Wat is er nieuw

pseudomugil gertrudae bij mijn huidige visbestand

anomalie

Well-known member
Lid geworden
10 juni 2019
Ik heb een rio 125 met veel beplanting, nu zitten er de volgende bewoners in:
-boraras briggitae
-corydora habrosus
-dario dario koppel
-bluea dream garnalen

Ik wil nog graag een soort toevoegen en zat te denken aan een klein groepje pseudomugil gertrudae.
Kunnen deze vissen in een klein groepje? bijvoorbeeld 4 mannen en 6 vrouwen oid?
Mijn bak heeft best wat plekken met veel stroming waar ze lekker kunnen zwemmen.

Misschien hebben jullie nog andere suggesties qua medebewoners.
Ik wil graag iets wat klein blijft (tot 4 cm oid) , een visje dat in een klein groepje (tot 10 stuks) of koppel of harem gehouden kan worden.

Dario dario koppel? Da's zeldzaam, meestal zie je alleen mannetjes. Anyway, pseudomugil gertrudae kun je in een schooltje van plusminus 8 houden en worden inderdaad niet groot. Of ze daarmee ook geschikt zijn om bij te plaatsen in je huidige bak, kan ik geen oordeel over vellen.

Ja volgens mij is het echt een koppel want ik heb al de hele week naar paringsdansjes zitten kijken. (filmpje in mijn fotoalbum)
Ik zal nog eens even afwachten of iemand nog iets zinnigs kan zeggen over de pseudomugil gertrudae

ehm ut kan, kwa waterwaarden is er voldoende overlap om het te laten werken. Idealiter zou ik dario's koeler houden dan de pseudomugil maar het kan wel samen.
Maar pas op dat je niet teveel soorten samen gaat houden, de kans dat er dan een soort is die de concurrentie om voedsel niet aan kan is vrij groot.

ehm ut kan, kwa waterwaarden is er voldoende overlap om het te laten werken. Idealiter zou ik dario's koeler houden dan de pseudomugil maar het kan wel samen.
Maar pas op dat je niet teveel soorten samen gaat houden, de kans dat er dan een soort is die de concurrentie om voedsel niet aan kan is vrij groot.

Dank je voor de reactie.
Mijn bak is zo'n 23 graden, PH achteraan in de 6 tot 7, kh 5, gh 5, no2 0, no3 5, nh4 0.
Ik heb op aquainfo gelezen over de soorten vissen, en de waterwaarden die erbij passen.
Daar staat dat de pseudomugis gertrudae enorme verschillende waterwaarden aankan.
De moeilijkheid is echter dat andere sites vaak weer net iets anders zeggen.

in de natuur zijn ze gevonden in water zo koel als 12 graden en zo warm als 34. ph van 3 tot 9 etc. maar natuurlijk is het niet verstandig dat in het aquarium ook te proberen.
naar mijn ervaring worden pseudomugils vrij gevoelig voor witte stip als ze te koud gehouden worden. alleen de zuidelijkere soorten kunnen koeler water goed aan. ik hield ze rond de 24-26 graden.

in de natuur zijn ze gevonden in water zo koel als 12 graden en zo warm als 34. ph van 3 tot 9 etc. maar natuurlijk is het niet verstandig dat in het aquarium ook te proberen.
naar mijn ervaring worden pseudomugils vrij gevoelig voor witte stip als ze te koud gehouden worden. alleen de zuidelijkere soorten kunnen koeler water goed aan. ik hield ze rond de 24-26 graden.
Dan zal ik me nog eens goed gaan orienteren op de verschillende varieteiten uit verschillende gebieden.
Zoals gezegd vind ik een koppeltje of harempje ook al leuk. Verder wil ik geen andere soorten meer toevoegen.

Ik geef twee keer per week levend voer voor de dario's, waar de boraras brigitae zich vervolgens mee volvreten. (de dario's lijken ze niet eens te zien)
De dario's zijn de hele dag tussen de plantjes aan het speuren en happen af en toe aan een blaadje.
De corydora's krijgen verschillende tabletten, waar de garnalen en de boraras briggitae ook van eten.

de signifer/signatus is bij mijn weten de zuidelijkst voorkomende variant die heb ik zomers ook wel met succes buiten gehouden en gekweekt. zijn wel een stuk assertiever dan de getrudae.

misschien zijn halfsnavelbekjes, Dermogenys pusilla wel leuk als toevoeging, een harempje is prima en blijven vooral bovenin, dus zit je andere vissen niet zo snel in de weg.

Dan zal ik me nog eens goed gaan orienteren op de verschillende varieteiten uit verschillende gebieden.
Zoals gezegd vind ik een koppeltje of harempje ook al leuk. Verder wil ik geen andere soorten meer toevoegen.

Ik geef twee keer per week levend voer voor de dario's, waar de boraras brigitae zich vervolgens mee volvreten. (de dario's lijken ze niet eens te zien)
De dario's zijn de hele dag tussen de plantjes aan het speuren en happen af en toe aan een blaadje.
De corydora's krijgen verschillende tabletten, waar de garnalen en de boraras briggitae ook van eten.
Als je dario's nu al niet aan eten geraken is het misschien minder slim om er nog een andere soort bij te houden. Want normaal gezien zijn de pseudomugils nog drukker dan de borarasjes. Maar je zou het kunnen proberen.

de signifer/signatus is bij mijn weten de zuidelijkst voorkomende variant die heb ik zomers ook wel met succes buiten gehouden en gekweekt. zijn wel een stuk assertiever dan de getrudae.

misschien zijn halfsnavelbekjes, Dermogenys pusilla wel leuk als toevoeging, een harempje is prima en blijven vooral bovenin, dus zit je andere vissen niet zo snel in de weg.
Dan denk ik inderdaad dat halfsnavelbekjes beter zouden werken.

Ik heb wat gelezen over de halfsnavelbekjes, ik vind het leuke visjes, maar ze worden wel een stuk groter als de rest.
Ik heb ook nog gekeken naar de kleine knorgourami, vind ik ook een leuk visje, maar die wil misschien iets warmer zitten en das misschien weer competitie voor de darios.
Yunnanilus cruciatus is misschien ook nog een optie.
Ik ben een beginneling met aquariums en ken dus ook bijna geen vissoorten, dan is het soms moeilijk om goed in te schatten welke soorten goed samengaan.

De dario´s komen op een of andere manier wel aan d´r eten hoor, ze zitten er al een week of zes in schat ik en doen het prima, misschien eten ze af en toe een piepklein garnaaltje....

Ik heb wat gelezen over de halfsnavelbekjes, ik vind het leuke visjes, maar ze worden wel een stuk groter als de rest.
Ik heb ook nog gekeken naar de kleine knorgourami, vind ik ook een leuk visje, maar die wil misschien iets warmer zitten en das misschien weer competitie voor de darios.
Yunnanilus cruciatus is misschien ook nog een optie.
Ik ben een beginneling met aquariums en ken dus ook bijna geen vissoorten, dan is het soms moeilijk om goed in te schatten welke soorten goed samengaan.

De dario´s komen op een of andere manier wel aan d´r eten hoor, ze zitten er al een week of zes in schat ik en doen het prima, misschien eten ze af en toe een piepklein garnaaltje....
Als je denkt dat je dario's genoeg eten zullen krijgen dan kun je de gertrudae's ook proberen.

Als je denkt dat je dario's genoeg eten zullen krijgen dan kun je de gertrudae's ook proberen.
Ik ga het nog even laten bezinken.
Ik wacht zowiezo nog een paar weken want ik heb een tijdje geleden nog wat boraras briggitae toegevoegd en die zijn nu nog heel klein.
Dan kan ik meteen ook zien hoe het de dario's vergaat.

Ik ga het nog even laten bezinken.
Ik wacht zowiezo nog een paar weken want ik heb een tijdje geleden nog wat boraras briggitae toegevoegd en die zijn nu nog heel klein.
Dan kan ik meteen ook zien hoe het de dario's vergaat.
Ja, dat is een zeer goed plan.

Pseudomugil gertrudaemiddenlaagtemp 25-30pH 6-6,5GH 5--8
lengte 3cm​
Waterwaardes EXTREEM variabel per oorsprongsplek! Uiterlijk ook enigszins. vrijlegger.
Pseudomugil furcatusmidden24-267,5-812--16
4,5​
vrijlegger.
Pseudomugil luminatus/paskaimidden24-266-6,55--8
3,5​
vrijlegger.

Ik was me toevallig laatst aan het verdiepen in pseudomugils (zelf geen ervaring mee) en had daarom dit tabelletje gemaakt. Ik zag het ook staan op aquavisie, dat de waterwaardes van gertrudae erg uiteenlopen. Ik verwacht dat het voor de andere soorten eigenlijk ook geldt, maar daar stond het niet erbij.
Deze waardes heb ik van aquavisie.

Misschien past een paskai dan net wat beter? Ze zijn ook nog mooier dan gertrudae.
Wat misschien interessant zou zijn is om erachter te komen of de winkel kweek of wildvang heeft. Kweek komt waarschijnlijk van meer gangbare waterwaardes.
Succes

Pseudomugil gertrudaemiddenlaagtemp 25-30pH 6-6,5GH 5--8
lengte 3cm​
Waterwaardes EXTREEM variabel per oorsprongsplek! Uiterlijk ook enigszins. vrijlegger.
Pseudomugil furcatusmidden24-267,5-812--16
4,5​
vrijlegger.
Pseudomugil luminatus/paskaimidden24-266-6,55--8
3,5​
vrijlegger.

Ik was me toevallig laatst aan het verdiepen in pseudomugils (zelf geen ervaring mee) en had daarom dit tabelletje gemaakt. Ik zag het ook staan op aquavisie, dat de waterwaardes van gertrudae erg uiteenlopen. Ik verwacht dat het voor de andere soorten eigenlijk ook geldt, maar daar stond het niet erbij.
Deze waardes heb ik van aquavisie.

Misschien past een paskai dan net wat beter? Ze zijn ook nog mooier dan gertrudae.
Wat misschien interessant zou zijn is om erachter te komen of de winkel kweek of wildvang heeft. Kweek komt waarschijnlijk van meer gangbare waterwaardes.
Succes
Helaas is aquavisie hopeloos verouderd en word al meer dan 10 jaar niet meer bijgewerkt dus niet heel accuraat die website, dan kun je beter eens je licht opdoen op www.aquainfo.nl en anders https://www.seriouslyfish.com/?sfw=pass1610790539 alleen bij laatstgenoemde website zijn met name de tankmaten niet wenselijk *te klein

Okay, goeie tip! Ik zie bij aquainfo wel geregeld dezelfde waardes als bij aquavisie staan, dus ik denk dat een deel daarvan overgenomen is.

Okay, goeie tip! Ik zie bij aquainfo wel geregeld dezelfde waardes als bij aquavisie staan, dus ik denk dat een deel daarvan overgenomen is.
Een deel is inderdaad overgenomen (met toestemming) maar veel is daarna wel aangepast. Ik werk dagelijks aan de database en verbeter de beschrijvingen, artikelen etc Ook de waterwaardes, lengtes etc worden geregeld verbeterd.....het zijn alleen wel heel veel pagina's dus eea vraagt nogal wat tijd.

• Leuk
Waarderingen: Miro
Een monnikenwerk..! Waarvoor hulde.
Welke bronnen/sites gebruik je zoal?

Dank je. Ik gebruik een veelheid aan bronnen en sites, een beetje afhankelijk van het onderwerp. Ik heb hier 2 meter papier (niet doorheen te komen....) maar gebruik ook websites, papers als ik ze kan vinden en ben lid van een aantal verenigingen waar ik info kan vinden. Soms kun je veel vinden, soms bijna niets. Daarnaast heb ik toestemming gevraagd en gekregen van een aantal auteurs en heel veel fotografen, ik gebruik alleen teksten en foto's als ik toestemming heb.

Door de grote hoeveelheid bezoekers en data lopen de kosten voor de site op, vandaar dat ik sponsors benader voor het betalen van de kosten. Dat is net als op aquaforum een jaarlijks "gevecht" om eea een beetje dekkend te krijgen. Soms denken mensen dat je helemaal binnenloopt als je een website hebt met banners....:juggle: .....ik mag al blij zijn als ik een jaar quite draai.

Hartelijk dank voor de info.
Ik had die blauwe gertrudae juist wel mooi gevonden bij de rode brigittae.
Voor informatie over de vissen gebruik ik ook vaak aquainfo! 👍

Ik heb echter ook al filmpjes op youtube gevonden waarin ze 22-27 graden adviseren voor de pseudomugis gertrudae, Ik zal eens aan de verkoper vragen op wat voor temperatuur ze gekweekt worden.

Ik heb ons artikel iets aangepast ivm de waterwaardes. Wat verduidelijking qua temperaturen. Zoals je al aangeeft is 22 tot 27 graden prima, mag zelfs nog wel een graadje minder of meer als je andere vissen hebt die dat nodig hebben. Dat ze in het wild temperaturen tegenkomen van 12 tot 34 betekent niet dat dit ideale waterwaardes zijn. Die uitleg heb ik er nu ook bijgezet.

Ik heb ons artikel iets aangepast ivm de waterwaardes. Wat verduidelijking qua temperaturen. Zoals je al aangeeft is 22 tot 27 graden prima, mag zelfs nog wel een graadje minder of meer als je andere vissen hebt die dat nodig hebben. Dat ze in het wild temperaturen tegenkomen van 12 tot 34 betekent niet dat dit ideale waterwaardes zijn. Die uitleg heb ik er nu ook bijgezet.

Hartelijk dank voor de uitleg! :thumbs:
Dan denk ik dat ik met die 23 graden wel goed zit met de bewoners, ik ga de bak en de vissen een paar weken laten rusten en dan ga ik verder kijken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan