempex maak.
Het voordeel is dat de bak een stuk lichter blijft en de kosten een stuk lager.

De verlichting maak ik trouwens gewoon met LED, kost tegenwoordig ook niet veel meer. Gebruik alleen geen speciale aquarium led, die kost namelijk de hoofdprijs! :stom:
Ik ga waarschijnlijk GU10 kopen (2 x 4 Watt). 🙂
 
Ga je toch je bak flink moeten stoken met die ledjes , want een paar Watt ga je niet merken .
Ik zou gewoon 3 of 4 rijen normale TL hangen en met een thermosstaat nog wat bijstoken .

Beneden staat mijn houten bak op 24-25 graden met 4 rijen normale TL's .
De bak is gemaakt van 22mm betonplex met nog een dun strookje mdf 9mm extra aan de buitenkant .
Binnenin zit nog glas van 6mm . Hier zit geen thermosstaat in .
Is maar even dat je een beeld kunt vormen .

Komt er op neer dat er toch wat energie in gestoken moeten worden om je water te verwarmen .
Bijkomend voordeel is dat je de planten goed kunt laten groeien .
 
@Erwin2: Het klopt dat die ledjes zeker niet genoeg zijn om je bak te verwarmen. Dus verwarming met thermostaat is zeker nodig.
Verwarmen op een lichtbron is uitermate ineffici�nt, zeker door het jaar genomen.
Ten eerste heb je het probleem dat je verlichting dan onnodig veel energie verbruikt als de extra verwarming niet nodig is (zomer).
Ten tweede is de warmte afgifte aan het water door verlichting veel minder effectief als een thermostaat.
Ten derde is onnodig veel licht genereren ook niet gewenst (ik richt mijn niet op de Hollandse plantenbak).

Ook al zou de warmteafgifte van de TL net zo effici�nt zijn als van een thermostaat, dan nog zie ik geen reden om met licht te verwarmen.
De aanschafkosten voor LED is laag, dus daar zit geen enkel probleem. 😎
 
Hallo Palmexotica,
Ik vind het een fantastisch idee om een energie zuinig aquarium te bouwen en ben daarom dit topic ook met spanning aan het volgen. Ik zelf heb ca 1,5 jaar geleden het zelfde idee gehad en wilde daarom ook heel graag LED in mijn aquarium.
Als Duitser lees ik ook regelmatig op Duitse fora en heb toen een verhaal gevolgd van iemand die high power LED in zijn aquarium ging plaatsen. Hierbij heb ik toen uit het verhaal geleerd dat mijn T5 TL lampen a 35W ca. 3050lm (lumen) aan lichtopbrengst hebben. Mijn Vision180 heeft 70W met ca. 6100lm met twee TL lampen.
Ik kan helaas het oude bericht niet meer terug vinden maar volgens diegene die toen met de high power LED bezig was had ik, als ik het nog goed heb, met high power LED ca. 60-65Watt stroom nodig i.p.v. 70Watt.
Op dit moment is LED helaas nog niet lucratief. High power LED worden erg heet en moeten ook nog evtl. extra gekoeld worden (kost misschien extra energie).
Net heb ik nog op een Duits forum gelezen dat iemand een LED strip in een vrij leeg aquarium geplaatst had. Het zag er best goed uit maar hierbij is te beachten dat de bak zo goed als geen planten had. De diepte van de bak speelt ook een belangrijke rol (hoe dieper des te meer licht je nodig hebt). Terug naar de LED strip welk nu gebruikt was. Deze LED strip heeft ca. 670lm met ca. 11W stroomverbruik bij 24V.
Om 3050lm aan lichtopbrengst van een T5 TL lamp te bereiken zou ik dus 4,5st. LED strips voor een TL buis moeten verbouwen. Als ik 4,5x11 Watt reken heb ik 49,5 Watt en ik heb ook nog 2 TL lampen in mijn bak. Dat betekend dat ik bij 9 LED strips meer Watt (99Watt) voor LED nodig heb om het zelfde licht opbrengst te krijgen. Ik hoop dat dit een hulp bij de beslissing kan zijn en als ik met mijn berekeningen fout zit hoor ik het graag.
 
@MueKo: Dank je voor je reactie!

Licht blijft inderdaad een twijfel geval.

Wat helaas vaak vergeten wordt is het niet zozeer de lichtopbrengst van de lamp die telt, maar de hoeveelheid licht die de planten bereikt. Lumen verteld maar de helft van het verhaal.

T8 TL heeft een goede lichtopbrengst, maar schijnt slecht door water. Daarom maakt het niet uit hoeveel TL's je hiervan monteerd, bij meer dan ongeveer 60 cm waterhoogte zijn deze niet meer geschikt.

T5 is wat feller, dus daar weet ik het zo niet van...

Als je bijv. een felle led spotlight hebt, die heeft een veel beter vermogen om door het water te schijnen. Dit resulteerd in meer licht op de plant vanaf een bepaalde waterhoogte, ook al heeft de lamp zelf minder lumen (of lux).
 
Hallo allemaal ik heb er de balen van dat mijn verwarming haast constant brand a 300 watt per uur.
ik heb een manier bedacht om de bak op een goedkopere manier bij te verwarmen.
Ik loop al wat langer mee om te kijken hoe het goedkoper kan, en heb besloten mijn bak (160x60x55) aan te sluiten op de cv want je moet het toch op een bepaalde temperatuur houden in je kamer
dus een en ander uitgezocht heb een 2e handse bierspiraal op de kop getikt deze is van RVS
deze plaats ik in mijn bak om het water op te warmen vervolgens ga ik met mijn leidingen ernaartoe en sluit het geheel aan met flexibele leidingen naar het warmte spriraal om eea te regelen heb ik een elektronische thermostaat met een voeler in de bak deze schakeld net als bij een normale verwarming aan en uit en bestuurd dus een klep/afsluiter aan dus te warm kan hij nooit worden.
verder heb ik als het nodig mocht zijn en de temperatuur word te laag een gewone verwarming als extra beveiliging er in zitten mocht het water toch te koud worden hij vanzelf inschakeld.
Misschien een idee voor jullie?
 
Nog even een opmerking over je idee om de bak te isoleren.
Je kunt dat natuurlijk doen, maar levert het wat op? Bij mij is het namelijk zo dat de verwarming op mijn kamer vorig jaar het hele jaar niet heeft aangestaan als gevolg van de 2 aquaria. Dus ik gebruik eigenlijk aquaria om mijn kamer te verwarmen. Nou weet ik niet of het duurder is om het te verwarmen door aquaria of door de cv....
 
@ Schon: Dank je voor het idee van c.v. verwarming. Dat is inderdaad een heel goede oplossing voor verwarming van de wat grotere aquaria. Helaas heb ik geen c.v. maar stadsverwarming. De stadsverwarming kan/mag ik niet aanpassen... :stom:

@Niekserr: De kamer verwarmen met elektrisch verwarmde aquaria is geen goed idee (veel duurder). Het is dan veel goedkoper om de aquaria (lees ruimte) te verwarmen met de c.v. (radiator warmte).
Ik zou er sowieso voor zorgen dat de ruimte dan niet kouder dan 21�C is. :koud:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan